Infrarød forbindelse til 8310 dytter ik
Fra : Oros

Dato : 04-06-03 21:40

Hej Folkens

Nu er jeg ved at blive gråhåret. Jeg kan absolut ikke få min bærbare pc til
at kommunikere med min nokia 8310, jeg har lige fået denne Vega+ bærbar
(1700mhz celeron med hele pivtøjet) i stedet for min gamle IBM TP600E. På
den gamle havde jeg ingen problemer, men nu på den nye vil hverken Nokia PC
suite, eller modemforbindelsen til telefonen virke? Pc suite hænger når man
starter programmet og telefonen ligger klar til kommunikation. Nokia phone
manager melder at der er irda tilslutning, men ingen telefoner forbundet.
(telefon fanger et signal, fastholder symbolet) men det kommer og går sådan
lidt hip som hap. Under installation af begge dele vil installationen gerne
have forbindelse med telefonen for at gå videre, og dette punkt kommer jeg
let og elegant over. (hvis jeg fjerner telefonen går installationen ikke
videre på dette punkt) Hvis jeg starter pc suite uden telefonen i nærheden
kan denne godt starte (dog noget langsom til det) men den vil ikke fange
telefonen når jeg så efterfølgende sætter den over i skudlinien. Efter
successfuld installation af phone modem og genstart, så står der bare ingen
modems i "nokia modems" i kontrolpanel, og intet sker ved refresh -
hvadenten der ligger en fon eller ej.

Forskellen er som sagt selve den bærbare, og så at jeg nu kører winxp i
stedet for win2k jeg havde på ibm-maskinen. Ringer dette nogle klokker hos
nogen? Jeg kan ikke finde en decideret irda-driver til denne bærbare? (Vega+
N34AS1) men xp finder den selv uden probs. Selve irda-ikon kommer også frem
når man starter ir på telefonen og ligger den over i skudlinien.

Nogen der kan sige noget klogt? (har prøvet at installere og afinstallere et
par gange nu, både den engelske og danske udgave af de 2 respektive
nokia-installationer.

mvh, og på forhånd tak
Rasmus Jensen

Fra : Kristian Vange

Dato : 04-06-03 23:14

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg ved at blive gråhåret. Jeg kan absolut ikke få min bærbare pc
til
> at kommunikere med min nokia 8310

Hej, jeg har selv haft det samme problem.

Tjek indstillingerne for din IrDA-PORT (Egenskaber for Denne computer ->
Hardware -> Enhedshåndtering -> Infrarøde enheder -> IrDA-port -> Avanceret)
og sæt den maksimale forbindelseshastighed ned til 115.200 bps. Hvis du
senere skal lave et trådløst netværk til en anden bærbar, kan du sætte
hastigheden op til 4.000.000 bps igen.

Håber det virker

Kristian

Fra : Oros

Dato : 04-06-03 23:33

Kristian Vange wrote:
> [...]
> du senere skal lave et trådløst netværk til en anden bærbar, kan du
> sætte hastigheden op til 4.000.000 bps igen.

og det gjorde det! Du er min nye gud... den havde jeg ikke lige forsøgt mig
med. Igen en af de her der ikke rigtig giver mening, men bare er sådan, og
ikke er beskrevet NOGEN STEDER af de mange mange mange sider jeg har bladret
igennem for at finde årsagen til mit problem!

over and out
Rasmus

Fra : Kristian Vange

Dato : 04-06-03 23:51

> [...]
bladret
> igennem for at finde årsagen til mit problem!

Jeg havde på fornemmelsen, at det ville løse dit problem. Det tog godt nok
lang tid, da jeg i sin tid skulle finde løsningen (jeg kan ikke huske, hvor
det var). Mht. gud må jeg nok skuffe dig...

Kristian

Fra : Oros

Dato : 05-06-03 09:21

Kristian Vange wrote:
> godt nok lang tid, da jeg i sin tid skulle finde løsningen (jeg kan
> ikke huske, hvor det var). Mht. gud må jeg nok skuffe dig...

Andres religion skal man ikke blande sig i! ;)
Men Kristian, bruger du også det indbyggede modem i telefonen også, eller er
det kun PC suite du bruger? Jeg kan nemlig ikke få liv i modem efter
ændringen, men den fanger dog fint i suite. Hvis jeg prøver at ringe op via
telefonen starter den ok, men jeg kan se i disp. at telefonen faktisk aldrig
ringer op.

Sjovt som jeg ikke behøvede den første ændring på min gamle blærbare, det
kørte bare...
Men jeg mangler lige det sidste skridt for at blive HELT mobil og på nettet
samtidig at will! ;)

-Rasmus

Fra : Kristian Vange

Dato : 05-06-03 12:25

> [...]
via
> telefonen starter den ok, men jeg kan se i disp. at telefonen faktisk

Jeg har faktisk kun brugt PC suite til at tage backup af telefonen, så jeg
håber, andre kan hjælpe

Kristian

Fra : Oros

Dato : 05-06-03 15:05

Kristian Vange wrote:
> Jeg har faktisk kun brugt PC suite til at tage backup af telefonen,
> så jeg håber, andre kan hjælpe

Tak til dig Kristian, så må andre gerne tage over! :D
Det kan i øvrigt nævnes at jeg får en windows filbeskyttelse-dimmer op på
skærmen hver gang jeg starter maskinen op??? Denne kommer igen første gang
jeg åbner pc suite? Jeg har opgraderet min windows til SP1 via nettet og den
beder efter en sp1 windows cd. Hvis jeg putter min normale xp-cd i siger den
bare nej tak!?
Nogen der lige ved noget? :D

mvh
Rasmus

Fra : Oros

Dato : 05-06-03 15:11

Oros wrote:
> [...]
> SP1 via nettet og den beder efter en sp1 windows cd. Hvis jeg putter
> min normale xp-cd i siger den bare nej tak!?

Jeg afblæser hermed alarmen igen, der gik et lys op for mig selv der! ;)
Ud over windows-fil-beskyttelse vinduerne er jeg nu kørende med både modem
og pc suite! ;)

-Rasmus

Fra : Troels Arvin

Dato : 04-06-03 23:16

On Wed, 04 Jun 2003 22:39:37 +0200, Oros wrote:

> Jeg kan absolut ikke få min bærbare pc til
> at kommunikere med min nokia 8310

Blot et skud i tågen:

Har du noget andet plugget i maskinen samtidig, såsom et PCMCIA-kort?

Grunden til mit forslag:
På min Asus bærbare kan jeg ikke få IRDA til at spille, hvis jeg har et
bestemt PCMCIA kort i maskinen samtidig.

/Troels