| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Motorsejlere - sejlegenskaber? Fra : sailor99 | 
  Dato :  02-06-03 07:37 |  
  |   
            Hej!
 
 Vi går med tanker om  at skifte sejlbåden ud med en motorsejler, Nauticat
 33/LM 28-30 og Møn har været på tale, men hvordan er sejlegenskaberne
 egentlig?
 
 Når man taler med "rigtige" sejlere, får man alle fordomme: flydende
 badekar, rullende valnøddeskal osv.
 Men fælles for alle er, at de aldrig har sejlet en motorsejler - blot hørt
 at..........
 
 Jeg kunne altså godt tænke mig at høre noget fra en erfaren motorsejler.
 
 --
 Med venlig hilsen / kind regards / amicalement / mit freundlichem Gruss
                                               Georg
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Niludo (02-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niludo | 
  Dato :  02-06-03 09:02 |  
  |  
 
            "sailor99" skrev d. 02-06-03 07:37 dette indlæg :
 > Hej!
 > 
 > Vi går med tanker om  at skifte sejlbåden ud med en motorsejler,
 Nauticat
 > 33/LM 28-30 og Møn har været på tale, men hvordan er sejlegenskaberne
 > egentlig?
 > 
 > Når man taler med "rigtige" sejlere, får man alle fordomme: flydende
 > badekar, rullende valnøddeskal osv.
 > Men fælles for alle er, at de aldrig har sejlet en motorsejler - blot
 hørt
 > at..........
 Jeg har været på en 3 ugers sejltur, hvor de fleste både var svendborg
 seniorere. De sejler ikke vanvittigt godt, men alligevel kunne den LM 27
 der var med ikke følge med. Hvis de insisterede på at sejle for sejl en
 dag mistede de 2-3 timer i forhold til os andre. Især i tilfælde af
 kryds var der ingen chance. Den kunne næsten ikke krydse.
 Jeg kan dog ikke prale af den store erfaring.
 Mange hilsner
 Niels
 -- 
 Leveret af:
 http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sorensen[2840~ (02-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sorensen[2840~ | 
  Dato :  02-06-03 09:52 |  
  |   
            > Jeg har været på en 3 ugers sejltur, hvor de fleste både var svendborg
 > seniorere. De sejler ikke vanvittigt godt, men alligevel kunne den LM 27
 > der var med ikke følge med. Hvis de insisterede på at sejle for sejl en
 > dag mistede de 2-3 timer i forhold til os andre. Især i tilfælde af
 > kryds var der ingen chance. Den kunne næsten ikke krydse.
 >
 > Jeg kan dog ikke prale af den store erfaring.
 >
 > Mange hilsner
 >
 > Niels
 
 Jeg har heller ikke den store erfaring med motorsejlere, men så vidt jeg
 husker er LM27 en MOTORsejler, modsat 28/30 som er motorSEJLERE. De er i
 hvert fald udstyret med finnekøl, og jeg mindes en anmeldelse hvor testerne
 var positivt overraskede. Prøv at finde gamle tests, jeg er ret sikker på at
 der er stor forskel.
 
 mvh
 
 Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            john lundsgaard (02-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : john lundsgaard | 
  Dato :  02-06-03 11:47 |  
  |   
            Hej
 
 Jeg er helt enig med de tidligere svar.
 
 En LM 23/LM 27/Finsailer/Nauticat etc. af 1970/1980 modellen kan ikke sejle
 for sejl.
 
 Det svarer til at løbe omkap i træsko.
 
 De er gode at bo i, og sejler på linie med traditionelle "Snekke motorbåde"
 5-8 knob for motor, og kan da med vinden drive for sejl.
 
 De nyere generationer af af motorsejlere sejler derimod i mange tilfælde
 irriterende (i hvertfald for en "ægte" sejler) godt og har samtidig en meget
 høj grad af komfort.
 
 Men som med alle valg af bådtyper.  - Universal typen der kan det hele,
 findes ikke.
 
 Så beslut hvad du vil med din sejlads og vælg udfra det.
 
 Det svarer til at vælge bil:  Vil du ræse afsted med høj "scorefaktor" og
 uden tag langs strandvejen, eller er du til autocamperen til hele familien
 eller er det veteranbilen eller ??? der trækker.
 
 hilsen John
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Keld Sørensen (02-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Keld Sørensen | 
  Dato :  02-06-03 15:26 |  
  |   
            Jeg går med de samme overvejelser som du - 'rigtig' sejlbåd eller
 motorsejler, og
 har hørt det samme - igen fra 'rigtige' sejlfolk .....
 ..... og det er tilsyneladende også dem, som svarer her !
 
 Er der ikke nogen, som har prøvet begge dele gennem længere tid, og
 dermed er i stand til at give fordele/ulemper ved begge 'former' for både.
 
 mvh KS
 
 
 
 "sailor99" <sailor99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
 news:KeCCa.23743$YZ6.1200093@news010.worldonline.dk...
 > Hej!
 >
 > Vi går med tanker om  at skifte sejlbåden ud med en motorsejler, Nauticat
 > 33/LM 28-30 og Møn har været på tale, men hvordan er sejlegenskaberne
 > egentlig?
 >
 > Når man taler med "rigtige" sejlere, får man alle fordomme: flydende
 > badekar, rullende valnøddeskal osv.
 > Men fælles for alle er, at de aldrig har sejlet en motorsejler - blot hørt
 > at..........
 >
 > Jeg kunne altså godt tænke mig at høre noget fra en erfaren motorsejler.
 >
 > --
 > Med venlig hilsen / kind regards / amicalement / mit freundlichem Gruss
 >                                               Georg
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne Andersen (02-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne Andersen | 
  Dato :  02-06-03 19:47 |  
  |   
            Tja jeg har erfaring med begge dele, da jeg er gast på en 31 fods sejlbåd,
 og har lejet en Nauticat 35 i 14 dage.
 Som der skrives, så er ældre motorsejlere bare en motorbåd der er blevet
 udstyret med sejl og egenskaberne er derefter, men nå vi taler om
 motorsejlere i fra 1990 og nyere, så sejler de faktisk ret godt,  det er
 sejlbådsskrog med større motor og mere komfort, men de er lidt tunge på
 kryds, hvor man ikke rigtig kan få stor højde på, men ellers er der ingen
 forskel på nye sejlbåde og motorsejlere.
 Så stop fordommene om nyere motorsejlere og desuden så skrver både
 Bådmagasiner og Bådnyt om same erfaringer med nye motorsejlere. Jeg husker
 specielt en artikkel der startede med "Jamen den SEJLER jo" om en ny
 motorsejler.
 Det eneste der afskrækker mig fra en motorsejler, det er prisen
 
 Bjarne
 
 
 "Keld Sørensen" <SLET-KS@ks-data.dk> skrev i en meddelelse
 news:3edb5e5b$0$13268$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Jeg går med de samme overvejelser som du - 'rigtig' sejlbåd eller
 > motorsejler, og
 > har hørt det samme - igen fra 'rigtige' sejlfolk .....
 > .... og det er tilsyneladende også dem, som svarer her !
 >
 > Er der ikke nogen, som har prøvet begge dele gennem længere tid, og
 > dermed er i stand til at give fordele/ulemper ved begge 'former' for både.
 >
 > mvh KS
 >
 >
 >
 > "sailor99" <sailor99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
 > news:KeCCa.23743$YZ6.1200093@news010.worldonline.dk...
 > > Hej!
 > >
 > > Vi går med tanker om  at skifte sejlbåden ud med en motorsejler,
 Nauticat
 > > 33/LM 28-30 og Møn har været på tale, men hvordan er sejlegenskaberne
 > > egentlig?
 > >
 > > Når man taler med "rigtige" sejlere, får man alle fordomme: flydende
 > > badekar, rullende valnøddeskal osv.
 > > Men fælles for alle er, at de aldrig har sejlet en motorsejler - blot
 hørt
 > > at..........
 > >
 > > Jeg kunne altså godt tænke mig at høre noget fra en erfaren motorsejler.
 > >
 > > --
 > > Med venlig hilsen / kind regards / amicalement / mit freundlichem Gruss
 > >                                               Georg
 > >
 > >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sorensen[2840~ (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sorensen[2840~ | 
  Dato :  03-06-03 09:36 |  
  |   
            "Keld Sørensen" <SLET-KS@ks-data.dk> wrote in message
 news:3edb5e5b$0$13268$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Jeg går med de samme overvejelser som du - 'rigtig' sejlbåd eller
 > motorsejler, og
 > har hørt det samme - igen fra 'rigtige' sejlfolk .....
 > .... og det er tilsyneladende også dem, som svarer her !
 >
 Jeg synes da at svarene har været ret balancerede - at der er stor forskel
 på motorsejleres sejlegenskaber!
 
 Jeg vil holde på at man kan komme med et kvalificeret gæt ved at se på
 undervandsskroget. Ligner det en sejlbåds, så opfører båden sig nok også
 nogenlunde sådan. Hvis det ligner en snekke er der nokk ikke lagt så megen
 vægt på sejlegeskaber, vel?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Tersgov (02-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  02-06-03 21:23 |  
  |   
            
 "sailor99" <sailor99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:KeCCa.23743
 
 > Vi går med tanker om  at skifte sejlbåden ud med en motorsejler, Nauticat
 > 33/LM 28-30 og Møn har været på tale, men hvordan er sejlegenskaberne
 > egentlig?
 
 NC 33 er håbløs. Den kan simpelthen ikke sejle, ej heller den nye udgave, der
 kom hvor kølen var ændret en smule. NC 38 sejler noget bedre, men er også meget
 dyrere. NC 35, 37 og 39 er glimrende sejlbåde, men prisen er naturligvis også
 derefter. Det er jo forholdsvis moderne både. Malø har også gode
 sejlegenskaber, men det er lidt afhængigt af model. Dem kender jeg ikke særlig
 meget til, desværre.
 
 Nu skriver du ikke noget om prisen..... Motiva 39 sejler også ganske hæderligt.
 LM 27 krydser ikke særlig godt og kræver megen vind i det hele taget. Den
 findes i to udgaver og den seneste har en anden og større rig/sejlareal. Som
 sejllbåd er den i mine øjne også håbløs.
 
 Leder du efter en noget ældre båd, skulle du måske kigge efter en Rasmus 35.
 Den har en motorsejlers komfort, men er en *særdeles* habil sejlbåd. Enderlein
 har slået stregerne og det er Hallberg-Rassy der har bygget. Det er efter min
 mening nok een af de meste vellykkede motorsejlere. Dog er det dobbelte
 styrearrangement noget mystisk efter min opfattelse...  Måske findes det i
 flere versioner, men dem jeg har set synes jeg, at det er for tæt.
 Centercockpittet er dog ikke så tosset. Prisen burde ligge omkring de 300 kilo
 
 Claus
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  03-06-03 07:13 |  
  |   
            Hej
 
 Vi har en LM 26 (lillesøsteren til LM28). LM 26 har samme skrog som LM 81 og
 derfor næsten samme sejleregenskaber.
 Ikke mindst er konen glad for komforten. Tænk dig at være i en fremmed havn,
 i regnvejr og kan sidde i "drivhuset" med herligt udsyn.
 Under havnemanøvre i frisk vind kan styrehuset godt fange vinden, med ekstra
 afdrift til følge, men det vænner man sig til.
 
 At vælge sejlbåd er altid et kompromis. Hvis du skal bruge båden til små
 endagsture bør du nok vælge en "rigtig" sejlbåd (25 - 28 fod)
 
 Hvis det er til ferieture mener jeg det er udmærket med en fornuftig
 motorsejler f.eks. LM26, LM28 m.v.
 
 Husk hvis du vælger en båd med en bredde på mere end godt 3 meter, kan det
 mange steder godt knibe med at "presse" båden mellem agterpælene.
 
 mvh
 Henning
 
 
 
 
 
 "sailor99" <sailor99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
 news:KeCCa.23743$YZ6.1200093@news010.worldonline.dk...
 > Hej!
 >
 > Vi går med tanker om  at skifte sejlbåden ud med en motorsejler, Nauticat
 > 33/LM 28-30 og Møn har været på tale, men hvordan er sejlegenskaberne
 > egentlig?
 >
 > Når man taler med "rigtige" sejlere, får man alle fordomme: flydende
 > badekar, rullende valnøddeskal osv.
 > Men fælles for alle er, at de aldrig har sejlet en motorsejler - blot hørt
 > at..........
 >
 > Jeg kunne altså godt tænke mig at høre noget fra en erfaren motorsejler.
 >
 > --
 > Med venlig hilsen / kind regards / amicalement / mit freundlichem Gruss
 >                                               Georg
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rolan Nielsen (03-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rolan Nielsen | 
  Dato :  03-06-03 10:04 |  
  |  
 
            Vi har en Finnsailer 36 fra 1977. Til forskel fra Finnsailer 35, LM 27
 og NC33 fra samme årgang er kølen modificeret på F36 eren. Den går
 naturligvis ikke så højt som en "rigtig" sejlbåd, men vi har sejlet
 for sejl i næsten alt slag vejr. Fart for sejl i halvvind 5-7 kn. for
 motor 8-9 kn og kombination frisk halvvind og motor halvkraft 8-11 kn.
 og her er den rigtig rigtig glad ligger stabilt og godt. Brandstof
 forbruget ved denne form for sejlads er ca. 4 l / timen mod 6 til 8
 liter ved fuld motorsejlads.
 Og så er indretningen rigtig dejlig. Som en anden F36er der havde
 været rigtig sejler hele livet og nu havde købt en Finnsailer udtrykte
 det: Olietøjet blev gemt ned i en kistebænk ..og glemt.
 Men nuvel - man kan jo ikke få alt – "horses for corses" som
 englænderne siger   
En glad motorsejler
 Rolan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per (04-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per | 
  Dato :  04-06-03 09:48 |  
  |   
            Hej Georg.
 Jeg sejler sejlbåd!
 Jeg ved, at Nordship har lavet modeller der sejler glimrende både for sejl
 og motor, så det kan sagtens lade sig gøre. Hemmeligheden ligge under
 vandlinien, så det er en ulv i fåreklæder...
 
 /Per
 
 "sailor99" <sailor99@worldonline.dk> wrote in message
 news:KeCCa.23743$YZ6.1200093@news010.worldonline.dk...
 > Hej!
 >
 > Vi går med tanker om  at skifte sejlbåden ud med en motorsejler, Nauticat
 > 33/LM 28-30 og Møn har været på tale, men hvordan er sejlegenskaberne
 > egentlig?
 >
 > Når man taler med "rigtige" sejlere, får man alle fordomme: flydende
 > badekar, rullende valnøddeskal osv.
 > Men fælles for alle er, at de aldrig har sejlet en motorsejler - blot hørt
 > at..........
 >
 > Jeg kunne altså godt tænke mig at høre noget fra en erfaren motorsejler.
 >
 > --
 > Med venlig hilsen / kind regards / amicalement / mit freundlichem Gruss
 >                                               Georg
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |