Selvklæbende laminat
Fra : Niels Sørensen

Dato : 31-05-03 13:53

(Tror jeg postede i en forkert gruppe tidligere, så jeg prøver igen :)

Vi har forgæves ledt efter en blå sponplade / laminatplade / laminimplade
eller tilsvarende, som skal sættes på væggen i vores køkken mellem bordplade
og overskabe. Den skulle erstatte en blå plade, som hænger der nu (da vi
"ulovligt" har boret nogle huller deri, og nu skal flytte ud af
lejligheden).

Det har vi nu opgivet.. Enten er det dyrt (fx kr. 1600,- for en plade) eller
også er det slet ikke noget de har i bygge/bolig/hobby/tømrer-markedet.

- Derfor tænker vi lidt på, om man blot kunne købe noget selvklæbende
laminat og kliste ovenpå pladen (altså ovenpå det nuværende laminat), og vil
derfor meget gerne høre om erfaringer med det?
(Fx: Er det en realistisk løsning? Kan man klæbe det ovenpå det
eksisterende? Er det svært? / Risiskerer man luftbobler eller er laminat for
tykt til det? Hvad med kanten som evt. også skal beklædes?)

- Derudover vil vi da da også gerne høre om priser, og om ideer hvor det
overhovedet kan købes (gerne i Århus) i den store størrelse!
(Den nuværende plade er ca. 260 cm lang og 47 cm høj, og er kantlistet i den
ene side.)

Mange tak på forhånd.
VH Sørensen

Fra : Felix

Dato : 31-05-03 17:26

On Sat, 31 May 2003 14:53:27 +0200, Niels Sørensen wrote:

>Den skulle erstatte en blå plade, som hænger der nu (da vi
>"ulovligt" har boret nogle huller deri, og nu skal flytte ud af
>lejligheden).

Det er da godt nok noget af en hård straf for et par huller

>Det har vi nu opgivet.. Enten er det dyrt (fx kr. 1600,- for en plade) eller
>også er det slet ikke noget de har i bygge/bolig/hobby/tømrer-markedet.

SKAL den absolut være blå? Jeg har set mange laminatplader i pæne
udformninger (i små og store byggemarkeder, hos køkkenfirmaer,
Ikea m.v.).

>- Derfor tænker vi lidt på, om man blot kunne købe noget selvklæbende
>laminat og kliste ovenpå pladen

Det er nok klogest at glemme den løsning.

> [...]
>overhovedet kan købes (gerne i Århus) i den store størrelse!
>(Den nuværende plade er ca. 260 cm lang og 47 cm høj, og er kantlistet i den

Du skriver ikke noget om, hvor tyk pladen er.
http://www.gantrupbyggemarked.dk/ under "tilbud" koster en
plade (61 x 362 cm) fra kr. 360,- og de skærer den til på stedet
for en rimelig betaling.
Bauhaus http://www.bauhaus.dk/ har ofte tilbud på bordplader.
Eller se udvalget hos Ikea eller andre køkkenfirmaer.

Priserne ligger fra 400,- til over 900,- plus afskæring (under
kr. 200,-) plus en løs kantliste (til enden af pladen) som du
selv skal lime på, til kr. 30,- til 60,-

Nogle boligselskaber formidler kontakt til de kommende lejere, så
man kan aftale at nogle ting bliver som de er nu. Typisk sælges
et køleskab der er tilpasset det aktuelle køkken til de kommende
lejere. Måske passer hullerne i pladen til dem? Måske har du slet
ikke noget problem.

m. v. h.

Fra : Niels Sørensen

Dato : 31-05-03 18:54

"Felix" <Felix@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Det er da godt nok noget af en hård straf for et par huller

Ja, vi er også kede af det - men det står i vedtægterne, at der ikke må
røres ved dem, og vores sure varmemester har proklameret, at det vil betyde
en håndværker skal sætte nye op..

> SKAL den absolut være blå? Jeg har set mange laminatplader i pæne
> udformninger (i små og store byggemarkeder, hos køkkenfirmaer,
> Ikea m.v.).

Der er ikke tale om en bordplade, men en plade der hænger på væggen mellem
bordet og overskabene.
Se billede her: http://hjemmesiden.freeservers.com/laminat.jpg
Den skal desværre være i en blå tone, der i hvert fald minder om den
nuværende..

> Det er nok klogest at glemme den løsning.

Er den for svær eller andre grunde til vi bør glemme den?

> [...]
> kr. 200,-) plus en løs kantliste (til enden af pladen) som du
> selv skal lime på, til kr. 30,- til 60,-

Den nuværende plade er ca. 1 cm. tyk.
Tak for tippene, jeg vil prøve at kontakte Gantrup Byggemarked.
Bauhaus kunne formentlig nok skaffe noget - men det ville koste i nærheden
af kr. 1600,-

> [...]
> et køleskab der er tilpasset det aktuelle køkken til de kommende
> lejere. Måske passer hullerne i pladen til dem? Måske har du slet

Desværre - varmemesteren vil ikke accepetere det - i hvert fald ikke uden at
de nye beboere så står med beten når de skal ud igen.
Men tak for tippet - og tak for dit svar.

VH Sørensen

Fra : Claus

Dato : 31-05-03 19:45

"Niels Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja, vi er også kede af det - men det står i vedtægterne, at der ikke må
> røres ved dem, og vores sure varmemester har proklameret, at det vil
betyde
> en håndværker skal sætte nye op..

Hej.

Det har intet med en sur varmemester at gøre, du har har boet til leje i en
andens ejendom og boret huller i nogle plader....det skal man bare erstatte
når man flytter.

Claus
Varmemester.

Fra : Morten Larsen

Dato : 31-05-03 20:45

> [...]
en
> andens ejendom og boret huller i nogle plader....det skal man bare

hov hov - det kan da godt være at Niels's varmemester er sur, uanset
hvad der står i vedtægter osv.
I øvrigt burde en ordentlig rep. af de originale plader være fint.
Skal man så også skifte hele indermuren hvis man har sat en plugs i ?

Morten

Fra : Niels Sørensen

Dato : 31-05-03 21:37

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I øvrigt burde en ordentlig rep. af de originale plader være fint.
> Skal man så også skifte hele indermuren hvis man har sat en plugs i ?

Netop - han ER meget sur i hele sit væsen og væremåde.
Men det ændrer selvfølgelig ikke på vedtægterne - kun hvor let man har ved
at acceptere hans afgørelser om, hvad der er overtrædelser, og hvad ikke er.

VH
Niels

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-05-03 21:53

Niels Sørensen wrote:

> [...]
> Men det ændrer selvfølgelig ikke på vedtægterne - kun hvor let man
> har ved at acceptere hans afgørelser om, hvad der er overtrædelser,

Hvis I bor i et almennyttigt boligselskab, er der et sæt udmærkede
regler for hvad en fraflyttende lejer hæfter for. Som hovedregel hæfter
man for misligholdelse, men ikke for almindelig brug og slid.

Jeg har tidligere set et lille hæfte med beskrivelser og fotos som
illustrerer reglerne. Heri nævnes f. eks. at huller i fliserne på et
badeværelse som skyldes opsatte hylder, knager osv. er almindelig brug
og slid, *ikke* misligholdelse. Det samme gælder for et køkken, vil jeg
tro.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Niels Sørensen

Dato : 01-06-03 20:35

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> badeværelse som skyldes opsatte hylder, knager osv. er almindelig brug
> og slid, *ikke* misligholdelse. Det samme gælder for et køkken, vil jeg

Tak for dit svar.
Var det nogle generelle regler - eller blot for en specifik boligforening?
Hvis det var generelle regler er vi jo *meget* interesserede i at finde dem!
:)

VH Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-06-03 21:14

Niels Sørensen wrote:
> [...]
> Var det nogle generelle regler - eller blot for en specifik
> boligforening? Hvis det var generelle regler er vi jo *meget*

Det var en generel pjece. Jeg har prøvet at kigge efter den, men har
ikke fundet den (det er flere år siden vi flyttede). Så vidt jeg husker
var den udgivet af Boligselskabernes Landsforening, de har en hjemmeside
http://www.bl.dk/bl/blweb.nsf/index.html.

Jeg fandt pjecen der:
<http://www.bl.dk/bl/blweb.nsf/76409E2126BCB8FCC1256C91005044F0/$file/Is
tandsættels%20ved%20fraflytn.pdf>

Hvis linket ikke virker, kan du vælge Publikationer og BL-udgivelser og
scrolle et stykke ned, den hedder "Istandsættelse ved fraflytning#. Du
kan downloade den som pdf-fil ved at venstreklikke på det lille Adobe
Acrobat Reader-symbol.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-06-03 21:59

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
> scrolle et stykke ned, den hedder "Istandsættelse ved fraflytning#. Du
> kan downloade den som pdf-fil ved at venstreklikke på det lille Adobe

Eller bruge denne:
http://shor.ter.dk/995266010

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Niels Sørensen

Dato : 03-06-03 07:38

> Jeg fandt pjecen der:
> <http://www.bl.dk/bl/blweb.nsf/76409E2126BCB8FCC1256C91005044F0/$file/Is
> tandsættels%20ved%20fraflytn.pdf>
http://shor.ter.dk/995266010

Tak for det!
Den skal jeg da bestemt se nærmere på.
Men gad vide, om det gør nogen forskel, hvad der står i boligforeningens
eget reglement.. Altså hvis boligforeningen skriver man intet må lave i et
køkken (ingen huller, ikke hænge noget op), men Boligselskabernes
Landsforening tolker den danske lovgivning til at den slags tiltag i
køkkerner for almindelig slid - hvilken af delene er mon så gældende...?

VH Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-06-03 17:24

Niels Sørensen wrote:

> [...]
> men Boligselskabernes Landsforening tolker den danske lovgivning til
> at den slags tiltag i køkkerner for almindelig slid - hvilken af

Prøv at lægge mærke til de henvisninger der er til lovgivningen. Så vidt
jeg ved er pjecen et udtryk for Boligselskabernes Landsforenings
tolkning af lovgivningen og gældende retspraksis på området. Det vil til
hver en tid stå over en tilfældig lille boligforenings selvkonstruerede
regler - hvis man tør gøre noget ved det! Hvis ikke, kan man lige så
godt krybe sammen i sit musehul og betale ved kasse 1.

Hvis du vil have en mere kvalificeret vurdering af det juridiske
indhold, kan du spørge i news:dk.videnskab.jura, men husk at henvise til
pjecen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Claus

Dato : 01-06-03 07:42

> [...]

> I øvrigt burde en ordentlig rep. af de originale plader være fint.
> Skal man så også skifte hele indermuren hvis man har sat en plugs i ?

Og til sidst ligner den plade en gammel ost, med alle de rep. Det man skal
tænke på er. der er oxo en ny lejer der skal bo i lejligheden bagefter, den
ny lejer vil jo oxo gerne bo pænt.

Jeg har set lejligheder hvor beboerne ikke gad lakere gulvet men bare sled i
gennem lakken og ned i brædderne og mente at det var alm. slid

De skader en lejer påfører et lejemål, er der jo nogen der skal betale for.

Claus

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-06-03 21:00

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote:

> [...]
en
> andens ejendom og boret huller i nogle plader....det skal man bare

Man kunne også vende dem om, og sige at når man udlejer sin ejendom må man
forvente at den bliver brugt, og at der derfor er at almindeligt slid.

Jeg forventer f.eks. at i løbet af 30 år skal der gøres noget ved vægene i
mit hus, da der så vil have være hængt ganske mange ting/møbler op på
vægene.

Jeg skifter dig ikke alt murværk første gang konen kommer med en ny reol,
men når det almindeligt slid på huset gør det fornuftigt at udbedre
skaderne.

Fra : Claus

Dato : 02-06-03 05:15

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skifter dig ikke alt murværk første gang konen kommer med en ny reol,
> men når det almindeligt slid på huset gør det fornuftigt at udbedre
> skaderne.

Hej.

Nej ..men det er jo oxo let at spartle en par huller i en væg og så male, s
det ikke kan ses.
Noget andet er en laminat plade, der vil du altid kunne se en rep.

Jeg bor selv i hus, hvis jeg laver huller eller andre ting, er der kun mig
til at betale men bor du til leje er det jo andres ejendom du laver huller
i.

Claus

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-06-03 10:55

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote:

> Nej ..men det er jo oxo let at spartle en par huller i en væg og så male,
> det ikke kan ses.

> Noget andet er en laminat plade, der vil du altid kunne se en rep.

Nu er jeg ikke sikker på at du ikke vil kunne lave en reparation af
laminatpladen, inklusive en efterfølgende maling så det ikke kan ses.

Men generelt påviser du fint problemet, udlejer regner at at kunne udleje
noget, og forventer ingen slid på det udlejede, det er blåøjet, men går
desværre ofte, da pengende jo bare kan plukkes af depositum, og så kan lejer
ellers selv vurdere om de vil gøre en besværlig sag ud af det....

> Jeg bor selv i hus, hvis jeg laver huller eller andre ting, er der kun mig
> til at betale men bor du til leje er det jo andres ejendom du laver huller
> i.

Det er underordnet, hvis du skal have mennesker i en lejlighed vil der være
et slid på denne, det er naturligt, og bør indregnes i lejen.

Lægger du ingen penge til side til løbende vedligeholdelse af dit hus ?

Fra : Claus

Dato : 03-06-03 06:38

> [...]
> et slid på denne, det er naturligt, og bør indregnes i lejen.
>
> Lægger du ingen penge til side til løbende vedligeholdelse af dit hus ?

Jo, som husejer ved jeg godt hvad ting koster og selvfølgelig sparer jeg
op til renovering meeen...der er mange lejere der tror at de kan behandle
det lejede som det passer dem. Hvad er alm. slid? er det at borer huller i
en laminatplade eller skærer ned i køkkenbordet uden spækbrædt.
Flere gange har jeg set at der har været skruet knager op på umalede
trædøre, er det alm. slid. Er det alm. slid at slide igennem lakken så
gulvet tager skade ?

Jeg har lige haft en sag hvor lejeren kun havde boet i en lejlighed i et
år...de endte op med en regning på ca. 50 000 kr., de havde fjernet nogle
skillevægge og bygget nogle andre og der var intet af det der var lavet
korrekt, hverken snedker eller el arbejde...de kunne ikke forstå at de
skulle betale for at få lejligheden sat i stand som den var inden de
flyttede ind. De mente jo at lejligheden var blevet bedre. Synes du oxo det
er i orden?

Claus

Fra : Niels Sørensen

Dato : 03-06-03 07:26

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Flere gange har jeg set at der har været skruet knager op på umalede
> trædøre, er det alm. slid. Er det alm. slid at slide igennem lakken så

Nu henvender du dig godtnok ikke direkte til mig i dit indlæg, men jeg vil
da lige bemærke, at vi sikkert alle meget let kan blive enige om, at der er
grænser. Men selvom du forsøger at sætte borehuller i familie med et par
mere åbenlyse misligholdelser, så synes jeg stadig der er forskel. (Og man
kan vel egentlig også forvente, at bordpladen har fået nogle skrammer -
selvom det nu slet ikke er tilfældet her hvor vi bor).
Problemet er jo også, som Ulrik så venligt har gjort opmærksom på, at en
reperation burde være tilstrækkelig, og med meget stor sandsynlighed ville
blive løsningen hvis udlejer selv skulle betale. Men når der står en pose
gratis penge, som der blot kan bruges løs af uden skrubler, så vælges
naturligvis en forkromet løsning, hvor dyre håndværkere skal
specialproducere en ny helt plade og komme ud og sætte den op..

> [...]
> skulle betale for at få lejligheden sat i stand som den var inden de
> flyttede ind. De mente jo at lejligheden var blevet bedre. Synes du oxo

Hehe, ligesom ovenfor er det der en kritisabel (men bestemt populær)
argumentationsform, som er lidt i familie med at lægge ord i munden på folk.

Man kunne jo også helt tilsvarende spørge: Jeg kender folk, som ikke har
fået én krone tilbage af deres indskud på trods af at de havde holdt
lejligheden rigtig godt, fordi udlejeren lige synes han kunne bruge pengene
til at lave diverse forbedringer og udskiftninger i lejligheden, som
overhovedet ikke var blevet forringet i de par år, de havde boet der. Synes
du virkelig at sådan noget er i orden??

VH Sørensen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-06-03 10:06

> [...]

> Flere gange har jeg set at der har været skruet knager op på umalede
> trædøre, er det alm. slid. Er det alm. slid at slide igennem lakken så

meeen, hvad, er det sværere at forholde dig til den samme ting, når det er
ens egne penge, end hvis det er andres.

Så længe jeg kan købe de første 10 forskellige ting i en issenkræmmer til at
hænge op i mit køkken er det almindelig brug af lejligheden at hænge disse
op i køkkenet.

At skrue en knage op på en dør, malet eller umalet er også ganske
almindeligt, vi kan godt diskutere om det er pænt, men det er ikke op til
hverken dig eller mig at være smagsdommere i sådan en sag. og det er også
ligegyldigt, for både en malet og en umalet dør kan ganske let repareres,
også så det ser pænt ud.

At skære i køkkenboret er ikke almindeligt slid, men drejer det sig om
enkelte ridser må man regne med at det er hændelige uheld, enten fra en
kniv, eller fra andre køkkenredskaber der kan lave ridser, uanset årsagen,
kan de fleste bordplader af træ repareres ganske let ved en slipning og
efterfølgende lakering eller oliering, plader med belægning kan ofte poleres
op af en fagmand.

At slide igennem lakken er almindeligt slid, men påviler det den enkelte
lejer at lave indvendig vedligeholdelse og er gulvet skadet på grund af
manglende vedligeholdelse, skal det naturligvis repareres på lejers regning.

> [...]
> skulle betale for at få lejligheden sat i stand som den var inden de
> flyttede ind. De mente jo at lejligheden var blevet bedre. Synes du oxo

Jeg tror godt du selv kan gætte svaret, den anden vej rundt kan jeg fortælle
dig at en bekendt har lejet en lejlighed i 9 måneder, han flyttede aldrig
ind på grund af arbejde i udlandet, men alligevel gik der næsten 11.000 af
hans indskud til istandsættelse....

Du kan sikkert også gætte min holdning til dette....

Fra : Felix

Dato : 31-05-03 22:40

On Sat, 31 May 2003 19:53:31 +0200, Niels Sørensen wrote:

>Er den for svær eller andre grunde til vi bør glemme den?

Det er meget vanskeligt at lave pænt, hvis man aldrig har prøvet
før, og specielt hvis man ikke har masser af plads. Det er også
vanskeligt at finde en leverandør.

Men prøv evt. at kigge på følgende:

<http://www.dr.dk/tv/Tv-p/Leth/classic/raad_sider/raad_gl_uds/020304.htm>
<http://www.dr.dk/tv/Tv-p/Leth/classic/raad_sider/raad_gl_uds/240400.htm>
<http://www.dr.dk/tv/Tv-p/Leth/classic/raad_sider/raad_gl_uds/150500.htm>
<http://www.dr.dk/leth/classic/raad_sider/2002/021216%20skuffe.htm

Du skal lige trille lidt ned og op på siderne.

>Den nuværende plade er ca. 1 cm. tyk.

Så er der måske bid i en butik med akvarieudstyr? Sådanne plader
bruges også til baggrund i akvrier.

>Tak for tippene, jeg vil prøve at kontakte Gantrup Byggemarked.

Nej, de har ikke de tynde plader.
Jeg tror du får bedre held med at spørge efter Perstorp plader.
Det er laminerede plader med indstøbte dekorationer; men det
lyder ikke billigt.

>Desværre - varmemesteren vil ikke accepetere det - i hvert fald ikke uden at
>de nye beboere så står med beten når de skal ud igen.

Jeg har kigget på dit foto af pladen. Den ser da nydeligt ud.

Kan du ikke få kontakt til den nye lejer?
Jeg er sikker (næh.?) på at han alligevel vil bore et par huller
i pladen, for det har vel været til et praktisk formål, som lige
passer i netop dette køkken.

Tilbyd ham at betale kr. 100,- for at overtage hullerne, så han
selv er fri for at bore dem!

m. v. h.

Fra : Niels Sørensen

Dato : 01-06-03 13:19

> [...]

> Det er meget vanskeligt at lave pænt, hvis man aldrig har prøvet
> før, og specielt hvis man ikke har masser af plads. Det er også

OK, tak for info. Det tror jeg vi må droppe så...

> Men prøv evt. at kigge på følgende:
> [...]

Tak for linksene. Vi havde faktisk allerede købt noget Colorfill, som dog
åbenbart ikke findes i præcis den farve, vi har brug for.. :(
Men jeg vil da lige følge guiden, og se hvordan det kommer til at se ud..
Men da farven er en lille smule anderledes, og vi selv har gjort
varmemesteren opmærksom på det, så tror jeg ikke, at den går..

> [...]

> Jeg er sikker (næh.?) på at han alligevel vil bore et par huller
> i pladen, for det har vel været til et praktisk formål, som lige
Jeg havde allerede snakket med varmemesteren om det, og det vil så betyde,
at de kommer til at stå med hele beten, og altså selv skal sætte en ny plade
o, når de så flytter.. Så det vil nok være lidt for fusket at overtale dem
til det - og med beten som udsigt siger de nok nej. /

Måske skulle man overveje at lappe hullerne med alm. spartelmasse, pille den
ned, og så få en maler (autolakerer eller specialist indenfor køkkener) til
at male male den over...(?)
Mon ikke det vil give et perfekt resultat, som kan komme til at lægge meget
tæt op ad den nuværende, og uden man kan se hullerne?
Og formentlig til en lidt billere pris.. (?)

VH Sørensen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-06-03 20:54

"Niels Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.com> wrote:

> [...]
den
> ned, og så få en maler (autolakerer eller specialist indenfor køkkener)

Det er i hvert fald fuldstændigt utopi at en ganske udemærket plade skal
skiftes fordi der er et par huller i den, en reparation bør være nok.

Husk at bruge den rigtige spartelmasse, det rådgiver maleren også om.

Du kan selv male pladen med en speciel rulle, blodt du før den rigtige
maling, her skal du spørge en malermester eller i en farveforetning.

> Mon ikke det vil give et perfekt resultat, som kan komme til at lægge
meget
> tæt op ad den nuværende, og uden man kan se hullerne?

Igen, en reparation giver et godt nok resultat, hvordan ville du forholde
dig hvis du havde lavet en meget stor skade i et gulvbræt, og udlejer havde
forlangt hele gulvet udskiftet.

> Og formentlig til en lidt billere pris.. (?)

Det er jo det det hele drejer sig om, skulle udlejer selv betale, ville
pladen nok blive repareret, hvilket er det fornuftigste at gøre.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - ulrik@lunddahl.dk