helårsbolig som sommerhus
Fra : Fam. Rasmussen

Dato : 01-06-03 19:06

Hej Gruppe.

Jeg står og overvejer at købe en mindre helårsbolig og gøre den i stand og
bruge den som sommerhus.
Er det overhovedet lovligt?
Jeg ved der er regler med hensyn til helårsbeboelse af et sommerhus, men er
der regler den anden vej??

På forhånd tak

Heidi

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 01-06-03 19:26

"Fam. Rasmussen" <hnr@hudii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge den som sommerhus.
> Er det overhovedet lovligt?
> Jeg ved der er regler med hensyn til helårsbeboelse af et sommerhus, men

Nogle steder er der "helårsbopælspligt", fordi man ikke ønsker at
lokalområdet skal udddø og kun eksistere i ferietiderne. Så vidt jeg husker
gælder det vist nogle steder i Skagen, men spørg på det lokale rådhus.

VH Birgitte

Fra : Fam. Rasmussen

Dato : 01-06-03 19:23

> [...]
husker
> gælder det vist nogle steder i Skagen, men spørg på det lokale rådhus.

Ok, tak for det hurtige svar.
-Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-03 19:33

On Sun, 1 Jun 2003 20:05:35 +0200, "Fam. Rasmussen" <hnr@hudii.dk>
wrote:

>Hej Gruppe.
>
>Jeg står og overvejer at købe en mindre helårsbolig og gøre den i stand og
>bruge den som sommerhus.
>Er det overhovedet lovligt?

Størrelse og stand har intet at sige.
Hvis den har været anvendt som helårsbolig inden for de seneste 5 år
vil det kræve en tilladelse fra kommunalbestyrelsen at bruge huset som
sommerbolig. Uden sådan en tilladelse kan kommnalbestyrelsen sætte en
frist for, at du enten selv sørger for at helårsudleje huset, eller at
kommunen anviser boligsøgende til huset, som du så _skal_ leje ud til.
Nogle kommuner er dog mere restriktive end andre.

kapitel VII i lov om midlertidig regulering af boligforholdene

KS

Fra : Fam. Rasmussen

Dato : 01-06-03 19:29

> [...]
> Nogle kommuner er dog mere restriktive end andre.
>
> kapitel VII i lov om midlertidig regulering af boligforholdene

Ok, takker.
Men jeg tror den har stået tom i mere end 5 år, dog skal jeg lige have det
undersøgt helt præcist.
Men der må jo være mulighed for at søge tilladelse hjem, inden et evt køb af
huset?

- Heidi

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-06-03 19:26

> Jeg ved der er regler med hensyn til helårsbeboelse af et sommerhus,
> men er der regler den anden vej??

Ja - men det afhænger af lokale forhold så så spørg på kommunen om der
er bopælspligt på den konkrete ejendom.

I f.eks københavn er der bopælspligt i langt den største del af
boligmassen - og den kan således ikke anvendes til "sommerhus". Sådan er
det også mange andre steder.

/Anders Majland