Kroatien
Fra : Leif Halling

Dato : 31-05-03 21:16

Hej Gruppe.

Vi er en familie der vil en biltur til området ved byen Zadar i Kroatien
(Adriaterhavet).

Jeg har dykket dernede for mange år siden hvor man let røg ud i en massiv
papirmølle af godkendelser/tilladelser for at få lov til at dykke !

Vi vil have dykkerflasker mv. med der ned men ved ikke om:
1. Man skal have en form for tilladelse til at dykke? (hvis ja : hvor og
hvordan)
2. Kan få fyldt luft på sine egne flasker (uden for meget bøvl) ? (hvis ja :
hvor og hvordan)
3. Der er andre ting der spænder ben for uproblematisk dykning ?

Krigen har formentlig sat sine spor i området - men er vel et besøg værd ?
Er der iøvrigt gode campingpladser i området ?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Leif

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-05-03 21:35

"Leif Halling" <leif.halling@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
:
> hvor og hvordan)
> 3. Der er andre ting der spænder ben for uproblematisk dykning ?

Du kan sikkert finde oplysninger i tidligere indlæg. Se:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=kroatien&meta=
group%3Ddk.fritid.dykning

Allan Hansen

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 01-06-03 15:29

Hej Lief

Den post Allan henviser til i hans indlæg er fra min, men derfor vil
jeg nu lige give dig et svar på de punkter du har skrevet.

>Vi vil have dykkerflasker mv. med der ned men ved ikke om:
>1. Man skal have en form for tilladelse til at dykke? (hvis ja : hvor og
>hvordan)

Nej, ikke mere (hvad jeg ved af), men du skal betale for et
"dykkerpas" i stil med det man betaler i Rødehavet. Jeg kan ikke huske
hvad det koster.

>2. Kan få fyldt luft på sine egne flasker (uden for meget bøvl) ? (hvis ja :
>hvor og hvordan)

Jeg fin fyldt Nitrox og Trimix uden problemer ved det "center", hvor
vi kørte kurset fra. Jeg ved ikke med andre centre, men mange af
dykkercentrene i Kroatien er websiter, så tjek dem.

>3. Der er andre ting der spænder ben for uproblematisk dykning ?

Nej, ikke lige hvad jeg kan se. Det er klar at man ikke lige hiver
lidt med op fra vraget.

>Krigen har formentlig sat sine spor i området - men er vel et besøg værd ?
>Er der iøvrigt gode campingpladser i området ?

Det var absolut meget lidt på Istrien. Jeg så ikke andet a Kroatien.

>På forhånd tak for hjælpen.

Sig til hvis du skal have mere hjælp.

/Rene B. Laursen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 01-06-03 19:27

"Rene B. Laursen" <diver@net-point.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nej, ikke mere (hvad jeg ved af), men du skal betale for et
> "dykkerpas" i stil med det man betaler i Rødehavet. Jeg kan ikke huske

Det koster 100 Kuna Ca 100 kr.

> Jeg fin fyldt Nitrox og Trimix uden problemer ved det "center", hvor
> vi kørte kurset fra. Jeg ved ikke med andre centre, men mange af
> dykkercentrene i Kroatien er websiter, så tjek dem.

Vi fik uden problemer fyldt vores egne flasker.

> Nej, ikke lige hvad jeg kan se. Det er klar at man ikke lige hiver
> lidt med op fra vraget.

Enig , Alt er lige til og ukompliceret

Søren Arnvig

Fra : Leif Halling

Dato : 01-06-03 21:19

Hej Søren

> Nej, ikke mere (hvad jeg ved af), men du skal betale for et
> dykkerpas" i stil med det man betaler i Rødehavet. Jeg kan ikke huske
> hvad det koster.

> Det koster 100 Kuna Ca 100 kr.

Tak for svaret - lige et sidste spørgsmål:

Hvad er et dykker pas ?
Hvad/hvordan skal det bruges ?
Hvor fås det typisk ?

Mvh. Leif

Fra : Søren Arnvig

Dato : 01-06-03 22:52

> Hej Søren

> Tak for svaret - lige et sidste spørgsmål:
>
> Hvad er et dykker pas ?
> Hvad/hvordan skal det bruges ?
> Hvor fås det typisk ?

Det er en Kroatisk dykkertilladelse i lamineret plastik
som giver dig lov til at dykke.
Aner ikke hvad det skal bruges til.
Måske kan man blive kontrolleret af myndighederne ....
Vores blev aldrig brugt til noget, men det er da sjovt at have.

Det fås ved de fleste dykker centre.

Søren Arnvig