Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"safari"
Fra : Weasel

Dato : 31-05-03 12:38

Jeg var på kr. himmelfartsdag i kbh. zoo og tog en del billeder. Jeg har
lagt et par i dk.binaer ("safari"). De er taget med et Ixus 330 på
automatik. Jeg er AMATØR, men skriv endelig kommentarer.

Fra : Weasel

Dato : 31-05-03 13:21

Af en eller anden årsag kan jeg ikke uploade til dk.binaer. Jeg har uploadet
billederne her http://MegaPixel.dk/vis/album/2291

Fra : Jeppe Møller

Dato : 31-05-03 13:35

Flotte billeder synes jeg- skarpe og med et klart motiv. Men to hurtige og
traditionelle fototricks får du lige med på vejen.
1) normalt lægger man hovedmotivet (i dine tilfælde - dyrene) lidt forskudt
fra midten- til højre eller venstre.
2) en anden finesse er at flytte horisontlinien lidt op eller ned fra midten
af billedet.

Hvis man husker og benytter sig at disse to simple huskeregler ender man
generelt ud med nogle mere dynamiske billeder- i modsætning til det
centrerede billedet øjet kan opfatte som 'kedeligt'.
Teorien bag er vist noget med hvordan øjet aflæser et billeder/
fotografi, men det vigtige er jo at vide hvad det er man skal gøre

Håber det har kunnet være til hjælp.

/JeppeM

Fra : Pico

Dato : 31-05-03 22:35

Jeppe Møller wrote:
> [...]
> Teorien bag er vist noget med hvordan øjet aflæser et billeder/
> fotografi, men det vigtige er jo at vide hvad det er man skal gøre

Det er rigtigt hvad Jeppe skriver. Billederne havde vundet ved at du havde
tænkt i "det gyldne snit". Prøv at læs lidt om det i en fotobog eller evt.
på nettet.
Ellers tager kameret fine farverige billeder.
Pico

Fra : Weasel

Dato : 01-06-03 08:24

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænkt i "det gyldne snit". Prøv at læs lidt om det i en fotobog eller evt.

Var det muligt kort at forklare "det gyldne snit"?

Tak for svarene.

Fra : Pico

Dato : 01-06-03 21:07

Weasel wrote:
> "Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Var det muligt kort at forklare "det gyldne snit"?
>
> Tak for svarene.

Nej, ikke kort, men prøv at se:

http://www.fototal.dk/art/a08.htm

og hvis du vil have det udybet udover foto:

http://www.textanalyse.dk/Om%20det%20gyldne%20snit.htm

hvis du vil vide meget mere så søg "det gyldne snit" på Google.
Pico

Fra : Weasel

Dato : 02-06-03 13:58

> Nej, ikke kort, men prøv at se:
>
> http://www.fototal.dk/art/a08.htm

Mange tak. Linket giver en enkel og overskuelig forklaring.