Markise - hvor?
Fra : Jørn Haulund

Dato : 05-06-03 22:44

Hej

Jeg ønsker at købe en markise med et udhæng på min. 3,5 meter og ca. 4,5
meter bred. Så vidt jeg kan se svinger kvalitet og pris utrolig meget.

Er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med hvor man skal købe
når man ønsker bedst mulig kvalitet til lavest mulig pris (bor i Farum)?

På forhånd tak

Jørn

Fra : Jan Pedersen

Dato : 05-06-03 23:42

Jørn Haulund wrote:
:: Hej
::
[...]

Godt nok ikke helt så stor som du ønsker, men et udhæng på 3,5 m der kan
holde til en smule vind bliver nok svært at finde for småpenge

http://netbutikken.coop.dk/medlemsbutik/show_product.asp?sub%5Fdept%5Fid=26&
dept%5Fid=66&pf%5Fid=2874320

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Erling Jensen

Dato : 06-06-03 12:34

Jeg ville henvende mig hos Gundsø makiser du kan sikkert finde dem på
nettet. jeg kender en der har en derfra og det er kvallitet.
mvh
Erling Jensen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 06-06-03 12:38

> [...]
> når man ønsker bedst mulig kvalitet til lavest mulig pris (bor i Farum)?

www.profilmarkiser.dk ligger i Allerød

mvh
Bendt

Fra : Mari

Dato : 07-06-03 06:59

> [...]
> når man ønsker bedst mulig kvalitet til lavest mulig pris (bor i Farum)?

Jeg fik opsat en tilsvarende i 1983 (20 år siden) af
AB-Markiser, Oldenvej 25 3490 Kvistgård, tlf.:49139898 fax.:49138030

Jeg kan ikke sige noget om deres priser - men kvaliteten på min har været
helt i top.
Der har været minimal vedligehold på den. Een reparation fordi en wire i en
af
foldearmen blev slidt - ellers så fin som ny, (hvid/grøn stribet) bortset
fra den
forreste baldakinkant, der ikke kunne foldes ind i "huset". Den har jeg
fjernet
pga. algebelægning, der ændrede dens farve.

Men......... der er absolut en bagside ved at vælge markise i den
størrelse, som
du skal være opmærksom på. Så stor en markise virker som et sejl på din mur,
selvom den ikke er foldet ud.
Jeg har aldrig haft min foldet ud i blæsevejr - og den foldes altid ind, når
vi ikke
"opholder os under den".

Den er monteret over en hæve- skydedør og et vindue på gavlen i sydsiden.
Overlæggerne over vinduerne var for svage til det træk, markisen øgede
belastningen på muren med - og muren hvælvede stille og roligt indad i
løbet af 4-5 år. Jeg måtte pille gavlmuren ned - forstærke overlæggerne, og
bygge muren op igen - af de samme, rensede sten. Det var en værre historie,
som ikke kan lastes markisefabrikken - men alene den arkitekt, som beregnede
dimensioner på overlæggeren - vel vidende at han også havde anbefalet
markise frem for pergola/udestue. (Min vurdering var, at muren ville vælte
ind
i huset under en efterårsstorm - så derfor fik jeg lov at betale
reparationen selv,
idet jeg ikke havde stålnerver til at vente på en syn/skønssag.)

Jeg har tilsvarende (svage?) overlæggere over andre vinduer og døre - og de
kan sagtens
klare deres belastninger. Derfor er det soleklart, at markisen belaster
muren,
og at man skal have det med i belutningsgrundlaget.

Jeg er absolut glad for min markise - men ville ikke vælge den løsning igen.
Der er for mange blæstdage, (pga. stor dimensionj) hvor jeg ikke ønsker at
belaste min sydmur, dage hvor jeg så ville have mere glæde af en pergola.

/Mari

Fra : Tom Christensen

Dato : 09-06-03 12:29

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørn Haulund" <haulund@mailme.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
mur,
> selvom den ikke er foldet ud.
> Jeg har aldrig haft min foldet ud i blæsevejr - og den foldes altid ind,
<snip>
> [...]
> belaste min sydmur, dage hvor jeg så ville have mere glæde af en pergola.

Jeg er helt enig mht markiser og blæsevejr. Vores store markise er maks
trukket
1/3 ud, hvis vi ikke er hjemme. Mht montage skal man have stor respekt for
vindkræfterne - vores er boltet fast i undersiden af spærendenderne, så vi
risikerer
ikke, at muren vælter. Selvfølgelig kan en spærende flække, men det er ikke

gennemgribende en reparation.

Vores markise er monteret af Centrum Markiser for 14 år siden - er nu lidt
algegrøn på det yderste stof, men aldrig en eneste reparation.

--
venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)