Erfaringer bagplade og enkeltflaskeadaptor
Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 30-05-03 16:28

Hej NG

Et par spørgsmål omkring bagplade og harness.

Jeg ønsker at skifte min konventionelle bcd ud med vinge, bagplade og
harness, men jeg har lige nogle spørgsmål omkring denne sammensætning.

Jeg har nu dykket med bcd i en årrække, men jeg er efterhånden ret træt af
at dykke med den. Jeg ønsker derfor at udskifte med bagplade, vinge og
harness, hvilket jeg har fået indtrykket af at skulle være meget slidstærkt,
sikkert og skulle sidde godt. Jeg ønsker at investere i et dobbeltsæt,
hvilket også er grund til mit ønske om udskiftning, men pt dykker jeg med
enkeltflaske og jeg kommer højst sandsynlig til indimellem at benytte mig af
enkeltflaske fremover.

Vingen jeg har tænkt på at købe er en Dive Rite rec wing (Ikke noget
DIR-dykkere ville eje), som jeg tror, kan holde faconen uden at flappe om
enkeltflasken.

Da bagplade er skabt til dobbeltsæt har jeg egentlig ingen spørgsmål til
dette, men er der nogle der har erfaringer med enkeltflaskeadapter til
bagpladen?

Sidder flasken ikke langt fra ryggen? Er det er problem? Sidder den
overhovedet godt? Eller skal jeg finde på en helt anden løsning?

Håber der er nogle der har lyst til at dele ud af deres erfaringer.

mvh

MNM

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-05-03 16:52

Morten Mandrupsen:

> Vingen jeg har tænkt på at købe er en Dive Rite rec wing (Ikke
> noget DIR-dykkere ville eje), som jeg tror, kan holde faconen uden
> at flappe om enkeltflasken.

Det kan den ikke.

Halcyon Pioneer wings er det eneste der du'r

(NB, vi handler _ikke_ med Halcyon længere)

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Morten Dall

Dato : 30-05-03 17:05

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Morten Mandrupsen:

> Det kan den ikke.
>
> Halcyon Pioneer wings er det eneste der du'r

som Peter siger, skal du have en winge til enkelt flaske, hvis du vil dykke
med enkel flaske, ellers udsætter du dig for sn stor fare i overfladen,

de eneste der laver en ordelnlig singel vinge PT. er Halcyon, men den kan
være lidt svær at få fat i lige for tiden i DK.

hvis du er interaseret, har jeg en kammerat der har en helt ny der aldrig
har været brugt som han gerne vil sælge, (så kan du spare et par hundrede kr
og få en rigtig fed vinge)

mvh Morten Dall

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-05-03 12:10

http://www.halcyon.net/dealers/europe.shtml
Sværer er det vel heller ikke, det skulle undre mig meget om Halcyon Denmark
ikke var kapitalstærke nok til at opbygge et tilstrækkeligt bufferlager i
den nærmeste fremtid.

JZC

Morten Dall <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed78135$0$97252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Morten Dall

Dato : 31-05-03 15:32

"Johnny Christensen" <Johnny_Chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Denmark
> ikke var kapitalstærke nok til at opbygge et tilstrækkeligt bufferlager i

JA JA fint nok, PT er det sådanne at de forhandler jeg har handlet med, har
meldt at de PT ikke kunne skaffe Halcyon producter, da Halcyon har opsagt
deres forhandlere, og ingen har hørte noget til "Halcyon Denmark" man kender
end ikke navnet bag "Halcyon Denmark" og en hjemme side har de heller ikke,
er der over hovet nogle der kender noget til "Halcyon Denmark" og ved hvad
der sker ?
jeg syntes måske det var en ide de havede vendtet med at sige nogle
forhandler op før "Halcyon Denmark" var på plads og oppe og køre.

md

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-05-03 16:20

Nåda, men hvem er blevet sagt op (udover dk.techgear naturligvis, jævnfør
webpolitikken) jeg var ikke klar over at der eksisterede et desideret
forhandler net allerede ?
At de ikke har en hjemmeside (for Halcyon) tager jeg nu ikke som negativt.
Måske foretrækker de at etablere et seriøst samarbejde med deres kunder, så
der ikke kommer blandene signaler om hvem kan / må hvad. Senere kan
markedsføringen til forbruger leddet træde i kraft.
For ikke at udvande den goodwill der knytter sig til et bestemt produkt,
skal man værne om det. Basic brand making 101.

Sådan tror jeg nu nok politikken er for "ikke-dykkkerbranchen" handelslivet.
Hvem ved, måske har Halcyon Denmark en-eller-anden baggrund fra den del af
forretnings verdenen.

nyhedsmeddelelse:3ed8bce1$0$97159$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Søren M

Dato : 30-05-03 17:04

Hej Morten!

Jeg har dykket med bagplade og enkeltflaske i et års tid nu. Jeg har før
dykket med flere forskellige veste, og kunne ikke finde mig tilpads med
nogle af dem.

Jeg kan kun sige at jeg var positivt overrasket! Den sidder bare hvor den
skal, og fordeler vægten rigtigt godt på ryggen. Jeg har dykker med
soft-pack, og her fik jeg ondt i ryggen. Dette er ikke et problem mere.

Nu dykker jeg ikke med enkeltflaske-adaptor, men har to remme der går
igennem bagpladen og wingen, og holder flasken på plads. Flasken sidder ikke
langt fra ryggen med det her set-up. Den sidder faktisk tættere på, end hvis
man dykker med det plastikskjold, der sidder i flere alm. BCD-veste. Jeg
skal ikke kunne sige, hvor langt den sidder fra med en adaptor.

Slidstærk?? Yep, der er ikke noget der kan gå i stykker. 3m/m rustfast stål,
lidt seletøj, og et spænde. Ikke til at ødelægge

Det der med at den er svær at komme ud af, kræver bare et par dyk, så har
man lært det. Nå seletøjet er indstillet, skal man ikke gøre mere. Så er
justeringen der bare.

Kan kun anbefales, både til enkelt og dobbeltsæt.

Kig her....... http://www.dktechgear.dk under "Bagplade og harness" og her
http://www.dir-dk.org/udstyr/enkelt.html#Bagplade

/søren
.....og ja, der er mange meninger om dette, men prøv det, og se om det er
noget for dig.

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 31-05-03 11:03

Hej Søren!
Du skrev:
> [...]
> man dykker med det plastikskjold, der sidder i flere alm. BCD-veste. Jeg
> skal ikke kunne sige, hvor langt den sidder fra med en adaptor.

Hvilken vinge bruger? Bruger du Halcyon eller et andet mærke? Er det en der
er beregnet til enkeltflaske, eller kan du også bruge den dobbeltsæt?

Monterer du bare flasken direkte på den lille forhøjning midt på bagpladen?

I fremtiden vil jeg mest benytte mig af dobbeltsæt og jeg vil derfor
prioritere vinge til dobbeltsæt højst.

Tak for den gode respons her på NG.

mvh

MNM

Fra : Peter Laustsen

Dato : 31-05-03 20:20

Hej...

Jeg kan ikke helt forstå at du vil købe en RecWing...

Classic wingen har 4 kg mere opdrift, inflatorslangen er kortere (56 cm i
forhold til rec'ens 69 cm!).
Desuden sidder Classic'ens feeder-slange monteret i midten af wingen, dvs.
at du ikke kommer i konflikt med 1-trin'ene på dit dobbelt-sæt. Wingen har
heller ingen stropper (til at spænde sækken sammen med) den er derimod syet
af noget elastisk materiale som giver sig alt efter hvor meget den er pustet
op...

Tjah, jeg kan ikke sige andet end at jeg hellere ville ha' en
Classic... -jeg har selv en SuperOne-wing som er ALT ALT for stor til mit
sæt...

--

Med venlig hilsen / Greetings
- Peter Laustsen, Denmark

Fra : Peter Laustsen

Dato : 31-05-03 20:22

Off topic, I know...

Men tjek lige det her seje billede!

http://www.peterlaustsen.dk/Billeder/pede-stor.jpg

Hvem sagde wanna-be tech-diver??? (med Stroke-wing)

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-06-03 01:28

Som så mange ting her i livet, er tricket i den trimning du laver. SuperOne
wing er som du selv har bemærket for stor, direkte leveret fra fabrikken,
til det tilsyneladene 2x10 sæt du dykker med. Lav en korekt trimning på dine
bungee cords, det er det de er der for.
I flad tilstand lægges wingen helt ind om sig selv, bungee'n kortes op så
den ligger lige, men afslappet. Så har du den rigtige trim på sættet. Jeg
veksler selv mellem 2x10 og 2x15, og har mindre modstand + risiko ved
vragpenetrering i sammenligning med flap-flap wings a la Classic, Zeagle,
Halcyon osv.

JZC

Peter Laustsen <bassisten@tele2adsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ej7Ca.1240$Fm6.1154@news.get2net.dk...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-06-03 11:07

Johnny Christensen:

> og har mindre modstand + risiko ved vragpenetrering i
> sammenligning med flap-flap wings a la Classic, Zeagle, Halcyon
> osv.

Vås.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-06-03 17:47

Udtalt af en mand der ikke dykker vrag, men _dypper_ på vrag. En der er
bange for at lade hans selvopfattelse blive skadet ved at lette røven og gå
ud og gøre det der kendetegner en velorienteret dykker. Nemlig dyk, dyk
meget, dyk under forskellige forhold, dyk når forholdene er lort, dyk når
forholdene er guld, lær af de direkte erfaringer du drager dig under de alle
disse dyk.

JZC

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns938D7B50FB723fjelsten@194.255.237.194...

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 01-06-03 19:10

Har prøvet begge dele, og vil give Johnny ret.

Mvh. Per Siebeneicher.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 01-06-03 22:56

> [...]

> meget, dyk under forskellige forhold, dyk når forholdene er lort, dyk når
> forholdene er guld, lær af de direkte erfaringer du drager dig under de

hmmm, ja , så simpelt er det .
^5

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-06-03 13:09

Johnny Christensen:

> [...]
> når forholdene er lort, dyk når forholdene er guld, lær af de
> direkte erfaringer du drager dig under de alle disse dyk.

For det første vil jeg gerne have du forklarer hvad "dypper" vrag
betyder. Er det en betegnelse for folk der ikke ligger på samme sted i
20 minutter for at fotografere en pullert til DYK? Eller for folk der
keder deres røv i laser efter 20 minutters sightseeing? Eller folk der
har en bedrere erfaring end kun vrag - dvs. også natur og huler?

Dernæst, ville jeg gerne at du fortæller mig hvor du har en viden om
hvor ofte jeg dykker siden du tydeligvis mener du er informeret om
dette.

Det ville passe mig udmærket hvis du giver en oversigt over de dyk jeg
har lavet i år, især med fokus på dyk hvor forholdene var lort. Så kan
vi jo fortsætte derfra...

Personligt mener jeg andre ting er mindst lige så vigtige som at dykke
især nær man har en vis erfaring: jeg har jeg lige være på et Cave2-
kursus (som jeg ikke gennemførte pga en urinvejsinfektion) hos en
instruktør hvis dykketeknik var 100-fold bedre end noget jeg nogensinde
har set i DK - det tror du ikke man lærer mere af end ved blot at
dykke? Eller mener du din teknik er så blændende at den ikke kan
forbedres - eller at den automatisk bliver det blot ved at dykke mere?

PS. Huler kan også være temmeligt "små", jf hænge-i problematikken.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-06-03 16:10

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns938E8FF8297C1fjelsten@194.255.237.194...
> For det første vil jeg gerne have du forklarer hvad "dypper" vrag
> betyder. Er det en betegnelse for folk der ikke ligger på samme sted i
> 20 minutter for at fotografere en pullert til DYK?

Nej, i min ordbog er en vrag _dypper_ en betegelse for folk der går i vandet
primært for at markere at de har været der. Selve grunden til at dykke på
vrag, er ikke at de har en passion for det. Passionen er f.eks via at finde
små guldkorn (a la Allan Jensen o.m.a.) Tage billeder der forhåbentlig ser
relativt ok ud ( jeg selv o.m.a.) Se _vraget_ og hele oplevelsen derpå,
natur og hele baduljen (99,99 % af de vrag _dykkere_ jeg kender)
Denne passion driver folk til at gå længere, sætte sig bedre ind i
detaljerne, svømme ind der hvor der knap er plads og have mere tid på de
forskellige vrag - hvor dykningens faktiske forhold er og hvor teoritisk
viden vil blive bekræftet eller afkræftet.
Når grunden til en gang imellem at lave denne afart af dykningen, er at
det-må-man-jo-nok-hellere-ellers-forbliver-jeg-knastør-imellem-de-huledyk-je
g-egentlig-hellere-vil-lave. Så går der lynhurtigt overfladisk erfaring i
det, som man totalt skråsikkert mener at have check på.

Så gives der svar som er "DIR siger vås, derfor siger jeg vås, uagtet at
forholdene er anderledes end der hvor jeg har min relevante erfaring"

>Eller for folk der
> keder deres røv i laser efter 20 minutters sightseeing?

Ja, det er også meget dækkende, jævnfør ovenstående. Mangel på drive, der
gør at du ikke gider at gå længere og gøre dig flere erfaringer i denne
dykning.

> [...]

> Det ville passe mig udmærket hvis du giver en oversigt over de dyk jeg
> har lavet i år, især med fokus på dyk hvor forholdene var lort. Så kan

Når forholdene skifter fra acceptabelt til uacceptabelt, er det nødvendigt
at have nok overskudskapasitet til at hanke op i bollerne og arbejde
målrettet med problemet. Det er uanset om man er på en luksus båd eller skal
bjærge sig selv og sit udstyr op af en dykkerstige på en lille stærkt
gyngende Havkat. Når andre så kan gøre den handling man selv var 20 minutter
om, i løbet af 1/10 den tid, så indikerer det en erfaring i at tage sig
sammen, der nok bør øves lidt på.

> Personligt mener jeg andre ting er mindst lige så vigtige som at dykke
> især nær man har en vis erfaring: jeg har jeg lige være på et Cave2-
> kursus

Bestemt, du lærer mange gode ting på dit hulekursus. Meget kan overføres
direkte til vrag. Andet kræver en nærmere analysering. Så vidt jeg er
orienteret (jeg var cavern guide i Eden Rock og Devils Grotto i 3 år) er de
fleste huler lavet af limestone eller alternativt granit a la Norge /
Sverige (Canada måske ?). SVJV er der ingen huler bestående af forrevet
metal.... Måske kan du med din DIR hulekonge status rette mig på det punkt,
jeg har jo ikke en _uddannelse_ i det ?
DIR og huledykning på den måde du vil praktisere den generelt, er opstået i
Floridas huler. Igennem et par tusind år har vandet arbejdet sig gennem
kalkstenen, startende med en lille revne og efterhånden som der kom fart på,
udvidet denne til en dykbar tunnel. Nogle steder er der nok plads til at
køre en Greyhound bus sidelæns igennem, andre steder er der restriktioner
hvor dykkern må trække sig igennem, hvis han vil dykke der. Selve materialet
som væggen består af er igennem mange år blevet slebet (relativt) jævnt.
Derfor gør det ikke særligt stor skade hvis en wing flap, ligger mellem
flasken sættet og hulevæggen når man smyger sig igennem. Standarden på den
type wing er at bygge den i lidt kraftigere materiale, alternativt går man
igang med at betrække inderblæren med en bilslange. På den type dykning er
der en stor klemmeflade og ikke noget skarpt / spids.

Vragdykning under penetrering, vi går begge to ind i et overhead enviroment.
Forskellen er dog at jeg typisk tilbringer en større del af dykket i en
restriktion. Denne restriktion har enten forrevne, og dermed, skarpe kanter,
måske med en lille satan der stikker ud . Eller kanten kan være glat, men
temlig smal (dør / lugekarm o.s.v.) I det første tilfælde er det selve den
stikkende saten vi er bekymret for, i det andet tilfælde er det den mindre
klemmeflade der skal overføre kraften der skaber skaden.
Til vragdykningen er det derfor ikke helt så fedt at lægge sin wing op på
siden af flaskerne, der hvor der rigtigt er noget støtte bagfra når der skal
punkteres.
En korrekt opsat SuperOne wing (som diskutionen blev affødt af) holder
blæren tættere indtil kroppen og længere nede af flaskesiden. Dermed
formindskes risici i den henseende.
Og Peter, hvis du svarer... Jamen hvad så med bungee cord'sene man kan jo
hænge fast... så har du dermed afsløret at du ikke har set en korrekt opsat
DiveRite SuperOne.
OMSen vil jeg ikke forsvare, der er vi enige.

VÅS er en ting der slynges ud uden omtanke og uden erfaringsbaggrund.
ERFARINGSBAGGRUND er en ting der kræver tid, penge og muligheder for at
erhverve.
MULIGHEDER får man ofte kun når man erkender at man kan ikke overkomme
alting ved dykningen selv
DYKNINGEN er det der er formålet, ikke undskyldningen
UNDSKYLDNINGEN for at være aktiv dykker, er at det er fedt

JZC, lommefilosof
(verden er smart indrettet, det hele hænger sammen)

-----------
>(som jeg ikke gennemførte pga en urinvejsinfektion)
Ehh... mere information end jeg har behov for...

Fra : Peter Laustsen

Dato : 02-06-03 18:19

Hej Johnny!

Jeg har diskuteret problematikken om Bungee's med Fjelsten før... én ting er
at jeg ikke kunne få min wing stor nok (da jeg i uvidenhed købte en wing som
den første i klubben), en anden er at jeg aldrig har brugt de omtalte
bungee's...

Skal de strammes så meget at har nok volumen (i 100% oppustet tilsatnd) til
at bjerge mig selv + 1 makker?
Man skal vel regne med en eller anden belastning...

Altså, jeg regner jo med at jo mere man strammer bungee'erne jo mindre luft
kan den rumme...

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-06-03 19:07

Tricket er, du lukker alt luften ud af wingen og ligger den fladt på bordet.
Der foldes wingen ind over sig selv, således at gennemførings stropperne med
plastic rørene, går ind og ligger inden for 5 cm afstand. Så korter du
bungee cord'en op så den løber i afslappet tilstand, men uden ekstra
materiale. Det giver dig en løftekraft på 25-28 kg når overtryks ventilen
går. Husk at puste wingen op, når du har lavet modifikationen, men før du
samler systemet helt. Der kontrollerer du at din bungee ikke støder på
nederste dumpventil indvendigt, hvis den gør er det fordi at bungeen er
blevet trådet forkert og du skal rette fejlen.

Hvis der er kugle i snoren til dumpventilen, så klip den af. Du har ikke
brug for den og under uheldige omstændigheder kan den more sig med at dumpe
din luft.

Generelt sætter jeg aldrig et system op til at kunne bjærge makkeren
ligeledes. Det ville betyde at du faktisk skulle dykke rundt med en
gigantisk hævesæk på ryggen... og det var jo ikke helt meningen. Når
makkeren er på spanden, så brug hans systemer, tørdragt + wing og dumpning
af bly / canister, til at bjærge ham i overfladen. Under overfladen kræves
mindre løftekraft, så der er dit problem (lidt) mindre.

Mht inflator dump der støder på første trin, det problem har jeg aldrig haft
med 2x10, 2x12 eller 2x15. Jeg bruger Scubapro mk20, men det samme vil være
tilfældet med Apex 1. trin. Jeg har mine flasker højt monteret for at give
bedre adgang til ventil nedlukning. Det giver mig samtidig god horisontal
stilling i vandet for at minimere opstøvningen.

JZC

Fedt billede du har på din webforside.

Peter Laustsen <bassisten@tele2adsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:QJLCa.484$Aj6.278@news.get2net.dk...

Fra : Peter Laustsen

Dato : 02-06-03 20:10

Jeg bruger faktisk Apeks trin... begge to...

Jeg vil prøve at følge din opskrift på opsætning i morgen...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-06-03 12:31

Johnny Christensen:

> [...]
> går i vandet primært for at markere at de har været der. Selve
> grunden til at dykke på vrag, er ikke at de har en passion for

Du mener altså at med mindre man får jern på af at dykke på vrag kan
man umuligt have nogen som helst viden om, hvad vragdykning indebærer?
Det er sådan jeg læser din udtalelse. I mine øjne er det 100% noget
vrøvl.

Det kan da godt være at oplevelsen er anderledes, men der er intet der
tyder på at ens evner skulle være afhængige af ens entusiasme for typen
af dyk.

> Se _vraget_ og hele oplevelsen derpå, natur og
> hele baduljen (99,99 % af de vrag _dykkere_ jeg kender)

Du mener altså at jeg ikke ser vraget når jeg dykker på det?

> Denne passion driver folk til at gå længere, sætte sig bedre ind i
> detaljerne, svømme ind der hvor der knap er plads og have mere tid
> på de forskellige vrag

Du mener at der er ligefrem proportionalitet mellem...

.... evnen til at kunne kende en type gangbro fra en anden,
.... tiden tilbragt på vrag

.... og hvor god (teknisk) vragdykker man er?

Hele min pointe i dette er at det kan sgu godt være "I"
ægte/passionerede/sande/he-man vragdykkere kan fortælle hele vragets
historie, identificere diverse dele på vraget, men jeg kan nævne de
første 20 huledykkere, der er bedre (vrag-)dykkere end jer fordi deres
dykketeknik ligger på sådan et niveau, at det vil tage jer årevis at nå
dertil.

De vil kunne gå ind de steder hvor I gør det - men blot mere sikkert
pga deres teknik. Det er sandt at deres (min) manglende passion vil
forhindre dem (mig) at gå ind visse steder, men disse steder er i mine
øjne ikke sikkert at gå ind. For at omskrive huledykkernes vigstigste
ordsprog: "det er intet på et vrag der er værd at dø for".

Prøv at fortælle en historie om det mindste sted du har været inde?
Hvor meget penetrering laver du - i % af den tid du tilbringer på vrag:
5%?

> [...]
> uledyk-je g-egentlig-hellere-vil-lave. Så går der lynhurtigt
> overfladisk erfaring i det, som man totalt skråsikkert mener at

Jeg har svært ved at forstå at du kan påstå at kende min fulde tilgang
til vragdykningen.

> Så gives der svar som er "DIR siger vås, derfor siger jeg vås,
> uagtet at forholdene er anderledes end der hvor jeg har min
> relevante erfaring"

Du lider som mange at den vildfarelse at der er færre DIR vragdykkere
end DIR huledykkere.

Derudover mener jeg ikke at huler og vrag er så forskellige, set fra et
dykketeknisk synspunkt.

> Ja, det er også meget dækkende, jævnfør ovenstående. Mangel på
> drive, der gør at du ikke gider at gå længere og gøre dig flere
> erfaringer i denne dykning.

Nu bliver du nødt til at forklare "gå længere". Penetrere mere? Dykke
flere vragdyk?

God teknik er i mine øjne god teknik.

> [...]
> kan gøre den handling man selv var 20 minutter om, i løbet af
> 1/10 den tid, så indikerer det en erfaring i at tage sig sammen,

Hvordan du er i stand til at udtale dig om en episode hvor du ikke selv
var tilstede forekommer mig temmeligt arrogant. Der er så mange
variable i den episode du ikke kender til at jeg ikke gider at
diskutere den med dig, da du tydeligvis ikke kender alle detaljerne i
hvad der skete.

> [...]

> SVJV er der ingen huler bestående af forrevet metal.... Måske kan
> du med din DIR hulekonge status rette mig på det punkt, jeg har jo

(Lim-)sten kan være lige så skarpt som metal. Det ved jeg _personligt_
og en af Lundgrenbrødrene rev deres dragt i stykker på en sten i Plura
for mange år tilbage. Er det svar nok?

> DIR og huledykning på den måde du vil
> praktisere den generelt, er opstået i Floridas huler.

Huledykningen er, men ikke DIR (alene).

> Nogle steder er der nok plads til at
> køre en Greyhound bus sidelæns igennem, andre steder er der
> restriktioner hvor dykkern må trække sig igennem, hvis han vil
> dykke der.

Andre steder er tunnellerne så små at de kun kan dykkes "no-mount".
Dette praktiseres ikke DIR, pga risikoen.

> Selve materialet som væggen består af er igennem mange
> år blevet slebet (relativt) jævnt. Derfor gør det ikke særligt
> stor skade hvis en wing flap, ligger mellem flasken sættet og
> hulevæggen når man smyger sig igennem.

Se ovenfor. Der kan være skarpe kanter og i modsætning til vragdykning
foregår _hele_ dykket i nærheden af kanter/vægge, så selvom de fleste
huler er nogenlunde fri fra sylespidse kanter vil ens wing typisk være
i kontakt med siderne/loftet mere på et huledyk end på et vragdyk.

> [...]
> igang med at betrække inderblæren med en bilslange. På den type
> dykning er der en stor klemmeflade og ikke noget skarpt / spids.

Jeg har lige givet dig eksempler på det modsatte og derudover er
materialet i f.eks. en Halcyon wing mindst lige så kraftigt som i en
DR.

> [...]
> saten vi er bekymret for, i det andet tilfælde er det den mindre
> klemmeflade der skal overføre kraften der skaber skaden.

Kan vi blive enige om at disse restiktioner i langt størstedelen af
tilfældene er døre, luger, etc.? I selve rummene er der ikke

> Til vragdykningen er det derfor ikke helt så fedt at lægge sin
> wing op på siden af flaskerne, der hvor der rigtigt er noget
> støtte bagfra når der skal punkteres.

Nu er der ikke ret mange der scooter under penetrering (med mindre man
er på Britanic), så kan vi blive enige om at hastigheden ikke er ret
stor? Der er altså mulighed for at positionere sig så godt som muligt
før man bevæger sig gennem restriktionen. Dernæst burde ens wing ikke
være fuldstændigt fyldt til bristepunktet, således at kommer der en
påvirkning udefra vil luften første omgang forsvinde til et andet
område af wingen, korrekt?

> En korrekt opsat SuperOne wing (som diskutionen blev affødt af)
> holder blæren tættere indtil kroppen og længere nede af
> flaskesiden. Dermed formindskes risici i den henseende.

Det gør også at luften i wingen ikke kan vandre 100% frit (hvilket kan
ødelægge ens trim) samt den giver mere svømmemodstand (ikke særligt
relevant inde i vraget).

> Og Peter, hvis du svarer... Jamen hvad så med bungee cord'sene man
> kan jo hænge fast... så har du dermed afsløret at du ikke har set
> en korrekt opsat DiveRite SuperOne.

Jeg ved de sidder på indersiden. Dette ændrer ikke de problemer de
skaber udover ihængningsfaren.

> [...]
> DYKNINGEN er det der er formålet, ikke undskyldningen
> UNDSKYLDNINGEN for at være aktiv dykker, er at det er fedt

Ovenstående vil jeg undlade at kommentere, da det er lige så
uunderbygget som min "vås"-bemærkning, men til gengæld er en
lommefilosofisk betragtning over hvad det i dine øjne kræves for at
være dykker - eller sådan noget (jeg er ikke sikker på hvad du prøver
at sige).

Det undrer mig at en del DIR vragdykningsgrupper lader til at dykke med
ikke-bundie-wings uden problemer.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-06-03 17:12

Peter
Studenterhuen er ikke den der trykker allermest når du er presset. Du har
ellers en fin uddannelse, der nok kunne gøre dig i stand til en
argumentation. Men når du er på røven så kommer billedet af den skaldede
tandløse dreng der spiller banjo.

> [...]
> af dyk.
>

> Du mener altså at jeg ikke ser vraget når jeg dykker på det?

Jeg mener helt præsist at du udfører dyp på vrag, der er overfladiske fordi
du ikke har interessen.
Den manglende interesse gør at du ikke gør detteher særligt ofte.
Når du gør det er det i højere grad for dykkertræningens skyld.
Dykketræning er helt rigtig i sig selv, men forskellen på et ukompliceret
træningsdyk og et hvor færdighederne skal anvendes er der hvor erfaringen
opnås og grænserne flyttes.
Af ego årsager vælger du at tro på dine dyk som en målestok, som du
refererer til under newsgroup diskutioner. Eksempel : Søren Arnvig lavede en
udemærket opremsning om at Nitrogen ikke er det eneste der sørger for at vi
bliver trætte efter dykning. Dit fantastiske svar var til effekten af : Ja,
men nu har _jeg_ jo dykket dybt med meget helium på Seattle og det har _du_
jo slet ikke, vel Søren. Og efter mit dyk (underforstået heltedyk) var vi
slet ikke trætte !!!!!

Da jeg så dette var jeg endnu engang ved at brække mig. Min første mistanke
var at dette var endnu et overfladisk Fjelle bounce dive. Mistanken blev
kraftigere af de efterfølgende postings, hvor du var som sædvanlig tåget om
detaljerne.
Ca 1½ måned før du offentliggjorde dir-dk hjemmesiden, søgte jeg efter den
og fandt den via google. Der blev mistanken verificeret ved at kigge under
turbeskrivelser. Præmisserne som du brugte som baggrund til at slå Søren i
hovedet med var et 20 minutters bounce dyk, med scootere til at hale jeres
dovne røve rundt på vraget. Tiden i vandet var lige en sjat over 1 time. DET
KAN MAN SKU IKKE BRUGE SÅ SKRÅSIKKERT TIL SÅDANNE UDTALELSER.
Vandtemperaturen var ikke en faktor, jeg ved det for vi var selv på Seattle
weekenden efter. Der havde vi 50 minutter mellem 74 (jeps, den _er_ 74 m
indvendig) og 50m. Derefter til deko op langs agterenden hvor det bare er at
ligge og nyde udsigten. Vi slap vraget ved 80 min og i overfladen ved
180-190min. Guess what, erfaringingen siger mig at man bliver træt af at
gøre det i 3 dage, og det holdt også stik.
Og nej, før modsvaret kommer, jeg mener heller ikke at vores dyk er et
heltedyk. Vi tog det stille & roligt, og vil blive ved med at betragte det
sådan. Der skal nok være andre der giver den mere gas end vi gør.

Kort sagt Peter, jeg mener du er fuld af fup, dette var kun 1 eksempel men
jeg har set mange andre gange du udtaler dig om noget du har overfladisk
eller teoritisk erfaring med.

Beklager møgfaldet, men det var dig selv der lagde op til det.

> Du mener at der er ligefrem proportionalitet mellem...
>
> ... evnen til at kunne kende en type gangbro fra en anden,
> ... tiden tilbragt på vrag

Hey, jeg er ret imbicil når det kommer til skibskendskab. Jeg er der for at
tage billeder og indfange en stemning. Ikke for at føre en hyggelig og
videne samtale med vraget
Men jeg har da fattet at rattet er det der giver skibet fart og ankeret
bruges til at morse med

> ... og hvor god (teknisk) vragdykker man er?

Passion, så gør man en større indsats. Simpelt arbejdspsykologi, hvis du kan
lide dit arbejde, så kommer du hver gang det er muligt. Er chefen en nar og
arbejdet stinker så er der dømt sygemelding og pornosurf i arbejdstiden.

> Du lider som mange at den vildfarelse at der er færre DIR vragdykkere
> end DIR huledykkere.

Nej det er min opfattelse at der mange der er kalder sig DIR, både hule og
vrag. Men kun en forsvindene lille del af disse har dyk der _ikke_ kun
findes i deres hoveder og på nettet.

LTMD

> Der er så mange
> variable i den episode du ikke kender til at jeg ikke gider at
> diskutere den med dig, da du tydeligvis ikke kender alle detaljerne i
> hvad der skete.

Men du modtog en lektion af moder natur, kombineret med de båder der nu
engang findes.

LTMD

> (Lim-)sten kan være lige så skarpt som metal. Det ved jeg _personligt_
> og en af Lundgrenbrødrene rev deres dragt i stykker på en sten i Plura
> for mange år tilbage. Er det svar nok?

OK det er dermed sket en gang for mange år siden, nu har vi fastslået det.
Frem med lappegrejet, for det _kan_ ske i huledykning. Skal det ligge i
højre eller venstre lomme ?

> [...]
> være fuldstændigt fyldt til bristepunktet, således at kommer der en
> påvirkning udefra vil luften første omgang forsvinde til et andet

Men da wingen løftes op af luften i vingespidsen, vil den have en dejlig
hård baggrund (flaskerne) der dermed yder samme funktion f.eks. som et
skærebrædt når du snitter grønsager.

> Det gør også at luften i wingen ikke kan vandre 100% frit (hvilket kan
> ødelægge ens trim)

Men også sikre at du ikke får for store stillingsskift, når nu er nød til at
vride overkroppen for at se dig omkring.

>samt den giver mere svømmemodstand (ikke særligt
> relevant inde i vraget).

Enig, ikke relevant eller målbart med normal følsomhed.

> Det undrer mig at en del DIR vragdykningsgrupper lader til at dykke med
> ikke-bundie-wings uden problemer.

Javist, men begge metoder virker. Hver har deres fordele, hver har deres
ulemper.
Nogle er mere til forebyggelse, ander er mere til helbredelse.

JZC
LTMD

Fra : Einar Hagen

Dato : 04-06-03 02:47

"Johnny Christensen" <Johnny_Chri@hotmail.com> wrote in message

> OK det er dermed sket en gang for mange år siden, nu har vi fastslået det.
> Frem med lappegrejet, for det _kan_ ske i huledykning. Skal det ligge i
> højre eller venstre lomme ?

Liten digresjon siden vi er inne på hvordan drakt fikk hull
i Plura... Det var ikke lim-sten der det skjedde, men helt
vanlig gråstein (svjv). (TLS350 er deilig å ha på, men ikke
slitesterk nok.)

Einar

Fra : Arnt Eirik

Dato : 06-06-03 03:39

"Einar Hagen" <einar.hagen@chello.no> skrev i melding

> [...]
> i Plura... Det var ikke lim-sten der det skjedde, men helt
> vanlig gråstein (svjv). (TLS350 er deilig å ha på, men ikke

Er det ikke det jeg har sagt hele tiden?? DUI.. fysj føy

Arnt

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-06-03 12:03

Johnny Christensen:

> Da jeg så dette var jeg endnu engang ved at brække mig. Min første
> mistanke var at dette var endnu et overfladisk Fjelle bounce dive.

(Klip)

> dyk, med scootere til at hale jeres dovne røve rundt på vraget.

Jeg gider ikke diskutere med dig, hvis du ikke er i stand til at gøre
det med blot et minimum af saglighed og god tone.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-06-03 13:51

Det er også OK med mig. For uanset hvordan verden ser ud eller hvilke
argumenter der bliver fremført, er du ikke i stand til at se længere end
hvad DIR har tilladt dig at mene eller tænke.

----
JZC
I nogle tilfælde _har_ kejseren faktisk ikke tøj på.

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns939184D78E23Bfjelsten@194.255.237.239...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-06-03 14:54

Johnny Christensen:

> Det er også OK med mig. For uanset hvordan verden ser ud eller
> hvilke argumenter der bliver fremført, er du ikke i stand til at
> se længere end hvad DIR har tilladt dig at mene eller tænke.

Og - æv-bæv - du kan ikke forholde dig sagligt og taler mod bedre
vidende.

Fra : Allan Jensen

Dato : 04-06-03 10:45

nogensinde har set i DK <<

(????)

Kunne tyde på at du stadig er meget uerfaren og oftest bevæger dig i kredse,
hvor kurser udgør hovedparten af dykkene.

Det er ærgreligt at du bruger NG her som terapi Peter og træning i at
tilbagevise og nedgøre alt og alle, som ikke er enige med dig.
Jeg er sikker på, at det afholder mange fra at komme med interessante og
dykkerelaterede emner, når de ved at de kan blive overfuset for en
kommafejl.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Kasper Hingebjerg

Dato : 04-06-03 15:24

Hørt hørt

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-06-03 12:23

Allan Jensen:

> (????)
>
> Kunne tyde på at du stadig er meget uerfaren og oftest bevæger dig
> i kredse, hvor kurser udgør hovedparten af dykkene.

Det mener jeg ikke. For mig er det et eksempel på at det primært er
DIR-dykkere der går op i teknik.

Har du noget undervandsvideo på din hjemmeside? Så kunne jeg jo se
hvordan du ser ud under vandet.

(Personligt er jeg langt fra lige så god som jeg gerne vil være)

> Jeg er sikker på, at det afholder mange fra at komme med
> interessante og dykkerelaterede emner, når de ved at de kan blive
> overfuset for en kommafejl.

Jeg kommenterer (stort set) aldrig andres sprog, så det forstår jeg
ikke.

Din "terapi"-bemærkning viser at du lider af samme problem som Johnny.

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 02-06-03 00:45

jeg dykker med 2*12 eller 1*15 med rec wing.... der er rigelig opdrift og
ingen problemer med tømning af wingen ... (hverken med dobbelt eller enkelt)

nøj

Fra : Peter Laustsen

Dato : 02-06-03 14:52

Min bemærkning angående opdriften var ikke bemyndiget på at der ikke var
nok...

Min vurdering af feeder'ens længde har noget at gøre med at jeg simpelthen
bare syntes den er alt for lang.

Sidst af alt så kender jeg kun ALT for godt til problematikken med at det
ene 1.trin koliderer med dumb-ventilen (som sidder for enden af feeder'en på
wingen)... Dette er møg-irriterende, rec-wingen har også dumb'en siddende i
den ene side af wingen, hvor classic'en har den siddende i midten! (særdeles
velegnet til dobbelt-sæt)...

Fra : Campione

Dato : 02-06-03 08:53

Hej Morten.

Jeg dykker selv med en Classic Wing på mit tunge (tortec) dobbelt 12 og den
er ekstrem god til mit behov. Det jeg er mest overrasket over er den komfort
jeg har i overfladen når jeg puster min wing op, der havde jeg egentlig
forventet min gamle Vector 1000 ville have været wingen overlegen, men nej.
Det har muligvis noget at gøre med mine tunge flasker men alt andet lige må
v-bly kunne kompensere for dette, hvis man har de lette tøse-flasker fra
Faber.

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Kaz

Dato : 04-06-03 14:38

Jeg er også en af "de heldige" Classic Wing dykkere... Min sidder oftest på
et 2x10 sæt, og med v-bly er det efter min mening et fantastisk setup! Jeg
valgte en Dive Rite frem for f.eks. en Halcyon fordi den har en dump ventil
i inflatorslangen, og den vil jeg ikke undvære (trods teoretisk funktions
svigt osv.) da det giver mig komfort "down under". Det er også, efter min
mening, en god placering af inflatoren (i midten). For det først sidder den
ikke "i vejen" mellem de to 1. trin, og desuden kan man selv vælge hvilken
side af kroppen den skal placeres på! Wing'en er i mine øjne anbefalings
værdig, men det er jo meget individuelt hva' man vil ha'...
Mvh.
Kasper (fra Sønderborg området, der gerne gir' en prøvetur "On The
Classic Wing Ride!")

Fra : Nicholas von Rosen

Dato : 02-06-03 10:06

Hej Morten

Jeg har selv en Dive Rite Rec Wing...

Jeg dykker normalt med 2 slanke 12'ere. Dette giver ikke nogen problemer.

Jeg benytter ind imellem også 15 L flaske. Wingen er ikke optimal til dette,
da den er lidt stor og "flabrende" i det, men den kan bruges (Til enkelt
flaske benytter jeg oftest min normale BCD).

Jeg havde tidligere en OMS vinge - den var bedre til enkelt flasken, hvilket
sikkert skyldtes "dræberelastikkerne".

Nick