[Blues] 16 tons
Fra : ASKF

Dato : 06-06-03 00:11

Pga. indlæggen ang Peter Thorup spillede jeg jo selvfølgelig den eneste
dobbelt LP jeg har med ham (burde have hele samlingen og de er nu added
til min WTB liste).

Peter Thorup har lavet en version af "16 tons" og Merel Traves står
angivet som ophav (hvilket er korrekt), men jeg husker bedst den første
vers. jeg hørte med "Tennessie Ernie Ford", er der nogen der kender en
liste med hvem der har indspillet det nummer og årstal for
udgivelserne.?

Vil blot gerne høre om DU kender en enkelt kunstner der har lavet
nummeret, og også gerne i hvilken genre - kender den kun i blues eller
soul fremførelser.

Jeg vil også gerne vide hvornår Merel Travis skrev nummeret, evt en ref
til original tekst - jeg har nemluig hørt flere fortolkninger (Company
coal; co, Steel (lyder som stoale sunget på US engelsk og giver en
mulighed for en dobbeltydig fortolkning)

I begyndelsen af firserne gav jeg en Herning Central Bib. en afskrift af
sangen, da de ikke havde teksten i deres samling og jeg overvejer pt. om
jeg skal spørge en af mine venner der arbejder som bibliotekar på stedet
om min afskrift stadig er i samlingen

Er der nogen der har noder eller becifringer vil det også være
velkomment.
Jeg spiller selv kun på mundharpe og øver mig til mine LPer, skal jeg
spille offentligt eller blot i selskab med andre er der altid alkohol
med i billedet *g*. Har lært lidt noder af nogle veninder som (begge)
læste på konservatoriet og har pt. et par venner/bofæller som spiller
guiatar[1], så jeg vil også gerne have muligheden for at lokke de andre
til at jamme noget jeg kan lide (og for en gang skyld har øvet på
forhånd ).

[1] Vi har et genre/stil overlap, men en er til exp. fussions jazz, rock
og punk , en anden til mainstream rock, hård rock og jazz, og jeg er til
lidt af hvert, dog ikke for meget jazz (er dog hoocked på Billie, og
helle denne jazz stil), men mere til blues, industrial, metal, goth,
synth, og firser house hiphop techno (elsker stadig DM, NitzerEbb, Front
242, Bauhaus[2]) samt punk/punkrock (har alt Dead Kennedys[3], noget
Nick Cave [mangler kun få plader], lidt Iggi Pop, Six Pistols, samt et
hav af bånd med div. punk/punkrock kunstnere jeg ikke kan få en
ordentlig lyd fra, selv via div. filtre til Cool Edit Pro[4]).

[2 ]Er der nogen der har nogen indspilninger med dem? - Har fået stjålet
mine to bånd og det tredie som var en bootleg koncertoptagelse gik i
båndsalat. - vil også gerne have en ref til hvor jeg kan købe deres
numre! - Det er altså den engelske gruppe jeg taler om (for dem der
kender dem var dette en unyttig oplysning *g*).

[4] Program søges der kan rette op på lyden fra bånd der har tabt
diskant, bas og har en mudret mellemtone (via filtre, kan selv gøre det
via manuelt ultra edit, men det tager ca. 8-50h for at perfektuere et
enkelt nummer)- endvidre søger jeg et filter der kan få en fornuftig lyd
ud af bånd der er gået i båndsalat - ie. knækket, men ikke brudt (ved
det kommer til at tage år inden min båndsamling og pladesamling er
overført til min comp og brændt til cd, men jeg har nu været i gang
siden '98, så... *g*).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 06-06-03 00:27

Jeg ved ikke hvor jeg har den fra, men jeg har altså følgende tekst og
becifringer (jeg er ikke vant til at notere becifringer på PC, men jeg mener
det skulle være til at forstå hvad jeg mener: Nederst er der en dansk
oversættelse som skulle være begået af en Erik Thernow.

/ Em / Em / C7 / H7 /
/ Em / Em / C7 / H7 /
/ Em / Am / Em / H7 Em /

Sixteen Tons

Some people say a man is made out of mud
A poor man's made out of muscle and blood
Muscle and blood and skin and bones
A mind that is weak and a back that is strong

You load sixteen tons, and what do you get
Another day older and deeper in dept
Saint Peter, don't you call me, 'cause I can't go
I owe my soul to the company store

I was born one morning when the sun didn't shine
I picked up the shovel and I walked to the mine
I loaded sixteen tons of number nine coal
And the straw boss said: "Well a bless my soul"

I was born one morning, it was drizzling rain
Fightin' and trouble are my middle names
I was raised in a canebrake by an ol'e mama lion
Can't no hightoned woman make me walk the line

If you see me coming, you'd better step aside
A lot of men didn't - a lot of men died
one fist of iron, the other of steel
If the right one don't get you, the left one will

Seksten Tons

Jeg slider dagen lang i en røgsodet havn
Bli'r kaldt ved nummer og ikke ved navn
Der er kun brug for folk som os
Når vi har kræfterne til at losse de

Seksten tons, dagens akkord
Når de er nået drikker jeg daglønnen bort
For hvorfor lægge planer og hvad ved jeg
Der er jo ingen der regner med mig

Jeg blev født en morgenstund hvor solen var glemt
I bunden af min vugge lå mit arbejdstøj gemt
Jeg kendte ingen leg men jeg lærte at slås
Og det gav mig musklerne til at losse de

Når jeg ser et barn så bryder minderne løs
Far han var dranker og mor var en tøs
Det er grunden til hadet og den ædende trods
Som jeg føler vokse hver gang jeg skal losse de

Jeg har intet håb og jeg har ingen tro
For nok er jeg døbt, men fanden han lo
Jeg blev en ensom og menneskefjendsk tosse
man tåler, for mig kan man få til at losse de

Fra : ASKF

Dato : 08-06-03 14:23

Jakob T. Eriksen ytrede sig i
<3edfd1db$0$13184$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>det skulle være til at forstå hvad jeg mener: Nederst er der en dansk
>oversættelse som skulle være begået af en Erik Thernow.

Tak for den danske oversættelse, jeg har aldrig selv hørt den, men jeg
havde en forventning om at den havde ligget tættere op af den engelske;
faktisk er der jo nærmest tale om en gendigtning, hvor indholdet i vid
udstrækning er ændret.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 06-06-03 10:19

Du kan jo evt. søge på 16 tons og Sixteen tons på http://www.allmusic.com/index.html

Det giver da nogle hits

mvh
Jørgen

Fra : ASKF

Dato : 08-06-03 14:10

Jørgen Jacobsen ytrede sig i
<3ee05d6a$0$7053$ba624c82@nntp04.dk.telia.net> med dette:

>Du kan jo evt. søge på 16 tons og Sixteen tons på http://www.allmusic.com/index.html
>
>Det giver da nogle hits

Tak for linket, burde selv have tænkt på det, i sær da det link også
står if FAQen
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Lars Rindsig

Dato : 06-06-03 11:12

ASKF wrote:

> Vil blot gerne høre om DU kender en enkelt kunstner der har lavet
> nummeret, og også gerne i hvilken genre - kender den kun i blues eller
> soul fremførelser.

Preben Uglebjerg har indspillet den (med den danske tekst, der blwev
postet et andet sted i tråden). Genren var vel nærmest sådan noget Giro
413-blues, hvis ...

Lars

Fra : ASKF

Dato : 08-06-03 14:09

Lars Rindsig ytrede sig i <bbppef$3141$1@news.cybercity.dk> med dette:

>Preben Uglebjerg har indspillet den (med den danske tekst, der blwev
>postet et andet sted i tråden). Genren var vel nærmest sådan noget Giro
>413-blues, hvis ...

En kammerat har fortalt at han har hørt en soul/blues version med dansk
tekst, så der er åbenbart flere indspilninger med den danske tekst.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Karina Hjorth

Dato : 06-06-03 12:17

> Vil blot gerne høre om DU kender en enkelt kunstner der har lavet
> nummeret, og også gerne i hvilken genre - kender den kun i blues eller
> soul fremførelser.

Quacks udgav den i 1969, og genren... hmm... sådan lidt folkesangs-agtig...

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.shubidua.nu/salimata - dedicated to my fosterchild from Mali

Fra : GSJ

Dato : 06-06-03 23:16

> [...]
> Vil blot gerne høre om DU kender en enkelt kunstner der har lavet
> nummeret, og også gerne i hvilken genre - kender den kun i blues eller

Spillede den selv på spansk (!) guitar til første undervisningstime i guitar
på ungdomsskolen i starten af 80´erne. Med vores langhårede lærer på sang.
De mindeværdige optagelser er desværre gået tabt
Der er nok millioner af forskellige "kunstnere" der har (ind)spillet den
igennem tiden. Så du er ude i noget af et projekt, men held og lykke
alligevel. Måske Åge kan hjælpe med en dansktopversion?
M.v.h.
Gorm

Fra : ASKF

Dato : 08-06-03 14:28

GSJ ytrede sig i <bbr3nj$1k0g$1@news.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>på ungdomsskolen i starten af 80Žerne. Med vores langhårede lærer på sang.
>De mindeværdige optagelser er desværre gået tabt

Trist, det er ellers sådan noget der kan få de fleste til at trække på
smilebåndet, når de genhøres mange år senere (helst i ikke ædrug
tilstand).

>Der er nok millioner af forskellige "kunstnere" der har (ind)spillet den
>igennem tiden. Så du er ude i noget af et projekt, men held og lykke
>alligevel. Måske Åge kan hjælpe med en dansktopversion?

Tja, så må jeg jo lige pille ham ud af mit kill-filter først
Allan Stig Kiilerich Frederiksen