køkkenhavejammer
Fra : Pia J

Dato : 03-06-03 14:27

Ok, så jeg har taget munden for fuld og afmærket 600 m køkkenhave, hvoraf
jeg ca. bruger det halve (inkl. stier og planen er andet end grønsager -
drivbænke, -hus, blomstersåbede m.m.). Det er en jungle. Da jeg startede var
jorden rimelig ren og pæn, så blæste der ellers et tæppe af ukrudtsfrø
derind.

Jeg har så forsøgt at brænde med gas mellem bedene, så jeg i det mindste
kunne se hvor jeg skulle luge - her en uge efter begynder det så småt at
blive et grønt tæppe igen! Bedene er opgivet, kan skimte løg og rødbeder,
gulerødder ligner for meget en slags ukrudt jeg har overalt, så jeg aner
ikke, om de er kommet op. Jorden er et lag beton, så en hakke river blot et
par blade over eller skal bruges med så meget kraft at den tager det hele.
Håndlugning tager af samme grund kun bladene, ikke roden med op. Det hele
vokser m. ca 1 cm afstand mellem planterne - nogen helt små, andre knæhøje
kamilleagtige vækster.

http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=60720&kode=

Hvad gør man? Roundup og super-rensning hjælper næppe, året efter kommer det
vel igen. Sidste år har marken været brugt til hvede, så den har været
sprøjtet og pløjet, det må komme udefra i løbet af foråret? I andre som
arbejder fuld tid, laver mad, vasker tøj og passer børn eller vovse -
hvordan når I at luge bare 20 m2 grønsagsbede? Selv mine små
krydderurtekasser på 60x60 cm tager timer at pille hver plante ud, en efter
en for ikke at ramme de spæde spirer timian osv.

Skal jeg istedet for at fræse tidligt, vente så sent som muligt næste år,
brænde det hele og BAGEFTER hakke det hele og rive alt væk inden jeg
overhovedet sår noget? Måske fejlen er, at jeg såede inden det værste ukrudt
kom frem? Jeg havde ikke drømt om, det ville være så slemt. Pyntehaven har
ukrudt, men der er da mellemrum...

Sig ikke jeg skal investere i 100 m2 steriliseret jord og smide ovenpå - jeg
er sikker på det hele bare maser sig op igennem.

Det er vist en dyr fornøjelse at lave sine egne grønsager - ikke noget at
spare der, med alt det udstyr man må have.

:Pia

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-06-03 14:55

Hej Pia

Har du indelt din køkkenhave i bede eller bruger du den "gammeldags"
metode med rækker og en halv meter bar jord mellem? Inddeler du dine
bede i f.eks. 120 cm brede bede, så er det efter min mening meget mere
overskueligt. I disse bede planter man så så tæt, at afgrøderne
hurtigst muligt dækker jorden og dermed hindrer ukrudt i at spire.
Jorddække er også en rigtig god ide. Det kan f.eks. være halm,
græsafklip eller lignende. Udover at holde ukrudt nede, nedsætter det
fordampningen og beskytter jorden mod slagregn.

600 m2 er jo et pænt stort stykke, og det lyder heller ikke som om din
jord er fantastisk god. Har du gjort noget for at forbedre den? Hvis
ikke, så prøv at skaf rigelige mængder dyregødning -- f.eks. hestemøg
med halm. Dette kan du bruge som jorddække vinteren over. Grøngødning
er også en mulighed, som jeg ville kigge på, hvis jeg var dig. Der
findes en del blandinger f.eks. hos http://www.ecogarden.dk

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Pia J

Dato : 03-06-03 15:11

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> wrote in message
> [...]
> overskueligt. I disse bede planter man så så tæt, at afgrøderne
> hurtigst muligt dækker jorden og dermed hindrer ukrudt i at spire.

mja.... Altså, ja, jeg har lavet 120 cm brede og 10 meter lange bede hvor
jeg har sået tæt - men hvis du ser på billedet med halv afbrændt og halv
ukrudt, så kan du se, hvor tæt ukrudtet står og det vokser ca. 10 gange
hurtigere end grønsagerne og det er derfor sidstnævnte der er blevet "holdt
nede".

Jeg har simpelthen ikke haft plads til at forspire alting, så der er sået
direkte. Bladselleri blev forspiret og plantet ud, og de står også rigtig
fint, selvom der er andet i bedet.

> Jorddække er også en rigtig god ide. Det kan f.eks. være halm,
> græsafklip eller lignende. Udover at holde ukrudt nede, nedsætter det

Jo - bare mit jordbærbed skulle bruge 15 gange græsslåning for at blive
dækket, så der er kommet halm på - men det kan jeg jo ikke bruge "I" selve
gulerodsbedet fx, kun udenom. I øvrigt er der allerede ved at vokse græs op
gennem halmen...

> 600 m2 er jo et pænt stort stykke, og det lyder heller ikke som om din
> jord er fantastisk god. Har du gjort noget for at forbedre den? Hvis

Jeg kørte rigtig meget gammel hestemødding op og fræsede ned - men det er
tung lerjord, som er fin at arbejde med hvis det regner lidt, regelmæssigt -
men ved tørke og syndfloder er det fuldstændig umuligt. Til gengæld holder
det fint på vandet, lige under betonlaget er der fugtigt selv efter et par
uger uden regn eller vanding.

> Grøngødning
> er også en mulighed, som jeg ville kigge på, hvis jeg var dig. Der

Kan det nå at spire og gro før alt det andet? Men det hjælper jo stadig ikke
i selve bedet. Nu ER der jo etableret ukrudt, når det visner væk er det vel
også for sent at så grøngødning? Og vinterdækning - ukrudtet er jo først
kommet her i april/maj, hvor man ville have pillet dækket af? Inden da havde
jeg renset nogenlunde op (nej, ikke sterilt). Hver stump blev desuden hakket
igen og revet for grønt lige inden såning af en ny ting. Så begyndte det at
regne og fanden var løs. Men sommergulerødder skal jo sås rimelig tidligt,
hvis jeg venter til nu i juni med alting, får jeg vel ikke meget som når at
blive færdigt?

Det er altså lidt kedeligt bare med kartofler - de har det fint og det er
det vi spiser mindst af.

Jeg må vel investere i 600 m2 sort plastik og lægge over et par år. <skævt
smil>

:Pia

Fra : Marco

Dato : 03-06-03 15:30

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev:

> Ok, så jeg har taget munden for fuld og afmærket 600 m køkkenhave, SNIP

Der har du nok fat i sagens kerne - Jeg syntes, en 10.del af dine 600m2 er
mere end nok at holde styr på :)

http://ljohans.com/planteleksikon/jog21.html

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Pia J

Dato : 03-06-03 15:44

"Marco" <meco@ofir.dk> wrote in message news:bbibec$da2$1@sunsite.dk...

> Der har du nok fat i sagens kerne - Jeg syntes, en 10.del af dine 600m2 er
> mere end nok at holde styr på :)

Faktisk tror jeg heller ikke jeg dyrker mere - måske 80 m2 reelle bede med
"småting som salat, gulerødder løg osv." - og det som vokser mellem bedene
kan jeg leve med - problemet er, at jeg ikke kan holde rent mellem
planterne - som jeg i de fleste tilfælde ikke engang kan se, om de er
spiret - eller jeg kan se, det er de ikke! Jordskokker, ærter og kartofler
har jeg lige styr på, de seneste blomster-spirebede er også nogenlunde.
Endnu.

Er det virkelig normalt at udkrudtet vokser så tæt, så hurtigt? For kort tid
siden lignede det en ørken, naboen udtrykte ligefrem undren over, at jeg
havde renset så godt op blot ved at fræse. Og da selv samme nabo har dyrket
og sprøjtet sidste år, så MÅ det være "nyt" ukrudt, ikke noget flerårigt? FX
har jeg ingen tidsler derinde, som ellers kæmper bravt i pyntehaven. Og
meget få mælkebøtter.

> http://ljohans.com/planteleksikon/jog21.html

Ja, det kunne være jeg skulle beslutte hvor bedene skal være en gang for
alle og blande sand i til næste år. Økonomien har været lidt skrabet og
jorden virkede faktisk fin og løs da jeg startede! Men er overfladen først
tørret ind, så har vi klumperne igen.

:Pia

Fra : Marco

Dato : 03-06-03 16:25

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev:

> [...]
> "småting som salat, gulerødder løg osv." - og det som vokser mellem bedene
> kan jeg leve med - problemet er, at jeg ikke kan holde rent mellem

Du må Iblande sand i den tunge lerjord - det gør lugningen til en leg -
sådan da :)

> [...]
> siden lignede det en ørken, naboen udtrykte ligefrem undren over, at jeg
> havde renset så godt op blot ved at fræse.

Det gør det også hjemme hos os - og hos genboen - og hos naboerne. Netop
derfor har vi begrænset os (vi har ca. 90m2 fordelt på 15m2 stier og 75m2
decideret køkkenhave), så det er overkommeligt at luge - både på stierne og
mellem planterne. Det er jo med at tage ukrudtet i opløbet.

Måske fræser du ældre dybtliggende frø op i spirehøjde. Jordens struktur
ødelægges også - Husk en køkkenhave ikke er konvertionel landbrugsjord. Hvad
med at bruge en kultivator eller vende jorden med en spade/greb ?

> [...]
> jorden virkede faktisk fin og løs da jeg startede! Men er overfladen først

Almindelig havejord med moderat lerindhold klumper også.

Ja, sand er måske løsningen. Min nabo hælder et læs grus/sand på sin
køkkenhave én gang årligt, hvilket han siger, har hjulpet meget.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-06-03 17:03

> [...]
FX
> har jeg ingen tidsler derinde, som ellers kæmper bravt i pyntehaven. Og

Hej Pia.
Velkommen i klubben
Nej, jeg tror ikke det er helt normalt. Det lange tørre forår og så
pludselig masser af vand og derefter masser af varme ser ud til at have
givet ukrudtet maksimale vækstbetingelser. Samme betingelser har gjort at
frø sået direkte på voksestedet har været længe om at spire og komme igang.

Jeg har for to år siden etableret 'højbede' og oplever i år samme problem
som du.
Masser af ukrudt som man ikke kan luge fordi man har sået tæt og ikke kan
kende ukrudt fra nytteplanter

Jeg ved ikke om du kan redde bedene. Jeg håndluger det værste og håber at de
såede planter kommer så meget frem at de kan genkendes

Jeg tror heller ikke det hjælper at din nye have er gammel mark. En masse
ukrudt er toårige så på trods af diverse sprøjtning m.v. har du sikkert
'arvet' en masse ukrudstfrø. Det bliver forhåbentligt bedre til næste år.
Hvis du helt har opgivet bedene er ideen med sort plastic i en vækstsæson
måske ikke helt dum...

Jg får lige en ide.
Hvis du har 'opgivet' bedene, hvad så med at plante drueagurer eller
græskar.
De vokser voldsomt og vil lukke lyset ude og kvæle ukrudtet.
Jeg ved ikke om det er for sent, men jeg tror det ikke.

> [...]
> jorden virkede faktisk fin og løs da jeg startede! Men er overfladen først

Da jeg overtog min have for ti år siden var det også meget stiv jord. Hård
som cement i tørkeperioder og med brede revner i jorden når den var tør.
Kompost, spagnum og champignonmuld havde ikke nogen væsentlig effekt.
Efter gode råd tilførte jeg 15 cm sand/grus og fræsede det ned i jorden.
Og Ja, det var 15 cm.
Det var det der skulle til. Nu er jorden 'venlig' og 'behagelig' at have med
at gøre.
Den får selvfølgelig stadig kompost og tørrer stadig ud, men den klumper og
sprækker ikke mere

Et lille fif til stiv jord:
Når du laver dit såbed og luger i foråret så lad være med at 'rive det
pænt'.
Jeg ved godt at det ser pænt ud, men brug en kultivator i stedet for. Den
efterlader en mere porøs overflade og modvirker 'cementlaget' og den hårde
skal.

Held og lykke med 'projektet'
Carsten

Fra : Pia J

Dato : 03-06-03 17:08

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:3edcc6e1$0$13215

> [...]
> givet ukrudtet maksimale vækstbetingelser. Samme betingelser har gjort at
> frø sået direkte på voksestedet har været længe om at spire og komme

Jeg må jo prøve igen til næste år så. Man kommer jo her som grøn havebruger
og forestiller sig bugnende lagre af lækre grønsager!

Gad vide hvor meget sand der kan være på en lastbil?

> Held og lykke med 'projektet'

Jotak. Det er da også for dårligt man sådan går og får rigtigt arbejde midt
i havesæsonen, ikke? :)

:Pia

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-06-03 21:07

> Gad vide hvor meget sand der kan være på en lastbil?

Ca. 8 m3 hvilket svarer til ca 50-60 m2.
Carsten

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-06-03 18:32

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Hvis du helt har opgivet bedene er ideen med sort plastic i en vækstsæson
> måske ikke helt dum...

Afdækning med plast giver så vidt jeg kan se kun mening, hvis man har
problemer med genstridigt flerårigt ukrudt som f.eks. skvalderkål og
kvikgræs. Det forhindrer selvfølgelig ukrudtet i at sætte frø, og
dermed forøge jordens frøpulje (som jo åbenbart er meget stor i
forvejen), men så ville jeg nok vælge at dække med organisk materiale
eller så en dækafgrøde.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-06-03 21:12

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> dermed forøge jordens frøpulje (som jo åbenbart er meget stor i
> forvejen), men så ville jeg nok vælge at dække med organisk materiale

Enig.
Ideen var at fjerne en vækstsæson og dermed slippe for noget at det
flerårige ukrudt. En dækafgrøde er sikkert lige så godt hvis den vinder
'kampen'.
Carsten

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-06-03 18:44

Pia J skrev:

> men hvis du ser på billedet med halv afbrændt og halv
> ukrudt, så kan du se, hvor tæt ukrudtet står

Ja, jeg kan godt se, at det ser voldsomt ud. Så slemt er det heldigvis
ikke her. Vi er ellers meget "large" overfor ukrudt. Vi fjerner
således først ukrudtsplanterne umiddelbart før et stykke skal sås
eller plantes til -- dvs. vi rører ikke bedene efter høst (bortset fra
de steder, som vi sår til med grøngødning/dækafgrøder. Som regel er
der kun få men store planter der skal fjernes.

Jeg tror dog heller ikke, at vores ukrudtstryk er så stort som dit.
Som Marco også er inde på, skal du evt. lade være med at vende for
meget op og ned på jorden i bedene for fremtiden, da du på den måde
med sikkerhed for gravet en masse frø frem.

Mht. til grøngødning, så fjern ukrudtet og så en god blanding. Du kan
evt. vente nogle uger, så overvintrer en del kløverarter. Vintervikke
kan sås rimeligt sent på sæsonen, og vil stadigvæk nå at dække godt.
Også det overvintrer.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-06-03 19:14

Pia J skrev:

> Der står ellers i alle bøgerne at man skal grave haven igennem 2 spadestik
> ned, og jeg har kun orket 1. ?

Det der står i flere bøger er, at man med fordel kan *løsne* jorden i
2 spadestiks dybde. Det er dog vigtigt, at underjorden forbliver hvor
den er, og at det øverste muldlag ikke graves ned. Det der anbefales
er, at man graver jorden af i et spadestiks dybde, løsner jorden
nedenunder med en greb, og derefter læser den jord man gravede af
ovenpå. Vores have fik en sådan omgang for 3 år siden, og vi har siden
kun løsnet jorden med en greb. Skovl og spade er således ikke noget vi
bruger i køkkenhaven længere.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-06-03 06:23

> Hvad gør man? Roundup

Yeps, så er du sikker på det som kommer igen er ukrudt. Vi har oxo lavet 600
m^2 tidl. kornmark om til køkkenhave, det tog os flere år inden det var
fuldstændigt konverteret. Mærk dine bede op og koncentrere dig om dem.

Fra : Pia J

Dato : 04-06-03 06:56

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m. TA.VÆK.rasmussen@os.dk> wrote in message

> [...]
> m^2 tidl. kornmark om til køkkenhave, det tog os flere år inden det var
> fuldstændigt konverteret. Mærk dine bede op og koncentrere dig om dem.

Tak for alle jeres input. Det er træls men åbenbart ikke unormalt. Og når
jeg ser på al den kvik der er UDENOM køkkenhaven (som skulle have været
blomstereng - der kommer bare ingen blomster), så har jeg faktisk været ret
grundig, der kommer kun et par strå hist og pist.

Men ok, man kan jo se det som et eksperiment i "hvor meget livsgnist er der
i en rødbede?" :)

Der kommer sand og kommunekompost i bedene i løbet af efteråret, så må vi se
om det hjælper næste år.

Jeg har også set billeder af køkkenhaver med plænegræs som stier, meeen -
kan det lade sig gøre? Jeg har rettet formen af på et par blomsterbede ved
at grave tørven af og fjerne den - men det pibler da frem alligevel - kan se
mig selv i ånden passe mine gulerødder ved at køre plæneklipperen hen
over....

:Pia

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-06-03 08:44

Pia J skrev:

> Jeg har også set billeder af køkkenhaver med plænegræs som stier, meeen -
> kan det lade sig gøre?

Ja -- dvs. det virker i det mindste her. Græsset var dog allerede
etableret, da vi anlagde bedene, hvilket naturligvis er en fordel. Men
giv det en chance. Det er bestemt dejligt at underlag at have, når man
her om sommeren render rundt i bare tæer og håndluger.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-06-03 10:22

On Wed, 04 Jun 2003 09:44:19 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>giv det en chance. Det er bestemt dejligt at underlag at have, når man
>her om sommeren render rundt i bare tæer og håndluger.

Man skal vel sørge for at få klippet græsset inden de sætter frø? Incl
kanterne... Der er ikke noget værre en nyspirende græs imellem sine
nytte- eller prydplanter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 04-06-03 10:26

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Man skal vel sørge for at få klippet græsset inden de sætter frø? Incl
> kanterne... Der er ikke noget værre en nyspirende græs imellem sine
> nytte- eller prydplanter.

Hvis man nu laver stierne så de lige passer med at hjulene på håndskubberen
kører i yderkanten af bedet, så burde det være uendeligt meget hurtigere end
en gasbrænder. Den kan så få lov at komme på arbejde en masse andre
steder...

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-06-03 11:34

On Wed, 4 Jun 2003 11:26:02 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Hvis man nu laver stierne så de lige passer med at hjulene på håndskubberen
>kører i yderkanten af bedet, så burde det være uendeligt meget hurtigere end

Ja, helt sikkert.
Jeg er tit rigtig træt af at jeg _ikke_ har plads til en rigtig
plæneklipper mellem mine bede i haven. Til gengæld var det så en god
grund til at købe en buskrydder - for havemaskiner får man jo som
bekendt aldrig nok af

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-06-03 09:42

Pia J skrev:

> Har du nogen form for kant mellem græs og bed?

Ja. De fleste bede har en ramme af lærkebrædder. Nogle har dog ingen
ramme, og her skal man selvfølgelig sørge for, at græsset ikke vokser
for langt ind i bedet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Frede Sørensen

Dato : 06-06-03 00:21

Tja, din jord minder vist meget om min. Jeg har ca 700 m2 lerjord som jeg
bruger til køkkenhave.
Ukrudtstrykket minder også om mit efter en regnperiode i maj måned. Der er
ikke andet at gøre end at hakke og hakke - round-up virker ikke på frøukrudt
(med mindre du vil sprøjte hver anden uge).
Afgrøder med lang spiretid som gulerødder og persille er ikke de nemmeste
sådan et sted, indtil man kender enten det fremherskende førukrudts
småplanter eller afgrødernes kimplanter.
Så i så lige rækker som muligt (så kan du bagefter trække en snor og hakke
på hver side af den uden at skade rækkerne)
Og få noget sand fræset i jorden, og undgå at færdes for meget i bedene, det
gør jorden hård.

Frede Plesner Sørensen
http://web.sonofon.dk/frede-plesner/
frede-plesner@mail.sonofon.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-06-03 09:12

"Frede Sørensen" <frede-plesnerFJERN@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, din jord minder vist meget om min. Jeg har ca 700 m2 lerjord som jeg
> bruger til køkkenhave.

- Det er altså også noget af en mundfuld at starte med som haveejer.
Og hvis man bruger en fræser i lerjord, bliver det som et lergulv, når det
regner meget eller er tørt.
(har prøvet - fræseren blev erstattet af en plov og harve og fræseren
kasseret).

> [...]
frøukrudt
> (med mindre du vil sprøjte hver anden uge).

Enig. Ukrudstsfrø ligger altså i jorden, og de spirer om foråret, hvad vi så
end gør.

> [...]
> Så i så lige rækker som muligt (så kan du bagefter trække en snor og hakke
> på hver side af den uden at skade rækkerne)

- Og vent med at så, til 1. generation "lysegrønt grulvtæppe" er kommet.
Ukrudt spirer før urtefrø, som kræver lidt mere varme i jorden.
Og hvis du sår radisefrø med 5 - 10 - 20 cm mellemrum, kan du ret hurtigt
se, hvor rækkerne er. Når du i tide får klaret mellemrummene mellem
rækkerne, kan du luge selve rækken, når gulerødderne er kommet op.

> Og få noget sand fræset i jorden, og undgå at færdes for meget i bedene,
det
> gør jorden hård.

- Enig.
Hvis det var min have, ville jeg opgive for i år, i hvert fald de steder,
hvor ukrudtet HAR fået overtaget - og så bruge sommeren til at arbejde en
masse sand, møg og godt formuldet halm ned. Om det så skal fræses eller
harves ned, må afhænge af de praktiske muligheder.
Vær indstillet på at tilføre møg + halm hvert år - efterhånden vil jorden
blive perfekt, men det tager tid.
Hvis du vælger plov og harve: husk, at de ting, der skal overvintre
(jordbær, porrer, persille, grønkål, etc.), skal være i et hjørne for sig
selv - ellers kan det ikke lade sig gøre med ploven. Og husk, at rækkerne
skal være i plovfurernes retning (den kan ikke bare lige hoppe over en række
jordbær).
Og hvis du holder fast ved fræseren: lav en rækkeafstand så stor, at du kan
fræse mellem rækkerne (= fræserens bredde + 2 x 10 cm). Betragt det som
stordrift, det her, selv om du vil synes, at rækkerne "råber" til hinanden i
maj, og det er spild af plads. Det er det IKKE. Når planterne bliver store,
vil de elske det og gro formidabelt.
Det vil også sige, at småpilleriet som de sartere krydderurter skal være et
andet sted. En køkkenhave i den størrelse er mest til de store
armbevægelser, hvis det ikke skal være et fuldtidsjob.
Og glem så alt om forspiring og udplantningsplanter: Den tid, du bruger til
at nusse her, vil du mangle i køkkenhaven, når ukrudtet myldrer op. Og det
vil det gøre hvert evige eneste år: Ukrudt er de eneste planter med
gro-garanti

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-06-03 09:16

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvis du sår radisefrø med 5 - 10 - 20 cm mellemrum, kan du ret hurtigt
> se, hvor rækkerne er. Når du i tide får klaret mellemrummene mellem
> rækkerne, kan du luge selve rækken, når gulerødderne er kommet op.

Altså radisefrø i selve rækken med gulerødder, persille og andre ting, der
spirer langsomt, forstås

Hilsen Inger

Fra : Pia J

Dato : 06-06-03 09:26

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Altså radisefrø i selve rækken med gulerødder, persille og andre ting, der
> spirer langsomt, forstås

Smart!

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 06-06-03 09:25

> Hvis du vælger plov og harve: husk, at de ting, der skal overvintre

Nu har jeg jo altså hegnet det ind i dyre domme fordi bedene ellers blev
pløjet op hele tiden - af hundepoter. Så jeg kan umuligt få en traktor
derind, og igen er vi ude i nogen udgifter jeg ikke har plads til. Jeg kan
få mange grønsager i Bilka for de penge!

> Det vil også sige, at småpilleriet som de sartere krydderurter skal være
et

Urterne er i kasser jeg har bygget af brædder. Men jeg var ganske rigtig for
tidligt ude - næste år venter jeg til det hele er grønt og fjerner det inden
jeg sår, urterne må jeg muligvis købe som planter, dem jeg kan.

> Og glem så alt om forspiring og udplantningsplanter: Den tid, du bruger
til
> at nusse her, vil du mangle i køkkenhaven, når ukrudtet myldrer op. Og det

Det er mest blomster jeg har forspiret - havde nogen gabende tomme bede som
jeg ikke bare havde råd til at fylde med stauder.

Jeg tror også resten af året må gå med bekæmpelse og planlægning.
Kommunekomposten her synes jeg virker god, og når jeg så har fået noget sand
vendt i, vil jeg nemmere kunne vende jorden uden fræser. Det skal lige
siges, det altså var kort efter vinteren at jeg fræsede, siden har jeg brugt
greb og min formidable hakke fra Spanien.

Jeg overvejer meget de faste bede som man aldrig går i og græs udenom -
græsset burde da holde det meste af de nuværende ukrudtstyper væk, når det
er etableret? Jeg har fundet ud af, at 1 m bredde passer mine arme godt, og
det kan jo både rumme en række kartofler eller noget mindre, eller?

:Pia

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-06-03 09:53

> Nu har jeg jo altså hegnet det ind i dyre domme fordi bedene ellers blev
> pløjet op hele tiden - af hundepoter. Så jeg kan umuligt få en traktor
> derind, og igen er vi ude i nogen udgifter jeg ikke har plads til.

- Ok - så er det jo afgjort

Jeg kan
> få mange grønsager i Bilka for de penge!

- Ja!

> Det er mest blomster jeg har forspiret - havde nogen gabende tomme bede
som
> jeg ikke bare havde råd til at fylde med stauder.

- Ja, og det er så smadderhyggeligt, især i marts, hvor man ikke rigtigt kan
foretage sig noget i haven alligevel.
Men de skal jo altså passes, og du kan ikke være to steder på én gang i
april og maj, vel? Og så tror jeg, vi er tilbøjelige til at pleje og passe
det småkravl, vi selv har sået og som står lige for næsen af os - mens vi
glemmer det fordømte ukrudt, der bare myldrer op omme bag laden?

Det skal lige
> siges, det altså var kort efter vinteren at jeg fræsede, siden har jeg
brugt
> greb og min formidable hakke fra Spanien.

- Ok, så er det nok "bare" lerjorden, der besværlig

> [...]
og
> det kan jo både rumme en række kartofler eller noget mindre, eller?

- Jeg tror, 1 m er en rimelig arbejdsbredde, og hvis du sår rækkerne på
tværs, kan du udnytte pladsen bedst muligt - men du får altså ret mange
græskanter i forhold til den dyrkede jord, og græsset breder sig ret meget,
som også Mads har skrevet.
Hvis du skal overkomme 600 m2 på den måde, kommer du altså på arbejde med
græsslåning, kantskæring og "græsfrø, der er føget over hegnet" ind i dine
bede.
Har du overvejet flisegange eller et tykt lag træflis?

Hvis du vælger de faste bede 1 m brede med græs omkring, har du samtidig
stort set fravalgt maskinkraft til det hårde arbejde, men mindre du laver
dem så lange, at du med fordel kan bruge fræseren til at gøre forårsklar.
Herudover må du ud med din hakke, din skovl og din spade.
Prøv at markere et areal i den størrelse, du ønsker og kør så en prøvekørsel
med fræseren i det. Så kan du finde en hensigtsmæssig størrelse på bedet.

Og måske skulle du overveje at lade et stykke ligge brak og starte med lidt
mindre næste år? Jeg ved godt, hvordan det er - har prøvet )

Hilsen Inger

Fra : Pia J

Dato : 06-06-03 10:07

> [...]
prøvekørsel
> med fræseren i det. Så kan du finde en hensigtsmæssig størrelse på bedet.

Igen en god ide. Havde faktisk tænkt mig at lave dem temmelig lange - man
kan jo altid hoppe på tværs. Fræseren kører fint på græs, hvis jeg vipper
den op og lader den køre på knivene - altså ikke svært at flytte den fra bed
til bed. Sværere hvis man laver bræddekanter.

De bede jeg ikke bruger kan jeg jo så tagetes i - eller, hvis jeg laver
græsgange, dække dem med det afklippede!!! :)

Jeg skal også eksperimentere med at lave små bøge- og kastanjetræer og den
slags. Bare for sjov.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-06-03 17:49

On Fri, 6 Jun 2003 01:21:12 +0200, "Frede Sørensen"
<frede-plesnerFJERN@mail.sonofon.dk> wrote:

>Afgrøder med lang spiretid som gulerødder og persille er ikke de nemmeste
>sådan et sted, indtil man kender enten det fremherskende førukrudts
>småplanter eller afgrødernes kimplanter.

Et trick jeg har set omtalt er, at man ligger et stykke glas over et
lille stykke af rækken med gulerødder. Under glasset vil gulerødderne
spire ca. en dags tid før dem som ikke er dækket. Lige så snart man ser
spirerne være oppe under glasset, tager man sin gasbrænder og giver hele
rækken en tur. Ukrudtet dør og gulerødderne kommer fint op alligevel.

Glaspladen skal selfølgelig fjernes hvis det bliver regnvejr så frøene
der under også får vand.

Og man skal sikkert også være lidt forsigtig med brænderen.... men
ellers lyder det nu som et meget fint trick. Jeg har dog endnu ikke selv
prøvet det, men det kommer nok en dag.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-06-03 08:17

Frede Sørensen skrev:

> Afgrøder med lang spiretid som gulerødder og persille er ikke de nemmeste
> sådan et sted, indtil man kender enten det fremherskende førukrudts
> småplanter eller afgrødernes kimplanter.

En mulighed var måske at forspire frøene. Teknikken er beskrevet i
Troels V. Østergaards bog "Den økologiske køkkenhave".

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-06-03 09:07

Pia J skrev:

> Næste ønske er drivhus og -bænke, men jeg er jo ikke lavet af penge, så det
> må vente.

Der er en hel del drivhuse i f.eks. den Blå Avis til små penge. Det
kræver dog en del tid at pille sådan et hus ned og sætte det op igen.

Vil man spare penge, kan det også være en god ide, at samle på gamle
vinduer. Sidste år var jeg så heldig at få en hel del vinduer og det
var en smal sag at bygge en drivbænk af disse. Det eneste der skulle
købes var lidt skruer, beslag og et par træstolper.

Det er også nemmere end man tror at skære gamle ruder op, så de kan
bruges til glas i drivhuset, skulle man finde et, hvor der mangler glas.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock