Lyn og Torden
Fra : Klaus

Dato : 04-06-03 11:52

Hej gruppe
Jeg bor på landet nærmest midt på en mark på lolland. Og når det tordner
hernede så tordner det Meget. Det fandt jeg ud af sidste år da jeg flyttede.
Jeg har et træ i haven, men vil lynet gå efter det, eller måske antennen.
Min frygt er at det går efter antennen som er ca. 9m. høj og videre ind i
huset. Ved nogle hvordan dette forholder sig eller skal jeg evt. sætte en
lynafleder op, hvis den virker?

Venlig hilsen Klaus

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 04-06-03 14:44

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-06-03 14:59

"Klaus" <klausjensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
flyttede.
> Jeg har et træ i haven, men vil lynet gå efter det, eller måske antennen.

Antennen er ikke så udsat, da den ikke har jordforbindelse.
Man kan da tage antennestikket ud, hvis man vil være
forsigtig, men det er faktisk mere nødvendigt at tage
el-stikkene ud og fjerne dem et godt stykke fra kontakterne.
Det sker flere lynskader ad den vej end fra tv-antenner.

> Min frygt er at det går efter antennen som er ca. 9m. høj og videre ind i
> huset. Ved nogle hvordan dette forholder sig eller skal jeg evt. sætte en
> lynafleder op, hvis den virker?

En lynafleder tiltrækker lyn, da de jo skal være effektivt forbundet
til jord ( ca. 2 m dybde + evt saltvant i hullet, hvis jorden er tør.)

Der sker mange skader på PC-anlæg ved tordenvejr, hvis man
har et modem. Det er her overspændingen ledes hen via telefon-
ledningen. Væk med stik til modem, strømforsyning, printer etc.

Og sørg for at have udvidet forsikring på el.installationen.

Per A. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-03 21:27

On Wed, 4 Jun 2003 15:59:16 +0200, "Per A. Hansen"
<xxper.hansen@get2net.dk> wrote:

>En lynafleder tiltrækker lyn, da de jo skal være effektivt forbundet
>til jord ( ca. 2 m dybde + evt saltvant i hullet, hvis jorden er tør.)

Undskyld jeg blander mig, men jeg er nysgerrig. Hvorfor skal der
saltvand (vant?) i hullet, hvis jorden er tør?

KS

Fra : Marco

Dato : 06-06-03 08:15

"kelds" <kelds snabela ofir dot dk> skrev:

> Undskyld jeg blander mig, men jeg er nysgerrig. Hvorfor skal der
> saltvand (vant?) i hullet, hvis jorden er tør?

Er der ikke noget med, saltvand er elektrisk ledende ?!

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-06-03 16:35

"kelds" <kelds snabela ofir dot dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld jeg blander mig, men jeg er nysgerrig. Hvorfor skal der
> saltvand (vant?) i hullet, hvis jorden er tør?

Det er skam fint nok.
arco har ret - saltvandet giver et højere ledningtal og
dermed mulighed for at lynet kan afledes til jord.
En forudsætning for at kunne tiltrække
lyn er at der er en god fobindelse - når tordenskyen
passerer trækkes der elektriske ladninger op i
spidsen af lynaflederen.
Men det er ikke nogen speciel god ide at forsyne
huset med lynafleder medmindre fagfolk har set
på forholdene. Ukorrekt monteret kan den gøre mere
skade end gavn.

Per A. Hansen

Fra : Klaus

Dato : 07-06-03 12:01

Men hvis man skal være nogenlunde sikker på at lynet vælger netop
lynaflederen skal den vel være mere 'attraktiv' end antennen. Antennen er jo
nærmest en perfekt lynafleder som går direkte til fjernsynet. Men hvis det
var så farligt med en antenne, havde vel brugt nogle af alle vejrudsigterne
til lige netop at fortælle folk at de skal hive antennestikket ud.
I fremtiden håber jeg man kan få et stik i væggen som man sætter
antennestikket i, under tordenvejr som leder evt. lyn fra antennen ned i
jorden.

Hilsen Klaus

Fra : Torbenth

Dato : 04-06-03 22:22

"Klaus" <klausjensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
Ved nogle hvordan dette forholder sig eller skal jeg evt. sætte en
> lynafleder op, hvis den virker?

Hej Klaus.
Du kan ikke selv sætte en lynafleder op da der skal måles på modstanden i
jorden. Det kan være den kun skal 1 meter ned men det kan også være den skal
10 meter ned. Så der skal bruges måleinstrument.
Hvis modstanden ikke passer vil lynet smutte den forkerte vej i forhold til
hvad du ønsker at opnå.
Spørg en elektriker som jeg selv har gjort for en del år siden.

Mvh.
Torben

Fra : Per J

Dato : 09-06-03 16:05

I meddelse: 3eddcec6$0$24681$edfadb0f@dread14.news.tele.dk.
Skriver Klaus via sin e-mail <klausjensen@tele2adsl.dk>:

> [...]
> ca. 9m. høj og videre ind i huset. Ved nogle hvordan dette forholder
> sig eller skal jeg evt. sætte en lynafleder op, hvis den virker?

Prøv at se på http://www.dandel.dk/.

Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/