Andet multimedie
bentjuul 3670
Billede med gennemsigtig baggrund
Fra : Gorm Sørensen

Dato : 02-06-03 16:42

Hej gruppe! :)

Jeg har et billede i Photshop 7, som jeg gerne vil have en gennemsigtig
baggrund til. Altså sådan, at det både kan indsættes på sorte, blå, hvide,
grønne osv. baggrunde, uden at man kan se baggrunden... I ved hvad jeg
mener!

- Kan nogle af Jer hjælpe mig?

Mvh, Gorm Sørensen.

Fra : Madsen

Dato : 02-06-03 20:58

Gorm Sørensen skrev:

> [...]
> gennemsigtig baggrund til. Altså sådan, at det både kan indsættes
> på sorte, blå, hvide, grønne osv. baggrunde, uden at man kan se

Ja, men i hvilket program skal du have billedet indsat? I et program
til at lave hjemmesider med eller i et sideombrydningsprogram?

Madsen.

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 03-06-03 12:57

> Ja, men i hvilket program skal du have billedet indsat?

I et hjemmesideprogram, det jeg bruger er Dreamweaver MX.

Og desuden ved jeg slet ikke hvad et "sideombrydningsprogram" er!

Fra : Madsen

Dato : 03-06-03 13:19

Gorm Sørensen skrev:

> I et hjemmesideprogram, det jeg bruger er Dreamweaver MX.

Ok.

> Og desuden ved jeg slet ikke hvad et "sideombrydningsprogram" er!

Et sideombrydningsprogram er et program som f.eks. Pagemaker, Quark,
InDesign osv. Altså programmer som bruges til at opbygge kataloger
ol. til tryk/print.

Nå, men har du mulighed for at smide det billede op på en hjemmeside
så folk her i gruppen kan se det? Hvordan det er nemmest at lave
noget på et billede gennemsigtigt kommer i høj grad an på hvordan
billedet ser ud. Hvis du ikke er interesseret i det, så prøv guiden
'Eksporter gennemsigtigt billede' henne i Hjælp-menuen.

Du kan evt. også prøve Google Groups. Det er et emne som meget ofte
er oppe her i gruppen.
<http://www.google.com/groups?as_q=gennemsigtig&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=dk.edb.grafik&lr=&as_scoring=d&hl=da>

Madsen.

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 03-06-03 15:54

> Nå, men har du mulighed for at smide det billede op på en hjemmeside
> så folk her i gruppen kan se det?

Yes, har lige fixet noget sammen her:
http://home20.inet.tele.dk/goinsilver/Gennemsigtig/gennemsigtig.html

Billedet er ikke originalt, men det gør jo ingenting, så længe det kun er
teksten der er ændret ;)

Håber du kan hjælpe mig nu?

Fra : Madsen

Dato : 03-06-03 17:00

Gorm Sørensen skrev:

> Yes, har lige fixet noget sammen her:
> http://home20.inet.tele.dk/goinsilver/Gennemsigtig/gennemsigtig.html

Det er en god idé at gemme *.psd-filen som du har gjort i dette eksempel.
Når du har den så er det ret nemt for du har i billedet en hvid baggrund
på et baggrundslag og teksten på et gennemsigtigt lag. Den hvide baggrund
har du ikke noget at bruge til, så baggrundslaget tager du ved i
lagpaletten og trækker det ned i skraldespanden i bunden af lagpaletten.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/gennemsigtig/slet_baggrund.png>
(Du kan også bare slukke for baggrundslaget som Trine fortæller).

Nu står du tilbage med tekstlaget som er gennemsigtigt. Det kan du se
ved at Photoshop viser nogle ternede felter rundt om teksten som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/gennemsigtig/tern.png>

Gem nu billedet som en *.PSD-fil for udfra den kan du meget nemt lave
kopier til brug på nettet på forskelligt farvede baggrunde. For at det
skal blive helt perfekt skal du blot vide nogenlunde hvilken farve
din grafik med transparens skal indsættes på. Hvorfor kan du se senere.

Nu skal grafikken gøres klar til web og det kan du med fordel gøre med
værktøjet 'Gem til Web' eller 'Save for Web' i den engelske Photoshop,
så du trykker Shift + Ctrl + Alt + S (eller går op i Fil-menuen og
vælger 'Gem til Web'), og dette vindue åbner nu op:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/gennemsigtig/gem_til_web.png>
Der er en del indstillingsmuligheder og jeg vil ikke komme ind på
dem alle, men det er vigtigt at du vælger enten *.gif eller *.png i
filformatet, for du kan ikke have transparens i et *.jpg-billede.
Du skal også huske fluebenet i 'Gennemsigtighed' / 'Transparency'.
Hvis du glemmer det flueben så bliver billedet ikke gennemsigtigt.

Bemærk at hvis du klikker på fanebladet 'Optimeret', så kan du nede
i venstre hjørne af 'Gem til Web' se hvor meget grafikken vil komme
til at fylde i filstørrelsen, afhængig af hvilke indstillinger du
laver ovre i højre side. Ret praktisk. Du kan også direkte se hvordan
grafikken vil komme til at se ud på hjemmesiden, hvis du ser den i
optimeret.

Det er god idé at du i feltet 'Bund' (Matte på engelsk), vælger den
farve som baggrundsfarven på din hjemmeside har. Funktionen sørger
for at blande de yderste pixels på grafikken med den farve du vælger
som bund, hvilket får kanterne på grafikken til at fremstå mere
jævne, hvis da ellers du sørger for at vælge den samme farve som din
hjemmeside har forstås. Du behøver ingen bund hvis grafikkens kanter
er vandrette eller lodrette, men skrå linier bliver væsentlig jævnere
hvis du laver en bund med baggrundsfarven fra hjemmesiden.

Du kan se forskellen på at gemme uden bund eller med bund i den
samme farve som siden har, her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/gennemsigtig/bund>

Det er en dum idé at gemme med en bund som har en hel anden farve end
hjemmesiden. Du kan se hvad det resulterer i her, hvor HH-logoet bla.
er gemt med en hvid bund, men placeret på en mørkegrå baggrund:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/matte> - og det er så
årsagen til at du ikke kan lave et gennemsigtigt stykke grafik som
passer på alle farver baggrunde. Du bliver nødt til at have en original
(*.psd-filen med det gennemsigtige tekstlag i dette eksempel) som du
laver dine kopier udfra med den rigtige farve bund, hvis du vil opnå
et optimalt resultat.

Teknikken med at blande de yderste pixels med baggrunden hedder anti-
aliasing eller slet og ret udjævning på dansk.

Madsen.

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 04-06-03 13:54

> ...for du kan ikke have transparens i et *.jpg-billede.

Whoops, så først denne besked efter Trines.

Men tak for romanen Madsen! Det virker nu. :)

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 03-06-03 16:41

> [...]
> baggrund til. Altså sådan, at det både kan indsættes på sorte, blå, hvide,
> grønne osv. baggrunde, uden at man kan se baggrunden... I ved hvad jeg

I din PSD-fil, der markerer du teksten. Og oppe i top-menuen, hvor der er 2
A'er, der er en lille dropdown, tryk denne ned, vælg: "None".

I dit Layer fjerner du øjet ved Background.

Så siger du: File -> Save for web
Og der inde vælger du GIF formatet.
Husk at sætte flueben i Transparency

Tryk Save

Gem hvor det nu skal gemmes...Wupti - du har gennemsigtig baggrund!

Hilsen Trine

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 04-06-03 13:45

> Og der inde vælger du GIF formatet.
> Husk at sætte flueben i Transparency

Tak for hjælpen Trine!

Men kan man ikke bruge JPG? For det er det jeg bruger mest..

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-06-03 13:51

"Gorm Sørensen" <gormsoerensen@lite.dk> wrote in message

> Tak for hjælpen Trine!
>
> Men kan man ikke bruge JPG? For det er det jeg bruger mest..

JPG kan ikke indeholde gennemsigtighed (transparente områder).
Det kan Gif og PNG derimod.

/Per

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-06-03 13:52

"Gorm Sørensen" <gormsoerensen@lite.dk> skrev :

>Men kan man ikke bruge JPG? For det er det jeg bruger mest..

Nej, jpg understøtter ikke transparens.

Du kan bruge gif, som kun har op til 256 farver eller png.

Skal det bruges i websammenhænge er der det problem at IE ikke
understøtter transparens i png.
--
Knud

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 04-06-03 13:58

> Skal det bruges i websammenhænge er der det problem at IE ikke
understøtter transparens i png.

Damn.. ej, tror jeg nøjes med gif så :)

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-06-03 14:21

On Wed, 04 Jun 2003 14:52:04 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>i websammenhænge er der det problem at IE ikke
>understøtter transparens i png.

Så vidt jeg er orienteret gælder det kun for 24-bit, med 8-bit (256
farver) skulle det virke i ie. Men jeg har ikke selv prøvet det.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-06-03 14:40

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev :

>Så vidt jeg er orienteret gælder det kun for 24-bit, med 8-bit (256
>farver) skulle det virke i ie. Men jeg har ikke selv prøvet det.

Muligvis, men så er der vist ikke rigtig vundet noget frem for at
bruge *.gif, som jo understøttes selv af meget gamle browsere.
--
Knud

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-06-03 14:45

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message

> Så vidt jeg er orienteret gælder det kun for 24-bit, med 8-bit (256
> farver) skulle det virke i ie. Men jeg har ikke selv prøvet det.

PNG virker som en gif i 8 bit formatet.
Virker til dels (på en mystisk måde med 24 bit formatet.

/Per