Træer i parcelhushave
Fra : Ole L.

Dato : 03-06-03 19:42

Vi har fået et problem, p.g.a. at jeg fastholder at min nabo, ifølge en
hegnssynskendelse, skal genetablere en skelhæk, som han uretsmæssigt har
fjernet, er han blevet særdeles sur, især på mig. Så nu vil han sagsøge mig,
p.g.a. hækken, og at jeg har nogle få enkeltstående træer på min grund der i
ca. 3 - 4 m. højde, har grene der er måske 1½ - 2 m. inde over hans grund.
Skidt med hækken, det klarer hegnssynet. Men hvad med træerne? må de
overskride skellinien, eller kan han kræve dem kappet i skel eller fældet.
Problemet er også blade i tagrenden på hans garage, som han byggede under
træet for ca. 3 år siden. Er der love og regler for dette, hvor finder jeg
e.v.t. materiale om dette?
I virkeligheden er han bare skidesur, og vil gøre alt for at genere mig, og
selv undgå at følger gældende love og regler.
På forhånd tak.
m.v.h. ole

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-06-03 20:10

"Ole L." <ole_lyckegaard_nospam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> træet for ca. 3 år siden. Er der love og regler for dette, hvor finder jeg

Hegnsloven er et godt sted at kigge:
http://www.familieadvokaten.dk/lovsamling/Hegnsloven.html
Om grene der vokser ind over naboens grund kan kræves kappet, er ikke helt
nemt at svare på jfr. §19 stk. 5, men hvis grenene er til væsentlig ulempe
kan naboen muligvis kræve dem kappet i skellet.

mvh
Preben

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-06-03 23:15

"Ole L." wrote:

> I virkeligheden er han bare skidesur, og vil gøre alt for at genere mig, og
> selv undgå at følger gældende love og regler.

Tja, og du gider ikke bruge det råd du fik dk.bolig,
hvad svarede de ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ole L.

Dato : 05-06-03 18:18

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, og du gider ikke bruge det råd du fik dk.bolig,
> hvad svarede de ?

Rent faktisk at det ikke sorterer under dem, og at de ingen myndighed har på
området.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-06-03 19:39

"Ole L." wrote:
> Så nu vil han sagsøge mig,
> p.g.a. hækken, og at jeg har nogle få enkeltstående træer på min grund der i
> ca. 3 - 4 m. højde, har grene der er måske 1½ - 2 m. inde over hans grund.

Hvis du via http://www.retsinfo.dk søger på lov om hegn,
finder du i svjh §19 noget om, at hvis grene mv ikke er til fare, så skal det
afgøres af domstolen.

Og her er det helt konkret bevisførelse, der er afgørende.
Plus en masse omkostninger,
så klip da de grene af, der rager ind.