Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto af solformørkelse
Fra : TBC

Dato : 31-05-03 06:06

Hejsa.

Jeg har prøvet at tage nogle billeder af solmørkelsen der var her til
morgen, puha - det var godt nok tidligt en lørdag morgen. Nogle af
billederne er blevet helt ok, og jeg har smidt dem i dk.binaer, hvis
nogen vil hente dem.

Billederne er taget med et olympus C-700 digitalt kamera, med 10 gange
optisk zoom, og manuel indstilling af lys og lukker. Desuden har jeg
brugt et svejseglas foran linsen, for at begrænse lyset.
Nogle af billederne er lidt uskarpe, men det skyldes de 10 gange zoom,
der er kameraet ikke så godt selvom skarpheden er sat til uendeligt.
Desuden er alle billeder taget uden stativ, men med stabil støtte af
et biltag. Hvor jeg dog savner et stativ, jeg må se at få fat i et
billigt med godt et.

--
....::Hilsen Erik

Min rigtige e-mail adresse findes på
http://home1.inet.tele.dk/ehh/e-mail.gif

Fra : Jochke

Dato : 31-05-03 07:39

TBC wrote:
> [...]
> taget uden stativ, men med stabil støtte af et biltag.
> Hvor jeg dog savner et stativ, jeg må se at få fat i et

De er blevet gode nogen af dem. :) Men hvad er de to prikker der er på alle
billeder? En grøn og rød prik der går igen, lidt til venstre under solen?

--
/Jochke
---------------------

Fra : jo

Dato : 31-05-03 08:31

"Jochke" <ask@me.com> skrev i en meddelelse

> [...]
alle
> billeder? En grøn og rød prik der går igen, lidt til venstre under solen?

Hej
De er rigtig flotte der er ikke meget "støj" på dem. Har du efterbehandlet
billederne. Jeg har selv cameraet og synes der er en del støj på billeder i
"dårlig# belysning.
jesper

Fra : TBC

Dato : 31-05-03 18:56

On Sat, 31 May 2003 09:30:40 +0200, "jo" <hammerfest@spamget2net.dk>
wrote:

>De er rigtig flotte der er ikke meget "støj" på dem. Har du efterbehandlet
>billederne. Jeg har selv cameraet og synes der er en del støj på billeder i
>"dårlig# belysning.

Jeg har selv opsaveret at der ikke er meget støj på. Jeg ved ikke
hvorfor. For et år siden tog jeg nogle billeder af lyn, og der er der
en masse støj i billedet men det har måske noget at gøre med at jeg
lod lukkeren være åben i op til 8 eller 16 sec, jeg kan ikke lige
huske hvad kameraet kan.

Disse billeder jeg har taget her til morgen, har lukkeren stået på 1/2
sec som det længste, og blænde stod på 3,5. Jeg mener også da jeg tog
billeder af lyn, havde sat blænden til 8,0.

Fra : Jack L.

Dato : 31-05-03 23:54

TBC wrote:
> [...]
> en masse støj i billedet men det har måske noget at gøre med at jeg
> lod lukkeren være åben i op til 8 eller 16 sec, jeg kan ikke lige

På C5050'eren er der mulighed for at aktivere "noise reduction", som fjerner
de støjpixels der opstår som følge af en lang lukkertid. Det er ihvertfald
et problem i nævnte kamera.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Jack L.,

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-05-03 13:33

> [...]

alle
> billeder? En grøn og rød prik der går igen, lidt til venstre under solen?

Jeg synes billederne er fine.. lagde ikke mærke til de fejlfarvede pixels..
De kaldes vist "christmas ligths".. Ved ikke om C700 har en indstilling der
kan fjerne det, men det har mit C4000.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : jo

Dato : 01-06-03 10:26

Hej Anders
Sådan noget fuldstændig OT Hvordan gik det til din eksamen. Fik du dit
13tal
jesper

Fra : TBC

Dato : 31-05-03 18:56

On Sat, 31 May 2003 08:38:30 +0200, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

>De er blevet gode nogen af dem. :) Men hvad er de to prikker der er på alle
>billeder? En grøn og rød prik der går igen, lidt til venstre under solen?

Det må være noget pixel fejl som kameraet laver...

Fra : Christian Vandsø

Dato : 31-05-03 20:43

On Sat, 31 May 2003 07:06:09 +0200, TBC <t_b_c@SPLAThotmail.com>
wrote:

>Jeg har prøvet at tage nogle billeder af solmørkelsen der var her til
>morgen, puha - det var godt nok tidligt en lørdag morgen.

Jeg gjorde også et ihærdigt forsøg. De ligger på
http://broothal.broothal.dk/junk/eclipse/
Bemærk "lens flares" - på de billeder hvor man ikke kan se selve
formørkelsen pga overbelysning, kan man se det i linserefleksionerne
(den røde halvmåne (som jo er en halvsol ;) der ses sydvest for solen)

/Christian

Fra : Alex Linaa

Dato : 01-06-03 14:26

"Christian Vandsø" <christian@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> formørkelsen pga overbelysning, kan man se det i linserefleksionerne
> (den røde halvmåne (som jo er en halvsol ;) der ses sydvest for solen)

Fik også et par enkelte i kassen, med en lidt speciel teknik:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=30417

vh Alex

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-06-03 15:39

Alex Linaa <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:
> "Christian Vandsø" <christian@fabel.dk> wrote in message

> Fik også et par enkelte i kassen, med en lidt speciel teknik:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=30417

Ganske flotte. Med de tal for blænde/lukketid folk efterhånden har fået
beskrevet, frygter jeg at samfulde mine 9 kodachrome-billeder af samme
motiv er gået i vasken - men der går jo lige 14 dage inden det er til at
se.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Martin Drehn

Dato : 01-06-03 16:35

Hej,

Jeg er meget imponeret over dine billeder - dit lille plastpose-trick taget
i betragtning.

Jeg forsøgte mig selv med en sort plastpose ved solformørkelsen for nogle år
siden, men absolut uden brugbart resultat. Ved ikke om din pose har været
bedre egnet til formålet end min eller det måske spiller ind, at
solformørkelsen denne gang var noget "tættere på fuld" end den jeg forsøgte
mig med...

- Martin

Fra : Alex Linaa

Dato : 01-06-03 16:00

"Martin Drehn" <martin@drehn.dk> wrote in message

> [...]
> bedre egnet til formålet end min eller det måske spiller ind, at
> solformørkelsen denne gang var noget "tættere på fuld" end den jeg

Jeg prøvede både med en rød del og en hvid del af posen. Disse billeder er
taget med en hvid pose som er strakt lidt.

vh
Alex