Bog om fisk og planter
Fra : Peter F.

Dato : 04-06-03 11:32

Hvilke(n) bog/bøger mener I er bedst til bestemmelse af arter, fisk og
planter, i området omkring Danmark. Gerne med flotte tydelige
billeder/tegninger, så det er nemt at se, hvilken type fisk man så på sit
dyk.
Hilsen Peter

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-06-03 11:38

Peter F. <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eddca39$0$97225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> planter, i området omkring Danmark. Gerne med flotte tydelige
> billeder/tegninger, så det er nemt at se, hvilken type fisk man så på sit

Den ultimative bog for den biolog-interesseret dykker er Dyreliv i Havet.
Du kan se nærmere på
http://www.marinbi.com/

Den kan med fordel købes i Norge, men måske også på amazon.

Allan Hansen

Fra : Esben Zeuthen

Dato : 04-06-03 16:59

Hvis du er ligeglad med flotte farvefotos og gerne vil have en bog på dansk
(jo, der er forskel - "havkat" hedder fx "steinbit" eller noget i den stil
på norsk), kan jeg anbefale Havets dyr og planter (Marianne Køie m. fl.) fra
Gads forlag. Den beskriver rigtig mange dyr og planter fra danske farvande
og der er veltegnede illustrationer. Men køb hellere begge to, så er du godt
kørende...
/Esben

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-06-03 17:21

"Esben Zeuthen" <zept@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og der er veltegnede illustrationer. Men køb hellere begge to, så er du

Enig den er også fin men jeg kunne ikke lige huske titel og forlag.
Derudover er der udgivet en række gode hæfter med titlen Natur og Museum af
Naturhistorisk Museum, Århus. Der er hæfter omhandlende f. eks. Tang, snegle
og muslinger, havets planktonalger og forskellige fisk. De kan købes bl.a.
på "August Krogh Inst.boghandlen" ved Zoologisk Museum, Kbh.

Allan Hansen

Fra : emil

Dato : 04-06-03 20:19

Ingen tvivl. Den førnævnte bog er BIBLEN.

Med venlig hilsen Emil

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 06-06-03 10:20

Ja og den er lige kommet i 3 udgave ... vores biolog der kun havde 2 udgave
fik næsten ødelagt sin Lysekil tur.

Med hensyn til navne er der på internettet flere steder med navnelister så
man ikke helt så nemt farevild imellem der der svensk, norsk, dansk, og
latinske navne f.eks.: http://www.havetshus.lysekil.se/

/Henrik R.