Målsætning i 3D
Fra : Frank Nielsen

Dato : 03-06-03 09:16

Jeg tegner i ACAD 2000i
Oven på denne har jeg et 3D program der hedder MECH-Q
Nu har jeg det problem at når jeg målsætter mine tegninger, så passer
mine målsætninger jeg laver i Layout ikke med de kontrolmål jeg har
aflæst inde i Model.

Er der nogen der ved om ACAD har nogen begrænsninger mht. målsætning i
3D???

Fra : CADmageren

Dato : 03-06-03 09:38

Hej Frank

Det hænger nok sammen med at det view du har lavet i Layout ikke er i
skala 1:1. Du bliver nød til at finde den aktuelle zoom/scalefaktor for
dit view, og sætte DIMLFAC til samme skala.

Visse Addons, (Powerpack, MDT...) finder kan selv finde skalafaktoren.
Om MECH-Q har denne funktionalitet ved jeg ikke.

Mvh
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : P.C.

Dato : 03-06-03 09:57

Hi

"Frank Nielsen" <fmn@niro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aflæst inde i Model.
>
> Er der nogen der ved om ACAD har nogen begrænsninger mht. målsætning i

Det lyder nu besynderligt at du har problemer med målsætning og mit eneste bud
er, at du måske har målsat på et UCS der ikke er plan med det du måler.
Målsætning i AutoCAD foregår jo som en projektering på det aktuelle UCS og gør
man det forkert, kan et hjørne på en kasse såmænd godt blive målt til 17.45
grader ; ------- jeg blev på et tidspunkt så træt af at måle forkerte vinkler i
3D , at jeg simpelthen skrev min egen vinkelmål rutine i Lisp , hvor jeg blot
skulle pege på midtpunkt og benene i en vinkel i 3D , --------- istedet for at
sætte UCS ind paralelt med de vinkler der skulle måles, det kan nemlig være
træls at AutoCAD kræver at UCS skal være paralell med det man måler og foruden
en rutine til vinkler brugte jeg også en nem rutine til at måle afstande i 3D,
ikke i 2D som Autocad .

P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2573.html