Bilsyn
Fra : Maja S.

Dato : 03-06-03 13:58

Hej NG.

Håber denne er i rigtige gruppe

Hvis jeg til bilsynet af min personbil på
alm. nr.plader bliver pålagt omsyn pga.
tonede bag og sideruder (passager side)
hvor kan jeg så se at de har deres ret??!

Mht. tonede ruder er der forskellige udsagn
om hvor mange % og hvordan det skal måles
osv.

Med venlig hilsen

Maja

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-06-03 14:43

"Maja S." skrev:

> [...]
> alm. nr.plader bliver pålagt omsyn pga.
> tonede bag og sideruder (passager side)
> hvor kan jeg så se at de har deres ret??!

Det kan du i Detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, der er
en bekendtgørelse. Den er undtaget fra offentliggørelse i Lovtidende, men
ligger til gennemsyn hos Statens Bilinspektion. Du kan muligvis finde den på
Retsinforamtion (www.retsinfo.dk).

Nu kan jeg ikke huske, hvordan det er med bilsyn, men der kan muligvis være
mulighed for at klage overafgørelsen. Det fremgår af synsrapporten, hvor der
skal være en klagevejledning, hvis du kan klage.

/kristian

Fra : TGD

Dato : 03-06-03 19:28

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB027270.1CF5D%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

<KLIP>

> [...]
der
> skal være en klagevejledning, hvis du kan klage.

Klagevejledningen er at finde på www.sbi.dk regn ikke med et sagligt svar,
deres afgørelser mangler enhver form for dokumentation i form af lovtekst
eller andet.

Fra : TGD

Dato : 03-06-03 19:53

"TGD" <mrx@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

www.bilsyn.dk selvfølgelig

https://www.bilsyn.dk/aut/public/hvader/synet-pages/afslutning/klagevejledning.htm

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-06-03 20:47

"TGD" skrev:

> Klagevejledningen er at finde på www.sbi.dk regn ikke med et sagligt svar,
> deres afgørelser mangler enhver form for dokumentation i form af lovtekst
> eller andet.

Hvis det er tilfældet, så må de jo prøve igen, til de opfylder kravene i
forvaltningsloven:

§ 24. En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de
retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang,
afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal
begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for
skønsudøvelsen.
Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort
redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder,
som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen. [...]

/kristian

Fra : TGD

Dato : 03-06-03 23:40

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB02C7DD.1CFB0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Hvis det er tilfældet, så må de jo prøve igen, til de opfylder kravene i
> forvaltningsloven:

Her er svar på en klage til dem, jeg mener ikke deres svar er fyldstgørende,
envidere er de ligeglade med at jeg klager over flere ting.

1) Det kapitel de henviser til på synsattesten er forkert, der intet det
kapitel der retfærdiggøre at bilen dumper.

2) Jeg mener ikke at der findes nogle § der omhandler lysende SRS lamper.

3) SBI omtaler hele tiden SRS lampen som værende en airbag lampe, SRS lampen
dækker over alt SRS udstyr, Airbag, Seleforstremmer etc.

4) Der var på intet tidspunkt tale om en fejl i airbag systemet eller SRS.

5) Bilen er 2 gange før blevet synet med SRS lampen lysende.

Her er deres svar på klagen, er der nogle sagkyndig som kan vurdere om
svaret lever op til forvaltningsloven § 24.

NB! Læg mærke til deres fejlopfattelse af SRS lampen, denne kalder de
airbag?

------------------------------
Med henvisning til nedenstående klage over synsresultatet for SAAB 900, reg.
nr. XX XX XXX, kan vi herved oplyse følgende:

Det er korrekt, at der ikke i Detailforskrifter for Køretøjer er anført
krav om airbag i denne bil.

Imidlertid vil en lysende (eller blinkende) kontrollampe for airbag ved syn
skulle opfattes som en fejl ved køretøjet. Konstateres det ved syn, at
kontrollampen for en monteret airbag lyser konstant eller blinker, skal
synsmedarbejderen anføre det som en fejl og benytte synsresultatet: "Ikke
godkendt", og med mulighed for omsyn.

Denne retningslinie fremgår af Vejledning for Statens Bilinspektion, afsnit
14.03 om synets gennemførelse, side 13, "Indre indretning, udsyn, særligt
udstyr mv.", hvor der for Airbag er anført et "x" i søjlen under "O" og kun
her. I samme afsnit, side 8, angives betydningen af "O" = fejl, der i sig
selv normalt bør medføre synsresultatet "Køretøjet er ikke godkendt", men
med tilladelse til omstilling.

De kan læse mere om synets gennemførelse på Færdselsstyrelsen's hjemmeside:
www.fstyr.dk, under Regler for køretøjer, i "Vejledning for SBI", hvor der
angives en række eksempler på synsafgørelser ud fra givne fejl.
Færdselsstyrelsen er regeludstedende myndighed på området og udgiver
Vejledning for Statens Bilinspektion, der er en fortolket udgave af gældende
bestemmelser for køretøjer her i landet.

I denne klagesag har synsmedarbejderen kun kunnet vælge synsresultatet "
Ikke godkendt", idet der ikke forekommer et "x" i rubrikken "P", der svarer
til synsresultatet "Køretøjet er betinget godkendt".

Deres klage over synets resultat kan derfor ikke imødekommes.

Denne afgørelse kan inden for 4 uger fra dato indklages for:

Færdselsstyrelsen,

Adelgade 13,

1304 København K.

Supplerende kan vi oplyse, at der er adskillige fortilfælde med
synsresultater tilsvarende som for denne sag for udstyr, der ikke er krævet
på det pågældende køretøj. F. ex. er adskillige biler forsynet med
blokeringsfri bremser (ABS), selv om udstyret ikke er krævet på de
pågældende biler. En lysende kontrollampe for ABS-funktionen vil tilsvarende
betyde at køretøjet ikke kan godkendes ved syn ("x" i kolonne "O" i afsnit
14.03), idet man ved syn ikke kan afgøre, om bremsernes normale funktion
eller virkning er berørt af et ikke korrekt virkende ABS-system. Flere
ABS-systemer vil ved fejlfunktion medføre, at kun en del af bilens normale
bremsepræstation kan opnås.

Airbags indgår på visse biler som en del af kollisionssikringen og kan
derfor ved fejlfunktion berøre bilens oprindelige godkendelse og formindske
bilens passagerbeskyttelse i tilfælde af kollision.

I tilfælde som ovenstående vil det ved syn kunne accepteres, at det
ikke-krævede udstyr fjernes, enten fuldstændigt eller så væsentlige dele
heraf, at det ikke med rimelighed kan genetableres, dog altid forudsat at
fabrikanten eller dennes repræsentant her i landet skriftligt erklærer, at
det ikke-krævede udstyr kan tages ud af drift uden indflydelse på bilens
funktion i øvrigt (bremsepræstation og kollisionssikkerhed som eksempler).

Med venlig hilsen,

Leif Lorenzen

teknisk chef

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-06-03 18:14

"Maja S." <mail@mail.dk> skrev :

>hvor kan jeg så se at de har deres ret??!

De vil vise dig hvordan toningen er for kraftig, ved hjælp af deres
måleglas

Kig evt på http://www.dkfritidbil.dk/detail/solfilm.htm

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Maja S.

Dato : 03-06-03 20:49

<jan@stevns.net> skrev i

> Kig evt på http://www.dkfritidbil.dk/detail/solfilm.htm

Super takker!
-Kan man låne en måler nogle steder???

Maja

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-06-03 23:00

"Maja S." <mail@mail.dk> skrev :

>Super takker!
>-Kan man låne en måler nogle steder???

Jeg ved det faktisk ikke , men synsfolket er nu ganske hjælpsomme, og
hvis toningen af bilens ruder er for voldsom vil de blot bede dig
pille filmen af - du får nok ikke en omstiller blot på grund af det.

(forudsat det kun er bageste sideruder, og bagrude, der er tale om)

Jeg har selv fået en anmærkning på toning, men de var godtnok også
sorte... ;)

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-06-03 16:38

> [...]
>
> (forudsat det kun er bageste sideruder, og bagrude, der er tale om)
>
> Jeg har selv fået en anmærkning på toning, men de var godtnok også

Ja og ...?
Der står (vist) ingen steder, at der skal kunne ses igennem de bagerste
sideruder og bagruden. Hvad med en varevogn uden bagruder ?
Derimod er der krav om sidespejle i begge sider, hvis bagruden og/ellers
bagerste sideruder ikke kan benyttes/ikke eksisterer.

Ret mig, hvis jeg tager fejl

--
Benny

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-06-03 17:14

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev :

>Ja og ...?

Og ? Du er så nødt til at bringe forholdene i orden ... så enkelt er
det faktisk.

>Der står (vist) ingen steder, at der skal kunne ses igennem de bagerste
>sideruder og bagruden.

Det var da et held du skrev "(vist)"

Hvis du kigger på udstyrsbekendtgørelsen, vil du kunne overbevise dig
selv om hvor du tager fejl

10.03.006 FØRERSPEJLE
(1) Førerspejl :

a) skal give et tydeligt spejlbillede uden forvrængning,
b) skal være anbragt således, at føreren har fornødent udsyn bagud

Hvis din bagrude er blændet, eller dækket af genstande, kan du ikke se
ud - og siden der er krav om indvendigt førerspejl (bakspejl) - er det
vel rimeligt forståeligt, at man skal kunne se ud af ruden

>Hvad med en varevogn uden bagruder ?

Nu spurte Maja specifikt på en personbil, og ikke en varevogn.

Men almindelige varevogne *skal* ikke have førerspejl, men derimod 2
sidespejle:

10.03.024 VAREBIL N1
(1) Varebil N1 skal være forsynet med et udvendigt førerspejl af
kategori I på hver side.

>Ret mig, hvis jeg tager fejl

Det gjorde du så ;)

snippet fra http://www.dkfritidbil.dk/detail/solfilm.htm
(oplysningerne er indhentet fra SBI)

Regler for lysgennemgang i bilruder :

I alle biler skal forruden og de forreste sideruder have en
lysgennemgang på mindst 70%. Det betyder, at det her er tilladt med
svagt tonede ruder. Der må dog aldrig sættes solfilm eller lignende på
de forreste ruder. Toning er derfor kun lovlig som indfarvning fra
fabrikkens side.

I personbiler (op til 9 personer incl. føreren) er der også regler for
de øvrige ruder (bagerste sideruder og bagruden).
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ <---- Der står det!

På disse ruder er det tilladt at anvende solfilm, men der kræves en
lysgennemgang på mindst 40% gennem ruden, når filmen er monteret. Man
skal bemærke, at reglerne gælder for alle personbiler, der må køres
med almindeligt kørekort (kategori B). Derfor er det eksempelvis ikke
tilladt med meget mørke ruder i handicapbiler, orkesterbusser,
tv-produktionsbiler mv., selvom der er tale om såkaldt nedstolede
busser.

Reglerne kan ses i ”Vejledning for Statens Bilinspektion afsnit
10.03”. (Forrude og forreste sideru-de i 10.03.003 og 10.03.004.
Bagerste sideruder og bagrude for personbiler i 10.03.021)
Hvor mørk en solfilm må der anvendes – vejledning
Som nævnt må de bagerste sideruder og bagruden i personbiler tones til
en lysgennemgang på 40%. Det er således lysgennemgangen efter toningen
der er afgørende. Hvis man anvender solfilm skal der både tages hensyn
til lysgennemgangen i ruden og i solfilmen: En almindelig klar rude
kan eksempelvis have en lysgennemgang på 93% (0,93). På denne rude må
der monteres en solfilm med ned til 43% (0,43) lysgennemgang, idet
dette vil bringe den samlede lysgennemgang ned på 40% (0,93 x 0,43 =
0,40). Tilsvarende må der på en indfarvet rude med en lysgennemgang på
70% mon-teres en solfilm med en lysgennemgang på ned til 57% (0,7 x
0,57 = 0,4). Bilforhandleren bør kun-ne oplyse hvilken lysgennemgang,
der er i en bils ruder.

Fra : TGD

Dato : 14-06-03 20:02

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> Derimod er der krav om sidespejle i begge sider, hvis bagruden og/ellers
> bagerste sideruder ikke kan benyttes/ikke eksisterer.

Varebiler må gerne blindes helt af (bagi) forskrifterne gælder kun for
"Personbiler"...