Boligsalg
Fra : Ukendt

Dato : 02-06-03 00:09

Hej NG - hvordan er man stillet, hvis den som skal købe ens bolig er begyndt
at trække i land? Det jeg mener er, han har ikke underskrevet skødet, men vi
har jo en "mundtlig" aftale, så derfor har jeg jo ikke gjort noget for at
tiltrække andre købere.. Har i øvrigt osse en stak mail's der kan bekræfte
vores aftale. Kan jeg gøre noget, eller er det mit problem?
Mvh
Peter

Fra : Mari

Dato : 02-06-03 13:22

<Peter> skrev i en meddelelse
> [...]
> tiltrække andre købere.. Har i øvrigt osse en stak mail's der kan bekræfte
> vores aftale. Kan jeg gøre noget, eller er det mit problem?

Jeg hæfter mig ved, at aftalen er mundtlig - hvor den afgørende kontrakt
ved køb/salg af fast ejendom er købsaftalen, som tidligere hed slutsedlen.
Den nuværende formular som mæglerne skal bruge fra 1. april 2002 er på op
mod 20 meget tættrykte sider.

Men ellers kan du læse om fortrydelsesret og andre ting her:

http://www.dinboligguide.dk/
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/765.html

/Mari

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-03 13:42

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg hæfter mig ved, at aftalen er mundtlig

Godt - der er altså en aftale.

> - hvor den afgørende kontrakt
> ved køb/salg af fast ejendom er købsaftalen, som tidligere hed slutsedlen.

Et opsalg i Aftaler og Mellemmænd vil beskrive kravene til en købsaftale.
Jeg kan godt afsløre her, at en mundtlig aftale kan være nok.

Retspraksis kræver dog en rimelig klar aftale førend domstolene vil lægge
den til grund.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-03 18:09

> [...]
> Jeg kan godt afsløre her, at en mundtlig aftale kan være nok.
>
> Retspraksis kræver dog en rimelig klar aftale førend domstolene vil lægge

Okay - men hvordan skal jeg forholde mig så!? Er det værd at svinge med
aftaleloven, eller ville køber let kunne slippe ud af aftalen?
/Peter

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-03 18:44

In news:3edb84ab$0$24668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Peter <Peter> typed:

[klip]

> Okay - men hvordan skal jeg forholde mig så!? Er det værd at svinge
> med aftaleloven, eller ville køber let kunne slippe ud af aftalen?
> /Peter

Det er en meget konkret vurdering - du er velkommen til at kontakte mig for
en uformel snak om sagen i morgen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 02-06-03 21:02

<Peter> wrote in message

> Okay - men hvordan skal jeg forholde mig så!? Er det værd at svinge med
> aftaleloven, eller ville køber let kunne slippe ud af aftalen?
> /Peter

Hvis jeg var køber og du ikke vil lade mig slippe ud, vil jeg få fagmænd til
at gennemgå huset totalt for at finde ulovlige / forkerte - ting /
installationer og derefter kræve købet hævet.

Anden mulighed som køber kan benytte sig af er, at kræve tingene ændret til
"forventet" stand. (Læs: DYRT!)

(Husk, at ejerskifteforsikringen har mulighed for regres i nogle tilfælde,
så en tilstands rapport dækker dig ikke altid)

Så alt i alt, lad dog køber slippe.

Mvh
MK
(Der har fået lavet for ~300.000,- siden vi flyttede ind for 2 år siden!)

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-03 21:07

In news:3edbad3f$0$83054$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Morten Klostergaard <mgk@teraDOTdk> typed:

[klip]

> Hvis jeg var køber og du ikke vil lade mig slippe ud, vil jeg få
> fagmænd til at gennemgå huset totalt for at finde ulovlige / forkerte
> - ting / installationer og derefter kræve købet hævet.

Ehhhh - nå. Jeg har aldrig læst en dom, hvor en hushandel blev ophævet. Men
kom frisk. Der skal godt nok meget til.

> Anden mulighed som køber kan benytte sig af er, at kræve tingene
> ændret til "forventet" stand. (Læs: DYRT!)

Man kan jo kun få hvad der er aftalt.

> (Husk, at ejerskifteforsikringen har mulighed for regres i nogle
> tilfælde, så en tilstands rapport dækker dig ikke altid)
>
> Så alt i alt, lad dog køber slippe.

Ikke hvis aftalen er indgået.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 02-06-03 21:19

"Peter G C" skrev:

> Ikke hvis aftalen er indgået.

Men der er da fortrydelsesret mod 1% gebyr, ikke?

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-03 21:34

In news:BB017DCB.1CDDA%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk,
Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> typed:

[klip]

> Men der er da fortrydelsesret mod 1% gebyr, ikke?

Ja da.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : David T. Metz

Dato : 03-06-03 11:39

Peter G C skriblede:
> In news:BB017DCB.1CDDA%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk,
> Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> typed:
>
> [klip]

> Ja da.

Men den træder da svjh. først i kraft fra underskrivelsen af købsaftalen
(købers underskrift)? Da der ikke er underskrevet noget her og et formelt
krav er at man skriver under på at man er bekendt med denne
fortrydelsesret - så synes jeg det er lidt uklart om den gælder.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-06-03 12:11

"David T. Metz" skrev:

> [...]
> krav er at man skriver under på at man er bekendt med denne
> fortrydelsesret - så synes jeg det er lidt uklart om den gælder.

Jeg husker ikke de præcise regler, men pointen med mit indlæg var bare, at
det ikke var formålstjenligt at fastholde den "vaklende køber" på handlen,
da han i givet fald ville kunne træde tilbage bagefter alligevel (dog ikke
omkostningsfrit).

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 03-06-03 17:11

In news:3edc7ab2$0$83059$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
David T. Metz <dtm.ioa@cbs.dk> typed:

[klip]

> Men den træder da svjh. først i kraft fra underskrivelsen af
> købsaftalen (købers underskrift)?

Gætter du eller har du ikker undersøgt lovgrundlaget? Det sidste kunne man
måske gøre?

Der foreligger jo netop en (mundtlig aftale).

> Da der ikke er underskrevet noget
> her og et formelt krav er at man skriver under på at man er bekendt
> med denne fortrydelsesret - så synes jeg det er lidt uklart om den
> gælder.

Hvoraf fremgår det, at det er et lovkrav at der skal oplyses om
fortrydelsesretten?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : David T. Metz

Dato : 04-06-03 20:28

Peter G C skriblede:
> In news:3edc7ab2$0$83059$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> David T. Metz <dtm.ioa@cbs.dk> typed:
>
> [klip]

> Gætter du eller har du ikker undersøgt lovgrundlaget?

Ja ...

> Det sidste kunne man måske gøre?

Bestemt. Strengt taget "gætter" jeg ikke, men taler ud fra det jeg har fået
oplyst af rådgivere (ejd.mgl./advokat) ifm. bolighandler.

> Der foreligger jo netop en (mundtlig aftale).

Ja. Det er blot blevet understreget over for mig flere gange at
fortrydelsesfristen løber fra underskrift på købsaftalen.

> Hvoraf fremgår det, at det er et lovkrav at der skal oplyses om
> fortrydelsesretten?

Som sagt ovenfor: min "viden" er 2. hånds.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-06-03 22:48

Peter G C wrote:
> [...]
> måske gøre?
>
> Der foreligger jo netop en (mundtlig aftale).

> Hvoraf fremgår det, at det er et lovkrav at der skal oplyses om

Hm, det fremgår af øv, langt navn, uden at kunne klippe
lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom mv
nr 391 af 14/6/1995
Kapitel 4.
--Skal -- i særkilt dokument--

Og du kræver dokumentation ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-06-03 23:18

Scripsit "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk>

> lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom mv
> nr 391 af 14/6/1995
> Kapitel 4.
> --Skal -- i særkilt dokument--

Jo, men pligten gælder kun for en erhvervsdrivende sælger eller
formidler; se starten af §19. Hvis den mundtlige aftale er truffet
direkte mellem køber og (en privat) sælger, kan man ikke bruge den
bestemmelse.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-06-03 23:25

Henning Makholm wrote:

> [...]
> formidler; se starten af §19. Hvis den mundtlige aftale er truffet
> direkte mellem køber og (en privat) sælger, kan man ikke bruge den

Næ, det må afvente en "ny" domspraksis, men du har ret..

Så hele lovgrundlaget er baseret på et udefineret aftalegrundlag ?

Eller at bolighandel altid sker skriftlig,
jeg har ikke tjekket forarbejder, men det er reelt ikke defineret.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-06-03 23:45

"Erik G. Christensen" wrote:
> [...]

Nå, lidt retstilstand blev oprettet, er der en mægler, skal det ske
skriftligt..

Men er da foruroligt over, at ingen tænker mundtlig eller skriftlig,
-gamle jurister der-- ?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-06-03 21:19

Peter G C wrote:

> Ehhhh - nå. Jeg har aldrig læst en dom, hvor en hushandel blev ophævet. Men
> kom frisk. Der skal godt nok meget til.

Har du en dom på en "mundtlig" køber, der er dømt til noget som helst ?

Jeg har ingen.

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-03 21:35

In news:3EDBB123.203712D2@FJERNpost1.tele.dk,
Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:

[klip]

> Jeg har ingen.

Jeg vil blot henvise til "Aftaler og Mellemmænd" vedr. dette spørgsmål -
husker det retspraksis i detaljer men er enige i, at der stilles betydelige
bevismæssige krav.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-06-03 21:40

Peter G C wrote:

> Jeg vil blot henvise til "Aftaler og Mellemmænd" vedr. dette spørgsmål -
> husker det retspraksis i detaljer men er enige i, at der stilles betydelige
> bevismæssige krav.

Godt man ikke altid er belastet af teorien

Men alene af praksis

Fra : Frederiksen

Dato : 02-06-03 22:45

> Har du en dom på en "mundtlig" køber, der er dømt til noget som helst ?
>
> Jeg har ingen.

Jeg har kun det omvendte, som i øvrigt aldrig kom for en dommer. Køber
havde budt, og sælger accepteret mundtligt en pris. Papirerne var ikke
skrevet, da der kommer en køber 2 med et højere bud. Men advokat for køber 1
fastholdt at aftalen var indgået, og sælger derfor var forpligtet til at
sælge til køber 1 til den mundtligt aftalte pris. Som sagt kom der ingen dom
ud af det, for sælger gav sig.
Den havde vi i baghovedet, da vi stod i samme situation for en måned siden,
så vi solgte til den lave pris (øv).

Mvh Maria

Fra : David T. Metz

Dato : 03-06-03 11:46

Peter G C skriblede:
> [...]
>
> Ehhhh - nå. Jeg har aldrig læst en dom, hvor en hushandel blev
> ophævet. Men kom frisk. Der skal godt nok meget til.

Det er ikke en dom og heller ikke en analog sag, men en "hushandel" kan
godt ophæves uden om fortrydelsesretten. Jeg har fx selv solgt en lejlighed
engang (2000) hvor handlen måtte annuleres fordi mægleren havde skrevet
fejlagtigt om boligens indretning i købsaftalen. Det drejede sig om et
indvendigt pulterrum der blev omtalt som "et værelse", men hvor det fremgik
af bl.a. vurderingsmeddelelsen at det ikke måtte benyttes til bolig -
antallet af kvadratmeter m.m. var korrekt angivet (dvs. eksklusiv
pulterrum). Køber havde alle dokumenter, men krævede et betragteligt
nedslag pga. "bristede forudsætninger" (husker ikke advokatens præcise
formulering). Da jeg fandt nedslagskravet forrykt måtte aftalen ophæves.
(Omend køber stædigt insisterede på at få lejligheden billigere). - I et
godt stykke tid forventede jeg faktisk et erstatningskrav fra køber, men
det er endnu ikke dukket op.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-06-03 18:15

Peter wrote:

> [...]
> tiltrække andre købere.. Har i øvrigt osse en stak mail's der kan bekræfte
> vores aftale. Kan jeg gøre noget, eller er det mit problem?

Ja, du kan straks gå i gang med at finde nye købere

Næ, jeg har ikke set domfældelse af privatkøber, der uden skriftlig aftale
er gået *bagud* af en købsaftale, men jeg har da set et par ejendomsmæglere
prøve at presse.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-03 23:26

> [...]
>
> Næ, jeg har ikke set domfældelse af privatkøber, der uden skriftlig aftale
> er gået *bagud* af en købsaftale, men jeg har da set et par

Tjaa - han får lov til at smutte, jeg orker ikke at bøvle med det...
/Peter