Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med Nikon Ls-2000
Fra : B Sandager

Dato : 30-05-03 16:26

Jeg har en Nikon LS-2000 filmscanner, som jeg flittigt bruger, men nu har
jeg et mindre (eller større) problem med den: Når jeg skanner negativer med
blå himmel bliver himlen utrolig grumset og grim at se på. Selv når jeg
skanner dem ind i TIF-format så de fylder lidt over 7 MB bliver de grumsede.
Filmen, jeg bruger er Agfacolor Vista 200, og softwaren er Nikon Scan
version 3.1.2.
Er der nogen der har en løsning på dette problem?

Mvh Bjarne

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-05-03 17:27

B Sandager wrote:
> [...]
> og softwaren er Nikon Scan version 3.1.2.
> Er der nogen der har en løsning på dette problem?

Tja, det lyder jo højst sansynligt som støj og det er din film der ikke er
finkornet nok.
Ellers prøv at scanne dem i 10mpix og se hvordan de så ser ud.

Hvor lang tid har du haft scanneren og hvor mange (forskellige) film har du
scannet? Prøv at tage noget billeder med noget god diasfilm, der har du
praktisk taget ingen støj.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : max

Dato : 30-05-03 18:34

> [...]
> version 3.1.2.
> Er der nogen der har en løsning på dette problem?

Prøv at slå støv og ridse programmet fra.. Jeg oplevede
det samme problem med visse film..-max-

Fra : Dag Stinus

Dato : 30-05-03 19:03

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

> Prøv at slå støv og ridse programmet fra.. Jeg oplevede
> det samme problem med visse film..-max-

Jeg har også haft problemet med sort-hvid film. Det hjalp gevaldigt at slå
Cleanimage-funktionen fra. Til gengæld har jeg aldrig haft problemer med
hverken farvenegativer eller dias.

Venlig hilsen
Dag Stinus