Hvor finder jeg?
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-06-03 19:47

Jeg mangler et stempel + stempelringe + krydspind + evt. leje + låseclips,
til en Eurocilindro cylinder til min Yamaha FS-1. Der står som sagt
Eurocilindro på den, samt Motor Import A.J.H.

Jeg har forsøgt med et skydelære, at måle diameteren på cylinderen, og fået
det til lige under 43 mm (42,85, e.l). Tvivler på at et skydelære kan være
så upræcist, at det er en 43 mm cylinder?

Sådan en cylinder - er den noget ved at montere, fremfor en 40 mm lovlig
cylinder? Efter hvad jeg kan se, er kanalerne i cylinderen faktisk større
end dem på min 12,8 HK Protuna-cylinder? Nogen der ved hvad der er af optræk
i sådan en cylinder?

Har svært ved umiddelbart at bedømme om cylinderen er en alu- eller
jern-cylinder, men vil næsten tro det er en alu.

Hvor kan jeg få fat i et stempel til denne sag?

// Troels

Fra : Kim Larsen

Dato : 01-06-03 20:04

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jern-cylinder, men vil næsten tro det er en alu.
>
> Hvor kan jeg få fat i et stempel til denne sag?

Hvis du går til www.google.dk og søger efter Eurocilindro, så kommer der en
del links frem, prøv om der ikke er noget der kan bruges. Du kan søge på
flere sprog og kun danske sider, og lige meget hvad, så kommer der nogle
links.

Kim Larsen

---

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-06-03 20:18

> [...]
> del links frem, prøv om der ikke er noget der kan bruges. Du kan søge på
> flere sprog og kun danske sider, og lige meget hvad, så kommer der nogle

Jeg leder og leder, men finder ingen decideret shop, hvor jeg kan købe et
stempel?

Jeg har jo også min 12,8HK Protuna cylinder, der mangler jeg kun
stempelringe til, tværpind og låseclips... Men jeg er bange for at motoren
ikke holder ret længe med den opsætning. Eller kan man bare køre knallerten
fornuftigt, og kun sjældent lade den rende topfart (så man har noget
overskud at tage af), og så er holdbarheden alligevel ok?

// Troels

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-06-03 00:06

> [...]
> fornuftigt, og kun sjældent lade den rende topfart (så man har noget
> overskud at tage af), og så er holdbarheden alligevel ok?

Det der protuna, det kan man da sagtens finde, se selv her
http://www.protunahandel.dk/, det andet må du så lede videre efter.

Kim Larsen

---

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 02-06-03 10:29

> Det der protuna, det kan man da sagtens finde, se selv her
> http://www.protunahandel.dk/, det andet må du så lede videre efter.

Hvad med holdbarheden på motoren? Bliver den noget lort, altså selvom jeg
kører fornuftigt (altså ikke lader den rende over det den går nu, på speedo,
ca. 65)? Så kører motoren jo ikke så mange omdrejninger? (altså ikke flere
end det den så har holdt til indtil nu)

Hvilken dyse tror du passer til den store cylinder (45 mm)? Jeg kører med
150 til den lovlige nu, det går rigtig godt!

Jeg har fået min La Franconi-udstødning væk (øv!), og har derfor kun en
5,3HK skråtskåret... Vil det gå galt hvis jeg smider 12,8HK-cylinderen til
den udstødning, monstro?

// Troels

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-06-03 10:48

> [...]
> 5,3HK skråtskåret... Vil det gå galt hvis jeg smider 12,8HK-cylinderen til

En motor er skabt til et formål, og jo mere man ændre på det, jo større er
chancen for at noget går galt. Tingene i et tun skal jo passe sammen, og
efter hvad jeg kan forstå, så har du et ret voldsomt tun på, så er det,
passer alle delene i motoren så til det tun, hvis ikke, så kan det gå galt i
længden. Men hvis ikke du presser den, så vil den holde længere. Du skal jo
regne med at det er voldsomme kræfter der bliver sluppet løs på sådan en
lille motor, og der må få konsekvenser på et tidspunkt hvis den presses.
Det med dysen, det kan jeg ikke hjælpe dig med, der må du have fat i andre
der har mere forstand på det.

Kim Larsen

---

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 02-06-03 11:24

> [...]
> Det med dysen, det kan jeg ikke hjælpe dig med, der må du have fat i andre

Helt iorden...

Tror du jeg kan løbe an på at købe et stempel hos Protuna, et 43mm
Alu-stempel med ringe og det hele, til min Eurocilindro?

// Troels

Fra : Tommy Fer

Dato : 01-06-03 20:39

> [...]
> det til lige under 43 mm (42,85, e.l). Tvivler på at et skydelære kan være
> så upræcist, at det er en 43 mm cylinder?

Den er ikke så præcis i dine hænder, da du ikke ved hvordan du skal aflæse
det. Præcissionen på et "normalt" godt skydelærred er 0,05mm.

> [...]
> cylinder? Efter hvad jeg kan se, er kanalerne i cylinderen faktisk større
> end dem på min 12,8 HK Protuna-cylinder? Nogen der ved hvad der er af

Du tager den af ligesom din standart cylinder, ikke meget forskel, udover
størrelse på boring og anden portning.

> Har svært ved umiddelbart at bedømme om cylinderen er en alu- eller
> jern-cylinder, men vil næsten tro det er en alu.

Du tager en magnet, hvis den klæber til kølribberne er de af jern (stål)
forringen kan godt være stål selvom kølribber er alu (dvs magneten ikke
klæber)

> Hvor kan jeg få fat i et stempel til denne sag?

Det ved jeg så ikke...

mvh Tommy Fer

Fra : Niels Skaaning

Dato : 01-06-03 21:32

Troels [around 9000] wrote:
> [...]
> det til lige under 43 mm (42,85, e.l). Tvivler på at et skydelære kan være
> så upræcist, at det er en 43 mm cylinder?

En skydelære er slet ikke præcis nok til at måle den slags med. 1/20 mm
(0,05 mm) er sådan ca. den mindste forskel den kan måle.

NS

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 01-06-03 21:50

> En skydelære er slet ikke præcis nok til at måle den slags med. 1/20 mm
> (0,05 mm) er sådan ca. den mindste forskel den kan måle.

Omvendt lyder det da underligt, at en fabrik skulle lave en 42,85 mm
cylinder?

// Troels