Hvordan sammenkobles et antal telefonledni~
Fra : Lars Lund

Dato : 01-06-03 12:55

I fobindelse med etablering af en række telefonstik (10 stykker)rundt
omkring i et hus har jeg behov for at samle disse nye stikledninger
sammen med den oprindelige ledning fra telefonselskabet. Hvordan løses
det smartest?

TIA.

--

\lars

Erstat "ikke" med "ll" i mailadressen før @ ved svar på denne mail.

Replace "ikke" with "ll" in the mailadress before @ replying direct on
this mail.

Fra : ciberAmigo

Dato : 01-06-03 15:04

> [...]
>omkring i et hus har jeg behov for at samle disse nye stikledninger
>sammen med den oprindelige ledning fra telefonselskabet. Hvordan løses

Hvis du køber nye stikdåser, får du en lille plastik dims med, som
bruges til at presse de tre ledninger ind i kobberet, så du kan bare
lægge ledningen til det næste stik ind i den første osv.
hvis du også skal trække stik i den modsatte retnning kommer du
selvfølgelig bare flere ledninger ind i hovedetstikket.

MVH CiberAmigo

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-06-03 15:11

"Lars Lund" <ikke@larslund.dk> wrote in message
> [...]
> omkring i et hus har jeg behov for at samle disse nye stikledninger
> sammen med den oprindelige ledning fra telefonselskabet. Hvordan løses

Hvordan er det lavet? Er det et stjernenet? eller hvor du kører eet kabel
med rundt??

Hvis du har lavet stjernenet, har du vel lavet det som PDS kabling eller
hvad, og samlet det i netværksudtag i et krydsfelt, hvor telefonforbindelsen
fra teleselskabet vel også er tilstede?

Nu regner jeg ikke med at du skal have 10 telefoner tilsluttet??

Jeg har fx brugt en ISDN 3-stikdåse og fjernet de 2 små kortsluninger, så
slutmodstandene ikke er tilsluttet... så er det bare en normal "stikdåse" og
så koblet det til de udtag hvor der er telefon sat til. Telefonforbindelsen
telsluttes så i enden, og så er der 3 udtag til telefoner...

Har dog også set, en række patchkablet, splittet i enden og lodet sammen, og
så noget isolerbånd rundt om.. og så i netværjsudtagene.. men ser ikke
ligefrem proof ud...

Fra : Lars Lund

Dato : 01-06-03 19:53

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> hvad, og samlet det i netværksudtag i et krydsfelt, hvor telefonforbindelsen

2 stjerner med fem tilslutninger i hver fordelt over to etager med kabel
imellem.

> Nu regner jeg ikke med at du skal have 10 telefoner tilsluttet??

Nej, formedenligt ikke. Men 4-5 stykker skal det nok blive til.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-06-03 15:15

Lars Lund wrote:

> [...]
> omkring i et hus har jeg behov for at samle disse nye stikledninger
> sammen med den oprindelige ledning fra telefonselskabet. Hvordan løses

Efter aftale med min nabo, som også er min TDC montør, har vi lavet
en "afledning", da vi har været igennem både ISDN og nu ADSL,
så der er et normalt stik med tre tlf indgange ved siden af hovedstik,
og det kan jeg så selv fordele fra NTab hvilket nr jeg vil have over
alt på samlekablet, og som nu, hvor fax er seperat, og tlf er husomdelt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Apollo14

Dato : 01-06-03 16:59

On Sun, 01 Jun 2003 13:54:45 +0200, Lars Lund wrote:

> [...]
> omkring i et hus har jeg behov for at samle disse nye stikledninger
> sammen med den oprindelige ledning fra telefonselskabet. Hvordan løses

Parallelt, rimelig simpelt.
Kør en 2*0.6mm2 fra hovedstikket, og rundt imellem de andre, evt. træk
en ledning op til loftet, og forbind så i *punkt.
--
Kenneth Pedersen aka apollo14
Flower: 19262549 - apollo14dk@hotmail.com

Fra : Lars Lund

Dato : 01-06-03 19:58

Apollo14 wrote:

> Parallelt, rimelig simpelt.
> Kør en 2*0.6mm2 fra hovedstikket, og rundt imellem de andre, evt. træk
> en ledning op til loftet, og forbind så i *punkt.

Tak for tippet.

I *-punket forbinder jeg bare med gode gammeldags samlemuffer? -- Eller
findes der noget smartere, f.eks. en en indgang den ene vej og 5-10
udgange ud lavet som trykknap muffer eller hvad ved jeg?

Fra : claus

Dato : 02-06-03 14:43

Lars Lund <ikke@larslund.dk> wrote in message news:<3eda4cc4$0$257$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...

> [...]
> findes der noget smartere, f.eks. en en indgang den ene vej og 5-10
> udgange ud lavet som trykknap muffer eller hvad ved jeg?

kron muffer er ikke lige sagen der findes nog specielle klemme muffer
med silicone i man stikker ledninger ind i plastik dimsen og klemmer
den med en tang så pressen silikonen ud omkring ledningerne så der
ikke kommer løbe strøm i dem ved fugt

jeg kender ikke navnet på mufferne men de er røde på den en side og
klare på den andern er på størelse med en 5 øre

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-06-03 16:33

"claus" <clausmey@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med silicone i man stikker ledninger ind i plastik dimsen og klemmer
> den med en tang så pressen silikonen ud omkring ledningerne så der

Korrekt, udover at der er vaseline der bruges.

> jeg kender ikke navnet på mufferne men de er røde på den en side og
> klare på den andern er på størelse med en 5 øre

De findes også som et blåt rør, som bare skal klemmes efterfølgende. Med
disse kan op til 4 ledere samles. Jeg foretrækker personligt denne muffe.
Man skal huske at muffen skal hænge med åbningen opad, ellers render
vaselinen ud når det bliver varmt.

MVH
Kent Glerup

Fra : Lars Lund

Dato : 02-06-03 18:14

Kent Glerup wrote:
> [...]
> disse kan op til 4 ledere samles. Jeg foretrækker personligt denne muffe.
> Man skal huske at muffen skal hænge med åbningen opad, ellers render

Det lyder som den løsning jeg er ude efter, men hvad hedder de? og hvor
kan de fåes?

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-06-03 18:51

"Lars Lund" <ikke@larslund.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som den løsning jeg er ude efter, men hvad hedder de? og hvor
> kan de fåes?

Telefonsamlemuffe.. tror jeg.

Kan fåes hos TDC-teknikkere i landskabet... Mange el-installatører har dem
også liggende. Hos de nævnte kan de ikke koste mange kroner.

MVH
Kent Glerup

Fra : claus

Dato : 03-06-03 09:44

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@mail.dk> wrote in message news:<3edb8e90$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Kan fåes hos TDC-teknikkere i landskabet... Mange el-installatører har dem
> også liggende. Hos de nævnte kan de ikke koste mange kroner.

vi fik vores hos abb electric (elektrikker)

prøv evt hos rs-componemt

Fra : Hartmann

Dato : 03-06-03 10:56

> Det lyder som den løsning jeg er ude efter, men hvad hedder de? og
hvor
> kan de fåes?

Hej Lars

Dem vi bruger hedder Scotchlok og vi køber dem hos RS, det ligger inde
ved Nørrebro station, tror nok det er på Vibevej men kan aldrig huse om
det er deres gamle eller nye addresse.
De fås til forskelligt antal ledere men nok ikke enkeltvis, så prøv evt
at tale godt for en TDC montør eller en elektriker der laver
Teleinstalationer.

mvh

JEH

http://www.kandu.dk/

Fra : Cubus

Dato : 10-06-03 20:37

"Hartmann" <Hartmann.news@kandu.dk> skrev

> [...]
> De fås til forskelligt antal ledere men nok ikke enkeltvis, så prøv evt
> at tale godt for en TDC montør eller en elektriker der laver

Og sådan ser de ud:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/scotchlok.php

--
Cubus