Netkort, server eller alm.
Fra : Torben

Dato : 01-06-03 11:49

Hvad er forskellen på servernetkort og de alm. til 50 kr

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 01-06-03 11:58

hep

> Hvad er forskellen på servernetkort og de alm. til 50 kr

normalt plejer forskellen at være chipset'et,
de fleste billige kort har realtek chipset,
og dyre kort har intel chipset.

95% af vores kunder forlanger Intel chipset.

mvh
Søren Jakobsen
DataMusen.dk

Fra : Torben

Dato : 01-06-03 12:57

"Søren Jakobsen" <soren51@[removethis]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hep

> normalt plejer forskellen at være chipset'et,
> de fleste billige kort har realtek chipset,
> og dyre kort har intel chipset.
>
> 95% af vores kunder forlanger Intel chipset.

Ok, men hvorfor vil de så have Intel chipset?

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 07-06-03 09:46

Fordi Intel og fungere perfekt i switchede netværk.

Vi testede der hvor jeg er ansat mange forskellige fabrikater, men det
éneste de virkelig virkede var Intel.

Stort set ingen fejlpakker mv. og det betyder ligeledes noget for hvordan
dit netværk kører.

Så summa su marum vi skiftede for ca. 60.000 Kr netkort ud da de ikke var
gode nok. Det ligger godt nok nogle år tilbage, men siden da har det altid
været Intel og kun Intel vi bruger. Og vores netværk spiller bare som det
skal nu.

Mvh.
Niels

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 01-06-03 13:40

"Torben" <tjp@jubiipost.dk> wrote in message news:bbclo9$1vi$1@sunsite.dk...
> Hvad er forskellen på servernetkort og de alm. til 50 kr

Oftest er er servernetkort af en bedre kvalitet og i stand til at aflaste
cpuen hvilket kan være af stor betydning for en server.

Følgende er sakset fra http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-nic/ :

"Server netkort er netkort specielt designet til anvendelse i servere, der
er flere avancerede funktioner som f.eks. bundling af flere forbindelser og
redundante links.
Nogen servernetkort har også indbygget en kraftig CPU, denne CPU hjælper
serveren med at regne på f.eks. kryptering i forbindelse med IpSec eller i
mindre avancerede setups simpelthen bare TCP/IP Checksum.
Til de priser som server netkort sælges i dag er det simpelthen for dumt
ikke at lade serveren slippe for at bruge CPU tid på simple netværks
relaterede beregninger.
Servere overfører ofte flere tusinde IP pakker i sekundet og bare beregning
af IP pakkernes checksum tager dyr CPU tid, så selv en filserver kan have
gang af et server netkort."

(og NEJ, jeg har ikke nogen tilknytning til proconsult eller noget, kunne
bare huske at der stod noget om det på deres side og det var nemmere lige at
klippe det ud, end selv at skulle til at skrive det.
--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 01-06-03 14:42

> Oftest er er servernetkort af en bedre kvalitet og i stand til at aflaste
> cpuen hvilket kan være af stor betydning for en server.

Og f.eks. Realtek har det vist med at fryse ved stor belastning på f.eks.
FreeBSD, mener jeg at have hørt

Mvh
Michael

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 02-06-03 17:44

On Sun, 1 Jun 2003 15:41:33 +0200, Michael Andreasen wrote:

> "Christian Jakobsen" <paaske@hunters.dk> wrote in message

> Og f.eks. Realtek har det vist med at fryse ved stor belastning på f.eks.
> FreeBSD, mener jeg at have hørt
Driverforfatteren i FreeBSD er ikke særlig begejstret for Realtek (81[23]9)
se:
http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/src/sys/pci/if_rl.c?rev=1.99&content-type=text/x-cvsweb-markup

(en der ikke gider spare på netkort. Har brugt et par timer på at få et
indbygget sis netkort til at virke. Det endte med at der kom et INtel
kort i.)
/hjj

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-06-03 21:30

Hans Jørgen Jakobsen wrote:

<KLIP>

> Driverforfatteren i FreeBSD er ikke særlig begejstret for Realtek (81[23]9)
> se:

Mr. Donald Becker, der skriver driverne til Linux:

http://www.scyld.com/network/rtl8139.html

Ved andre lejligheder har han erklæret at det er noget af det ringeste
design der er lavet.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>