Nyt gasfyr - med eller uden solvarme
Fra : Paul-Reimer

Dato : 30-05-03 22:18

Jeg har et gammelt gasfyr af første generation uden varmtvandsbeholder og er
ved at undersøge hvad jeg skal købe i forbindelse med at forny min
varmeanlæg.

Jeg ønsker at finde ud af og drøfte:

1) Hvilket produkt og fabrikat jeg skal købe?
2) Hvorvidt skal jeg satse på en løsning med eller uden solvarme i
forbindelse hermed?
3) Hvormeget mere koster solvarmen og hvor meget kan der spares ved det.

Men først lidt baggrundoplysninger:

Etplans villa på 300m3.
Opdelt i en privatdel på 200m3 og en udlejningdel 100m3
Beboes således af 2 familier. Ialt 4 voksne og 2 børn.

Jeg er helt åben overfor noget input så fyr bare løs.

Fra : THS NIL

Dato : 30-05-03 23:18

> 1) Hvilket produkt og fabrikat jeg skal købe?

Jeg har et Saunir Duval (fransk skod!). Jeg ville gå efter det nye Bosch -
det ser knaldgodt ud og fylder ikke ret meget - kan faktisk bygges ind i et
skab. Hvis begge lejligheder skal bruge samme gasfyr, skal du have en
relativ stor varmtvandsbeholder a.h.t. at undgå det kolde gys. Du skal lade
et vvs-firma vejlede dig - ellers kan du godt få et for lille (eller stort)
fyr.

> 2) Hvorvidt skal jeg satse på en løsning med eller uden solvarme i
> forbindelse hermed?

Tilskud til solvarme er fjernet. Derfor er der ikke det store tjent ved at
installere et sådant anlæg, når man regner anskaffelsespris og
vedligeholdelse med. Du kan dog tage et varmt bad med bedre samvittighed.

> 3) Hvormeget mere koster solvarmen og hvor meget kan der spares ved det.

Du skal regne med ca. 30.000 inkl. installation (her fik man tidligere
tilskud).

Fra : Paul-Reimer

Dato : 31-05-03 08:13

"THS NIL" <nogen@microsoft.com> wrote in message

> [...]

> samvittighed.

> Du skal regne med ca. 30.000 inkl. installation (her fik man tidligere

Er der noget at sige om hvor mange procent der kan spares i forbrug hvis

man sammenligner et nyt fyr med et gammel?

Fra : THS NIL

Dato : 31-05-03 08:22

Sikkert OK, jeg kender dem kun af navn.

> 3) Hvormeget mere koster solvarmen og hvor meget kan der spares ved det.
> Du skal regne med ca. 30.000 inkl. installation (her fik man tidligere
tilskud).

Nææ, men der skal jo bådet trækkes rør, opstilles fangere, opsættes pumpe,
shuntventil o.s.v. Hertil er vandvarmeren dyrere.

> Er der noget at sige om hvor mange procent der kan spares i forbrug hvis
man sammenligner et nyt fyr med et gammel?

Nyrere fyr har en udnyttelsesgrad på på til 109%, mens gamle ukondenserende
kedler er nede på ca. 92%. Så noget kan man da spare.... Men det afhænger
selvfølgelig af dit gamle fyr...

/Thomas

Fra : Paul-Reimer

Dato : 31-05-03 12:21

Fra : KSK

Dato : 01-06-03 02:59

Drop solvarme og købe dig en Vaillant VC 136 -236 Kondenserende
http://www.vaillant.dk/pdf/924200220414.pdf
alt efter kvmt. ...
med 5 års garanti hos Leon petersen Sjælland

http://www.leonpetersen.dk/

KsK

Fra : KSK

Dato : 01-06-03 03:13

et godt byd vil være en Vaillant VC dk 276 droselle ned til 15 kwt på Central
varme side og 20 kw på en god 200 liter`s vvbeh...
tør man spørgere om dit varme forbrug
KsK

Fra : Paul-Reimer

Dato : 01-06-03 21:34

Svinger mellem 30-35000 om året. Derfor skal der også noget nyt til.

Fra : Paul-Reimer

Dato : 02-06-03 17:27

DEr skal måske nævnes at isolleringen er dårlig. Huset er fra 68 og der er
ikke efterisolleret siden - så det gør sikkert også en del ved det.

Fra : Paul-Reimer

Dato : 01-06-03 21:34

Fra : KSK

Dato : 03-06-03 18:01

"Paul-Reimer" <NoSpamPRP@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det er vil ingen ide at fyr ud med 25 kw nå der kun er behove for 15 kw ???

KsK

Fra : KSK

Dato : 03-06-03 18:05

ring og for en snak med gasafdeling hos http://www.leonpetersen.dk/ jeg vil
tror at du kan komme ned på 15000 -20000 om året med en
http://www.vaillant.dk/pdf/924200220414.pdf og 5 års service + garanti
med venlig hilsen KsK