Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af nyt digitalt kamera
Fra : Claus

Dato : 30-05-03 19:46

Hej,

Jeg skal til at udskifte mit nuværende 1 MP digitale kamera og er ret
sikker på, at jeg vil købe et Olympus C-5050Z. Jeg har dog et par
spørgsmål forinden.

1. Hvis man udelukkende vil lave 10 X 15 billeder (fra fotohandleren)
er der så noget vundet ved at købe et 5 MP pixel kamera fremfor eks.
et på 3 MP. Det jeg mener er om et 10 X 15 billede alt andet lige vil
blive bedre jo højere opløsning det er taget med eller der er en
grænse.

2. Delay - Jeg kan ikke helt få dette begreb på plads. Er det den tid
der går fra man trykker til billedet er lagret på RAM-kortet eller er
det den tid der går fra man trykker til motivet er "fanget".

På forhånd tak.

/Claus Andersen

Fra : max

Dato : 30-05-03 19:51

> [...]
> der går fra man trykker til billedet er lagret på RAM-kortet eller er
> det den tid der går fra man trykker til motivet er "fanget".

Det er et ordentligt spring..
1. Nej der er ikke noget vundet..!
2. Svært at sige ude af context, men det er sansynligvis
den tid der går fra du trykker på knappen og kameraet har
lavet alle indstillinger til billedet tages..
-max-

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 30-05-03 21:48

> 1. Nej der er ikke noget vundet..!

Ikke enig. Jo flere megapixel jo mere kan du beskære billedet og stadig på
et ordentligt print heraf.

Henrik

Fra : Kenneth

Dato : 30-05-03 22:02

> Ikke enig. Jo flere megapixel jo mere kan du beskære billedet og stadig på
> et ordentligt print heraf.

Hvis man bare resizer ned, er der ikke vundet noget, men du har ret i, at
man kan croppe det ud, så det ser bedst ud.

Kenneth

Fra : Mose

Dato : 31-05-03 09:12

> [...]
> et på 3 MP. Det jeg mener er om et 10 X 15 billede alt andet lige vil
> blive bedre jo højere opløsning det er taget med eller der er en

Hvis du SLET ikke vil efterbehandle er der ikke noget vundet, men vil du
derimod foretage ændringer og efterfølgende foretage "Zooming" på en del af
billedet er der MEGET vundet.

Olympus c-5050z er for øvrigt er super kamera, som du bliver rigtig glad for

Mose

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-05-03 10:50

Claus wrote:
> [...]
> et på 3 MP. Det jeg mener er om et 10 X 15 billede alt andet lige vil
> blive bedre jo højere opløsning det er taget med eller der er en

Jeg er enig med de andre svar - hvis du bare vil
tage billeder og printe dem ud i 10x15 - så er
2 eller 3 mpixel helt OK.

De ekstra pixel er gode, hvis du vil redigere billederne
og lave udsnitsforstørrelser af f.x. en lille del af
billedet og forstørre det op til 10x15.

Jeg tager "familie-foto's" der normalt ikke skal pilles
så meget ved i 2 mpixel - og de er fine i 10x15 !

Hvis jeg skal være mere kreativ, så tager jeg billederne
i 4 mpixel, så der er noget at smide væk af.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Lars Møller

Dato : 31-05-03 15:23

Hej Claus

Erfaringsmæssigt vil jeg sige at alt andet lige, jo flere pixels du har som
udgangspunkt jo pænere billeder får du. Ikke så meget med hensyn til
størrelsen på billederne men mere af hensyn til farvegengivelsen. Vores
fotolab printer med 400dpi hvilket ved 10x15cm (4x6") giver 3,84 megapixel
opløsning på printet. Ved en 20x30cm forstørrelse som du sikkert på et eller
andet tidspunkt gerne vil have bruges der 15,36 megapixels og her kommer
kameraets opløsning klart til kort hvis du kun har 2 megapixels. Godt nok er
Photoshop og softwaren i fotolabbet gode til at interpolere billedet op, men
man kan nu godt se forskellen på kameraets opløsning her. Glem heller ikke
at et digitalkamera ikke kun består af pixels, men også af et objektiv, en
afstandsmåler, en lysmåler osv. osv. Hvad nytter det at have 24 megapixels
hvis billedet er uskarpt og overbelyst når det rammer censoren....... Jeg
har set plakatforstørrelser fra 3 megapixels kameraer der var bedre end A5
forstørrelser fra 5 megapixels kameraer...... Stof til eftertanke eller hvad
?

Med venlig hilsen

Lars Møller

Fra : Claus

Dato : 01-06-03 13:32

Hej Lars,

Tak for dit input. Jeg vil give dig helt ret. MP er ikke det eneste
kvalitetsparameter på et digitalt kamera. Jeg føler mig nu rimelig
overbevist om, at de parametre du nævner, er rigtig gode i Olympus
C-5050Z http://www.dpreview.com/reviews/olympusc5050z/

eller hvad ???

/Claus