Heineken
Fra : Jakob Høppermann

Dato : 30-05-03 21:53

Nu hvor jeg er blevet forelsket i denne øl der, næst efter Urquell, ligger
højest på øl-barometret hos undertegnede, ville jeg gerne høre hvad i andre
synes om denne fremragende pilsner!

Jakob Høppermann

Fra : Bo

Dato : 30-05-03 22:27

"Jakob Høppermann" <iVER_uRT@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nu hvor jeg er blevet forelsket i denne øl der, næst efter Urquell, ligger
> højest på øl-barometret hos undertegnede, ville jeg gerne høre hvad i andre
> synes om denne fremragende pilsner!

Såh foretrækker jeg en rigtig FOSTER's

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-05-03 04:52

"Bo" <holtesletmig@ofir.dk> skrev i en meddelelse...

> Såh foretrækker jeg en rigtig FOSTER's

... eller Miss FOSTER ..

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Vindrikkere har generelt en højere intelligenskvotient
end folk, der kun drikker øl.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2001&m=8&d=17#id59442

Fra : Peter Weis

Dato : 31-05-03 08:10

"Jakob Høppermann" <iVER_uRT@mail.dk> wrote in message
> [...]
ligger
> højest på øl-barometret hos undertegnede, ville jeg gerne høre hvad

Det er længe siden jeg smagte en. Men jeg husker den som noget sprøjt,
med en lidt metallisk bismag à la den græske Fix.

mvh
Peter

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 31-05-03 12:01

> [...]

> ligger højest på øl-barometret hos undertegnede, ville jeg gerne høre
> hvad i andre synes om denne fremragende pilsner!

Lidt tynd.
IMO ikke meget anerledes end en alm. grøn tuborg og carlsberg hof.

Hvis det altså er default pilsneren du snakker om.

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Thomas Thisted Peter~

Dato : 31-05-03 14:58

> [...]
> Nu hvor jeg er blevet forelsket i denne øl der, næst efter Urquell, ligger
> højest på øl-barometret hos undertegnede, ville jeg gerne høre hvad i

Tja, skal det være pilsner, så foretrækker jeg Urquell og Staropramen.
Heineken rangerer for mig lidt højere (men kun lidt) end carlsbergs og
tuborgs.

Men hvorfor dog bruge så meget tid på pilsnere, når der nu er en lang række
meget mere spændende øltyper

Thomas Thisted

Fra : Mads Toftum

Dato : 31-05-03 15:46

On Fri, 30 May 2003 22:53:20 +0200, Jakob Høppermann <iVER_uRT@mail.dk> wrote:
> Nu hvor jeg er blevet forelsket i denne øl der, næst efter Urquell, ligger
> højest på øl-barometret hos undertegnede, ville jeg gerne høre hvad i andre
> synes om denne fremragende pilsner!

Præcist ligeså intetsigende som tuborg og carlsberg.
Jeg er ikke den store fan af pilsner i det hele taget, men hvis
det endelig skal være, så er urquell da en hel del mere interessant.
Stout, hvede eller belgisk klosterøl, så ved man hvad man har.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Fra : Stig Mogensen

Dato : 31-05-03 17:17

> Nu hvor jeg er blevet forelsket i denne øl der, næst efter Urquell, ligger
> højest på øl-barometret hos undertegnede, ville jeg gerne høre hvad i
> andre synes om denne fremragende pilsner!

Kort og godt; Sprøjt !

Der er mange andre langt mere spændende øltyper at slukke tørsten i, i
sommervarmen.

/Stig
--
* SuSE Linux 8.1 Prof, KDE 3.0.5, GeForce4 TI-4800SE *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-03 09:19

"Stig Mogensen" <norman_bates@forum.dk> wrote in message

> Kort og godt; Sprøjt !

Kan det forklares?

> Der er mange andre langt mere spændende øltyper at slukke tørsten i, i
> sommervarmen.

Efter at mit nærmeste discount marked nu altid har Heineken til kun lidt
over Forenedbryggeripris sammestyrke
er jeg blevet nysgerrig om den hollandske sællert,
Mine øloplevelser afhænger meget af sult og oplagthed , så jeg vil ikke
afgive stemme ved noget ølvalg de første måneder, jeg tror jeg vil komme til
at foretrække udlændingen, når næste sixpack er rundet.
Men kan nogen sætte ord på de små smagsforskelle til dansk rival?
Gid man kunne sige sig fri for snobberi og selvbedrag.

Flasken er original, smuk og lækker, med udhævet medallon-segl på
bagsiden(har ikke set så smuk glaskunst før).
Men plastflaske som jeg køber min classic favorit i, er et scoop og mere
handy.
Vor opreklamerede vores-øl ctr den notorisk fremgangsrige hollandske
klassiker - det er en interessantere trådstart end ølvalg-fiduseriet.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 01-06-03 10:49

> Kan det forklares?

Jeg blev spurgt om hvad jeg synes - og jeg synes det er sprøjt .
En forklaring går på at det smager for meget af de masseproducerede,
enssmagende produkter, som de forende bryggerier slynger på markedet, med
henblik på at sælge så meget som muligt til masserne.

Hvis man vil undersøge sagen nærmere, og prøve spændende øl, kan jeg
anbefale først at kigge forbi på nedenstående bryggeriers websider, for
inspiration. Der er gode smagsoplevelser at hente, og sikkert også nogen
dårlige, da smag og behag som bekendt er forskellig. Kan man lide øl,
skylder man sig selv at prøve sig lidt frem.

http://www.oerbaek-bryggeri.nu/
http://www.broeckhouse.dk/
http://www.bryghuset-svaneke.dk/
http://www.thisted-bryghus.dk/
http://www.thisted-bryghus.dk/

> Flasken er original, smuk og lækker, med udhævet medallon-segl på
> bagsiden(har ikke set så smuk glaskunst før).

Det er ligegyldigt for smagsoplevelsen, for hvis man skal smage ordentligt
på øllet, skal det hældes op i et korrekt ølglas alligevel. Aroma og farve
hører også med til smagoplevelsen.

> Vor opreklamerede vores-øl ctr den notorisk fremgangsrige hollandske
> klassiker - det er en interessantere trådstart end ølvalg-fiduseriet.

Enig.

/Stig

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-03 11:11

> [...]
> enssmagende produkter, som de forende bryggerier slynger på markedet, med
> henblik på at sælge så meget som muligt til masserne.

Det er der vist noget om. Men folk som Allan Mylius der er i MorgenTV2 om øl
ofte, kan noget med sproget så man husker smagsforskellene. Frugtagtig om
hvedeøl og den slags.
Karamel, chokolade og lakridssmag er umiddelbart absurd om øl og bitter, og
så alligevel ikke.

> [...]
> dårlige, da smag og behag som bekendt er forskellig. Kan man lide øl,
> skylder man sig selv at prøve sig lidt frem.

Mit problem er leveringspålidelighed.
Engang efterlod en overrasket tyv(tror jeg) i min have en masse stjålne
drikkevare, bl.a. dåser Holstein øl.
At jeg en måned drak dette og kunne glæde mig til med vished at kunne vælge
mellem tysk og dansk og sippe skiftevis til dem ved mange måltider,
forbedrede min smagsobjektivitet - ellers er de eksotiske øllers nydelse jo
knyttet til særlige situationer og Paulovske betingede reflekser bidrager
til snobberi, usaglighed og selvbedrag..

> http://www.oerbaek-bryggeri.nu/
> http://www.broeckhouse.dk/
> http://www.bryghuset-svaneke.dk/
> http://www.thisted-bryghus.dk/
> http://www.thisted-bryghus.dk/

Desværre skriver de ikke hvilke supermarkeder, der har en vis
leveringssikkerhed mht den og den øl

> Det er ligegyldigt for smagsoplevelsen, for hvis man skal smage ordentligt
> på øllet, skal det hældes op i et korrekt ølglas alligevel. Aroma og farve
> hører også med til smagoplevelsen.

Hvis farve hører til smagsoplevelse, så gør emballagen det også.
Er aroma ½lugt½smag?
Brug af glas er selvstændigt nydelsrigt ritual, men smag er altså kemi og
fysik vedr mund og næse.

> Enig.

Jeg kopierer denne mail til Allan Mylius Eriksen, som jeg engang var i TV
sammen med. Han vil nok kunne sætte ord på det særlige kemi ved Heineken
øllen.- eller forskellen mellem PilznUrquel og Pivo

Fra : Thomas Thisted Peter~

Dato : 01-06-03 11:55

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> "Stig Mogensen" <norman_bates@forum.dk> wrote in message

> Brug af glas er selvstændigt nydelsrigt ritual, men smag er altså kemi og
> fysik vedr mund og næse.

Ja, lige præcis, Bo, og derfor er glas en nødvendighed. Næsen kommer nemlig
først rigtig i spil, når man drikker af glas.

Øl SKAL drikkes af glas, hvis man vil have det fulde udbytte, præcis ligesom
vin ikke skal drikkes af flasken. Dette er ikke en holdning, men hardcore
videnskab. Tjek evt. nogle af Odense universitets forskningsprojekter ang.
organolepsi og retronasale målinger.

Mvh
Thomas Thisted

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-03 16:10

"Thomas Thisted Petersen" <regionstorkbh@get2net.dk> wrote in message

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> Ja, lige præcis, Bo, og derfor er glas en nødvendighed. Næsen kommer
nemlig
> først rigtig i spil, når man drikker af glas.

Min livserfaring siger at det rigtige rene glas er plus-minus EEN PROCENT af
smagsoplevelsen kun.

Et forhåndenværende beskidt tekrus klarer sagen hvis man skal dele en flaske
øl i to og den anden drikker af flasken
"Perfektionisme er handlelammelse", sagde Churchill

> [...]
> videnskab. Tjek evt. nogle af Odense universitets forskningsprojekter ang.

Jeg er nysgerrig efter at vide om dette
Måske min dovenskab gør mig mere barbarisk end godt er.

Rødvin drukket af flasken kan altså godt gøre mig både glad, fuld og
begejstret for smagen, hvis
OPLAGTHED og INDHOLD er i top
New York Times skrev sidste søndag at snobberiet for korkpropper har lidt
endegyldigt nederlag - snart vil alt komme med skruelåg. Det bliver godt for
os flaskedrikkere, der lige ska ha et nip

"At have en æske dadler er et helt lille spil
Man tager en
og vasker sig, og så en til
Så går man ud og vasker sig.
Og tager en til".
PIET HEIN

Fra : Peter Weis

Dato : 01-06-03 19:43

> [...]
> og

> nemlig
>
> Min livserfaring siger at det rigtige rene glas er plus-minus EEN

Du har da ret i at 'det rigtige glas' bare er skæg og ballade. Men der
er stor forskel på at drikke af glas og at drikke af flasken.
Hvis man drikker af glad glide øllet mere gelinde i stedet for at
komme 'ploppende' med øget skumdannelse til følge.

Men man kan gå til øllet på forskellige måder.
Det kan dyrkes som kult eller det kan bruges som nydelsesmiddel. Men
tag ikke fejl af at kultens ypperstepræster faktisk kan identificere
de fleste øl ud fra smagen alene.

> Et forhåndenværende beskidt tekrus klarer sagen hvis man skal dele
en flaske
> øl i to og den anden drikker af flasken
> "Perfektionisme er handlelammelse", sagde Churchill

Det handler også om definition af mål. Hvis målet er beruselsen, så
drop alt det kulturelle crap.

> Jeg er nysgerrig efter at vide om dette
> Måske min dovenskab gør mig mere barbarisk end godt er.

Bare man kan skelne mellem sit eget barbari og andres mere
sofistikerede dyrkning. Vi lever jo i et overskudssamfund, hvor der er
råd og tid til at dyrke de mest eksotiske interesser.

> [...]
> endegyldigt nederlag - snart vil alt komme med skruelåg. Det bliver
godt for
> os flaskedrikkere, der lige ska ha et nip

Gammel viden. Schweitzerne undersøgte det for 5-20 år siden og
konkluderede at skruepropperne var bedre end korkpropperne.

mvh
Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-03 23:55

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis man drikker af glad glide øllet mere gelinde i stedet for at
> komme 'ploppende' med øget skumdannelse til følge.

Der er en charme ved alt, som man har besluttet sig for, at der er en charme
ved - incl en "bællert" hvor det hele glider lynhurtigt ned.
At nippe af flasken har sine fordele.
Et engangs plastbæger har meget tynde vægge og dermed fordele FOR MIG frem
for alle glas (jeg hader en tyk kant mellem læberne - øl bør da hellere
nydes af stort vinglas end af krus!)
Skum er da altid irriterende og jo mindre brus der opstår ved ophældning, jo
længere tid før doven smag

> [...]
> Det kan dyrkes som kult eller det kan bruges som nydelsesmiddel. Men
> tag ikke fejl af at kultens ypperstepræster faktisk kan identificere

Jo mer de har prøvet, med koncentration, jo sikrere diagnostik.
Jo mer de forvirrer sig med kult-pjat og andet snobberi, jo dårligere tror
jeg de bliver til at sidde i et objektivt arbejdende smagspanel, hvor selve
den kemiske smag er det centrale. Farve - who cares. Uklarhed i hvede-øl -
når bare man ved, at det ikke er en fejl, så skidt pyt. Der skal rystes -
men du kan umuligt ophælde så uklarheden ikke er helt jævnt fordelt -
hvorfor lyver de? For at bestyrke nationalisme om at fremmed er skidt?

> en flaske
>
> Det handler også om definition af mål. Hvis målet er beruselsen, så
> drop alt det kulturelle crap.

"Giv os någonting koncentrerat, så vi kan bliva fulla i en fart" vitsede min
ingeniør-far, der lærte mig puritansk holdning og værdsættelse af egentlig
smag og svag beruselse

> Bare man kan skelne mellem sit eget barbari og andres mere
> sofistikerede dyrkning. Vi lever jo i et overskudssamfund, hvor der er
> råd og tid til at dyrke de mest eksotiske interesser.

Jeg ved ikke , om der er meget at misunde ved årgangs-vinkenderne og føler
(sføli) at mit kompromis er det rette for _mig_.

> lidt
> godt for
>
> Gammel viden. Schweitzerne undersøgte det for 5-20 år siden og
> konkluderede at skruepropperne var bedre end korkpropperne.

Irma var kendt for saglighed,og jeg besøgte i Rødovre-hovedkvarteret deres
chef-kemiingeniør Gustav Rothe, før de købtes af FDB.
Han sagde som du og som nu NYT. Men alligevel stod han bag særlige
proptrækkere og vine med skruelåg er vist blevet meget få i DK de sidste
årtier.Kender kun den friske "Kleine Reblaus".
Hvis så bare propper var ens - jeg hader de emballage-snobber

Fra : Peter Weis

Dato : 02-06-03 08:22

> Hvis så bare propper var ens - jeg hader de emballage-snobber

Det var dog en stærk følelse for noget som er så forholdsvis
ligegyldigt

mvh
Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-03 10:18

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> Det var dog en stærk følelse for noget som er så forholdsvis
> ligegyldigt

Jeg ser sammensværgelsesteori i at gamle mennesker skal fægte med saks for
at få åbnet mad, der burde kunne åbnes i et riv
Da uansvarligheden straffes af det fri marked, som det hører under, er mine
hadfølelser som når jeg omvendt "elsker jordbær".
Statslig uansvarlighed er værre.

Fra : Thomas Thisted Peter~

Dato : 04-06-03 18:35

Bo, du som er så glad for kemi vil vide at skum SKAL være til stede på en
øl, idet skummet beskytter mod oxidation.

Ved opskænkning med en sådan kraft at et fornuftigt skumlag (ca. 2
fingerbredder) dannes, vil samtidig frigives estere og andre flygtige
forbindelser, der giver de fine toner af frugt, blomster, grøftekant,
lakrids og så videre.

Om din betragtning omkring glas kontra krus kan jeg kun erklære mig enig.
Også jeg har større nydelse af øl i glas end i krus.

At du så erklærer at der er en charme ved alt, hvis man beslutter sig for
det forklarer måske dit standpunkt. For hvis DET er udgangspunktet (og ikke
at få mest mulig smag ud af øllet) så er det igen svært at være uenig. En øl
af flaske efter at have slået græsplænen er en nydelse...ikke på grund af
smag, men derimod grundet følelsen og tørsten.

Drikker du derimod øl for SMAGEN (og for at virkelig at smage på den) kommer
du ikke uden om ophældning i glas, skum, at bevæge øllet rundt i munden og
som den virkelige velsignelse ved øl: at sluge det, da bittertonerne kommer
frem når man synker øllet. Fa.... skulle stå i at være til vinsmagning, hvor
alt spyttes ud igen. Det er da synd for de vinbønder, der har knoklet med at
lave det bedste de kan.

Denne diskussion lukker her for mit vedkommende - dejligt at se så mange
synspunkter.

Mvh
Thomas Thisted

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-03 18:06

> Bo, du som er så glad for kemi vil vide at skum SKAL være til stede på en
> øl, idet skummet beskytter mod oxidation.

Typisk går der vel 3 min fra ophældning til ½ forbrug - jeg tvivler på at
oxidation kan nå at gøre skade på den tid, hvis kun tyndt skumdække
Det sidste kan være dovent - efter meget mere end 3 min - men oxideret ka
jeg ikke smage.

> [...]
> fingerbredder) dannes, vil samtidig frigives estere og andre flygtige
> forbindelser, der giver de fine toner af frugt, blomster, grøftekant,

Ih hvor det lyder

> Om din betragtning omkring glas kontra krus kan jeg kun erklære mig enig.
> Også jeg har større nydelse af øl i glas end i krus

Mon man bare har en dum fobi imod at ramme ved siden af munden og man styrer
præcist når glas eller plastbæger er tyndt, hvorimod man ikke har føling med
flow når bastante lersager?

> At du så erklærer at der er en charme ved alt, hvis man beslutter sig for
> det forklarer måske dit standpunkt. For hvis DET er udgangspunktet (og
ikke

Placeboeffekt er EEN bidragyder, som ved medicin.
Ægte kemi som os "rigtige mænd der ikke gider høre vrøvl" går efter er idet
lange løb vigtigere - men hele min ungdom var jeg snobbet, og min søn er det
desværre også - man vil jo være accepteret af jævnalderende.

> [...]
> af flaske efter at have slået græsplænen er en nydelse...ikke på grund af
> smag, men derimod grundet følelsen og tørsten.

Og arbejder-image ved direkte-ned

> [...]
hvor
> alt spyttes ud igen. Det er da synd for de vinbønder, der har knoklet med

Enig

Iøvrigt ses Heineken nu ofte - mon de har en aftale med Carlsbergtuborg om
at søge at dele markedet og vi aldrig får tysk mangfoldighed?
Når den er nede i pris som i Netto p.t., er der grund til at blive
Heineken-mand - ikke kun i protest mod pant-unfair-handelshindring

Fra : Thomas Thisted Peter~

Dato : 05-06-03 22:11

> [...]
> Når den er nede i pris som i Netto p.t., er der grund til at blive
> Heineken-mand - ikke kun i protest mod pant-unfair-handelshindring

Ja, hvis valget er mellem de to, så er det hip som hap - I øvrigt har
Heineken lavet aftale med Bryggerigruppen (Ceres) om import og ikke
Carlsberg/Tuborg. Det bliver spændende at se om Carlsberg for alvor kan
blive truet, men mon...

Thomas Thisted

Fra : Peter Weis

Dato : 06-06-03 21:40

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> "Thomas Thisted Petersen" <regionstorkbh@get2net.dk> wrote in
message

> Ih hvor det lyder

stavefejl: lyder = smager!

mvh
Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-03 08:33

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> message

> flygtige
> grøftekant,

> stavefejl: lyder = smager!

Ikke stavefejl, men du har lidt ret.
Du slår ned på central filosofi, som også folkekirken kæmper med, når nogle
vil udsmide pastor Grosbøll fordi han ikke bruger ordet GUD på gammeldags
vis.
Gud er ord, og kun i ordet - sir mange. At han er fysisk indgribende,
betvivler mange. Men ord om smag gir lykke - på langt eller kort sigt.

Også med smag kan vi ikke adskille kemi fra "tro der kan flytte
bjerge".Placeboeffekt og kernen er er uadskillelige.
Hvis vi supplerer smag med god lyrik om "grøftekanter og lakrids", så smager
det bedre. Måske fordi vi føler os kloge og overlegne. Nej, det er ikke kun
sådant snobberi.

Faktisk har al smag lidt snobberi indbygget. Egentlig får vi jo alle
næringsstoffer hvis vi spiser trist mad. Men den lækre smag af friske
jordbær var nyttigt signal for stenaldermanden om at få nok sukker og
c-vitamin.Idag får vi rigeligt af alt, ernæringsmæssigt set.
Nu er smag kun om en æstetisk-gastronomisk oplevelse.
Jeg kan lide at lege drengen i kejserens ny klær der sir "snobberne har ikke
tøj på" men det er leg - mysterierne i smag er store og måske poeter der
digter om grøftekanter i skumlugt, er forskere på vej mod gavnlige sandheder

Mht til de pr skumdannelse frigivne flygtige øl-estere, så har kemikere har
fundet lidt snob-ligegyldighed at blære sig med. Og når bare det ikke giver
foragt for plebejere, der er jorden tro og lever i nuet og naturen og ikke
verbaliserer alt, så er det da OK.

Venligste hilsner BW, rindalist.

Fra : Peter Weis

Dato : 07-06-03 09:28

"Bo Warming" skrev:

> [...]
ikke giver
> foragt for plebejere, der er jorden tro og lever i nuet og naturen

Alt andet lige, så synes jeg at du er den der er tættest på at vise
foragt ... nemlig for dem du kalder snobberne.
I denne debat er der vist ingen der har udvist foragt for din
plebejereske bondesnusfornuft.

mvh
Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-03 10:32

> [...]
> foragt ... nemlig for dem du kalder snobberne.
> I denne debat er der vist ingen der har udvist foragt for din

Ah - øje for øje, tand for tand.

Jeg oplever vennesæl drillesyge i at drengen i kejserens ny klær sir SNOBBER
HAR MÅSKE INGEN TØJ PÅ

Fest og farver på debatten - why not?. Hvis det kan føre til interesse for
vigtige budskaber, fx at behandlere ikke lyver om urinkontinente, at de er
smitterisiko for medpatienter, hvilket er lodret usandt, så bruger jeg gerne
lidt humor i min kamp imod overtro og uvidenskabelighed, der mobber
fredselskende rindalister og det du så nedladende kalder "plebejere" og
"bondesnusfornuftige".

Du ser ofte REN FORAGT fra Carlsbergtuborg-troende der som fjerde pils får
tilbudt en discount REN PILSNER - som om de kunne smage forskel i alle
tilfælde, uanset oplagthed..
Tolerance er en god ting, og hævder man at være god til sit embede, fordi
man kan se kejserklær og smage noget som et smagspanel ikke kan
diagnosticere, så må man tåle lidt drilleri

Hilsen en der ikke vil sige HEIL til aristokrater. BW

Fra : Stig Mogensen

Dato : 01-06-03 13:30

> Det er der vist noget om. Men folk som Allan Mylius der er i MorgenTV2 om
> øl ofte, kan noget med sproget så man husker smagsforskellene. Frugtagtig
> om hvedeøl og den slags.

Ja, at forklare smagsforskelle, hidkalder den indre poet.

> Karamel, chokolade og lakridssmag er umiddelbart absurd om øl og bitter,
> og så alligevel ikke.

Det er oplagt at sige "lakridsagtig" om feks. en Porter, som tydeligt smager
af lakrids(Prøv feks. Brøckhouse Porter). "Chokolade" er oplagt at hæfte på
beskrivelsen af smagsoplevelsen af Carlsbergs "Semper Ardens" Criollo
Stout, eller Young's double chocolate.

> Desværre skriver de ikke hvilke supermarkeder, der har en vis
> leveringssikkerhed mht den og den øl

Er du i Kbh? Prøv;

Barley Wine, i Læderstræde 16.
Gl. Strand øl & vinlager, Naboløs 6
Holte vinlager, Islands Brygge 25

> Hvis farve hører til smagsoplevelse, så gør emballagen det også.

Uenig. Jeg har smagt godt hjemmelavet øl(med flot farve), fra gamle 1½
liters colaflasker. Når øllet er hældt op, er der ingen forskel.

Ellers skulle der jo også være smagsforskel på en Grøn Tuborg, på
plasticflaske, og glasflaske - selv efter de er skænket i glas.

> Er aroma ½lugt½smag?

Duft.

/Stig

Fra : Mads Breddam

Dato : 31-05-03 17:47

> Heineken.

Det er lang tid siden jeg har smagt, men da var det også i store mængder.
Husker at den, - for mig, havde den pragtfulde egenskab at nummer 10+ smagte
ligeså godt som den første. Når man har fået en ordentlig stavl, kan selv
den bedste øl godt komme til at være lidt tilovers, - men ikke Heineken.

Mads's

--
Mvh.:
Mads Breddam

"En side er kun god når du vender den og der bag den ligger livet, som
presser på og bringer uorden i alle bogens sider." Italo Calvino i "Ridderen
der ikke eksisterede".

Fra : Jakob Høppermann

Dato : 31-05-03 19:11

Samme erfaring jeg har!

Det er en vigtig egenskab ved en øl, for en relativt ung ølnyder som jeg
selv

Jakob Høppermann

Fra : Mads Breddam

Dato : 01-06-03 12:26

> Det er en vigtig egenskab ved en øl, for en relativt ung ølnyder som jeg
> selv

Det kan jeg kun tilslutte mig.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 31-05-03 20:45

> [...]
> Nu hvor jeg er blevet forelsket i denne øl der, næst efter Urquell, ligger
> højest på øl-barometret hos undertegnede, ville jeg gerne høre hvad i

Den er god hvis man vil være fuld men ikke kan lide øl.

Så er det vids´t sagt ;)

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-03 00:56

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> wrote in message

> "Jakob Høppermann" <iVER_uRT@mail.dk> skrev i en meddelelse
> andre
>
> Den er god hvis man vil være fuld men ikke kan lide øl.
>
> Så er det vids´t sagt ;)
Købte lige Heineken-sixpack i Netto og den er kun 10% dyrere end
Caltsb&Tuborg pils og nok lidt bedre
- hvis ikke viden om navn, ville den måske ku udkonkurere "vores øller"

Det vil tjekkiske og måske tyske humlede sager bestemt også, men EU har jo
tilladt Danmark et pantsystem der er en effektiv teknisk handelshindring -
vi er jo USA-kæledægge pga beliggenhed, størrelse, WW2 og nu Irakkrig, og vi
får mange ufortjente gevinster.

Mon snobberi - og tilgængelighed - er 90% afgørende for valg af øl.
Men ølvalget er ikke den dygtigste del af reklamebureau-påfundene der skaber
snobberiet
Gid vi havde fri konkurrence og masser af smagspanel-undersøgelser

Fra : Thomas Thisted Peter~

Dato : 01-06-03 11:59

> [...]
skaber
> snobberiet
> Gid vi havde fri konkurrence og masser af smagspanel-undersøgelser

Jeg tror ikke snobberi spiller meget ind, men jeg er overbevist om at dui
har ret i at tilgængeligheden (og vanen, for alle VED jo at danskere laver
verdens bedste øl...eller hva?) er afgørende for langt de fleste ølindkøb.

Man kan så blot glæde sig over at der kommer flere og flere
ølspecialforretninger, samt at f.eks. Føtex netop nu laver forsøg med en 2-3
forretninger med et endog meget sotrt øludvalg. Føtex har luftet tanken om
at hvis forsøgs-forretningerne bliver en succes, så skal det udbredes til
resten af Ftexkæden.

Bo, hvis du vil høre om indkøbssteder for de mindre danske øl, så kan du
sende mig en mail om hvor i landet du bor. Så skal jeg sende en liste over
ølindkøbssteder i nærheden.

Mvh
Thomas Thisted

Fra : Mads Breddam

Dato : 01-06-03 12:30

> Den er god hvis man vil være fuld men ikke kan lide øl.

Jeg kan rigtig lide øl, men jeg synes alligevel den er god til at drikke sig
grønlændern i.

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-03 22:02

"Jakob Høppermann" wrote:

> Nu hvor jeg er blevet forelsket i denne øl der, næst efter Urquell, ligger
> højest på øl-barometret hos undertegnede, ville jeg gerne høre hvad i andre
> synes om denne fremragende pilsner!

It is like making love in a canoe

Both are fucking close to water.

uden smag / kønsløs a la hof
kønsløs / uden smag a la grønTuborg
kønsløs / uden smag og masseproduceret som US-Budweiser

Skal vi over i de masseproducerede øl, så er Tuborg Classic (og Carls
Special) ok. jeg har dog svært ved at kende forskel (og det er psykisk
fordi man jo ved at carlsberg ejer tuborg. tja det ved jeg ikke helt.

Men over de lidt specielle øl (dansk), tja så kan ThyBryghus byde på
flere gode øl. Selv deres pilsner er god.
Porseølen er en sjældenhed (jeg har i hvert fald ikke set den andre
steder). ThyClassic flere gange bedre end TubClassic.

Sønderjyderne kan sagtens også være med deres Fuglsang. Den almindelige
kedelige fuglsang-pilsner er kedelig (kedelig er skrevet 3 gange). Men
går vi over i GoldenBird/blackbird og andre specialiteter, så rykker de.
(ok ok ok, jeg er sønderjyde, så jeg er nok ikke helt objektiv )

Og tyskerne, jamen der er jo masser at vælge imellem.

De belgiske har jeg ingen erfaring med, men har hørt masser af godt om
dem.

--
Moin Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-06-03 15:58

Carsten Riis <cr@carben.dk> writes:
> [...]
>Porseølen er en sjældenhed (jeg har i hvert fald ikke set den andre
>steder). ThyClassic flere gange bedre end TubClassic.
Porseguld er aldeles vidunderlig. Kommer man til Kolding kan man smage
dette vidunder af en øl. Den føres på You'll Never Walk Alone, der ligger
i AL Passagen.
Det fortælles at indsamlingen af porse sker på bryggeriets årlige
medarbejderudflugt. Dermed er det også variabelt hvor store mængder Porse
Guld der kan brygges. Hvis medarbejderne er glade for deres arbejdsplads
og går til opgaven med flid, bliver der meget øl, sløver de den, bliver
der mindre
Om det er rigtigt ved jeg ikke, men det er da en god historie!

> [...]
>går vi over i GoldenBird/blackbird og andre specialiteter, så rykker de.
>(ok ok ok, jeg er sønderjyde, så jeg er nok ikke helt objektiv )
GoldenBird smager vildt godt - fås osse på ovennævnte pubm der nærmest må
betegnes som en slags øl-mekka. (nej, jeg har ikke aktier i foretagenet)

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og