ægteskab og navneændring
Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 31-05-03 12:13

Hej Alle sammen

Jeg står i den situation at jeg skal giftes. Jeg har valgt at tage min
kommende mands efternavn.

Mit spørgsmål lyder så SKAL jeg have ændret mine papirer?

Pas? - vi skal på bryllupsrejse kort efter men kan jeg nøjes med at have en
kopi af min vielsesattest med?
Kørekort?
Sygesikring?

På forhånd tak
Randi

Fra : Peder Porse

Dato : 31-05-03 12:20

Det spurgte du også om i april..

Var du ikke tilfreds med svaret?
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 31-05-03 12:26

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Det spurgte du også om i april..
>
> Var du ikke tilfreds med svaret?
> pp

Hej PP

Jo det var jeg men da jeg så ringede til politistationen fik jeg afvide at
jeg skulle ændre passet!!!! Siden hen har jeg spurgt en masse folk og der er
godt nok mange der er uenige. Derfor tænkte jeg at jeg ville spørge igen og
så håbede jeg der var nogen der havde nogle "beviser" love eller lign. (ved
godt det ikke fremgik af min besked - undskyld - min fejl).

Hilsen Randi

Fra : Peder Porse

Dato : 31-05-03 12:27

OK..undrede mig bare!!

Fra : Nette

Dato : 31-05-03 15:09

"Randi Skindbjerg Kristensen" skrev i en meddelelse
> [...]
at
> jeg skulle ændre passet!!!! Siden hen har jeg spurgt en masse folk og der

Hvordan skulle nogen som helst tolder kunne finde ud af, at du har stået
foran en præst dagen før?

Det var oppe i Rene ord for pengene for nogle måneder siden, du kan sagtens
bruge dit gamle pas.

Nette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-05-03 12:56

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> writes:

> [...]
> så håbede jeg der var nogen der havde nogle "beviser" love eller lign. (ved
> godt det ikke fremgik af min besked - undskyld - min fejl).

Jeg har ingen love eller noget i den retning at henvise til, men en
mail fra den schweiziske ambassade.

Jeg spurgte om det var nødvendigt at ændre navnet i mit pas, så det
svarede til mit nuværende navn. Det var ikke nødvendigt, jeg skulle
bare medbringe en kopi af vielsesattesten.

Så hvis du skal til Schweiz, så er det ikke nødvendigt med et nyt pas.
Det samme skulle gælde for EU-lande.

Jeg har heller ikke fået ændret mit kørekort, fordi jeg på
politigården i Århus fik at vide, at det ikke var nødvendigt.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Else Holm

Dato : 31-05-03 13:01

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> skrev i
en meddelelse news:bba2nf$bf5$1@sunsite.dk
> [...]
>
> Mit spørgsmål lyder så SKAL jeg have ændret mine papirer?
>
> Pas? - vi skal på bryllupsrejse kort efter men kan jeg nøjes med at

Må jeg ikke helt lidenskabsløst spørge, hvorfor du tager din
tilkommendes
efternavn, hvis du alligevel ikke vil have det?

--
Else

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-05-03 13:02

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev:

> Må jeg ikke helt lidenskabsløst spørge, hvorfor du tager din
> tilkommendes
> efternavn, hvis du alligevel ikke vil have det?

Det koster jo penge at få ændret navn på de nævnte dokumenter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-05-03 13:06

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> writes:

> Må jeg ikke helt lidenskabsløst spørge, hvorfor du tager din
> tilkommendes
> efternavn, hvis du alligevel ikke vil have det?

Helt ujuridisk:

Nyt pas - 600 kroner
Nyt kørekort - 260 kroner
Sygesikringsbeviset koster ikke noget, men kan sikkert give problemer
med bryllupsrejsen, fordi folkeregisteret ikke altid er lige hurtig
til at få dem send ud. Jeg blev gift 4. augus, men fik det først i
slutningen af september.

Men 860 kroner er nu alligevel en del penge at skulle af med, specielt
ovenpå et bryllup. Så hvis man venter til f.eks. passet skal skiftes
alligevel, så er der da sparet lidt penge.

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 31-05-03 17:03

Først TAK til ALLE der har svaret

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse > Må jeg ikke helt
lidenskabsløst spørge, hvorfor du tager din
> tilkommendes
> efternavn, hvis du alligevel ikke vil have det?
>
> --
> Else

Selvfølgelig må du spørge
Jeg vil meget gerne have min tilkommendes efternavn, men jeg finder det
lettere irreterende at skulle bruge en masse penge på et nyt pas og kørekort
når det kan holde i mange år endnu - sådanne et bryllup koster jo i forvejen
en del penge så det er såmænd den eneste grund

Randi

Fra : alexbo

Dato : 31-05-03 13:10

"Randi Skindbjerg Kristensen" > skrev

> Pas? - vi skal på bryllupsrejse kort efter men kan jeg nøjes med at have
en
> kopi af min vielsesattest med?

Næh, jeg synes du skal tage dit pas med,
hvilket navn der står i det, er pasbetjenten fuldstændig ligeglad med, det
er dit billede i et gyldigt pas, han kigger efter.

Dit næste pas kommer til at lyde Randi xxx født yyy.

> Kørekort?
Det er det samme, du har et gyldigt kørekort med dit personnr. der er ikke
nogen der interesserer sig for efternavnet.

> Sygesikring?

Det eneste på sygesikringskortet man kigger på er personnr.
Før eller senere får du et nyt med det nye navn.

Navneskift ved giftermål er en ældgammel foreteelse som alle kender til.

Hotelet I bor på vil heller ike undre sig over at pasnavnet ikke stemmer med
bestillingen.

Det er forøvrigt en gammel skik at rejse på bryllupsrejse lige efter
brylluppet, og så vil det være svært at banke paskontoret op om søndagen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kenneth Østergaard

Dato : 31-05-03 17:56

alexbo wrote:

> Næh, jeg synes du skal tage dit pas med,
> hvilket navn der står i det, er pasbetjenten fuldstændig ligeglad
> med, det er dit billede i et gyldigt pas, han kigger efter.

Ja, umiddelbart kan jeg heller ikke se problemstillingen.
Du viser jo ikke både dit pas og f.eks. dit sygesikringsbevis. Så hvis er
passet gyldigt og du ellers ligner dig selv inden navneskiftet, så
krydscheckes der vel ikke med anden billed legitimation?
I modsat fald kunne en uddybelse dog være interessant...

Kenneth Østergaard
nospamkeodk@yahoo.dk (nospam fjernes inden afsendelse)

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 31-05-03 20:17

"Kenneth Østergaard" <keodk@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> krydscheckes der vel ikke med anden billed legitimation?
> I modsat fald kunne en uddybelse dog være interessant...

Ja, men hvad med flyselskabet, de foretrækker vist at navnet på passet og
billetten passer sammen
Så hvis det var mig ville jeg nok få udstedt billetten i mit nuværende
efternavn, for at undgå problemet.

Er der for resten nogen der ved om der er forskel på at ændre navnet lige
efter brylluppet og på at ændre det f.eks en måned efter?
Er det første gratis, mens det andet koster xxxxkr?

Som jeg husker lovgivningen er det altid gratis at skifte til et efternavn
man har "rettighed" til, dvs. ægtefælles efternavn, moders ungpigenavn osv.

mvh
-Benedikte

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 31-05-03 23:17

"Benedikte Skibsted Als" skrev ...
> Som jeg husker lovgivningen er det altid gratis at skifte til et efternavn
> man har "rettighed" til, dvs. ægtefælles efternavn, moders ungpigenavn osv.

Just sådan er det. Du skal blot henvende dig til kordegnen (ministerialbogs-
føreren) i det sogn hvor du bor. De er utroligt hjælpsomme og ganske gratis.

Keld Lergren Nielsen
"Sandheden er ofte så enkel, at man må
nærme sig den via det komplicerede"

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-06-03 13:55

Benedikte Skibsted Als wrote:

> Som jeg husker lovgivningen er det altid gratis at skifte til et efternavn
> man har "rettighed" til, dvs. ægtefælles efternavn, moders ungpigenavn osv.

Ja, på folkeregistret. Alle de andre steder koster det knapper hver
gang.

med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-03 17:12

In news:3EDB4931.C6B03884@carben.dk,
Carsten Riis <cr@carben.dk> typed:

[klip]

> Ja, på folkeregistret. Alle de andre steder koster det knapper hver
> gang.

Også hvis man henvender sig til kirkekontoret?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-06-03 18:16

Peter G C wrote:

> In news:3EDB4931.C6B03884@carben.dk,
> Carsten Riis <cr@carben.dk> typed:
>
> [klip]

> Også hvis man henvender sig til kirkekontoret?

Skal man ikke en tur rundt om folkeregistret for at få ændret navn?

Almindelig navneændring kan vist ikke foretages på kirkekontoret. eller
hva?

mvh

Carsten

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-03 18:44

In news:3EDB866A.5E99558D@carben.dk,
> [...]

> Skal man ikke en tur rundt om folkeregistret for at få ændret navn?
>
> Almindelig navneændring kan vist ikke foretages på kirkekontoret.

Hvis man nu kigger i navneloven kan den måske give svaret?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : sille

Dato : 31-05-03 23:11

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er forøvrigt en gammel skik at rejse på bryllupsrejse lige efter
> brylluppet, og så vil det være svært at banke paskontoret op om søndagen.

Læs igen mit andet indlæg......
Ja, pasbetjenten er fuldstændig ligeglad med, hvilket navn der står i
passet - SÅ LÆNGE DET ER DET SAMME NAVN SOM STÅR PÅ BILETTEN!!!!!

For G... skyld. Spar både dig og den tilkommende for en masse ærgelser og
bestil billetten i det navn som står i dit pas!!!!

Jeg siger ikke at det vil være det store problem, hvis I skal rejse i de
mere "civiliserede" lande, men skal I til østen, Syd/Nordamerika eller lign.
hvor de har en meget stram ind/udrejsekontrol (terrorkontrol???), så gør da
jer selv den tjeneste i stedet for at lytte til dem der siger at det ikke
betyder noget. Jeg har sågar ringet en ven op, som arbejder som tolder og
han siger det samme.

Det er muligt at I er heldige og slipper igennem, men hvorfor udfordre
skæbnen. Hvis i allerede har bestilt rejsen i dit nye navn, så skulle det
være muligt at få lavet en tilføjelse til passet (man kan ikke rette direkte
i de nye pas, kun de gamle).

Har I ikke bestilt rejsen endnu, så gør det i det navn som kommer til at stå
i dit pas den dag I rejser, om det så er dit gamle eller nye navn.

Tro mig, det er ikke en joke det her - jeg ved ikke hvor sjovt det vil være,
at tilbringe en dag af sin bryllupsrejse med at forklare nogle meget lidt
samarbejdsvillige toldere, hvorfor man ikke er den der står på
billetten........

/se

Fra : sille

Dato : 31-05-03 17:43

> [...]
>
> Mit spørgsmål lyder så SKAL jeg have ændret mine papirer?
>
> Pas? - vi skal på bryllupsrejse kort efter men kan jeg nøjes med at have

For at være på den sikre side, så bestil rejsen i dit gamle navn, hvis ikke
du ændrer passet med det samme.

Der er mange steder hvor de IKKE er til at tale med, hvis der står
forskellige navne de to steder - og samme steder er fløjtende ligeglade med
kopien af din vielsesattest.

En kollega til mig fik lov til at komme i "tænkeboks" i Thailand sidste
sommer pga. samme problem. Altså ikke i fængsel, men hun tilbragte 11 timer
på en thailandsk politistation i lufthavnen, mens hun fik sat himmel og jord
i bevægelse i DK. Bl.a. skulle politiet i kontakt med kordegnekontoret, som
så skulle faxe en kopi af vielsesattesten. Det viste sig, at det ikke var
nok, da de Thailandske myndigheder ikke kender en dansk vielsesattest.

Derefter måtte politiet i DK få fat i en thailandsk tolk som kunne forklare
dem sagen, og det var ikke engang nok. De thailandske politifolk skulle også
have fat i deres myndigheder, som kunne sige god for tolken i DK, inden min
kollega og hendes mand fik lov at rejse hjem.

Alt det kan undgås, hvis man sørger for at det er samme navn på både pas og
billet.

/se

Fra : Lars

Dato : 31-05-03 18:06

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> wrote in
message news:bba2nf$bf5$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Mit spørgsmål lyder så SKAL jeg have ændret mine papirer?
>
> Pas? - vi skal på bryllupsrejse kort efter men kan jeg nøjes med at have

Mht. passet gik jeg ned på politistationen med mit pas og min vielsesattest
og sagde jeg havde fået ny ejer

På 10 minutter ændrede de passet. De har et stempel hvor de laver
navneændringen - og det er gratis.

/Lars

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-06-03 12:54

> På 10 minutter ændrede de passet. De har et stempel hvor de laver
> navneændringen - og det er gratis.

Det kan kun bruges i de gamle pas der ikke har laminerede sider. Det fik
jeg gjort for et par år siden - og ja det er gratis. Min kones pas var
nyere så hun måtte hoste op med standardgebyret for et nyt pas.

Kørekortet behøver man ikke forny selvom man skifter navn. Jeg gjorde
det dog alligevel for ikke at få problemer med at leje biler i udlandet
(Der skal pas og kørekort jo gerne lyde på samme navn)

/A

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-06-03 11:23

> [...]
>
> Mit spørgsmål lyder så SKAL jeg have ændret mine papirer?
>
> Pas? - vi skal på bryllupsrejse kort efter men kan jeg nøjes med at have

Min kone brugte sit gamle pas i et par år før hun tog sig sammen og fik det
ændret. Bare sørg for at navnet i passet og på flybillet stemmer.

Jesper