Gennemskylning af Motor (udrensning)
Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 28-03-01 15:53

Jeg har modtaget en henv. vedr skylning af motorer, men hvad ved jeg....
(jeg er bedst til let servicearbejde - ikke motoradskillelse....)

Derfor beder jeg eksperterne om råd.

Oprindelig henv.:

"Efter jeg nu for 2.gang har fået ødelagt oliecirkulations pumpen pga.
fragmenter, ville jeg høre om du har et godt fif til at få renset
motoren??????
Det drejer sig om en Yamaha XT 600 fra 1987.
Hvis du kunne hjæpe mig med et trick til at få "skyllet" moteren igennem,
vil jeg være meget taknemlig."

Umiddelbart ville _jeg_ tro at petroleum i rigelige mængder burde skylle alt
ud - men I ved nok bedre....
Peter HH
http://www.danbbs.dk/~phh
DMCN#2 - CBR600F4
Red. DMCN Forh. Anm. Sider

Ny Email: Peter@Hasselbalchs.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-03-01 23:48

"Peter H. Hasselbalch" <phh@danbbs.dk> wrote in message

> "Efter jeg nu for 2.gang har fået ødelagt oliecirkulations pumpen pga.
> fragmenter, ville jeg høre om du har et godt fif til at få renset
> motoren??????

Blandt meget andet er det jo oliens funktion at transportere urenheder
bort til et filter, så motoren ikke har behov for nogen anden rensning.
Den slags vil snarere give anledning til flere fejl end det afhjælper.
Det er bare sort uheld hvis oliepumpen ødelægges - især to gange.

Niels

Fra : Armand

Dato : 29-03-01 01:13

Peter H. Hasselbalch <phh@danbbs.dk> skrev i en
> [...]
> "Efter jeg nu for 2.gang har fået ødelagt oliecirkulations pumpen pga.
> fragmenter, ville jeg høre om du har et godt fif til at få renset

Øheeeh?

Oliepumpen, er den allerførste post på olien rejse ud i systemet (også
for en pumpe i cirkulations-systemet (til olietank??)!
Får oliepumpen fragmenter indenbords kommer de ikke(!) fra oliesystemet,
men derimod fra opsugnings-stedet. Ved gentagent havari, kunne det tyde
på at oliepumpen ikke har den fornødne "suge-si" (= "indgangsfilter)
monteret :-/

Forhør ham lige derom først!!

--
Armand.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 30-03-01 01:56

> Får oliepumpen fragmenter indenbords kommer de ikke(!) fra
oliesystemet,
> men derimod fra opsugnings-stedet.

Som vel indgår i systemet?

Niels

Fra : Armand

Dato : 30-03-01 12:19

Niels P Sønderskov <npsonder@hotmail.com> skrev i en
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Som vel indgår i systemet?

Tjaeh. i det store hele: Ja. Men ikke i det "system" som kan
gennemskylles, som emnelinien omtaler!
Olieopsugnings-stedet er i bunden af bundkarret, og det er fragmenter
herfra der er kommet med i pumpen p.g.a. en tilsyneladende manglende
sugesi!

--
Armand.