DVD vs. Biopremierer.
Fra : Peter Fleinert

Dato : 01-06-03 10:44

Nu har jeg flere gange set at film udkommer på DVD, før de kommer i biffen.
Hvem er de danskere der bestemmer at filmene lige skal vente et halvt års
tid før de kommer op herhjemme. Et godt eksempel er Tears of the sun. Den
kommer på DVD 2½ måned før den kommer i biffen. Skyder filmdistributørerne
ikke sig selv i foden ved at vente så lang tid med at sætte filmene op, da
de helt sikker mister en del kunder.
Hilsen Peter- Der i øvrigt glæder sig til Tears of the sun.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 01-06-03 10:55

"Peter Fleinert" <fleinert@whatthefuck.com> wrote in message
> [...]
> de helt sikker mister en del kunder.
> Hilsen Peter- Der i øvrigt glæder sig til Tears of the sun.

Det du mener er jo, at filmen kommer på R1 DVD før den kommer i biffen i
Danmark. Det er jo kun nørder som dig der køber filmen hjem fra USA og ser
den før den kommer i biografen. Jeg tror ikke distributørene skyder noget
som helst andet end en evt papegøje ved at vente. Det er jo meget rart lige
at se om den går godt i hjemlandet inden man køber den hjem. Andre gange kan
der være rent logistiske årsager til at filmen først kommer op senere.

Jeg synes dog det er begyndt at blive en sjældenhed at man oplever at
filmene kommer på DVD før de kommer i biffen.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Peter Lind

Dato : 01-06-03 11:09

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> wrote in message
> "Peter Fleinert" <fleinert@whatthefuck.com> wrote in message
> biffen.
[snip]

> [...]
>
> Jeg synes dog det er begyndt at blive en sjældenhed at man oplever at
> filmene kommer på DVD før de kommer i biffen.

Jeg synes også efterhånden at det er sjældent at der går de famøse 6-8
måneder fra en film har premiere i USA til den kommer her til landet. Den
begrundelse man ofte har hørt er at der ikke er kopier nok til hele verden,
men kan det virkelig passe ? Her i landet ødelægger vi jo de kopier vi får
ved at brænde tekster ind på dem - og så er de jo ikke noget bevendt for
andre. Men er/var det brugte amerikanske kopier vi får/fik ? Så filmen
skulle tages af i USA og sendes til Danmark - eller var det bare en generel
marketingsfejl, eller noget med at der lige skulle være tjent penge ind, til
at sende filmen til Europa ?
Er der nogen der ved det ?

Mvh
Peter Lind
-der er glad når man har verdenspremiere i Danmark tidligere end i USA pga
tidsforskellen.

Fra : Gismo

Dato : 01-06-03 13:41

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes dog det er begyndt at blive en sjældenhed at man oplever at
> filmene kommer på DVD før de kommer i biffen.

Hvad er der ivejen med at købe R1 dvd'r hjem? Hvis man har egen hjemme bif
er det ofte federe end at gå i biffen. Jeg var inde og se Matrix + Reloadet
i imperial. Under første film jublede og klappede folk konstant - Når det
skal være sådan at gå i biffen forsvinder den oplevelse det er.
R1 dvd'r har oftere DTS lyd end R2 + at billede nogle gange er bedre. Og så
har de den fordel at de ofte kommer lang tid inden filmene kommer i biffen i
lille Danmark. Enkelte film har haft verdens primere +/- nogle uger, Lotr,
matrix reloadet og andre. Men stadig alt for mange film (og musik) der
kommer til danmark _alt alt alt_ for sent !

Gismo

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 01-06-03 14:10

"Gismo" <stivnisse@(XXXX)hotmail.com> wrote in message

> [...]

> matrix reloadet og andre. Men stadig alt for mange film (og musik) der
> kommer til danmark _alt alt alt_ for sent !

Øh jeg prøvede ikke at antyde at der var noget i vejen for at købe R1 film,
jeg tror at min samling for 90% vedkommende udelukkende er R1. Det jeg
prøvede at understrege var, at det jo ikke ligefrem var Hr og Fru Danmark
der finder de listige R1-steder rundt om på nettet, men at det er forbeholdt
"nørderne". Og eftersom DVD-mediet efterhånden er så udbredt tror jeg ikke
parralelimporten er så stor en torn i øjet på distributørene som før i
tiden. I øvrigt har de også oppet sig gevalidigt, en del af dem. Se bare på
Scanbox' Danser med Ulve der kommer til august! R1 go home!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : René Eske Jensen

Dato : 01-06-03 19:23

> Øh jeg prøvede ikke at antyde at der var noget i vejen for at købe R1
film,
> jeg tror at min samling for 90% vedkommende udelukkende er R1.

Hehe, den sætning er fed

Mvh. René

Fra : Martin Møller

Dato : 02-06-03 10:14

> [...]
> tiden. I øvrigt har de også oppet sig gevalidigt, en del af dem. Se bare

> Scanbox' Danser med Ulve der kommer til august! R1 go home!

Der er da ikke noget listigt ved at købe R1 film på nettet. Det er da ikke
forbeholdt nørderne. Mange køber R1 fordi de ikke vil betale overpriser for
dvd film i Danmark. Man kan spare op til 50% på at købe R1 over nettet i
forhold til R2. Tit er det også bedre udgivelser og med features du ikke ser
på R2 udgivelserne. Tit også med bedre lyd og billed. Så kan man så
argumenterer for at der er DK undertekster på R2, men det er for mit
vedkommende ikke noget der retfærdiggører en overpris.

Martin

Fra : Martin Møller

Dato : 03-06-03 10:40

> [...]
> tiden. I øvrigt har de også oppet sig gevalidigt, en del af dem. Se bare

> Scanbox' Danser med Ulve der kommer til august! R1 go home!

hmmm, den kan altså også fåes i R1
http://www5.cd-wow.com/detail_results_2.php?product_code=4958

Og den er allerede på DVD. R2 GO HOME!!!

Martin

Fra : David T. Metz

Dato : 03-06-03 13:25

Martin Møller skriblede:
> I øvrigt har de
>
> hmmm, den kan altså også fåes i R1
> http://www5.cd-wow.com/detail_results_2.php?product_code=4958
>
> Og den er allerede på DVD. R2 GO HOME!!!

Du misforstår. Det handler om udgivelsens kvalitet/omfang.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : David T. Metz

Dato : 01-06-03 17:43

Gismo skriblede:
> Og så har de den fordel at de ofte kommer lang
> tid inden filmene kommer i biffen i lille Danmark.

Fordel? Nå, ja det er feeeeeeeeeeeedt at se den før alle andre. Så er man
seeeeeej. På den fede måde! Eller hvad?

Jeg har svært ved at se det attraktive.

> Men stadig alt for mange film (og musik) der kommer til danmark _alt
> alt alt_ for sent !

For sent til hvad? Det er de færreste film der har et decideret
aktualitetskrav.

Fra : Peter Lind

Dato : 01-06-03 17:53

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
> Gismo skriblede:
>
> For sent til hvad? Det er de færreste film der har et decideret
> aktualitetskrav.

Jeg er selvfølgelig enig, men kom lige i tanke om 12 Monkeys.
I den gik verden under i efteråret 1996, så vidt jeg husker, og filmen kom
op i biograferne her i Europa i foråret 1996 - det var ret fint timet. Det
havde været plat hvis den først var kommet ud efter den katastrofe, den selv
omtalte.

mvh
Peter Lind

Fra : David T. Metz

Dato : 02-06-03 11:54

Peter Lind kalligraferede, i news:bbdb5e$2fka$1@news.cybercity.dk
> [...]
> filmen kom op i biograferne her i Europa i foråret 1996 - det var ret
> fint timet. Det havde været plat hvis den først var kommet ud efter

Æh, nå. Det har jeg svært ved at se. men fred med det.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Peter Lind

Dato : 02-06-03 15:47

> Peter Lind kalligraferede, i news:bbdb5e$2fka$1@news.cybercity.dk

> Æh, nå. Det har jeg svært ved at se. men fred med det.

Har du virkelig ? Måske var det bare mig, men jeg syntes det var ret fedt at
sidde i biografen i maj 1996, og se en film om en mand fra fremtiden, der
vidste at jorden ville gå under i august 1996 (eller hvordan datoerne nu
var).

Men bevares, det har da ikke ødelagt oplevelsen, de gange jeg sidenhen har
set filmen, men jeg synes at det gav den et fint lille ekstra touch.

mvh
Peter Lind

Fra : Gismo

Dato : 02-06-03 05:00

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Gismo skriblede:
>
> Fordel? Nå, ja det er feeeeeeeeeeeedt at se den før alle andre. Så er man
> seeeeeej. På den fede måde! Eller hvad?

Går du i biffen alene ?
Er da intet som at invitere vennerne over til video aften

> Jeg har svært ved at se det attraktive.

> For sent til hvad? Det er de færreste film der har et decideret
> aktualitetskrav.

Fortsættelser. Fx starwars ep 1 kom et halvt år senere til DK. Det er lang
tid at vente på en film

Gismo

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-06-03 07:55

"Gismo" <stivnisse@(XXXX)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fortsættelser. Fx starwars ep 1 kom et halvt år senere til DK. Det er lang
> tid at vente på en film

Måske. Men nu var der også kun tre måneders forskel fra maj til august. Du
husker forkert.

--
Jens Thomsen

"It's the great way of oriental thinking were, you know, they think they've
tricked you... and then they have."

Fra : David T. Metz

Dato : 02-06-03 11:59

Gismo kalligraferede, i news:bbei34$lbf$1@sunsite.dk
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Går du i biffen alene ?

Ikke i de senere år nej.

> Er da intet som at invitere vennerne over til video aften

Nå. Hvad har det med sagen at gøre?

> Fortsættelser. Fx starwars ep 1 kom et halvt år senere til DK. Det er
> lang tid at vente på en film

Et halvt år (som altså var på 3 mdr.). Hvad betyder det egentlig - reelt var
der gået 16 år, så det ... Hvis alle filmene i en serie sættes op med samme
forskydning gør det ingen forskel til hjemmepuplikums ventetid iøvrigt. Men
du har måske et eksempel hvor afsnit 2 i en serie er sat op i DK med større
"forsinkelse" en afsnit 1?

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Gismo

Dato : 02-06-03 13:18

> Gismo kalligraferede, i news:bbei34$lbf$1@sunsite.dk

> Ikke i de senere år nej.

> Nå. Hvad har det med sagen at gøre?

Om man ser en film før alle andre - Gør man jo ikke hvis man købe en dvd og
ser den med vennerner.

> [...]
Men
> du har måske et eksempel hvor afsnit 2 i en serie er sat op i DK med

Sorry. Jeg vil da gerne se næste afsnit af en serie/film så hurtig som
muligt - fair nok at vente sammen med alle andre, men hvorfor skal de have
en fordel i USA ?
Ser jeg trailer til en fed film over nettet/mtv vil jeg da gerne se filmen
med det samme. Så har jeg 3 muligheder. 1: vente til filmen kommer til
danmark. Kan tage op til meget lang tid. 2: købe den på r1 dvd eller hente
den på nettet. - så er det op til en selv hvad man gør, og ofte ender det da
også med en tur i biffen. Men jeg syntes stadig det tager ofr lang tid før
filmene kommer til danmark.

Gismo

Fra : David T. Metz

Dato : 02-06-03 19:53

Gismo skriblede:

> Om man ser en film før alle andre - Gør man jo ikke hvis man købe en
> dvd og ser den med vennerner.

Næ, så ser man den kun førend de fleste andre.

> Sorry. Jeg vil da gerne se næste afsnit af en serie/film så hurtig som
> muligt - fair nok at vente sammen med alle andre, men hvorfor skal de
> have en fordel i USA ?

Hvis nr.1 kommer op i DK med 3 mdrs. forsinkelse og nr. 2 kommer op i DK
med 3 mdrs. forsinkelse - så er ventetiden i hhv. DK og USA den samme. Jeg
ser ingen "fordel" for dem i USA ...

> Ser jeg trailer til en fed film over nettet/mtv vil jeg da gerne se
> filmen med det samme.

Ja, ok. Selvom det er mit indtryk at trailere/reklamer på MTV-Europe er
afpasset europæsike premieredatoer - så er nettets trailere selvfølgelig
ikke. Den pointe køber jeg. Selv er jeg tilbøjelig til at undgå at opsøge
den slags foromtale, medmindre jeg er på udkig efter noget der
sandsynligvis aldrig kommer op i DK.

> [...]
> gør, og ofte ender det da også med en tur i biffen. Men jeg syntes
> stadig det tager ofr lang tid før filmene kommer til danmark.

Ok.

Fra : HKJ

Dato : 02-06-03 21:10

¨
> Hvis nr.1 kommer op i DK med 3 mdrs. forsinkelse og nr. 2 kommer op i DK
> med 3 mdrs. forsinkelse - så er ventetiden i hhv. DK og USA den samme. Jeg
> ser ingen "fordel" for dem i USA ...

En stor fordel er at de ikke kender hele handlingen inden de ser filmen.

Fra : David T. Metz

Dato : 03-06-03 10:07

HKJ skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
> ¨
>
> En stor fordel er at de ikke kender hele handlingen inden de ser
> filmen.

Ja, der er sikkert større risiko for at der slipper flere detaljer ud jo
længere tid der går fra den første visning. Men selv inden da slipper der
ofte irriterende detaljer ud. I den slags tilfælde må man bare lade være
med at opsøge oplysninger. Det kan være det samme med anmeldelser, fx læser
jeg altid Bo Green Jensens anmeldelser "langsomt" indtil han begynder på
handlingsreferatet. Så enten stopper jeg læsningen eller skimmer hen til
slutningnen hvor han skriver en samlet vurdering. Han har en del gange
været slem til at afsløre den "komplette" handling. Noget lignende må man
jo gøre hvis man søger på nettet.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 02-06-03 15:48

Gismo wrote:
> Jeg var inde og se Matrix + Reloadet
> i imperial. Under første film jublede og klappede folk konstant - Når det
> skal være sådan at gå i biffen forsvinder den oplevelse det er.

Den slags oplevelse du gerne ville have forsvinder måske men netop den
slags forestillinger som du beskriver her er også noget af en oplevelse
i sig selv. Hvis ikke man er til den slags oplevelser skal man bare lade
være med at gå ind og se filmen de første par dage eller til
forpremierer da stemningen til disse forestillinger er en helt anden
hvor folk lever sig med i filmen på en anden måde. Hvis man vil se
filmen i ro og mag gælder det altså bare om lige at vente et par dage
hvis man vil have den fulde oplevelse i biografen... ellers kan man
sidde derhjemme og se den på det lille lærred men det er nu ikke helt
det samme.

> [...]
> matrix reloadet og andre. Men stadig alt for mange film (og musik) der
> kommer til danmark _alt alt alt_ for sent !

Nu er det rent faktisk sådan at de fleste blockbuster film har premiere
meget tæt på den amerikanske premiere og de fleste andre amerikanske
film der når de danske biografer er der i løbet af to til tre måneder.
Grunden til dette er at selskaberne så kan købe restaurerede kopier der
har kørt i USA og da disse er meget billigere kan de tage filmen op
flere steder og samtidig tjene godt selv hvis de ikke kører for fulde
sale. Så er der dem der kommer op meget senere end i USA. Dette er
oftest smallere film eller film som selskaberne har valgt ikke at satse
på men bliver nødt til at smide i biografen enten pga aftaler med
moderselskabet eller for at bibeholde rettighederne til DVD og tv.

Tenz.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 01-06-03 11:30

"Peter Fleinert" <fleinert@whatthefuck.com> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg flere gange set at film udkommer på DVD, før de kommer i
biffen.
> Hvem er de danskere der bestemmer at filmene lige skal vente et halvt års
> tid før de kommer op herhjemme.

Der er gode grunde til at vente. Den vigtigste er, at man kan se, hvordan en
film kører, og hvem den henvender sig bedst til, før man beslutter sig for
at købe den hjem og sætte den op i Danmark.

Tendensen går i øvrigt den modsatte vej. Flere og flere film får premiere
over store dele af verden indenfor kort tid. Du kan bl.a. se det med Matrix:
Reloaded. Det er simpelthen en nødvendighed, hvis man vil have bare nogle af
de teenagere, der ellers ville hente filmen på nettet, i biografen. For den
aldersgruppe er det typisk en væsentlig faktor at have set filmen hurtigst.

Nu nævner du film fra USA, der er lang tid om at komme op i Danmark, men der
er også mange eksempler på det modsatte. 28 Days Later kommer f.eks. ud på
dansk dvd i næste uge, men den kommer først op i de amerikanske biografer i
slutningen af måneden. Du kan altså ikke generalisere.

--
Jens Thomsen

"Every party has a winner and a loser"

Fra : Johannes Clausen

Dato : 01-06-03 12:00

On Sun, 1 Jun 2003 12:29:31 +0200, "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
wrote:

>28 Days Later

[SMÅ SPOLIERE]
Nu du nævner det. De scener hvor vores hovedpersonen, kan ikke lige
huske navnet, render rundt i Londons øde gader, er pænt skræmmende.
Hvordan har de mon optaget det? Det ser ud til at være optaget tidligt
om morgenen hvor der ikke er så mange mennesker, men stadigvaæk, det
er imponerende. Jeg synes virkeligt at der var lagt op til en god
film, men zombierne ødelægger det på en måde. Volden og effekterne er
godt lavet, de virker virkeligt uhyggelige, men det passer bare ikke
med filmens begyndelse.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 01-06-03 12:17

"Johannes Clausen" <hinors14@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvordan har de mon optaget det? Det ser ud til at være optaget tidligt
> om morgenen hvor der ikke er så mange mennesker, men stadigvaæk, det

Det har helt ret.

"The exteriors of the streets of London were shot in the early hours of the
morning on weekdays. The crew only had a couple of minutes each day, and
crew members had to politely ask clubbers not to walk onto the streets."

http://us.imdb.com/Trivia?0289043

--
Jens Thomsen

"Here lies David St. Hubbins... and why not? "

Fra : Peter Fleinert

Dato : 01-06-03 12:20

" 28 Days Later kommer f.eks. ud på
> dansk dvd i næste uge, men den kommer først op i de amerikanske biografer
> slutningen af måneden. Du kan altså ikke generalisere.

Jeg tænkte nu mest på Amerikanske film. Nu ved jeg godt at Fox Searchlight
har været med til at producere den, men er det ikke en engelsk film?
Jeg husker da 51'st State kom ud, der gik også lang tid før den kom til US.
Grunden til det første indlæg, var at jeg sad ok kiggede på futureent og
biozonen. Der så jeg at der var nogle film der bekræftede min første
påstand. Rabbit-Proof Fence, Master of Disguise, Barbarshop,White Oleander
og Darkness Falls. Selvfølgelig er det ikke de "store" film som Matrix osv,
og med Tears of the Sun, mener jeg at det er lang tid at vente.
Venlig hilsen Peter.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 01-06-03 12:41

> [...]
osv,
> og med Tears of the Sun, mener jeg at det er lang tid at vente.

Jo, men nu er der nok også den hale, at Tears of the Sun vist ikke har kørt
sindsygt godt i hjemlandet. Det befordrer jo ikke ligefrem distributøren til
at skynde sig. Desuden kan der være det kendte problem med at booke plads i
biograferne til filmen. Man vil normalt gerne give en film premiere et
ordentligt sted og samtidigt helst ikke skulle konkurrere med noget, der
henvender sig til samme publikum, i andre biografer.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 02-06-03 16:00

Peter Fleinert wrote:
> [...]
> biozonen. Der så jeg at der var nogle film der bekræftede min første
> påstand. Rabbit-Proof Fence, Master of Disguise, Barbarshop,White Oleander

Mht Master of Disguise og Barbershop er det højst sandsynligt fordi
filmene er det værste lort der har set dagens lys og hvis ikke lige
selskaberne gerne ville bibeholde eksempelvis tv-rettighederne så kom de
nok aldrig op i biograferne. Antallet af kopier en film bliver sendt ud
i kan ofte være en god indikator på om selskabet gør det af ren pligt
eller ej (når man taler om de store selskaber vel at mærke)

Som jeg skrev andetsteds kan årsagen også have noget at gøre med at man
hvis ikke man tror filmen kommer til at gå særlig godt vælger at hente
restaurerede brugte kopier hjem og så smide den ud på et tidspunkt hvor
der er plads på markedet fremfor at smide den ud mens de store film
stjæler alle biografgængerene.

> Selvfølgelig er det ikke de "store" film som Matrix osv,
> og med Tears of the Sun, mener jeg at det er lang tid at vente.

Bare rolig. Det er først når først du *har* set Tears of the Sun at du
begynder at tænke at det var lang tid at vente da det kun vil gøre
skuffelsen så meget større :)

Tenz.