Valg af klient
Fra : -ALU-

Dato : 03-06-03 11:38

Hejsa..

Må man godt connecte til f.eks en chat el. lign. med Telnet hvis ikke det er
sikret imod det?
Hvis man skal argumentere "for" er det jo bare en anden browser man
bruger..?

-A-

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-06-03 11:46

"-ALU-" <@ .> writes:

> [...]
> sikret imod det?
> Hvis man skal argumentere "for" er det jo bare en anden browser man

Jeg tror du bliver nødt til at uddybe dit spørgsmål lidt for at få et
fornuftigt svar.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 03-06-03 11:47

"-ALU-" <@ .> skrev i en meddelelse news:bbhtqp$qd3$1@dknews.tiscali.dk...
> [...]
er
> sikret imod det?
> Hvis man skal argumentere "for" er det jo bare en anden browser man

Det kan man vel med alting ... du kan også modtage dine websider med en
telnet klient ved at koble op mod webserveren, men jeg tror ikke du får
meget sjov ud af det. Der er nok en grund til at der er lavet forskellige
applikationer til forskellige formål.

Når det så er sagt, kan det sagtens lade sig gøre fx. at post til en
newsserver kun med en telnet klient :)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : -ALU-

Dato : 03-06-03 11:59

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> telnet klient ved at koble op mod webserveren, men jeg tror ikke du får
> meget sjov ud af det. Der er nok en grund til at der er lavet forskellige

Jep man kan - og man kunne jo godt forestille sig at det kunne være
interessant at se hvad der ligger bagved knapper der lyser op og tekst der
springer frem på skærmen, men _må_ man ?

> Når det så er sagt, kan det sagtens lade sig gøre fx. at post til en
> newsserver kun med en telnet klient :)

Ja men _må_ man? Og i hvilket omfang er det evt. acceptabelt? Er man en
skurk hvis man f.eks får lavet ged i den ved at sende forkerte data til
chat-server ell. lign. og den ikke er konfigureret til at afvise data den
ikke forstår, og den så går ned?

-A-

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-06-03 12:00

In article <bbhv0m$qnc$1@dknews.tiscali.dk>, -ALU- wrote:

> [...]
> skurk hvis man f.eks får lavet ged i den ved at sende forkerte data til
> chat-server ell. lign. og den ikke er konfigureret til at afvise data den

Som sædvanlig er det ikke en sort/hvid diskussion; det handler om
forsæt, ikke om teknik.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Thank you for observing all safety precautions.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 03-06-03 12:04

"-ALU-" <@ .> skrev i en meddelelse news:bbhv0m$qnc$1@dknews.tiscali.dk...

> [...]
> interessant at se hvad der ligger bagved knapper der lyser op og tekst der
> springer frem på skærmen, men _må_ man ?

Ja jeg læste jo ikke dit spørgsmål ordentligt - men jeg kan da ikke se at
der er nogen hindring for at du godt _må_ :)
Hvem skulle i øvrigt bestemme hvad du bruger som klient til at kontakte
deres server? Jeg tror man som udbyder af fx mail proklamerede at man kun
måtte bruge OE til at hente fra mailserveren :)

> [...]
> skurk hvis man f.eks får lavet ged i den ved at sende forkerte data til
> chat-server ell. lign. og den ikke er konfigureret til at afvise data den

Jeg tror vi er ved at gribe det helt galt an her - det er ikke til at sige
hvilke klienter bruger man må / ikke må bruge, men mere hvad hensigten er og
hvordan man gør. Der er imho ingen der vil protestere over at du henter din
mail med telnet, men omvendt kan man komme voldsomt i klemme, hvis du ændrer
en url i din alm. browser [1]. Så jeg tror egentlig ikke det har ret meget
at gøre med klientsoftwaren...

[1] http://cubus.adsl.dk/elteknik/div/valushacker.php

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-06-03 12:30

"-ALU-" <@ .> writes:

> [...]
> interessant at se hvad der ligger bagved knapper der lyser op og tekst der
> springer frem på skærmen, men _må_ man ?

Spørgsmålet om man må høre nok hjemme i dk.videnskab.jura

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-03 13:39

"-ALU-" <@ .> skrev:

>Jep man kan - og man kunne jo godt forestille sig at det kunne være
>interessant at se hvad der ligger bagved knapper der lyser op og tekst der
>springer frem på skærmen, men _må_ man ?

I min browser trykker jeg bare Ctrl-F3. Skulle det nu være
forbudt?

>Ja men _må_ man?

Ja, selvfølgelig.

>Og i hvilket omfang er det evt. acceptabelt?

I det omfang man ved præcis hvordan det skal gøres korrekt. Det
er nok et fåtal beskåret.

>Er man en skurk hvis man f.eks får lavet ged i den ved at sende forkerte data til
>chat-server ell. lign. og den ikke er konfigureret til at afvise data den
>ikke forstår, og den så går ned?

Ja, for passende værdier af "skurk". Hvis der er hensigt til det,
er det strafbart.

--
Bertel

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 06-06-03 02:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> I min browser trykker jeg bare Ctrl-F3. Skulle det nu være forbudt?

Hvis du er på en webside lavet med ASP, PHP eller lignende (som afvikles på
serveren og ikke den lokale klient) vil du ikke kunne se den rigtige kode
(med mindre der er sket fejl med fortolkeren på webserveren).

Jeg kan ikke lige få øje på hvordan man skulle kunne gøre det med telnet,
med mindre webserveren bare er kastet på webbet og ikke opsat ordentligt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-03 10:31

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

>Hvis du er på en webside lavet med ASP, PHP eller lignende (som afvikles på
>serveren og ikke den lokale klient) vil du ikke kunne se den rigtige kode
>(med mindre der er sket fejl med fortolkeren på webserveren).

Klart nok, men det kan vel slet ikke lade sig gøre at se det hvis
man ikke hacker serveren?

--
Bertel

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 07-06-03 00:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> Klart nok, men det kan vel slet ikke lade sig gøre at se det hvis man
> ikke hacker serveren?

Joda, hvis serveren er opsat til at tillade at man "browser" filsystemet
på serveren (det skal man naturligvis fravælge under opsætningen, samt
opsætte en standardside som man sørger for findes i hvert katalog (som
dermed automatisk indlæses hvis man tilfældigt rammer et katalog og man
ikke angiver filnavn på den webside man gerne vil indlæse)).