Manzard hus projekt
Fra : P.C.

Dato : 01-06-03 13:01

Hi
Huset du ser fundamentet til i de links jeg sætter ind tilsidst i denne mail, er
faktisk inspireret af de manzard tage som du ser rundt omkring.
Det der er intresant er, at gulve og vægge ikke skal lægges eller sættes op af
nogle, men vokser frem som ved "magi" , npr bygge elementene samles i et simpelt
samlesæt, der nok ikke er mere kompliceret end hvis man ser et tradisionelt hus
som et "samlesæt" , --------- Så er den metode jeg viser nok simplere og
nemmere at forstå .
Det er også interesant, at tradisionelt ville du have et hav af forskellige
materialer ,lægter, profiler, fittings og bolte og rør , hvor du med den 3D-H
metode jeg fremfører, kun har et materiale som oven i købet ikke skal bukkes og
bøvles på plads men kan skæres med en stiksav eller skæres med en laser eller
vand skærer.
Det er også det der gør CAD interasant, at du med CAD kan bygge såden et hus for
en trediedel fire gange så stærkt.

Check denne grafik der viser frameworked til et Manzard hus skåret i simpel
stålplade;

Click her;
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2573.html

Og her hvor jeg har taget to bygge elementer ud af "samlesættet" så du kan se
hvordan det går til ,at gulve og vægge nærmest "vokser frem" medens man samler
bygningen ;

Click her ;
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2577.html

P.C.
Have a nice day.

Fra : P.C.

Dato : 03-06-03 11:42

Hi
Jeg sætter et par extra links ind .

Først den rå Solid som frameworked er genereret udfra ;

http://www.designcommunity.com/scrapbook/2580.html

Som du kan se er Manzard huset udført som en Solid , med gulve og vægge.
Vinduerne er tegnet seperat og kan altså være en færdig tegning af et standard
vindue, som så nærmest vil blive "låst" fast i det fundament som huset kommer
til at bestå af.

Efter man har tegnet huset på denne måde og "trykket på knappen" så programmet
automatisk har genereret et sammenflettet fundament , kan du her se det samlede
framework hvor jeg har kopieret et par bygge elementer ud , så du kan se hvordan
fundamenter til vægge og gulve, automatisk er der ;

http://www.designcommunity.com/scrapbook/2577.html

Umiddelbart kan det virke kompliceret og jeg vil indrømme at jeg ikke har
beregnet hvor få frames der egentligt behøves, --------- men det er faktisk ikke
mere kompliceret end hvis du så det fundament man tradisionelt bygger. Hvis du
undrer dig over hvordan disse frames er sammenflettet , så kig på dette _meget_
simple eksempel ;
Først inden frames er samlet medens de "svæver" hen over hvor de skal samles med
dem nedenunder;

http://www.designcommunity.com/scrapbook/2250.html

Derefter efter de er sat ned på plads ;

http://www.designcommunity.com/scrapbook/2251.html

Du må undskylde hvis eksemplet er en smule abstrakt, men de abstrakte former er
faktisk nemmest at bruge for at vise ideen. ---------- Prøv f.eks. at forestil
dig, at dette var den nye Opera bygning, blot bygget med 3D-H ;
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2019.html
Sjovt eksempel ikkeogså , --------- grafiken yder desværre ikke designet helt
retfærdighed, check f.eks. dette close-up ;
http://www.designcommunity.com/scrapbook/1902.html

Jeg vil altså påstå at det havde været betydeligt pænere, billigere og mere
fremtidsikret, --------- men ok jeg er ikke misundelig , jeg ærger mig blot over
den sædvanlige danske Jantelov der gør, at vi sandelig ikke skulle have en Opera
bygning på linie med den i Sydney. Det er da ærgelige men ok, måske er jeg
alene om at mene, at det kunne have været gjort både smatere og pænere.
Ihvertilfælde ved jeg at hvis man iklædte bygningen sådan en overflade som du
ser her, ville den have været helt anderledes. --------- Check evt "fotos"
folderen i denne gruppe, så forstår du nok hvad jeg mener ;

P.C.
Have a nice day