Hvor varmt kan et grafikkort tåle at blive~
Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 30-05-03 17:28

Så mente vejrguderne åbenbart at vi skulle have noget sommervejr og min
lejlighed og ikke mindste min computer er blevet godt og grundigt varmet op.

Mit Daytona GeForce4 Ti4200 bliver altid rimelig varm, så jeg ville lige
mærke hvordan den havde det idag. Efter at være tæt på at have brandt mine
fingre på en af spollerne på undersiden af kortet, satte jeg en
temperaturmåler på printpladen lige ved siden af en af spolerne.

Til min store overaskelse ligger temperaturen lige nu og svinger imellem
95-100 grader!!!
Der er godt nok en 27-28 grader i min lejlighed lige nu, men det kan da ikke
passe at et grafikkort skal blive så varm bare pga af lidt solskin?
Kan grafikkortet (og resten af computeren for den sags skyld) overhovedet
holde til at være så varmt?

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 30-05-03 23:02

On Fri, 30 May 2003 18:28:28 +0200, Johnny Jakobsen wrote:

> [...]
> Der er godt nok en 27-28 grader i min lejlighed lige nu, men det kan da ikke
> passe at et grafikkort skal blive så varm bare pga af lidt solskin?

Mjae... stiger lufttemperatuern 10 grader, så bliver kortet også 10 grader
varmere. Nogle steder i verden har de det da "værre".

Hvis køleprofilet bliver så varmt, må der være fin kontakt mellem
køleprofil og GPU. Om blæser eller køleprofil er lige i underkanten er en
anden historie.

> Kan grafikkortet (og resten af computeren for den sags skyld) overhovedet
> holde til at være så varmt?

Levetiden vil da nok falde, men ikke så meget at du skal bekymre dig om
det. Så længe det er stabilt og ikke laver fejl i grafikken er det ikke
_for_ varmt.

--
Lars

Fra : Peter Anskjær

Dato : 31-05-03 12:13

"Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> wrote in message
> [...]
> passe at et grafikkort skal blive så varm bare pga af lidt solskin?
> Kan grafikkortet (og resten af computeren for den sags skyld) overhovedet

Jeg vil mene at levetiden for kortet bliver forkortet utroligt meget med så
høj temperatur. Hvor varmt er der i dit kabinet? Du skulle nok tage og få et
bedre airflow. Hvis det ikke er det der er problemet, så tror jeg der er
noget galt med kortet.

Mvh
Peter

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 01-06-03 15:24

> [...]

et
> bedre airflow. Hvis det ikke er det der er problemet, så tror jeg der er

Mit kabinet står åbent lige nu, så der er ikke det store airflow i den. Men
selv om jeg sætter en stor bordblæser til at blæse direkte ind i kabinettet
ligger den stadig oppe på nogen og 80 grader (CPU'en ligger kun lige over 30
grader).
Det skal også lige siges at det ikke er GPU'en der bliver så varm, det er på
selve printpladen jeg måler den temperatur.
Jeg tror faktisk også at GPU'en er gået sig en tur, jeg kan ihvertfald ikke
få noget somhelst 3D grafik til at køre. Det underlige er bare at 2D grafik
kører næsten uden problemer. Men jeg tror nu den ryger en tur til RMA meget
snart.

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Caspar Nielsen

Dato : 01-06-03 22:03

Hmmm... havde dt samme problem med mit Daytona TI4200. kunne godt spille 2d
men ikke 3d. Fik det byttet uden problemer.

Mit bud er, at Daytona TI4200 åbenbart har et varmeproblem, som forkorter
deres levetid væsentligt. mit var kun 6 mdr gammelt!!!