Aviser til brændeovnen
Fra : Stefan Garvig

Dato : 04-06-03 02:56

Hvordan er det nu: Må man brænde aviser i sin brændeovn?

Jeg har hørt, at det må man ikke. Men enfin, hvis man sørger for god
lufttilførsel samt at der kan komme luft til alle aviser, så er det faktisk
muligt at brænde aviser rent, dvs. med hvid aske og uden sodning af
brandkammer og skorsten. Temperaturen ved avisafbrænding kan blive meget
høj - så ovnen næsten er gloende! Dette er sammen med tilstrækkelig
lufttilførsel (ilttilførsel) med til at sikre ren forbrænding. Stor
lufttilførsel sikrer endvidere en tilpas høj afgangstemperatur for røgen,
således at der ikke dannes sod og evt. løbesod i skorstenen.

Er der lovgivning på området om, hvad man må afbrænde - eller måske navnlig
ikke må afbrænde?

Venligst

Stefan

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-06-03 06:07

Stefan Garvig wrote:
> [...]
> således at der ikke dannes sod og evt. løbesod i skorstenen.
>
> Er der lovgivning på området om, hvad man må afbrænde - eller måske navnlig

Hmmm, du må ikke afbrænde sager der afgiver giftige gasser.

Men aviser ... de giver bare en hulens masse aske.

Mvh
Roberto

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-06-03 18:14

"Roberto Saldo" <rs@home> skrev i en meddelelse

>Men aviser ... de giver bare en hulens masse aske.

Jag har fået forbud mod at rode med stadset,bære det igennem stuen.,
wonder why ?.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 04-06-03 07:32

Stefan Garvig wrote:

> Hvordan er det nu: Må man brænde aviser i sin brændeovn?

Rent faktisk har jeg set anbefalet at man afbrænder aviser i sin
brændeovn. Der er en masse energi gemt i dem og de skulle ikke forurene
specielt. Det som er problematisk er reklamer og andet glittet papir der
både efterlader en masse aske og vidst nok også kan afgive
"uhensigtsmæssige" gasarter.

http://www.planteskole.dk/brandsel.htm lige det eneste jeg kunne finde
her og nu.

> Er der lovgivning på området om, hvad man må afbrænde - eller måske navnlig
> ikke må afbrænde?

Lovgivning, tjaa det er nok rimeligt pragmatisk: det må ikke være til
gene eller giftigt for naturen, men spørg evt. din skorstensfejer.

Mvh

Jesper.

Fra : Jakob Toft

Dato : 09-06-03 09:16

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det nu: Må man brænde aviser i sin brændeovn?

Skovforeningen anbefaler, at lægge en måtte aviser i bunden af kakkelovnen
inden optænding. Det skal vel at mærke være papirsaviser ikke
glittertryksager.
Se punkt 3 i linket.
http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_forbraending.asp
Mvh
Jakob

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 09-06-03 12:24

"Jakob Toft" <Jakob@wallflower.dk> skrev i en meddelelse

> Skovforeningen anbefaler, at lægge en måtte aviser i bunden af kakkelovnen
> inden optænding. Det skal vel at mærke være papirsaviser ikke
> [...]

Hvis du har en brændeovn med primær-luftindtag i bunden, vil jeg ikke
anbefale det. Du vil få problemer med at tænde op, da aviserne vil spærre
for primær-luften, og der kun kan trækkes luft ind fra sekundær-luft.

mvh
Bendt

Fra : Torben

Dato : 12-06-03 00:30

Men så lader du bare ovnens dør stå åben i 15 min. under optænding så er alt
i sin skønneste, virker for mig, hvis ovn ikke helt tæt og ny

Mvh.
Torben

Fra : Georg

Dato : 20-08-03 23:30

1)
Jeg har eksperimenteret utroligt meget med afbrænding af aviser i
brændeovnen, og jeg er nået til en løsning, der giver mig rigtigt gode
resultater.
Jeg har skaffet mig rester af 10 mm armeringsjern. Dem skærer jeg i 30 cm
lange stykker. Jeg spænder jernet op i en skruestik og bøjer det med en
rørtang til en ring, der nærmest ligner en grisehale. Den SKAL være lidt
skæv. Så tager jeg 2-3 aviser, krammer dem sammen og stikker dem ind i sådan
en ring. Med kurven fuld af sådanne "briketter" kan man nemt jage det
efterårsrå klima ud. Dernæst er det udmærket som optændingmateriale, hvis
man vil fortsætte med alm. brænde senere på vinteren. I vores ovn forbrænder
det fuldstændigt. Hvis vi derimod smider en avis ind ovenpå det andet, får
vi en masse sprællevende aske, næste gang, vi åbner ovndøren. Det sker altså
ikke, hvis aviserne er rullet sammen. Næste morgen er de store jernringe
nemme at finde i asken med 7-tallet, og de er nemme at fiske op, fordi de er
snoet lidt skrå.

2)
Jeg må ikke fyre med spånplade og trykimprægneret træ.
Jeg ringede engang til miljømyndighederne og spurgte, hvar det stod skrevet.
Jeg ville skaffe mig et eksemplar af denne lov. Det står ingen steder,
svarede man mig. Der står kun, at man ikke må fyre, så andre mennesker kan
generes af det. Det var en lidt tynd beskrivelse af forbudet, men man
hævdede, at det var, hvad der fandtes på tryk om sagen.

Mvh
Georg.