Kender nogen Tecoma The?
Fra : BJ

Dato : 28-03-01 19:56

Jeg købte for mange år siden 100g TECOMA THE hos Materialisten, men nu er
det desværre brugt op og det fås vist ikke mere. Der vist nok tale om bark
fra en sydamerikansk plante/træ. Jeg bilder mig ind, (sådan noget er jo
svært at bevise) at der virkede over for visse typer svimmelhed (nej ikke
alkoholbetinget).

Hvis nogen ved om det kan fås, vil jeg gerne høre om det.
BJ

Fra : /arcana

Dato : 29-03-01 12:52

"BJ" <bentjorgensen#@it.dk> wrote in message

> [...]
> fra en sydamerikansk plante/træ. Jeg bilder mig ind, (sådan noget er jo

Kært barn har mange navne. Det er det samme som Ipe roxo, Lapacho etc. Det
botaniske navn er Tabebuia heptaphylla.

Her er et klip fra min bog Urter og Urtemedicin:

---
AKTIVE INDHOLDSSTOFFER:
Træet og inderbarken indeholder over tyve aktive stoffer, hvoraf det mest
interessante er naphto-quinonen lapachol. Lapachol giver brunfarvning i
basisk opløsning, hvis indholdet af lapachol er over 2%. Indholdet af
lapachol i den Ipe roxo, som sælges her i landet, ligger i den rigtige ende,
næsten 4%, hvorimod undersøgelser fra det amerikanske marked har givet
resultater, som startede ved 0.0%. Desuden er flavonoidet quercetin pænt
repræsenteret.

VIRKNINGER/BIVIRKNINGER:
Da en del andre og mere tilgængelige planter indeholder lapachol, er de
fleste af de studier, som er lavet over den svulsthæmmende virkning,
foretaget med lapachol udvundet fra S. suavolens (se nedenfor) og det
mexicanske træ Diphysia robinoides, som tilhører samme slægt. Det lapachol,
som udvindes til forsøg af det brasilianske lapacho-træ (Ipe roxo), laves af
kernetræet, hvorimod det er inderbarken, som anvendes i folkemedicinen.
En af undersøgelserne på lapachol, foretaget i 1968 af forskeren K. V. Rao
og medarbejdere, er udført med stof udvundet af den indiske plante
Stereospermum suavolens (Roxb.) DC. Den viste, at stoffet er effektivt mod
svulsttypen Walker 256 carcinosarcom og begrænset effektiv mod Murphy-Sturm
lymphosarcom i rotter og mus . Dette forsøg bliver tit citeret, men man
glemmer ofte i referatet at nævne, at andre svulsttyper, for eksempel
lymfesvulsten adenocarcinom 755, leukæmi P1534 og leukæmi L1210, ikke blev
påvirket. Lapachols natriumsalt var dog virksom overfor den sidstnævnte.
Stoffet blev givet via munden og som indsprøjtning under huden. Det tåles
forholdsvis godt af kroppen, men har ikke vist cancerhæmmende virkning på
mennesker, da man aldrig i forsøg er nået op på tilstrækkelige doser , fordi
der ved forsøgene er konstateret bivirkninger som kvalme og ødelæggelse af
vitamin K, som er en betingelse for, at blodet kan størkne . Man kan så
diskutere, om andre stoffer i Ipe roxo kunne dæmpe eller fjerne disse
bivirkninger - eller måske kunne fremme lapacholets virkning. Hele drogen
virker jo som regel anderledes end et renfremstillet stof.
Kemisk ændrede afledninger af lapachol, nemlig beta-lapachon og
succinamidyl-beta-norlapachon har udvist hæmmende virkninger på echovirus
type 19. Selve lapacholet forhindrer RNA-virus i at formere sig, men dog
uden at ødelægge dem. Der er udført forsøg med gunstig effekt på poliovirus
type 1 og VSV (vesiculær stomatitis virus) og en del andre . Lapachol har
desuden hæmmende virkning på en del svampe og bakterier.
Flavonoidet quercetin har i forsøg udvist svulsthæmmende virkninger , men er
ellers mest kendt for styrkende virkning på blodkarrenes vægge. Se også
afsnittet om flavonoider først i bogen.

ANVENDELSE:
Jeg tror desværre ikke på, at man kan helbrede cancer med Ipe roxo. Jeg får
muligvis på puklen for dette synspunkt, men jeg har ikke kunnet finde
oplysninger om, at udtræk af planten effektivt og praktisk anvendeligt har
kunnet hæmme vækst af svulster i mennesker. Hvis det havde været tilfældet,
ville det jo nok have været offentliggjort med meget store bogstaver. Hvis
man vil forsøge sig med Ipe roxo mod cancer, vil jeg råde til, at man ikke
stiller sine forventninger så højt, at man bliver skuffet, hvis det ventede
resultat udebliver. At Ipe roxo i høje doser kan hæmme enkelte svulsttyper i
forsøg, er ikke det samme som at planten helbreder kræft. At den derimod
sikkert, ligesom Echinácea, Hvidløg og Mistelten, kan bruges som
understøttende medicin til cancer på grund af andre gavnlige virkninger er
en helt anden sag, og at den har en udrensende virkning, kan der heller ikke
være tvivl om. Jeg ved for eksempel, at et koncentreret lapachoudtræk i
Brasilien bruges til afgiftning af kokainmisbrugere med meget gode
resultater.
---

/arcana; noemail@nospam.com
Denne meddelelse er IKKE skrevet på sundhedsforum.dk, så hvis den
dukker op dér, er den sakset fra news:dk.helbred.behandling.alternativ.