Pubertære sex-fantasier - The Matrix Reloa~
Fra : Peter Lind

Dato : 01-06-03 01:28

Hejsa

Jeg syntes lige at gruppen her trængte til en Matrix Reloaded tråd - der er
så få af dem

Nu fik jeg endelig set filmen, efter at have skruet mine forventninger
tilstrækkelig ned, og jeg blev da heller ikke skuffet - faktisk er jeg lidt
positivt overrasket, der var noget fed action, og nogle filosofiske
detaljer, som man kan sidde og diskutere over et par flasker whisky til
sommerens grill-fester.
Og, så var der en masse seksuelt ladede scener.

Er det bare mig, eller virker det som om en af Warchowski brødrene langt om
længe har fået noget dåse, og simpelthen var nødt til at fortælle om sine
følelser i denne her film ? (Jeg har ikke set Bound) Der var et par scener,
som jeg havde lidt svært ved at se relevansen i, og som jeg desuden syntes
virkede, ja, pubertære...

F.eks. sexscenen under danseorgiet - hvad gik det ud på ? Var det meningen
at menneskene skulle sammenlignes med primitive dyr, der bare giver efter
for deres lyster og drifter ? Og Neos pludselige følsomhed efter sexakten -
hvad var det ? Var det en del af den sammenblanding/ombytning af maskuline
og feminine værdier, som der ifølge visse kritikere er mht Neo og Trinity
(http://www.dfi.dk/dfi/undervisning/matrix/seksuel.htm), eller var det Neo,
der var uerfaren og forelsket, og derfor ikke helt kunne finde ud af sine
følelser for Trinity ? Jeg undrede mig ihvertfald lidt...

Chokoladekage-Orgasmen i 101 restauranten var nærmest direkte pinlig, syntes
jeg. Ikke fordi jeg er sart, men det virkede som en nørdet matrix-udgave af
forhørs-scenen i Basic Instinct, kombineret med den typiske fyrs fantasi om
at kunne ophidse en kvinde 'like that'. Hvad var meningen ? Jeg syntes ikke
den detalje forstærkede franskmandens pointer særligt, det fik nærmest hans
bevæggrunde til at være direkte platte.

Kyssescenen med Persephone hvor Trinity trækker pistolen. Altså - pleaze...
Jeg var forudindtaget, en bekendtinde havde brokket sig over scenen, men
alligevel - fuck hvor var det plat. Hvorfor vil Persephone kysses ? Og hvor
gamle er Trinity og Neo egentlig, at de ikke kan tåle det ?

Og sluttelig, Persephones 'hævn' over franskmanden med snakken om
læbestiften, der ikke sad på ansigtet. Altså helt ærligt...

Er det mig, eller virkede disse sex-referencer underligt uerfarne og
påtagede ?
Selvfølgelig, hvis det skal vise at Neo ikke er særlig velbevandret ud i de
menneskelige drifter, fordi han måske et eller andet sted er en maskine/et
program, så er det genialt nok - men hvis det bare er fordi Warchowski
brødrene ikke er særlig modne i den retning, så ville jeg meget hellere have
været foruden.

Ellers var jeg ret begejstret for filmen, selv om jeg blev lidt træt af
samtalen i restauranten, for fik man overhovedet andre oplysninger end
årsag->virkning ?

mvh
Peter Lind

Fra : Kenneth Flatau

Dato : 01-06-03 02:30

Jeg vil lige konstatere, at du Peter Lind er rigtig dygtig at skrive dansk,
og at det er et nice indlæg, du har skrevet, som jeg finder yderst
interessant :)

Fra : Johan

Dato : 01-06-03 11:36

"Kenneth Flatau" <flatau@jubiimail.dk> wrote in message
> Jeg vil lige konstatere, at du Peter Lind er rigtig dygtig at skrive
dansk,
> og at det er et nice indlæg, du har skrevet, som jeg finder yderst
> interessant :)

Osse mig kan os godt lide god dansk .... lol...

- johan

Fra : Thomas Ærvold Bjerr~

Dato : 01-06-03 07:16

> [...]
hvor
> gamle er Trinity og Neo egentlig, at de ikke kan tåle det ?

Tja, min personlige teori er, at Keanu har insisteret på at få skrevet den
scene ind i filmen... det ville jeg i hvert fald have gjort, hvis jeg var
superstjerne. Dog synes jeg, at Monica Belluci er meget sødere, når hun ikke
er stadset sådan op men er naturlig som feks. i Malena... Mmmmmmmmmmmm...

Bare en tanke

Thomas

Fra : Jens Thomsen

Dato : 01-06-03 09:41

> [...]

> Jeg var forudindtaget, en bekendtinde havde brokket sig over scenen, men
> alligevel - fuck hvor var det plat. Hvorfor vil Persephone kysses ?

Hun længes efter lidenskaben (og mere direkte hendes mand). Det passer da
meget godt ind i med den mytologiske Persefone. Sådan i hvert fald halvdelen
af tiden.

--
MVH/ regards
Jens Thomsen

Fra : Just Johnny

Dato : 01-06-03 09:39

Peter Lind posted the following:
(snip)
> [...]
>læbestiften, der ikke sad på ansigtet. Altså helt ærligt...
>
>Er det mig, eller virkede disse sex-referencer underligt uerfarne og

Jeg kan godt lide at du nævner disse tre scener i træk uden du
tilsyneladende har fanget forbindelsen.

Merovingianeren (navnet hentyder til et 1300-1500 år gammelt
Franker-rige), sender en anden kvinde den famøse orgasme-kage, mens
han direkte praler med dette overfor vildt fremmede mennesker imens
Persephone, hans kone, må høre på det.

Kvinden der har fået orgasmekagen rejser sig bagefter fra bordet idet
hun siger noget til de to andre personer ved bordet. De nikker blot,
så ergo kan hun ikke være på vej ud af restauranten, for så ville de
have rejst sig op og sagt farvel til hende. Hvilket betyder at hun må
være på vej ud på dametoilettet for at 'pudre næsen' eller lign.

Merovingianeren fyrer så sin vulgære bemærkning af med at han 'needs
to take a piss.' Hvilket han dækker ind med lidt 'Cause and effect'
snak.

Persephone møder Neo og Trinity ved elevatoren og beder dem følge med
hende. De går sammen ud på herretoilettet. Og hvem er det som
Persephone netop ikke kan se derude? Merovingianeren! Hvis han ikke
er gået ud på herretoilettet, hvor kan han så være gået hen?
Løsningen er åbenbar for Persephone: Merovingianeren er på ude
dametoilettet sammen med kvinden fra før, og det er jo næppe hans
blære som han er derude for at tømme.

Vred og Jaloux beslutter hun sig derfor for dels at hævne sig på
Merovingianeren ved at udlevere The Keymaker, og dels for at prøve at
ødelægge Neo og Trinitys kærlighed til hinanden. Kan Persephone ikke
være lykkelig med sin mand, så har ingen anden heller ret til at være
det. Hævngerrig, jaloux og smålig, ja, men vel egentlig også ganske
menneskelig.

En simpel og enkel rækkefølge af begivenheder. Årsag og virkning.
Merovingianeren (og Wachowski brødrene) sørger blot for at aflede
opmærksomheden fra hvad der foregår lige foran vores næse. Et
nydeligt behændighedstrick.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-06-03 10:22

> [...]
> Merovingianeren (og Wachowski brødrene) sørger blot for at aflede
> opmærksomheden fra hvad der foregår lige foran vores næse. Et

meget flot lagt ud.... og nu fanger jeg den faktisk osse bedre.
netop den scene ryger lidt over hovedet på mig.
hvordan spiller merovingianeren ind i hele forløbet... program eller
menneske?
hvorfor har han the keymaker overhovedet?
og hvorfor er der en keymaker... måske jeg er dum, men jeg må undskylde med
at jeg havde min 9årige med der spurgte om de samme ting mens de skete
jeg glæder mig til at se den igen... overordnet har jeg filmen på plads, men
disse spørgsmål og alt det med at neo er 6. gen the one til sidst, det er
ikke helt på plads... hva siger i til det?

--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 01-06-03 10:45

On Sun, 1 Jun 2003 11:21:47 +0200, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote:
.. måske jeg er dum, men jeg må undskylde med
>at jeg havde min 9årige med der spurgte om de samme ting mens de skete
>jeg glæder mig til at se den igen...

Så tag ikke din søn med. Jeg sad netop foran én der mente at hun
skulle have sin søn med selvom de ikke fattede en bjælde og derfor
spurgte hele tiden. Og selvfølgelig svarer man sit barn, men vi andre
vil have ro til at se film!!
Ja undskyld, men synes det er dis-respekt for andre biografgængere og
jeg måtte lige ud med det

Morten
morten@bowman.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-06-03 11:15

> [...]
> vil have ro til at se film!!
> Ja undskyld, men synes det er dis-respekt for andre biografgængere og

jeg forstår dit synspunkt, men lad mig lige slå fast med det samme.. jeg er
filmentusiast med stort F, og min søn er godt på vej, når jeg er i biffen
taler jeg ikke og hvis jeg gør er det virkelig så lavt at ingen hører noget
og det garanterer jeg... med reloaded var det lidt værre da den virkelig er
en film man ikke lige får 100% ind på hjernebarken med det samme og muligvis
var han en tak for ung til det, men et sludrechatol er jeg vist langtfra....
der var lige den samtale vi her diskuterer og samtalen med arkitekten hvor
han lige spurgte stille og roligt hvem de var og hvor jeg prøvede så godt
jeg kunne... ellers var der ro.
Det måtte jeg osse bare lige ud med... no dis-respect

Fra : Peter Lind

Dato : 01-06-03 11:03

"Just Johnny" <just.johnny@your.service> wrote in message
> Peter Lind posted the following:
> (snip)
[snip]

> Jeg kan godt lide at du nævner disse tre scener i træk uden du
> tilsyneladende har fanget forbindelsen.

[klip af iøvrigt fremragende forklaring.]

> Løsningen er åbenbar for Persephone: Merovingianeren er på ude
> dametoilettet sammen med kvinden fra før, og det er jo næppe hans
> blære som han er derude for at tømme.

Ahhh ! Selvfølgelig - det havde jeg slet ikke fattet - jeg var så fortørnet
over at der skulle være seksuelt ladede scener, at jeg ikke tog mig tid til
at se sammenhængen.

> [...]
> Merovingianeren (og Wachowski brødrene) sørger blot for at aflede
> opmærksomheden fra hvad der foregår lige foran vores næse. Et

Ja, det snød jo mig Men jeg synes nu stadig at personernes reaktioner
var lidt barnlige, og Trinity der trak pistolen virkede lidt kitschet, men
selvfølgelig, hvordan skulle det næsten ellers kunne laves.

Tusind tak for den gode forklaring ! Nu kan jeg igen sove roligt.

mvh
Peter Lind

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 01-06-03 11:14

Just Johnny skrev:

> Vred og Jaloux beslutter hun sig derfor for dels at hævne sig på
> Merovingianeren ved at udlevere The Keymaker, og dels for at prøve at
> ødelægge Neo og Trinitys kærlighed til hinanden.

Der er meget meget symbolik i kysset end som så. Der bliver lukket lidt
op for den i computerspillet, hvor hendes kys også indgår.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"So now welcome our keynote speaker, Professor Melvin Fenwick - the man

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 01-06-03 21:29

> Jeg kan godt lide at du nævner disse tre scener i træk uden du
> tilsyneladende har fanget forbindelsen.

Det havde jeg heller ikke...

> [...]
> Merovingianeren (og Wachowski brødrene) sørger blot for at aflede
> opmærksomheden fra hvad der foregår lige foran vores næse. Et

Ret genialt kan jeg godt se nu.. tak for forklaringen! Jeg kunne heller ikke
forstå hvis der skulle bruges så lang tid af filmen på noget der ikke rigtig
hang sammen..

--
Mvh.
Peter Bak

Ved svar til mail, husk at fjerne koen fra adressen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-06-03 01:46

Just Johnny <just.johnny@your.service> skrev:

>Merovingianeren (navnet hentyder til et 1300-1500 år gammelt
>Franker-rige),

Rigtigt, men på dansk hedder det merovingeren.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Johannes Clausen

Dato : 01-06-03 12:08

On Sun, 1 Jun 2003 02:28:22 +0200, "Peter Lind"
<peterlind@hotmail.com> wrote:

>F.eks. sexscenen under danseorgiet - hvad gik det ud på ?

Det unge mandlige publikum skulle lige have en frækkert, helst med
dunkende musik og en masse kåde mennesker der pumper derudaf i en
ustyrlig sexrus Og for ikke at skuffe pigerne, dukkede Keanus
bagdel op!

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-06-03 12:19

"Johannes Clausen" <hinors14@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dunkende musik og en masse kåde mennesker der pumper derudaf i en
> ustyrlig sexrus Og for ikke at skuffe pigerne, dukkede Keanus

Hehhe prøv at læs punkt 4, neden under billedet.. Kan kun være enig
http://maddox.xmission.com/matrix2.html
Hele siden er nu også rimelig ok :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Johannes Clausen

Dato : 01-06-03 14:41

On Sun, 1 Jun 2003 13:19:09 +0200, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

>Hehhe prøv at læs punkt 4, neden under billedet.. Kan kun være enig
>http://maddox.xmission.com/matrix2.html
>Hele siden er nu også rimelig ok :)

Har allerede læst den. Det er virkelig sjovt at høre ham brokke sig :D
Den med LOTR er også sjov. Han synes at det er en skam at de har
slettet den scene ud hvor Gandalf er alfons. Der er vist kun én film
han kan lide og det er Army of Darkness.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Johan

Dato : 01-06-03 12:26

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa

Til alle jer der pusler med Matrix tanker og spørgsmål så prøv at kigge i
news:alt.movies.the-matrix her er der virkelig nogle vilde teorier og gode
links. Men jeg vil da godt lige prøve at dissekere dine spørgsmål..... og
husk nu på at Warchowski'erne har haft matrix trilogien på tegnebrættet
meget længe og hver en scene betyder noget!!

> [...]
> sommerens grill-fester.
> Og, så var der en masse seksuelt ladede scener.

Det er aldrig af vejen at diskutere filosofi en lys sommeraften med lidt
god rødvin eller brandy

> [...]
scener,
> som jeg havde lidt svært ved at se relevansen i, og som jeg desuden syntes

Hmmm, det er jo ikke rigtig til at sige om de har været ude og score :) men
jeg tror, filmens sexscene er portrætteret som den er, pga. den tidsløse og
usikre "verden" de lever i. I the Matrix kan de alt! og føler sig næsten
usårlige. I den virkelige verden har de ingen fordele mht. oplysning og
"bending the spoon". Her må de opleve det hele på ny.... og husk på at hvis
du havde ligget i respirator de første 20-25 år af dit liv og skulle redde
verden og ikke var helt sikker på hvordan... så ville du nok også være lidt
nervøs, når du var sammen med en pige Men seriøst så synes jeg faktisk
at scenen virker meget reel. Ingen lækre fosterstillinger (før til sidst),
ingen pudrede næser, ingen flaskebundsbelysning osv.. Jeg føler, at det godt
kunne ske sådan.

> F.eks. sexscenen under danseorgiet - hvad gik det ud på ?

Dansescenen har flere forskellige funktioner. Ét, alle de dansende er unge
mennesker! Ikke noget man lægger mærke til første gang men ser det, men set
i bakspejlet af Arkitektens tale, om at genopbygge Zion i v. 7, så giver det
lige pludselig nye perspektiver. For man ser ikke andre end de gamle/ældre i
rådet... Alle andre i Zion og derved også i Tempel scenen er unge mennesker
under 30, så måske har Arkitekten ret, når han siger at Zion vil blive
destroeret og skal genopbygges af the One. Man ser også kun meget få med
"plugs" på kroppen der danser, hvilket også viser at det de "ægte" børn af
Zion og ikke de befriede. To, i Matrix 1 hvor neo første gang møder trinity
er det på diskoteket, hvor alle også danser til de dunrende rytmer. Nu
"møder" de hinanden igen på et nyt niveau - de dansende mennesker kan, om
man vil, være et symbol på deres forhold eller interaktion. Til sidst kan
man sige, at i the Matrix er alting rent og pænt, ingen er svedige, beskidte
eller løber rundt i bare føder et bevis på at vi i sandhed befinder os i
den virkelige verden.

> [...]
> der var uerfaren og forelsket, og derfor ikke helt kunne finde ud af sine
> følelser for Trinity ? Jeg undrede mig ihvertfald lidt...

Som nævnt før, så er neos reaktion i sexakten nok beskrevet som den er, for
at lave så stor kløft mellem den supermans-artige-messias han er i the
matrix og den usikre og måske bløde mand han er i den virkelige verden. Det
er ganske simpelt dramaturgi - han er jo kun supermanden, når han er aller
mest følsom, ergo ligger i koma i stolen på skibet.

> [...]
ikke
> den detalje forstærkede franskmandens pointer særligt, det fik nærmest

Som Just Jonny allerede fortalt, så er kage scenen et simpelt eksempel på
virkning og effekt. Det er også værd at huske, at the Merovigian og
Persephone er programmer, der prøver at leve og ikke mindst opleve som
mennesker, men samtidig misunder neo og de andre fordi de inderst inde godt
ved, at de aldrig helt vil komme til at opleve det, som de var programmeret
til.

> [...]
hvor
> gamle er Trinity og Neo egentlig, at de ikke kan tåle det ?

Et kys er altid farligt Alene symbolikken i et kys er enorm. Judas
kysset, englens dødskys, i gangsterverdenen er kysset både forbundet med
samhørighed (familie) og forræderi ("the kiss of death") osv... og som nævnt
før, savner Persephone jo reaktionen både fra neo, men også trinity, da hun
føler sig forrådt og tilsidesat af hendes mand.

> Og sluttelig, Persephones 'hævn' over franskmanden med snakken om
> læbestiften, der ikke sad på ansigtet. Altså helt ærligt...

Orhh, come on, det var da meget sjovt...

> [...]
> program, så er det genialt nok - men hvis det bare er fordi Warchowski
> brødrene ikke er særlig modne i den retning, så ville jeg meget hellere

Jeg håber du selv kan svare på dette ved at læse mine overstående
kommentare.

Håber du kan bruge det til noget - johan

Fra : Peter G

Dato : 01-06-03 17:39

Peter Lind skrev:

> Er det bare mig, eller virker det som om en af Warchowski brødrene
> langt om længe har fået noget dåse,

"Cause and effect" og hovedet på sømmet.
En af brødrene har netop forladt sin kone til fordel for (hæ) en ...
dominatrix :D

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Korrigér endelig mit sprog, stavefejl, grammatik, kommatering m.m.

Fra : LarsJ

Dato : 01-06-03 21:08

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in

<snip>
> [...]
> var meningen ? Jeg syntes ikke den detalje forstærkede franskmandens
> pointer særligt, det fik nærmest hans bevæggrunde til at være direkte
<snip>

Noget af det, der undrede mig mest ved denne scene var, at The Merovingian,
der jo er et program, har seksuelle drifter..?

--
cheers, LarsJ

-remove SWONKEE from e-mail adress when mailing me...

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 02-06-03 08:58

LarsJ <lars@SWONKEEpuskas.dk> writes:

> Noget af det, der undrede mig mest ved denne scene var, at The Merovingian,
> der jo er et program, har seksuelle drifter..?

Hvis den kunstige intilligens har et magtbehov så er det ikke svært
forestille sig at den også skulle have andre behov der ligner vores.

Programmernes i The Matrix adskiller sig måske slet ikke så meget fra
de programmer der kører i menneskenes hjerner. :)

Christoffer Olsen

A hacker does for love what others would not do for money.

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 02-06-03 15:03

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Programmernes i The Matrix adskiller sig måske slet ikke så meget fra
> de programmer der kører i menneskenes hjerner. :)

Næh, ellers ville det jo også være svært for dem at leve i The Matrix :)