opbevaring af kartofler
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 02-06-03 13:09

Hejsa

Hvordan opbevare man bedst muligt sine kartofler, så de ikke gå hen og
bliver grønne?

I lørdags købte jeg 2 kg nye danske kartofler, og lige før måtte jeg smide
dem alle ud, da de var blevet grønne. De lå stadig i posen jeg købte dem i
plastikpose ). rigtig ærgeligt.

mange hilsner fra

Bolette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-06-03 13:18

Bolette Nielsen skrev:

> Hvordan opbevare man bedst muligt sine kartofler, så de ikke gå
> hen og bliver grønne?

I mørke. Kartofler der opbevares i mørke burde ikke blive grønne.

// Klaus

Fra : Gerner

Dato : 02-06-03 14:50

On Mon, 2 Jun 2003 12:18:16 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

>I mørke. Kartofler der opbevares i mørke burde ikke blive grønne.

Skal man så tage til mørke (i nærheden af århus) ?

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-06-03 15:47

Gerner vrøvlede:

> Skal man så tage til mørke (i nærheden af århus) ?

Ha, ha, meget morsomt. :( Vi skriver stadig stednavne med stort.

// Klaus

Fra : stormfeldt

Dato : 02-06-03 13:26

Hej Bolette
Man kan købe en speciel kartoffelkasse i f.eks. Bilka lavet af flamingo.
Men du kan bruge en almindelig flamingokasse med låg, det er det
allerbedste sted, da det er både mørkt og køligt.

Hilsen Stormfeldt

http://www.kandu.dk/

Fra : Splinten

Dato : 02-06-03 13:56

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem alle ud, da de var blevet grønne. De lå stadig i posen jeg købte dem i

Jeg tror ikke plastpose er en god opbevarings emballage til kartofler.
Prøv en trækasse evt. med træuld, og stil det mørkt og køligt

splinten

Fra : Nette

Dato : 02-06-03 14:13

"Bolette Nielsen" skrev i en meddelelse
> I lørdags købte jeg 2 kg nye danske kartofler, og lige før måtte jeg smide
> dem alle ud, da de var blevet grønne. De lå stadig i posen jeg købte dem i
> plastikpose ). rigtig ærgeligt.

Uff, jeg kender det. Og det går stærkt
Jeg har prøvet ALT, lige fra sorte plastikposer til flamingokasser i
køkkenskabene, men intet hjælper.
Jeg har dem mistænkt for allerede at have bestemt sig for at blive grønne
ovre i supermarkedet.

Nette

Fra : Stefan Garvig

Dato : 02-06-03 17:37

> [...]
> dem alle ud, da de var blevet grønne. De lå stadig i posen jeg købte dem i

Jeg opbevarer altid mine kartofler i den plasticpose, som de leveres i. I
posen er der små huller, så evt. em kan sive ud. Posen med kartofler
opbevarer jeg altid i køleskab i den nederste skuffe: Her er mørk og køligt.
Jeg har ofte kartofler liggende i mere end en måned - uden at de bliver
grønne, smattede, udtørrede eller begynder at spire.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
For direct reply only:

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-06-03 17:50

> [...]
> dem alle ud, da de var blevet grønne. De lå stadig i posen jeg købte dem i

Jeg har erfaret at de sommetider er grønne når man køber dem. Så er der jo
ikke meget at gøre, men hvis de ikke allerede er ødelagt skal de ud af
plasticposen og opbevares i på mørkt sted, f.eks. et skab, og helst køligt.
Vi kommer den i en papkasse, eller hvis vi har mange i vores mørke garage i
en netsæk.

Hilsen, Steen Jakobsen.

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-06-03 10:04

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> Vi kommer den i en papkasse, eller hvis vi har mange i vores mørke garage i

Hej

Køb dine kartofler i en butik der opbevarer dem på den rigtige måde.
Jeg har set et par steder, at de bliver opbevaret i lukkede trækasser,
afskærmet fra lyset, og i et køligt område i butikken. På den måde
bliver de ikke grønne.
Her er der altså tale om friske kartofler, og ikke færdigpakkede i poser.

Men under alle omstændigheder, så skal de opbevares mørkt og køligt og
ikke i plastic.

mvh
Ole-J