grøn hvede
Fra : Pia J

Dato : 05-06-03 09:41

Hej - det er hende der igen...

Min mark som nu er delvis overbegroet køkkenhave er desuden kommende
hestefold og blomstereng - vel i alt ca. 5000 m2 - halv af hver. Jeg troede
sådan set der voksede kvik og andre græsarter, men en spadseretur i går
afslørede pludselig noget andet. De lårhøje, tykke stængler er ikke rigtig
græs. Det er HVEDE. Kerner som er faldet af under høsten sidste år, står
flot og grønt.

Jeg kan tænke mig, at der til næste år er ca. 20 gange så meget...

Hvis jeg på en eller anden måde får slået det - kan kernerne så ligge og
modne på jorden? (ja, så lidt ved jeg om planter)

Hvis man kan få den selvkørende til at køre derude - kvaser den så kernerne
godt nok? Eller skal jeg ud med leen og samle alt op

Eller skal jeg blæse på alle mine fine blomsterfrø og få naboen til at
sprøjte og begynde forfra. Den halvdel som bliver fold skal alligevel
præpareres med maskiner - så det er ligegyldigt - men nu var jeg lige så
godt i gang med blomsterengen.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-06-03 13:24

"Pia" == Pia J <ngspam@ofir.dk> writes:

[Hvede i køkkenhaven]

> Hvis man kan få den selvkørende til at køre derude - kvaser den så kernerne
> godt nok? Eller skal jeg ud med leen og samle alt op

Hvis du går over det med en le nu, er der nok ikke den store risiko
for at kernerne modnes.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Calle.

Dato : 05-06-03 14:15

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> "Pia" == Pia J <ngspam@ofir.dk> writes:
>
> [Hvede i køkkenhaven]

> Hvis du går over det med en le nu, er der nok ikke den store risiko
> for at kernerne modnes.

slå det ned, så når det ikke at smide kerner der er modne nok til at gro
--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-06-03 14:33

> [...]
> flot og grønt.
>
> Jeg kan tænke mig, at der til næste år er ca. 20 gange så meget...

Hveden er ikke noget problem. Du har 'arvet' en masse 'spildfrø' fra sidste
høst.
Tværtimod kan hveden hjælpe dig med at holde det øvrige ukrudt nede.
Husk blot at få 'høstet' inden kernerne er modne og spiredygtige. Jeg ville
vente sålænge som muligt med at slå. Når enkelte aks begynder at guldne tror
jeg det er tid. (Pas på at de 'høstede' aks ikke får lov til at modne på
jorden, kør dem evt. væk)
Dette er ikke noget jeg VED, men noget jeg TROR. Hvis jeg leder dig på
vildspor håber jeg der er nogen der kan lede os begge tilbage på rette vej

Carsten

Fra : Pia J

Dato : 05-06-03 15:13

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:3edf46be$0$24612

> jeg det er tid. (Pas på at de 'høstede' aks ikke får lov til at modne på
> jorden, kør dem evt. væk)
> Dette er ikke noget jeg VED, men noget jeg TROR. Hvis jeg leder dig på

Hvis man samler frø af andre planter får man at vide de bare skal plukkes og
tørres med hovedet ned af, så kan de fint spire. Det lyder for mig meget lig
umodne hvedekerner der ligger og tørrer på jorden....

En bekendt foreslog at sprøjte toppene med roundup - teorien var så, at jeg
ikke ramte mine fine vilde blomster, men kun hveden. Hvordan fungerer gift,
det går ned og dræber roden - men har det nogen indflydelse på kerner som
allerede er dannet?

:Pia

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-06-03 15:31

> [...]
lig
> umodne hvedekerner der ligger og tørrer på jorden....

Jeg mener også at jeg skrev at det var en god ide at fjerne dem efter
slåning.
Brænd dem evt. af, ristede hvedekerner skulle være en delikatesse

> [...]
gift,
> det går ned og dræber roden - men har det nogen indflydelse på kerner som

Mig bekendt virker roundup kun effektivt på planter i kraftig vækst. Når jeg
kigger ud på naboens hvedemark tror jeg det er lidt sent. Jeg tror heller
ikke at du kan nøjes med at ramme hveden når du sprøjter.
Hvis du vil reddee dine vilde blomster, er det nok en bedre ide at kappe
toppen af hveden med en le. Så sætter de ikke aks, og de vilde blomster får
lidt lys.

Jeg havde fået det indtryk at du havde sået urter, og det var dem du var
bekymret for. Hvor kommer de vilde blomster fra?
Søren Ryge?
Carsten

Fra : Pia J

Dato : 05-06-03 16:39

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:3edf543b$0$24637

> Jeg havde fået det indtryk at du havde sået urter, og det var dem du var
> bekymret for. Hvor kommer de vilde blomster fra?

Jeg har dels en køkkenhave på 600 m2 med urter osv - og resten af marken
ligger brak, og jeg har smidt valmuer og andet godt ud her i foråret.

Har i øvrigt splittet et hvedeaks ad, der er ikke korn i endnu, kun nogen
små kim, så jeg tror ikke, der er noget der spirer der, hvis jeg lægger det
ned? Jeg kan med det samme sige, jeg order ikke at rive og håndpille 5000 m2
bumlemark... Til gengæld er de fleste blomsterspirer så små at de næsten
ikke rammes af klipperen - så det burde være ok.

I øvrigt kan den selvkørende godt klippe det - desværre gik det ikke så godt
med styretøjet, så jeg sad pludselig og kørte i rundkreds, hva siger I så,
egen radiobilbane! Da jeg så havde more mig lidt med det, måtte manden træde
til og prøve at sætte wiren på igen.

Så nu må jeg kløve brænde i stedet.

:Pia

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-06-03 17:02

Pia J wrote:

> [...]
> hva siger I så, egen radiobilbane! Da jeg så havde more mig lidt med
> det, måtte manden træde til og prøve at sætte wiren på igen.

Jamen så slå bare løs. Det visner ned og giver blomsterne en chance.

Jeg er lidt imponeret over dit gåpåmod. Mere end 5000 m2 grund, 600 m2
køkkenhave og nybegynder i havebrug. Det er noget af et projekt.....
Det får mine 500 m2 fordelt på 2/3 staudebede, 1/3 køkkenhave og 1/3
græsplæne til at ligne hobbyarbejde
Egen radiobilbane er jo heller ikke at foragte

> Så nu må jeg kløve brænde i stedet.

Brænde er godt. Det varmer op til flere gange
Carsten

Fra : Pia J

Dato : 05-06-03 17:15

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:3edf698a$0$24686

> Det får mine 500 m2 fordelt på 2/3 staudebede, 1/3 køkkenhave og 1/3
> græsplæne til at ligne hobbyarbejde

Jeg synes det er meget godt gået at du kan få 4/3 ud af din grund...

Jeg har i alt 38.500 m2 - det halve er lejet ud som hvedemark, resten er som
beskrevet samt hestefolde og 7-800 m2 pyntehave.

Jo, der er en grund til at jeg ikke kan følge med :)

Men jeg hygger mig nu alligevel.

:Pia

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-06-03 17:42

Pia J wrote:
> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message

> Jeg synes det er meget godt gået at du kan få 4/3 ud af din grund...

Du er kvik
Opdelingen var velovervejet. Jeg tænkte på det arbejde jeg lægger i de
enkelte afsnit. Når jeg tænker på de timer jeg bruger pr. år, tager
græsplænen næsten halvdenen.
Den 'rigtige' opdeling er 50 % stauder, 25 % køkkenhave og 25% græs.
En 'nem' have er staudebede med bunddække )
Carsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-06-03 16:35

On Thu, 5 Jun 2003 16:12:54 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>det går ned og dræber roden - men har det nogen indflydelse på kerner som

Det virker i hvert fald ikke på allerede dannede og næsten modne kerner.
Og drop så i øvrigt ideen, du kan alligevel ikke undgå at ramme dine
dyrebare blomstereng

Har hveden overhovedet dannet aks/kerner endnu? Du kan nemt vente en
måneds tid eller halvanden med at slå det, men det er nok nemmere at slå
nu inden det bliver for stort.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 05-06-03 17:16

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Har hveden overhovedet dannet aks/kerner endnu? Du kan nemt vente en
> måneds tid eller halvanden med at slå det, men det er nok nemmere at slå
> nu inden det bliver for stort.

Nej, det var det jeg fandt ud af - aksene er tomme. Men jeg fandt også ud
af, at jeg aldrig når igennem med en le.... pust, stønne, av mine
spaghettiarme.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-06-03 20:13

On Thu, 5 Jun 2003 18:15:40 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Nej, det var det jeg fandt ud af - aksene er tomme. Men jeg fandt også ud
>af, at jeg aldrig når igennem med en le.... pust, stønne, av mine
>spaghettiarme.

Vi har også en le hængende i skuret, men jeg bruger den aldrig mere.
Blev aldrig rigtig god til det.

Men se det som en god undskylding for at købe en buskrydder

http://www.gartneriet.dk