Andelsboliger - køb af mere end én andel i~
Fra : Andreas Falck

Dato : 03-06-03 10:54

Findes der nogle generelle regler for om en andelshaver har ret til at
erhverve mere end én andel og dermed brugsret til mere end én
lejlighed i samme ejendom (andelsboligforening).

Der står ikke noget direkte formuleret i foreningens vedtægter, men
alt er iøvrigt formuleret i ental som om det var generelt forudsat at
der altid var tale om én andel og én brugsret til én lejlighed.

Foreningen har en intern venteliste der har altid har været
administreret således at andelshavere på intern venteliste havde
førsteret når foreningen fik en lejlighed der skulle udbydes til salg
(f.eks. når en lejer fraflytter bebyggelsen), mod at foreningen så fik
sagsretten til den lejlighed der blev tom ved bytningen og som så blev
udbudt på ekstern venteliste.

Baggrunden for forespørgslen er at en andelshvaer ønsker at erhverve
en lejlighed mere for at få mere boligareal og dermed siger at vil
bebo begge lejligheder. Den ene ligger is tueetagen, den anden på 1.
salg lige oven over.

Jeg synes heller ikke rigtig at jeg kunne finde noget i loven om
andelsboligforeninger om denne problemstilling.

A/B Ulrikkenborg - http://ulrikkenborg.dk
Andreas Falck
formand

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-06-03 11:32

Andreas Falck <dewnull@dewnull.invalid> wrote:

> [...]
> en lejlighed mere for at få mere boligareal og dermed siger at vil
> bebo begge lejligheder. Den ene ligger is tueetagen, den anden på 1.

Såfremt der er tale om et par der begge er andelshavere i Jeres
forening, er der ikke umiddelbart noget til hinder for det. Men er der
tale om en andelshaver så er reglerne klare: det kan man ikke.

vh Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-06-03 11:50

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Såfremt der er tale om et par der begge er andelshavere i Jeres
> forening, er der ikke umiddelbart noget til hinder for det. Men er der
> tale om en andelshaver så er reglerne klare: det kan man ikke.

Damn, jeg kan ikke finde det i Lov omn andelsboliger, cirkulæret, eller
bekendstgørelsen. Men er der ikke en bekendtgørelse om
standardvedtægter...

vh Flemming Rubini

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-06-03 12:04

Flemming Rubini flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk skrev dette:

> Såfremt der er tale om et par der begge er andelshavere i Jeres
> forening, er der ikke umiddelbart noget til hinder for det. Men er
> der tale om en andelshaver så er reglerne klare: det kan man ikke.

Først tak for de svar der er kommet.

Jeg burde også lige have skrevet at de begge to står på andelsbeviset
for den nuværende andel de har..

Og der kan ikke blive tale om at bestyrelsen vil give tilladelse til
en fysisk sammenlægning af disse to lejligheder. Andre der har
forespurgt om mulighederne om sammenlægning har hver gang et klart nej
dertil.

Fra : David T. Metz

Dato : 03-06-03 11:33

Andreas Falck skriblede:
> Findes der nogle generelle regler for om en andelshaver har ret til at
> erhverve mere end én andel og dermed brugsret til mere end én
> lejlighed i samme ejendom (andelsboligforening).

Mig bekendt er der bopælspligt i de fleste tilfælde - fx for lejligheder i
København. De fleste foreninger har også vedtægter der kræver at man bor i
den lejlighed man opnår ret til ved erhvervelsen af en andel. Man kan ikke
(uden videre) bo to steder på én gang.

> Der står ikke noget direkte formuleret i foreningens vedtægter, men
> alt er iøvrigt formuleret i ental som om det var generelt forudsat at
> der altid var tale om én andel og én brugsret til én lejlighed.

Det følger for det meste af ovst.

> [...]
> en lejlighed mere for at få mere boligareal og dermed siger at vil
> bebo begge lejligheder. Den ene ligger is tueetagen, den anden på 1.

Vedkommende kan jo søge om at sammenlægge de to lejligheder. Det kræver
dels at det godkendes i foreningen og dels i kommunen.

> Jeg synes heller ikke rigtig at jeg kunne finde noget i loven om
> andelsboligforeninger om denne problemstilling.

Nej, der står ikke noget specifikt om spørgsmålet. Jeg er faktisk ikke klar
over i hvilken lov bopælspligt etableres (generelt for alle boliger). Om
sammenlægning og anvendelsespligt står der noget i boligreguleringslovens
Kap VII - det gælder dog ikke i alle kommuner.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923