Bradepandekage?
Fra : Ultimatos

Dato : 02-06-03 19:57

Jeg skal bage en bradepandekage til min søns skolefest. Jeg kan sagtens
finde opskrifter, men er der ikke én her i gruppen, som ligger inde med en
gennemprøvet, fantastisk opskrift?

m.v.h.

Fra : KNM

Dato : 02-06-03 20:42

"> gennemprøvet, fantastisk opskrift?

Jeg har da flere gode bradepande opskrifter, er der noget bestemt du søger??

Hej fra
Karina

Fra : Ultimatos

Dato : 02-06-03 21:07

"KNM" <knm@dvdtown.dk> skrev i en meddelelse

> "> gennemprøvet, fantastisk opskrift?
>
> Jeg har da flere gode bradepande opskrifter, er der noget bestemt du
søger??

> Hej fra
> Karina

Næ....., blot den er nem og vækker jubel.

m.v.h.

Fra : gch123

Dato : 02-06-03 20:54

"Ultimatos" skrev d. 02-06-03 19:57 dette indlæg :
> Jeg skal bage en bradepandekage til min søns skolefest.
> gennemprøvet, fantastisk opskrift?

Her er en opskrift på kanelkage som mine børn har medbragt til
klassens-time, efter de havde haft den med en gang har kammeraterne når
det var deres tur bestilt kanelkage igen.
Den har altid vagt jubel og det er rigtig at der står 3 spsk kanel.

Kanelkage

500 g sukker
600 g mel
3 spsk. kanel
3 tsk. natron
7½ dl kærnemælk
175 g smeltet margarine

Glasur
175 g smeltet margarine
350 g flormelis
3 spsk. kakao
1 æg

Mel, natron, kanel sukker og kærnemælk blandes.
Margarinen smeltes,
alle ingredienserne blandes godt sammen
og dejen hældes i en smurt bradepande
og bages ved 200 i ca. 20 minutter
afhængig af dejens tykkelse.
Glasuren laves, mens kagen bage.
Margarinen smeltes og blandes med flormelis og kakao,
ægget tilsættes under kraftig omrøring
Glasuren smøres på lige når kagen er taget ud af ovnen.
Den er velegnet til frysning.

Mvh
GCH

http://www.kandu.dk/

Fra : Nette

Dato : 02-06-03 22:01

"gch123" skrev i en meddelelse
> Her er en opskrift på kanelkage som mine børn har medbragt til
> klassens-time,

Nu kan det godt være, jeg spørger lidt dumt.
Jeg kan sagtens se, det er en STOR portion, vi har med at gøre her, men når
du skriver "bradepande", mener du så den, der kan gå direkte i ovnen, eller
en af dem, der skal stilles på en plade i ovnen? Og i tilfælde af det
første, er det så en af de kvadratiske, eller en af dem der er aflange?

Nette

Fra : Ultimatos

Dato : 02-06-03 22:56

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en af dem, der skal stilles på en plade i ovnen? Og i tilfælde af det
> første, er det så en af de kvadratiske, eller en af dem der er aflange?

Direkte i ovnen og ca. kvadratisk!

m.v.h.

Fra : Nette

Dato : 03-06-03 06:23

"Ultimatos" skrev i en meddelelse
> Direkte i ovnen og ca. kvadratisk!

Oki, thanks

Så vil jeg korte opskriften lidt og afprøve den i dag*S*

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-06-03 07:10

> [...]

> men når du skriver "bradepande", mener du så den, der kan gå
> direkte i ovnen, eller en af dem, der skal stilles på en plade i ovnen?

En bradepandekage er bagt i (ikke på) bradepanden.

> Og i tilfælde af det første, er det så en af de kvadratiske, eller en af
> dem der er aflange?

Bradepander har en form, der passer til ovnen.
Nogle er kvadratiske og andre aflange.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 04-06-03 11:34

"Lisbeth Jacobsen" skrev i en meddelelse
> En bradepandekage er bagt i (ikke på) bradepanden.

Et ildfast fad, om du vil, bliver også ofte kaldt en bradepande i div.
opskrifter.

> Bradepander har en form, der passer til ovnen.
> Nogle er kvadratiske og andre aflange.

BRAVO.... Netop, og hvis det nu var til en alm. ovn og jeg havde en
varmtluftsovn med aflange, og dermed mindre plader til, så skulle opskriften
jo omregnes lidt.

Jeg undrer mig over, hvad din pointe med dit indlæg er?

Nette

Fra : Felix

Dato : 04-06-03 13:28

On Wed, 4 Jun 2003 12:33:49 +0200, Nette wrote:

>BRAVO.... Netop, og hvis det nu var til en alm. ovn og jeg havde en
>varmtluftsovn med aflange, og dermed mindre plader til, så skulle opskriften
>jo omregnes lidt.

Det er en sandhed med modifikationer.
Måske var det smartest at opgive hvor mange liter en given kage
(eller andet) vil fylde efter optimal hævning og bagning?

Så er det *lidt* nemmere at forudsige resultatet.

m. v. h.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-06-03 17:24

> Et ildfast fad, om du vil, bliver også ofte kaldt en bradepande i div.
> opskrifter.

Sikkert. Det bliver det bare ikke til bradepander af *S*

Men det er ikke så vigtigt. En bradepandekage kan sagtens bages i et ildfast
fad - eller to, hvis der er meget dej. Afgørende er, at dejen hældes i en
noget, der kan holde på formerne.

> BRAVO.... Netop, og hvis det nu var til en alm. ovn og jeg havde en
> varmtluftsovn med aflange, og dermed mindre plader til, så skulle
> opskriften jo omregnes lidt.

Opskriften skal ikke omregnes fordi bradepanden er aflang.

Om bradepanden er kvadratisk eller rektangulær er uden betydning.
Det afgørende er, hvor meget den rummer. Og det kan du måle dig til ved
hjælp af vand og et målebæger.

> Jeg undrer mig over, hvad din pointe med dit indlæg er?

At svare dig på dine spørgsmål, fjerne din undren og korrigere din
misforståelse.

Og det er venligt ment.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 04-06-03 23:17

> Sikkert. Det bliver det bare ikke til bradepander af *S*

Det kan det nu sagtens gøre, hvis dette var en af de opskrifter, hvor der
netop mentes et "ildfast fad".

> Men det er ikke så vigtigt. En bradepandekage kan sagtens bages i et
ildfast
> fad - eller to, hvis der er meget dej. Afgørende er, at dejen hældes i en
> noget, der kan holde på formerne.

Hmmm....

> Opskriften skal ikke omregnes fordi bradepanden er aflang.

Det skal den i dette tilfælde, da min aflange plade ikke kan indeholde det
samme som en kvadratisk kan.

> Om bradepanden er kvadratisk eller rektangulær er uden betydning.

Det er det som sagt IKKE i mit tilfælde.

> Det afgørende er, hvor meget den rummer. Og det kan du måle dig til ved
> hjælp af vand og et målebæger.

Ja, men jeg syntes ikke, jeg ville ulejlige folk med den slags, når jeg nu
selv ved, hvor meget jeg skal omregne med, for at det passer. Jeg havde
derfor brug for at vide, OM jeg skulle omregne eller ej.

> At svare dig på dine spørgsmål,

Det synes jeg faktisk ikke, du gjorde

>fjerne din undren

Over hvad dog?

>og korrigere din
> misforståelse.

Jeg havde, som jeg også indirekte skrev tidligere, intet misforstået.

> Og det er venligt ment.

Pænt af dig, men jeg tror,du har misforstået mit indlæg.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-06-03 06:21

> Det kan det nu sagtens gøre, hvis dette var en af de opskrifter, hvor
> der netop mentes et "ildfast fad".

Vi kunne hoppe over i sproggruppen og spørge.... men måske nogen herinde ved
det. Jeg vil mene, at en bradepande er en metalform (!) der bruges i ovnen
og primært er beregnet til stegning, men altså også kan anvendes til
bagning.

Bradepanden er - så vidt jeg ved - fra før de ildfaste fade blev opfundet. I
gamle dage blev bradepanden primært brugt til stegning - skulle man bage
skærekager i større format, havde man kun bradepanden. Ildfaste fade fandtes
ikke.

Ildfast fast er en betegnelse man bruger om en form af porcelæn eller glas.

> Det skal den i dette tilfælde, da min aflange plade ikke kan
> indeholde det samme som en kvadratisk kan.

Det er ikke FORDI din bradepande er aflang, at opskriften i givet fald skal
omregnes - men fordi din bradepande er for lille/stor til den mængde du får
ud af opskriften. Det er uden betydning, om bradepanden er aflang eller
kvadratisk.

> Det er det som sagt IKKE i mit tilfælde.

Jo... også i dit tilfælde er det uden betydning, at bradepanden er aflang.

> Jeg havde
> derfor brug for at vide, OM jeg skulle omregne eller ej.

Det ved kun du vide om du skal!

Vi andre ved jo ikke, hvad din bradepande kan indeholde. Det afhænger ikke
af, om den er kvadratisk eller aflang. Det afhænger af bredde, længde og
ikke mindst højde på bradepandens kanter. De mål kender vi ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-03 07:56

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> herinde ved det. Jeg vil mene, at en bradepande er en metalform (!)
> der bruges i ovnen og primært er beregnet til stegning, men altså

Dette er vist den almindelige opfattelse. 'Brade' er et ord af tysk
oprindelse = 'stege'.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-06-03 08:45

Jan Bøgh skrev:

> Dette er vist den almindelige opfattelse. 'Brade' er et ord af
> tysk oprindelse = 'stege'.

På afrikaans, som er en slags hollandsk som man talte det i 1600-
hvidkål, betyder "braaipan" stegepande.

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-03 13:16

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> På afrikaans, som er en slags hollandsk som man talte det i 1600-
> hvidkål, betyder "braaipan" stegepande.

Man samler mange sjove informationer op her: Jeg har til min campinggrill en
såkaldt 'brai' - og nu ved jeg også, hvad det betyder

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-06-03 13:23

Jan Bøgh skrev:

> Man samler mange sjove informationer op her: Jeg har til min
> campinggrill en såkaldt 'brai' - og nu ved jeg også, hvad det
> betyder

Og i det sydlige Afrika siger man "to have a braai" når man laver
grillmad.

// Klaus

Fra : Nette

Dato : 05-06-03 10:30

> [...]

> af, om den er kvadratisk eller aflang. Det afhænger af bredde, længde og
> ikke mindst højde på bradepandens kanter. De mål kender vi ikke.

Lisbeth, du er for intrigant til mig. Sorry. Intetsignende og meningsløs
debat om min manglende viden og forståelse af ordet "bradepande" og dennes
form, behøver du ikke korrigere mere. Jeg kunne faktisk efter skribenten, -
som havde skrevet opskriften, havde svaret mig på mine spørgsmål, omregne,
bage kagen og nyde den. Så men du blot jeg intet kan bruge den viden til,
som jeg fik, - eller at bradepande betyder noget andet. I dont care, det er
mig fuldstændig irrelevant.

Nette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-03 13:20

Nette wrote:

> Lisbeth, du er for intrigant til mig. Sorry. Intetsignende og
> meningsløs debat om min manglende viden og forståelse af ordet
> "bradepande" og dennes form, behøver du ikke korrigere mere. Jeg

Gyldendals fremmedordbog:
intrigant [-gant] (fr., af ital. intrigante, præs.ptc. af intrigare,
lat. intricare indvikle, af in i + tricæ vrøvl, vanskeligheder) rænkefuld,
som iværksætter intriger

Hvordan dælen kommer du lige på ordet 'intrigant'

> bradepande betyder noget andet. I dont care, det er mig fuldstændig
> irrelevant.

Det er dog en stor fordel at man er i stand til at udtrykke sig
nogenlunde præcist - og måske er det her din kæde er hoppet af.

vh
Jan

Fra : Nette

Dato : 05-06-03 18:44

"Jan Bøgh" skrev i en meddelelse
> [...]
> som iværksætter intriger
>
> Hvordan dælen kommer du lige på ordet 'intrigant'

Det gør jeg bl.a. ved "indvikle", "Iværksætte intriger"

1. Mit indlæg var et spørgsmål ang. en bradepande til en kage.
Lisbeth rettede mig i at "en bradepandekage er bagt i (ikke på)
bradepanden." Hvad den sætning egentligt passer ind i det jeg skrev, forstår
jeg ikke. For jeg spurgte om det var en bradepande, der kunne gå direkte i
ovnen, eller om det var en bradepande, som skulle stilles på en plade i
ovnen. Hvilket jeg synes er vigtigt at vide, da de sidstnævnte findes i et
utallige størrelser.

Jeg ser ingen sammenhæng eller problemer med udtrykkelsen af, hvad jeg
mente. ( Se selv indlægget:
news:3edbbafb$0$24613$edfadb0f@dread14.news.tele.dk... )

2. Lisbeth mente, jeg skulle måle med et målebæger, hvor meget MIN
bradepande kunne rumme, hvilket var ganske unødvendigt at komme ind på. Det
havde jeg slet ikke nævnt, end sige udtrykt som noget problem.
Hvad jeg spurgte om var, hvis det var en bradepande, der skulle gå direkte i
ovnen, om det var en kvadratisk eller aflang bradepande. Jeg ved så , i
langt de fleste tilfælde, hvor den bradepande, der kan gå direkte i ovnen er
kvadratisk, hvilke mål jeg skal regne med, for netop at få det til at passe
til min aflange bradepande.

> Det er dog en stor fordel at man er i stand til at udtrykke sig
> nogenlunde præcist - og måske er det her din kæde er hoppet af.

Jeg kan faktisk ikke se, hvor jeg ikke har udtrykt mig præcist? Vedkommende,
der havde opskriften, forstod i hvert fald udemærket godt, hvad jeg mente,
og havde også forlængst besvaret mine spørgsmål, inden Lisbeth deltog i
snakken.
Men du har ret i, at tråden er hoppet af sporet

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-06-03 14:48

> Lisbeth, du er for intrigant til mig. Sorry. Intetsignende og
> meningsløs debat om min manglende viden og forståelse af ordet
> "bradepande" og dennes form, behøver du ikke korrigere mere.

Forstår at du har taget det ilde op - at du føler dig dårligt tilpas over at
have fået suppleret din viden om bradepander og ildfaste fade.

Jeg plejer selv at være glad for at få lukket huller i min viden, så jeg
glemmer til tider at andre har det anderledes. Beklager.

> Så men du blot jeg intet kan bruge den viden til,
> som jeg fik, - eller at bradepande betyder noget andet.
> I dont care, det er mig fuldstændig irrelevant.

Som du kunne se af mit foregående indlæg handlede det ikke alene om at
forsyne dig med viden. JEG ville derimod gerne høre fra andre brugere af
gruppen, om JEG havde taget fejl af bradepande og ildfast fad. Og jeg er
glad for den ekstra viden, jeg fik.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 05-06-03 18:47

> Forstår at du har taget det ilde op - at du føler dig dårligt tilpas over
at
> have fået suppleret din viden om bradepander og ildfaste fade.

Jamen problemet er, at jeg intet nyt har fået at vide, og at jeg slet ikke
havde været inde på det, du kom med. Derfor skrev jeg også fra start af, at
jeg ikke forstod dit spørgsmål.

> [...]
> forsyne dig med viden. JEG ville derimod gerne høre fra andre brugere af
> gruppen, om JEG havde taget fejl af bradepande og ildfast fad. Og jeg er

Jamen det er da godt, du fik det. Jeg forstår bare ikke, hvorfor det skulle
starte med en irettesættelse, af noget jeg havde skrevet, som faktisk ikke
var spor forkert.

Nette