hævning
Fra : Pia J

Dato : 31-05-03 12:13

Endelig var det så lykkedes mig at få nogen flutes til at hæve flot, bl.a.
ved at have læst diverse hævetips herinde. Så syntes jeg lige jeg ville
pensle dem inden bagning, så jeg kunne drysse nigellafrø på. Øhm...
pufffff - så var flutene kun halv højde.

Det må man altså ikke (selvom der var klæde henover inden jeg penslede -
meget forsigtigt endda). Kan/skal man gøre det inden hævning eller skal jeg
bare drysse og håbe et par frø bliver hængende?

De ser ikke ud til at hæve synderligt inde i ovnen.

:Pia

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-05-03 12:20

Kan/skal man gøre det inden hævning eller skal jeg
> bare drysse og håbe et par frø bliver hængende?

Træls!
Af samme grund pensler og drysser jeg altid gærbrød inden 2. hævning.
Det kan man sagtens.
Jeg pensler med æg, mælk, ymer - eller hvad jeg har for hånden.

Hilsen Inger

Fra : Pia J

Dato : 31-05-03 12:40

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Af samme grund pensler og drysser jeg altid gærbrød inden 2. hævning.
> Det kan man sagtens.
> Jeg pensler med æg, mælk, ymer - eller hvad jeg har for hånden.

tak, det prøver jeg næste gang (hvor der vel ikke kommer gæster og kan se
hvor dygtig jeg er

:Pia

Fra : Nette

Dato : 31-05-03 14:57

"Inger Pedersen" skrev i en meddelelse news:bba35o$dph$1@sunsite.dk...

> [...]
> Det kan man sagtens.
> Jeg pensler med æg, mælk, ymer - eller hvad jeg har for hånden.

Jeg pensler med det samme, og på samme tidspunkt, men tilsætter lidt salt
også.
Hvis der ikke skal noget drys ovenpå, ser bagværket flot ud, hvis det bliver
penslet med æg lige med det samme, det kommer ud af ovnen.

Nette

Fra : rasmus

Dato : 31-05-03 16:15

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis der ikke skal noget drys ovenpå, ser bagværket flot ud, hvis det
bliver
> penslet med æg lige med det samme, det kommer ud af ovnen.
>
> Nette

Det lyder godt. Inden jeg prøver det, kunne jeg godt tænke mig at høre, om
man i den forbindlese ikke risikerer salmonella??

Mvh rasmus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-05-03 23:36

Rasmus skrev:

> Det lyder godt. Inden jeg prøver det, kunne jeg godt tænke mig
> at høre, om man i den forbindlese ikke risikerer salmonella?

Hvad er pasteuriserede æg?

// Klaus

Fra : Felix

Dato : 01-06-03 00:30

On Sat, 31 May 2003 22:35:38 +0000 (UTC), Klaus Alexander
Seistrup wrote:

>Hvad er pasteuriserede æg?

(Er denne tråd nu blevet til et Jeaparty-party?)

Varmebehandlede uudrugede æg fra paphøns, leveret i plastikbægre
med indbygget slipmiddel fra støbeprocessen - silicone er ej blot
til bryster!

Vil man være *helt* sikker, stilles brødet blot tilbage i den
varme ovn i et par minutter. Det giver også en mere sprød skorpe.

Ved hvilken temperatur og i hvor lang tid pasteuriseres
hele æg?
æggeblommer?
æggehvider?

m. v. h.

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 11-06-03 11:31

Hvis brødet er ca. 200 grader varmt når det kommer ud af ovnen og du pensler
med det samme, tror jeg ikke der er fare for salmonella-forgiftning. Jeg
mener forresten at have læst at det kun er æggehviden man pensler med, men
har aldrig testet det, bruger altid et helt æg selv.

mvh.
K.

Fra : Nette

Dato : 13-06-03 15:00

"Karsten Hammer Hansen" skrev i en meddelelse
> Hvis brødet er ca. 200 grader varmt når det kommer ud af ovnen og du
pensler
> med det samme, tror jeg ikke der er fare for salmonella-forgiftning.

Nej, der er ikke den store fare, men som andre herinde også har nævnt, så
kan det afhjælpes ved at bruge pasteriserede æg.

>Jeg mener forresten at have læst at det kun er æggehviden man pensler med,
men
> har aldrig testet det, bruger altid et helt æg selv.

Det kommer så sandelig an på hvem "man" er
I de bagerier, jeg har været ansat i, har vi altid brugt æggestrygelse: Æg,
en sjat vand og lidt salt.

Nette

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 02-06-03 22:25

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Træls!
> Af samme grund pensler og drysser jeg altid gærbrød inden 2. hævning.
> Det kan man sagtens.
> Jeg pensler med æg, mælk, ymer - eller hvad jeg har for hånden.

Samme her. Derudover bruger jeg en forstøverflaske til at spraye lidt vand
over brødene mens de er i ovnen (2-3 gange) + en bradepande med vand stående
i bunden af ovnen. Det giver en god sprød skorpe.

Mvh Mads