| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Spørgsmål omkring ekkolod Fra : Pia & Christian | 
  Dato :  03-06-03 08:46 |  
  |   
            Jeg vil gerne installere et ekkolod i min åbne jolle uden nogen form for
 strøm. Er der nogen der har erfaringer med at isætte et batteri, og så
 derefter montere et ekkolod? Jeg er klar over at det vil give noget besvær
 med hensyn til opladning af batteriet, men det er så et nødvendigt onde jeg
 må leve med. Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring skal
 der være mellem batteri og ekkolod?
 Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
 
 Med Venlig hilsen
 
 Christian Rasmussen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Niludo (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niludo | 
  Dato :  03-06-03 08:55 |  
  |  
 
            "Pia & Christian" skrev d. 03-06-03 08:46 dette indlæg :
  Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring skal
 > der være mellem batteri og ekkolod?
 Hej Christian 
 Jeg vil foreslå at du investere i et bilbatteri(accumulator) Det holder
 virkeligt lang tid, og er nemt og hurtigt at lade op. Det er dog ret
 tungt! I min båd har jeg et panel hvor man kan slå de forskellige ting
 som bruger strøm fra, altså en afbryder. Derudover har jeg en
 hovedafbryder. i forbindelse med panelet er der almindelige 12 volts
 sikringer. 
 Jeg vil råde dig til at købe et bilbatteri, have en afbryder + en
 almindelig sikring!
 Mange hilsner
 Niels
 -- 
 Leveret af:
 http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           John (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : John | 
  Dato :  03-06-03 10:48 |  
  |  
 
            Hej.
 Var det ikke bedre med et fritids batteri/accumulator.
 Det halder betydeligt bedre til afladninger og længere.
 De kan fås for næsten ingen penge hos Biltema, jem fix, Bilka m.m.
 John
 "Niludo" <Niludo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 news:3edc54e2$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "Pia & Christian" skrev d. 03-06-03 08:46 dette indlæg :
 >  Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring skal
 > > der være mellem batteri og ekkolod?
 >
 > Hej Christian
 > Jeg vil foreslå at du investere i et bilbatteri(accumulator) Det holder
 > virkeligt lang tid, og er nemt og hurtigt at lade op. Det er dog ret
 > tungt! I min båd har jeg et panel hvor man kan slå de forskellige ting
 > som bruger strøm fra, altså en afbryder. Derudover har jeg en
 > hovedafbryder. i forbindelse med panelet er der almindelige 12 volts
 > sikringer.
 >
 > Jeg vil råde dig til at købe et bilbatteri, have en afbryder + en
 > almindelig sikring!
 >
 > Mange hilsner
 >
 > Niels
 >
 > --
 > Leveret af:
 >  http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Fly (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Fly | 
  Dato :  03-06-03 13:06 |  
  |  
 
            Hej Christian!
 Når duy skriver "åbne jolle" syntes jeg at det lyder lidt vildt at smide et
 18-20 kg bilbatteri/marinebatteri i båden. Hvis det KUN er til ekkolod og
 ikke til lanterner, radio m.m. så vil jeg da anbefale et mindre batteri.
 Prisen er cirka den samme, men disse lukkede blybatterier er HELT lukkede og
 kan ligges ned - ja "smides" som du vil. Og så vejer de meget mindre.
 http://www.t-hansen.dk/products.asp?c=146406266&n=780903494#xy
Det skal da lige siges, at kapaciteten er kun 1/10 af et stort bilbatteri,
 men det vejer også under et kilo og med et snildt stik er det let at tage
 med hjem og lade op.
 Det var min anbefaling, som jeg tror er den bedste. En sikring på ledningen
 tættest muligt på batteriet, og du er klar til at gå i gang.
 F.eks. vil det batteriet på 7 Ah rent teoretisk kunne trække dit ekkolod i
 min. 10 timer. Mit ekkolod er med ret stort display og det bruger maks. 300
 mA og sjældent over 250. Med andre ord kan det ved 250 mA køre 4 timer pr.
 Ah batteriet har. Og 4 x 7 er 28, så derfor skrev jeg forsigtigt 10 timer,
 for det SKAL kunne lade sig gøre.
 Sikringsholder og sikring er også lige til at gå i krig med. Sæt en
 sikringsholder på selve ledningen eller lim den fast på siden af batteriet,
 så den "følger med" batteriet. En sikring på 3A er rigeligt, og en på 1-2 A
 er nok optimalt, men jeg ved ikke helt hvilke størrelser de findes i rundt
 omkring.
 Sikringer + holdere:
 http://www.t-hansen.dk/products.asp?c=146406266&n=790364559#xy
Hvis du ikke vil købe nyt grej, så prøv at gå et sted hen, hvor der handles
 med motorcykler/scootere. Du skal bare være opmærksom på at du kommer ud af
 døren med 12V-grej og ikke 6 volts...
 Håber det gav dig lidt hjælp!
 --
 -Fly
 doktor_flyMONKEY@hotmail.com
 (Please remove the MONKEY)
 "Pia & Christian" <pichri@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:3edc51a2$0$15352$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 Jeg vil gerne installere et ekkolod i min åbne jolle uden nogen form for
 strøm. Er der nogen der har erfaringer med at isætte et batteri, og så
 derefter montere et ekkolod? Jeg er klar over at det vil give noget besvær
 med hensyn til opladning af batteriet, men det er så et nødvendigt onde jeg
 må leve med. Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring skal
 der være mellem batteri og ekkolod?
 Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
 Med Venlig hilsen
 Christian Rasmussen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Tersgov (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  03-06-03 15:47 |  
  |   
            
"Pia & Christian" <pichri@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:3edc51a2$0$15352$
 > Jeg vil gerne installere et ekkolod i min åbne jolle uden nogen form for
 > strøm. Er der nogen der har erfaringer med at isætte et batteri, og så
 > derefter montere et ekkolod? Jeg er klar over at det vil give noget besvær
 > med hensyn til opladning af batteriet, men det er så et nødvendigt onde jeg
 > må leve med. Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring skal
 > der være mellem batteri og ekkolod?
 > Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
 I den jolle sejler du jo ikke ret langt??
 Køb en billige akkuboremaskine hos fakta eller Harald Nyborg, de kan fås i 12v
 til kun 148,- !!!
 Så har du et billigt batteri og en billig oplader  - og - en boremaskine   
Claus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Tersgov (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  03-06-03 17:10 |  
  |   
            
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 
 > Køb en billige akkuboremaskine hos fakta eller Harald Nyborg, de kan fås i
 12v
 > til kun 148,- !!!
 
 Jeg har lige set en maskine på tilbud i føtex. Der er et batteri på 14,4v 1,6
 ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
 
 Så kan du selv regne ud, nogenlunde hvor længe dit lod kan køre pr. opladning..
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            AJ (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : AJ | 
  Dato :  03-06-03 17:11 |  
  |   
            
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bbih73$2iv$1@news.cybercity.dk...
 > Jeg har lige set en maskine på tilbud i føtex. Der er et batteri på 14,4v
 1,6
 > ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
 -timer...
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Claus Tersgov (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  03-06-03 18:09 |  
  |   
            
 "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 news:bbihb4$2pp$1@news.cybercity.dk...
 
 > > ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
 > -timer...
 
 ????????
 
 Hvor skal jeg angive det, watt er altid defineret ved en time...
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Christian Gammelgaar~ (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian Gammelgaar~ | 
  Dato :  03-06-03 18:30 |  
  |   
            Ja watt er joule/sekund
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bbikm1$9sq$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 > news:bbihb4$2pp$1@news.cybercity.dk...
 >
 > > > ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
 > > -timer...
 >
 > ????????
 >
 > Hvor skal jeg angive det, watt er altid defineret ved en time...
 >
 > Claus
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              AJ (04-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : AJ | 
  Dato :  04-06-03 01:14 |  
  |  
 
            "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bbikm1$9sq$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 > news:bbihb4$2pp$1@news.cybercity.dk...
 >
 > > > ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
 > > -timer...
 >
 > ????????
 Du fik de 23 ved at gange 14,4 volt med 1,6 amperetimer. Resultatets enhed
 må være volt*amperetimer; eller watt-timer, som er en effektenhed. Det var
 bare lidt pindehuggeri...
 Kapacitet angives i Farad   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              AJ (04-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : AJ | 
  Dato :  04-06-03 01:18 |  
  |   
            
"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bbikm1$9sq$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 > news:bbihb4$2pp$1@news.cybercity.dk...
 >
 > > > ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
 > > -timer...
 >
 > ????????
 Du fik de 23 ved at gange 14,4 volt med 1,6 amperetimer. Resultatets enhed
 må være volt*amperetimer; eller watt-timer, som er en energi-enhed. Det var
 bare lidt pindehuggeri...
 Kapacitet angives i Farad   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Claus Tersgov (06-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  06-06-03 21:07 |  
  |   
            
"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 news:bbjdsf$1oe7$1@news.cybercity.dk...
 > Kapacitet angives i Farad   
Ja, hvis det er en kondensators kapacitet ....
 Jeg har aldrig i de mange år jeg har beskæftiget mig med både eller biler eller
 andet, hørt, at man har opgivet batterikapaciteten i farad....   
Det er Ah, men da ingen af os kender hverken spænding eller forbrug på hans
 lod, skrev jeg hvilken watt effekt han havde til rådighed, fordi det sikkert er
 nemmere for ham at regne ud...
 Claus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                AJ (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : AJ | 
  Dato :  08-06-03 16:28 |  
  |   
            
"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bbqs7p$1bkj$1@news.cybercity.dk...
 >
 > Jeg har aldrig i de mange år jeg har beskæftiget mig med både eller biler
 eller
 > andet, hørt, at man har opgivet batterikapaciteten i farad....   
Nej, det er 100% forvrøvlet ordkløversludder    Undskyld.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Claus Tersgov (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  03-06-03 20:19 |  
  |   
            
 "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 news:bbihb4$2pp$1@news.cybercity.dk...
 
 > > Jeg har lige set en maskine på tilbud i føtex. Der er et batteri på 14,4v
 > 1,6
 > > ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
 > -timer...
 
 Hvis man skriver 23 watt timer betyder det, at forbruget/ den optagende effekt
 er 23 watt / timen. Men det kan jeg jo ikke skrive, da jeg intet ved om
 forbruget. Jeg ved blot, at der er en fast, teoretisk effekt på 23 watt til
 rådighed, om det så er 1 watt i 23 timer eller 138 watt i 10 minutter ved kun
 manden med ekkoloddet..
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Klaus (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus | 
  Dato :  03-06-03 20:50 |  
  |   
            
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bbis98$ljr$1@news.cybercity.dk...
 > 
 > "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 > news:bbihb4$2pp$1@news.cybercity.dk...
 > 
 > > > Jeg har lige set en maskine på tilbud i føtex. Der er et batteri på 14,4v
 > > 1,6
 > > > ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
 > > -timer...
 > 
 > Hvis man skriver 23 watt timer betyder det, at forbruget/ den optagende effekt
 > er 23 watt / timen. Men det kan jeg jo ikke skrive, da jeg intet ved om
 > forbruget. Jeg ved blot, at der er en fast, teoretisk effekt på 23 watt til
 > rådighed, om det så er 1 watt i 23 timer eller 138 watt i 10 minutter ved kun
 > manden med ekkoloddet..
 > 
 
 Nej, man skriver at den energimængde der er til rådighed (teoretisk).
 Watt er effekten, watttimer er energimængden.
 Så vidt jeg husker er en Ah opgivelse regnet ud fra en jævn afladning over 3 timer.
 Klaus
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              AJ (04-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : AJ | 
  Dato :  04-06-03 01:33 |  
  |   
            
"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bbis98$ljr$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 > news:bbihb4$2pp$1@news.cybercity.dk...
 >
 > > > Jeg har lige set en maskine på tilbud i føtex. Der er et batteri på
 14,4v
 > > 1,6
 > > > ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
 > > -timer...
 >
 > Hvis man skriver 23 watt timer betyder det, at forbruget/ den optagende
 effekt
 > er 23 watt / timen.
 Hmm... Hvordan betaler du din el-regning? Betaler du for watt eller betaler
 du for watt-timer? Hvis din regning lyder på 100KWT (KiloWattTimer), er det
 så fordi du har brugt 100KW i en time? Eller har du haft tændt for komfuret
 i 20 minutter, TV'et i 4 timer, computeren i 6 timer osv? Er spørgsmålene
 (strøm)ledende?   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Claus Tersgov (06-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  06-06-03 21:15 |  
  |   
            
"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 news:bbjeou$1pug$1@news.cybercity.dk...
 > Hmm... Hvordan betaler du din el-regning? Betaler du for watt eller betaler
 > du for watt-timer? Hvis din regning lyder på 100KWT (KiloWattTimer), er det
 > så fordi du har brugt 100KW i en time? Eller har du haft tændt for komfuret
 > i 20 minutter, TV'et i 4 timer, computeren i 6 timer osv? Er spørgsmålene
 > (strøm)ledende?   
AJ, man skulle tro, at du var professionel ordkløver   
Der er så vidt jeg ved to former for effekt..
 Der er ydende effekt og forbrugt effekt. Når jeg betaler min el-regning betaler
 jeg for *forbrugt* energi eller effekt, og forbrugt effekt måles i watt
 timer...
 En moter, der yder  en hk eller 735 watt, der opgiver man da heller ikke
 effekten i kilowatt timer??
 (kan ikke lige huske den nøjagtige værdi på en hk, måske er det 765 watt)
 Watt timer bruger man mig bekendt kun, når effekten *er* forbrugt....
 Claus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Christian Gammelgaar~ (07-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian Gammelgaar~ | 
  Dato :  07-06-03 09:08 |  
  |  
 
            den nøjagtige værdi er 1 hk = 745,7 watt
 Christian
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bbqsni$1bu7$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 > news:bbjeou$1pug$1@news.cybercity.dk...
 >
 > > Hmm... Hvordan betaler du din el-regning? Betaler du for watt eller
 betaler
 > > du for watt-timer? Hvis din regning lyder på 100KWT (KiloWattTimer), er
 det
 > > så fordi du har brugt 100KW i en time? Eller har du haft tændt for
 komfuret
 > > i 20 minutter, TV'et i 4 timer, computeren i 6 timer osv? Er
 spørgsmålene
 > > (strøm)ledende?   
>
 > AJ, man skulle tro, at du var professionel ordkløver   
>
 > Der er så vidt jeg ved to former for effekt..
 >
 > Der er ydende effekt og forbrugt effekt. Når jeg betaler min el-regning
 betaler
 > jeg for *forbrugt* energi eller effekt, og forbrugt effekt måles i watt
 > timer...
 >
 > En moter, der yder  en hk eller 735 watt, der opgiver man da heller ikke
 > effekten i kilowatt timer??
 >
 > (kan ikke lige huske den nøjagtige værdi på en hk, måske er det 765 watt)
 >
 > Watt timer bruger man mig bekendt kun, når effekten *er* forbrugt....
 >
 > Claus
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Bjarke Christensen (07-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarke Christensen | 
  Dato :  07-06-03 10:28 |  
  |  
 
            Der må jeg desværre nok korrigere dig.
 I Danmark (og næsten alle andre steder) er 1 Hestkraft defineret som den
 energi der skal til at løfte 75 kg 1 meter på 1 sekund. Da
 tyngdeaccelerationen på vores breddegrader (55 grader bredde) er ca 9,815,
 betyder det, at en HK er lig med 75*9,815=736,1 watt.
 De 746 watt du nævner er "beregningen" i forhold til engelske mål. Af
 uransagelige årsager har alt bøvlet med tommer og andre non-metriske enheder
 i England endt med, at de har en anden opgørelse af HK'er.
 - eller også er deres heste bare lidt stærkere end vores danske krikker
 <smile>
 Der findes altså ingen "nøjagtig" omregning mellem HK og watt.
 Beklager, hvis det er lidt OT, men vi kan jo ikke have at bådejere bliver
 misinformeret.
 Bjarke
 "Christian Gammelgaard" <cgammel@stofanet.dk> wrote in message
 news:3ee19d70$0$15321$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > den nøjagtige værdi er 1 hk = 745,7 watt
 >
 > Christian
 > "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 > news:bbqsni$1bu7$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 > > news:bbjeou$1pug$1@news.cybercity.dk...
 > >
 > > > Hmm... Hvordan betaler du din el-regning? Betaler du for watt eller
 > betaler
 > > > du for watt-timer? Hvis din regning lyder på 100KWT (KiloWattTimer),
 er
 > det
 > > > så fordi du har brugt 100KW i en time? Eller har du haft tændt for
 > komfuret
 > > > i 20 minutter, TV'et i 4 timer, computeren i 6 timer osv? Er
 > spørgsmålene
 > > > (strøm)ledende?   
> >
 > > AJ, man skulle tro, at du var professionel ordkløver   
> >
 > > Der er så vidt jeg ved to former for effekt..
 > >
 > > Der er ydende effekt og forbrugt effekt. Når jeg betaler min el-regning
 > betaler
 > > jeg for *forbrugt* energi eller effekt, og forbrugt effekt måles i watt
 > > timer...
 > >
 > > En moter, der yder  en hk eller 735 watt, der opgiver man da heller ikke
 > > effekten i kilowatt timer??
 > >
 > > (kan ikke lige huske den nøjagtige værdi på en hk, måske er det 765
 watt)
 > >
 > > Watt timer bruger man mig bekendt kun, når effekten *er* forbrugt....
 > >
 > > Claus
 > >
 > >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Jaks (07-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jaks | 
  Dato :  07-06-03 10:41 |  
  |  
 
            Hey Bjarke
 Kan du så ikke også lige fortælle hvad en dansk fod er, når snakken går på
 længden af en båd - nogen siger 30 cm. andre 33 cm. og ja så bliver en 17
 fods jolle jo lige pludselig mange ting !!!!!!!!
 Jaks
 "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
 meddelelse news:bbsb75$2qtm$1@news.cybercity.dk...
 > Der må jeg desværre nok korrigere dig.
 >
 > I Danmark (og næsten alle andre steder) er 1 Hestkraft defineret som den
 > energi der skal til at løfte 75 kg 1 meter på 1 sekund. Da
 > tyngdeaccelerationen på vores breddegrader (55 grader bredde) er ca 9,815,
 > betyder det, at en HK er lig med 75*9,815=736,1 watt.
 >
 > De 746 watt du nævner er "beregningen" i forhold til engelske mål. Af
 > uransagelige årsager har alt bøvlet med tommer og andre non-metriske
 enheder
 > i England endt med, at de har en anden opgørelse af HK'er.
 >
 > - eller også er deres heste bare lidt stærkere end vores danske krikker
 > <smile>
 >
 > Der findes altså ingen "nøjagtig" omregning mellem HK og watt.
 >
 > Beklager, hvis det er lidt OT, men vi kan jo ikke have at bådejere bliver
 > misinformeret.
 >
 > Bjarke
 >
 > "Christian Gammelgaard" <cgammel@stofanet.dk> wrote in message
 > news:3ee19d70$0$15321$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > > den nøjagtige værdi er 1 hk = 745,7 watt
 > >
 > > Christian
 > > "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 > > news:bbqsni$1bu7$1@news.cybercity.dk...
 > > >
 > > > "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 > > > news:bbjeou$1pug$1@news.cybercity.dk...
 > > >
 > > > > Hmm... Hvordan betaler du din el-regning? Betaler du for watt eller
 > > betaler
 > > > > du for watt-timer? Hvis din regning lyder på 100KWT (KiloWattTimer),
 > er
 > > det
 > > > > så fordi du har brugt 100KW i en time? Eller har du haft tændt for
 > > komfuret
 > > > > i 20 minutter, TV'et i 4 timer, computeren i 6 timer osv? Er
 > > spørgsmålene
 > > > > (strøm)ledende?   
> > >
 > > > AJ, man skulle tro, at du var professionel ordkløver   
> > >
 > > > Der er så vidt jeg ved to former for effekt..
 > > >
 > > > Der er ydende effekt og forbrugt effekt. Når jeg betaler min
 el-regning
 > > betaler
 > > > jeg for *forbrugt* energi eller effekt, og forbrugt effekt måles i
 watt
 > > > timer...
 > > >
 > > > En moter, der yder  en hk eller 735 watt, der opgiver man da heller
 ikke
 > > > effekten i kilowatt timer??
 > > >
 > > > (kan ikke lige huske den nøjagtige værdi på en hk, måske er det 765
 > watt)
 > > >
 > > > Watt timer bruger man mig bekendt kun, når effekten *er* forbrugt....
 > > >
 > > > Claus
 > > >
 > > >
 > >
 > >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Bjarke Christensen (07-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarke Christensen | 
  Dato :  07-06-03 11:13 |  
  |  
 
            Det er meget værre og et rigtigt godt argument for at glemme alt om fod,
 hk'ere, tommer, alen og går 100% over til metriske mål.
 Et *bud* er:
 Fælles er 1 fod lige med 12 tommer og en yard er 3 fod (dog typsik kun brugt
 engelsk/amerikansk). Problemet er så bare, at lige som med målet "mil", så
 har næsten hvert land (eller i hvert fald hver "region") deres egen
 definition af hvor lang en tomme (eller "inch") er.
 Det mest kendte er det amerikanske mål for en "inch", som er 2,54 cm. Det
 betyder, at en "feet" er lig med 30,48 cm. Da mange af vores både imidlertid
 stammer fra danske væfter, så bør man være opmærksom på, at en "dansk tomme"
 er lige med 2,615448 cm hvilket betyder at en dansk "fod" er 31,38535 cm
 (der har man så vist at danskere lever på en større fod <smile>).
 En 17 fods jolle er således 5,18 m, hvis det er engelske "feet" og 5,34 hvis
 det er danske fod. Jeg har en mistanke om, at svenskerne måske har deres
 af-art af målet, lige som de svenske mil der er helt specielle for Sverige.
 En dansk "Tommestok" måler enten i engelsk tommer på den ene side og i cm på
 den anden. - eller i cm på begge sider. Er det ikke dejligt forvirrende ??
 Jeg synes vi skal forsøge at glemme alt om fod og måle vores både i meter.
 Det Svenske MAXI værft gjorde jo dette i 70'erne og 80'erne. Rigtigt smart:
 En Maxi 68 er 6,8 meter,
 en Maxi 77 er 7,7 meter,
 en Maxi 87 er 8,7 meter og
 en Maxi 95 er 9,5 meter.
 Og hvor lang tror I så en Maxi 84 er ?? 8,5 meter så'mænt'
 Morale: glem alt om længden og nyd vandet !!
 /Bjarke
 www.maximalt.dk
"Jaks" <smukfyr@popme.dk> wrote in message news:bbsbva$jhg$1@sunsite.dk...
 > Hey Bjarke
 >
 > Kan du så ikke også lige fortælle hvad en dansk fod er, når snakken går på
 > længden af en båd - nogen siger 30 cm. andre 33 cm. og ja så bliver en 17
 > fods jolle jo lige pludselig mange ting !!!!!!!!
 >
 > Jaks
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Claus Tersgov (07-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  07-06-03 13:28 |  
  |   
            
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse
 news:bbsds0
 > Og hvor lang tror I så en Maxi 84 er ?? 8,5 meter så'mænt'
 Hmm, målt i vandlinjen eller overalt?     
Claus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                AJ (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : AJ | 
  Dato :  08-06-03 16:55 |  
  |   
            
"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bbqsni$1bu7$1@news.cybercity.dk...
 > Der er ydende effekt og forbrugt effekt. Når jeg betaler min el-regning
 betaler
 > jeg for *forbrugt* energi eller effekt, og forbrugt effekt måles i watt
 > timer...
 Din elmåler integrerer den effekt du bruger, over tid. Resultatet er den
 energi du har brugt. Den betaler du så for (tror jeg   .
 > En moter, der yder  en hk eller 735 watt, der opgiver man da heller ikke
 > effekten i kilowatt timer??
 Det er rigtigt; en motors ydelse - eller effekt - opgives normalt i watt
 eller hk.
 > Watt timer bruger man mig bekendt kun, når effekten *er* forbrugt....
 1,6Ah på siden at et batteri er en antydning af hvor længe batteriet kan
 levere en given strøm eller hvilken strøm batteriet kan levere over et
 givent tidsrum. Ifølge Klaus er det sidste (3 timer) tilfældet. Hvorom
 alting er; spændingen på polerne er næppe den samme ved alle strømstyrker.
 Den leverede energi er således heller ikke den samme. For groft at modellere
 det kan man tale om en indre modstand i batteriet. Man kan også vælge at se
 bort fra det og gange de 1,6Ah med den nominelle spænding på 14,4V (som du
 gjorde?) for at få et indtryk af hvor meget _energi_i_watt-timer_ batteriet
 kan lagre; velvidende at sammenhængen er mere kompleks og at noget af
 energien muligvis bliver til varme i selve batteriet.
 Hvis du bedre kan lide Joule (eller hvad med Btu) end watt-timer så står det
 dig frit for at foretage en omregning, men det er stadig energi vi taler om
  
Hvor meget effekt du kan hive ud af batteriet er en lidt anden snak som vist
 har været berørt i forbindelse med startbatterier kontra forbrugsbatterier.
 Det fremgår ikke klart af de 1,6Ah/14,4V.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Claus Tersgov (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  08-06-03 17:46 |  
  |   
            
 "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 news:bbvm8b$bvl$1@news.cybercity.dk...
 
 [snip] Det hele...
 
 Jeg gider ikke diskutere med dig. Du læser det man skriver, som fanden læser
 biblen!
 
 Kom med noget konstruktivt i stedet for hele tiden at søge ligegyldige
 konfrontationer, for det er efter min opfattelse det eneste du er ude på!
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  AJ (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : AJ | 
  Dato :  08-06-03 20:29 |  
  |   
            
"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bbvp7s$hff$1@news.cybercity.dk...
 > Kom med noget konstruktivt i stedet for hele tiden at søge ligegyldige
 > konfrontationer, for det er efter min opfattelse det eneste du er ude på!
 I første omgang rettede jeg bare lidt på dig. Så forekom det mig at du havde
 en anelse svært ved at skelne effekt fra energi. Derfor forsøgte jeg at
 hjælpe dig lidt på vej. Det er da meget konstruktivt. Så hvad er nu det for
 et tudefjæs? Tør øjnene og tag en kiks   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Claus Tersgov (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  09-06-03 17:20 |  
  |   
            
"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse
 news:bc02qa$141i$1@news.cybercity.dk...
 > I første omgang rettede jeg bare lidt på dig. Så forekom det mig at du havde
 > en anelse svært ved at skelne effekt fra energi. Derfor forsøgte jeg at
 > hjælpe dig lidt på vej. Det er da meget konstruktivt. Så hvad er nu det for
 > et tudefjæs? Tør øjnene og tag en kiks   
Jeg har ikke svært ved at skelne effekt fra energi, det er dig, der har svært
 ved at skelne effekt og energi fra *forbrugt*  og registreret energi.
 Watt timer er en *registrerings- og måleenhed* og bruges hovedsagligt ved
 *måling* og registreret, forbrugt energi. Man bruger ikke udtrykket watt timer
 til at beskrive den til enhver tid tilrådighedstående energi i et batteri, og
 slet ikke i det tilfælde, hvor energien er defineret ved en *kendt* størrelse
 og  et absolut *fast* maksimum, hvor energien ikke er vedvarende.
 Man  bruger enheden kWh på atomkræftværker, elværker og lignende, hvor man i
 princippet har ubegrænsede og vedvarende energi til sin rådighed, og hvor man
 *IKKE* arbejder med en kendt, fast defineret mængde energi. Læg især mærke til,
 at de her bruger kWh til at måle og registere, hvor *belastet* forsyningsnettet
 er. Belastning er lig med forbrug!
 Før påstod du, at man opgav batterikapacitet i Farad, hvilket du hurtigt
 erkendte var noget vrøvl, vil du nu påstå, at man opgiver batterikapacitet i
 Watt timer og ikke Ah?
 1 Watt time = 3,6 kJ (kiloJoule)
 Og det giver *ABSOLUT* *ingen* mening at fortælle manden, at han har 82,8 kJ
 til sin rådighed!
 Når jeg skriver, at han har en *teoretisk* (også det har du overset jævnfør alt
 dit andet sludder i dit forrige indlæg) effekt på 23 watt til sin rådighed, så
 er det nemt for ham at læse i sin manual, hvor mange watt, hans lod bruger, og
 så ellers gange og dividere efter behov.
 Dit problem er, at du vil *kun* kvæulerer, læs tilbage i denne gruppe, og se
 hvor meget konstruktivt du bidrager med...
 Sluttelig, behøver du ikke hjælpe mig på vej. Læser man tråden om NMEA
 interface og autopiloter, så demonstrerer du med al ønskelig tydelighed, at det
 rækker dit intellekt alligevel ikke til...
 Slut herfra, jeg gider ikke bruge mere tid på dig og dit kvæulanteri og kiksen
 kan du spise selv!
 Claus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    AJ (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : AJ | 
  Dato :  09-06-03 20:38 |  
  |   
            "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bc2c3a$1u7q$1@news.cybercity.dk...
 
 Var du ikke færdig med at diskutere? Du er måske igang med næste fase; den
 personlige tilsvining?
 
 > Læg især mærke til,
 > at de her bruger kWh til at måle og registere, hvor *belastet*
 forsyningsnettet
 > er.
 
 Nej. Det ville være Watt.
 
 > Og det giver *ABSOLUT* *ingen* mening at fortælle manden, at han har 82,8
 kJ
 > til sin rådighed!
 
 Jo, det giver netop mening.
 
 > Når jeg skriver, at han har en *teoretisk* (også det har du overset
 jævnfør alt
 > dit andet sludder i dit forrige indlæg) effekt på 23 watt til sin
 rådighed, så
 > er det nemt for ham at læse i sin manual, hvor mange watt, hans lod
 bruger, og
 > så ellers gange og dividere efter behov.
 
 Sikke en gang BS. Er du ikke elektriker eller sådan noget? Herregud. Giv et
 eksempel på den udregning du hentyder til.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    AJ (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : AJ | 
  Dato :  09-06-03 20:53 |  
  |   
            "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
 news:bc2c3a$1u7q$1@news.cybercity.dk...
 
 > Dit problem er, at du vil *kun* kvæulerer, læs tilbage i denne gruppe, og
 se
 > hvor meget konstruktivt du bidrager med...
 
 Du skriver en imponerende masse indlæg. Du er ikke kedelig. Du er træls.
 
 > Sluttelig, behøver du ikke hjælpe mig på vej. Læser man tråden om NMEA
 > interface og autopiloter, så demonstrerer du med al ønskelig tydelighed,
 at det
 > rækker dit intellekt alligevel ikke til...
 
 Du bør nok holde dig til at skrive om de ting du ved noget om. Og det er
 tydeligvis ikke reguleringssystemer eller mit intellekt.
 
 > Slut herfra, jeg gider ikke bruge mere tid på dig og dit kvæulanteri og
 kiksen
 > kan du spise selv!
 
 Narrehat.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kristian (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian | 
  Dato :  03-06-03 16:31 |  
  |   
            
 "Pia & Christian" <pichri@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:3edc51a2$0$15352$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Jeg vil gerne installere et ekkolod i min åbne jolle uden nogen form for
 > strøm. Er der nogen der har erfaringer med at isætte et batteri, og så
 > derefter montere et ekkolod? Jeg er klar over at det vil give noget besvær
 > med hensyn til opladning af batteriet, men det er så et nødvendigt onde
 jeg
 > må leve med. Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring
 skal
 > der være mellem batteri og ekkolod?
 > Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
 
 
 Jeg har også en lille åben jolle, hvor der er monteret et ekkolod!
 
 Jeg har ganske enkelt købt et 12V motorcykel batteri, som er mange gange
 mindre end et bilbatteri (og hvor skulle man dog egentlig gøre af et stort
 bilbatteri i en lille båd???). Det har jeg så i en taske fra et videokamera
 som jeg så tager med ned til båden hver gang, meget nemt! Det holder længe,
 for jeg lader kun op hver 10. gang ca. selvom jeg måske bruger det 4-5 timer
 pr. gang!
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Poul Hyldig (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Poul Hyldig | 
  Dato :  03-06-03 23:37 |  
  |  
 
            Der findes ekkolod som har interne batterier Eks. Seafarer D800, købte en
 for en del år siden, mon ikke de stadig findes. En god forbindelse til
 batterier er  www.batterier.dk
Hilsen Poul
 "Kristian" <kristianhansen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
 news:3edcbf40$0$83064$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Pia & Christian" <pichri@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3edc51a2$0$15352$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > > Jeg vil gerne installere et ekkolod i min åbne jolle uden nogen form for
 > > strøm. Er der nogen der har erfaringer med at isætte et batteri, og så
 > > derefter montere et ekkolod? Jeg er klar over at det vil give noget
 besvær
 > > med hensyn til opladning af batteriet, men det er så et nødvendigt onde
 > jeg
 > > må leve med. Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring
 > skal
 > > der være mellem batteri og ekkolod?
 > > Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
 >
 >
 > Jeg har også en lille åben jolle, hvor der er monteret et ekkolod!
 >
 > Jeg har ganske enkelt købt et 12V motorcykel batteri, som er mange gange
 > mindre end et bilbatteri (og hvor skulle man dog egentlig gøre af et stort
 > bilbatteri i en lille båd???). Det har jeg så i en taske fra et
 videokamera
 > som jeg så tager med ned til båden hver gang, meget nemt! Det holder
 længe,
 > for jeg lader kun op hver 10. gang ca. selvom jeg måske bruger det 4-5
 timer
 > pr. gang!
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kurt Becher (08-07-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kurt Becher | 
  Dato :  08-07-03 01:05 |  
  |  
 
            Hejsa
 Få fat i den lille bog "El ombord". Den findes vistnok i de fleste
 bådforretninger (jeg fik min gratis fordi jeg købte noget helt andet, så
 vanvittig dyr kan den altså ikke være). Jeg ved ikke om man kan bestille den
 over nettet.
 Den er skrevet for alle, er hurtig læst og så ved du det, du skal vide for
 at installere og vedligeholde batterier!!! (og du kan også følge med i de to
 bøvlehoveders debat...)
 Er du sikker på, der ikke er 12V udtag på din motor!?!
 Nu ved jeg ikke hvor du sejler, men bølgegang og fritstående syrebatteri er
 en farlig blanding! Jeg ved ikke hvor godt glasfiber håndterer svovlsyre,
 men de fisk, du fanger med dit nye lod skal du nok kun servere for svigermor
  
Knæk og bræk dig nu ikke
 Q
 "Pia & Christian" <pichri@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:3edc51a2$0$15352$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Jeg vil gerne installere et ekkolod i min åbne jolle uden nogen form for
 > strøm. Er der nogen der har erfaringer med at isætte et batteri, og så
 > derefter montere et ekkolod? Jeg er klar over at det vil give noget besvær
 > med hensyn til opladning af batteriet, men det er så et nødvendigt onde
 jeg
 > må leve med. Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring
 skal
 > der være mellem batteri og ekkolod?
 > Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
 >
 > Med Venlig hilsen
 >
 > Christian Rasmussen
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |