For stort Luiftforbrug
Fra : Claus Adolph

Dato : 06-06-03 22:36

Hey

Er der nogle her - Der kender til nogle tekninger til forbedring af
luftforbrug !

Jeg er ikke overvægtig, jeg er i ok form og jeg har 160 dyk, men mit forbrug
er stadigvæk meget højt i forhold til næsten alle andtre jeg dykker.

Claus

Fra : Jesper Munk

Dato : 08-06-03 08:14

hej Claus.
jeg har set hos nogle dykkere, at selv om de er i god fysisk form bruger de
meget luft. det kan skyldes at du svømmer hurtigere end andre, uden at tænke
over det, eller i hvert fald har en større fysisk aktivitet i vandet. det
handler også meget om psyken. jeg kender dykkere der er ufattelig rolige i
vandet og som har et luft forbrug på ca. 10 l./min. og andre, der gør alt
for at komme ned under 30 l./min. start hos dig selv med en meget rolig og
afslappet men opmærksom dykning. du kan også stoppe op under dykket, sætte
dig på bunden, lukke øjnene og tage nogle dybe gode vejrtrækninger. bliv
siddende til du har fået vejrtrækningen helt i ro og fortsæt så. det har
fået mit forbrug ned til ca. 20-22 l. jeg har indset at det ikke bliver ret
meget lavere og har så købt et 2X15 set. så er der luft til det meste.
mvh Jesper

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 08-06-03 21:42

Hej Claus
Jeg begyndte at dykke for 4 år siden og havde et stort luftforbrug, nu efter ca. 350 dyk er jeg nede på 8 til 10 liter i minuttet, jeg tror jo mere arfaring og støre overblik over dykket betyder mindre stres og så kommer luftforbruget til at dale, sådan er jeg kommet ned.

V.H. Sten

Fra : Peter

Dato : 08-06-03 22:02

Det er sandt hvad der bliver sagt, både mht. rutine og kondition.. Men vi
skal huske at det også er individuelt hvor meget luft en person bruger... Så
kan man prøve nok så mange forskellige metoder, uden at få reduceret sit
luftforbrug.

Så mit råd må være dyk du bare videre og lad være med at tænke så meget mere
over det.. :)

Fra : Per Andersen

Dato : 08-06-03 22:33

hey.

selv jeg som meget ny dykker 17. dyk har et meget svingende luftforbrug.
har præsteret på et dyk til 25 m at æde 130 bar på en 12 L flaske på 10
minutter.
men kan også bruge 90 bar på samme flaske 27 minutter dyk.

så konklusionen må være som de andre skriver mindre stress og lavere
hastighed på svømmeturen
og det at dykke med en makker som man kender og ved hvor man har i alle
situationer gør en meget stor del af
af arbejdet med at bringe forbruget ned.

venligst Per Præst
nylig AOWD

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-06-03 10:04

> Er der nogle her - Der kender til nogle tekninger til forbedring af
> luftforbrug !

Som de andre, slap af på dit dyk. Kontroller dit åndedræt så du trækker
vejret roligt uden at begrænse det når der er brug for det. Find en god
rytme: trækvejret langsomt ind, tæl til 3, ånd langsomt ud igen, i løbet af
et par dyk skulle det sidde på rygraden og man behøver ikke tænke på det
mere. Føler du trang til at trække vejret ud over det så gør det.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk