/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
køb af edb udstyr med fejl - hjælp søges
Fra : *** lowlife ***


Dato : 02-06-03 15:55

jeg har købt et motherboard i en forretning på falkoner alle i onsdags

da jeg får installeret bundkortet, kommer det med en masse fejl og til sidst
vil det ikke starte op.

torsdag er helligdag

fredag levere jeg bundkortet til rep med store ord om hvor dårligt jeg
syntes det er at jeg skal vente ( flere dage ) på et nyt produkt som burde
virke eller få ombyttet med det samme .....

idag mandag får jeg at vide at boardet er defekt og at det skal sendes retur
til produkcenten via noget RMA, jeg sagde at jeg ville ophæve den handel,
men det fik jeg pænt at vide at det kunne jeg ikke, når varen var pakket op
................ så sagde jeg at det nye board som kommer jo var nyt og
pakket pænt ind, men fik at vide at serie nummeret på det nye board ikke
stemte overens med det der stod på kassen, så det kunne jeg ikke ...

- faktum er at jeg skal beholde det board - siger de i forretningen ...

så er mit spørgsmål, skal jeg det ???
- hvis ikke, hvad kan jeg henvise til af lovord og paragraffer ???

lowlife aka johnny

ved email - fjern 2x REMOVE



 
 
Henning (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 02-06-03 20:44

On Mon, 2 Jun 2003 16:55:16 +0200, "*** lowlife ***"
<REMOVElowlife@REMOVEsol.dk> wrote:

>jeg har købt et motherboard i en forretning på falkoner alle i onsdags
>
>da jeg får installeret bundkortet, kommer det med en masse fejl og til sidst
>vil det ikke starte op.
>
>torsdag er helligdag
>
>fredag levere jeg bundkortet til rep med store ord om hvor dårligt jeg
>syntes det er at jeg skal vente ( flere dage ) på et nyt produkt som burde
>virke eller få ombyttet med det samme .....
>
>idag mandag får jeg at vide at boardet er defekt og at det skal sendes retur
>til produkcenten via noget RMA, jeg sagde at jeg ville ophæve den handel,
>men det fik jeg pænt at vide at det kunne jeg ikke, når varen var pakket op
>............... så sagde jeg at det nye board som kommer jo var nyt og
>pakket pænt ind, men fik at vide at serie nummeret på det nye board ikke
>stemte overens med det der stod på kassen, så det kunne jeg ikke ...
>
>- faktum er at jeg skal beholde det board - siger de i forretningen ...
>
>så er mit spørgsmål, skal jeg det ???
>- hvis ikke, hvad kan jeg henvise til af lovord og paragraffer ???

Købeloven http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt
den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve
omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves
eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt
eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig
opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale
skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder
tilsvarende anvendelse.


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Per Christoffersen (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 03-06-03 09:49


"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
news:269ndv8bjj90joodkj8a3tjo6hk0nrgah5@4ax.com...

> Købeloven http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm
> § 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt
> den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve
> omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
> Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves
> eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt
> eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig
> opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
> Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale
> skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder
> tilsvarende anvendelse.

Den gælder så ikke hvis der er tale om et forbrugerkøb. Så er det §78 der
skal anvendes:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

Som det ses kan forretningen afhjælpe eller omlevere, hvis de vil. Da de
rent faktisk har gjort det (og inden for rimelíg tid efter praksis), er der
ikke grundlag for at hæve handlen.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste