Vinterdække
Fra : Stefan Garvig

Dato : 30-05-03 16:01

Hvordan kan det være, at man bør vinterdække visse planter? Jeg har fået
flere mere eller mindre fantasifulde forklaringer:
- Det er for, at planten kan holde varmen om vinteren.
- Planten tåler ikke "bar" frost (hvad det så end er for noget).
- Det beskytter planen (ja tak, men hvordan?)

Jeg mener, at følgende tre forhold vedrørende overdækning kan have
indvirkning på beskyttelse af planter :

1.
Planten beskyttes mod sollys, der måske kan svide planten om vinteren, hvor
planten ikke kan omsætte sollyset ved fotosyntesen. Planten bliver nærmest
solskoldet.

2.
Overdækning kan medvirke til at holde på fugten omkring planten, så den ikke
tørrer ud.

3.
Overdækning kan, hvis den er meget tæt, måske give en lille beskyttelse mod
kulde, for jorden afgiver jo en lille smule varme.

De tre forhold spiller sikkert sammen - men hvordan?

Jeg glæder mig meget til at få en god forklaring.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
For direct reply only:

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-05-03 16:20

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Planten tåler ikke "bar" frost (hvad det så end er for noget).
> - Det beskytter planen (ja tak, men hvordan?)

Ideen med vinterdækning er at skabe 'stillestående luft' omkring planten.

Stillestående luft isolerer og bevirker at temperaturen omkring planten kan
være adskillige grader højere end lufttemperaturen, så derfor....

Udtrykket 'barfrost' dækker over tilfælde hvor jorden/planten ikke er dækket
af sne. Sne forhindrer luftgennemstrømning omkring planten og isolerer
dermed.

Jordtemperaturen vil i kolde perioder være væsentligt højere end
lufttemperaturen, og dermed medvirke til 'opvarmning'/forhindre nedkøling af
planten.
De laveste temperaturer opnås kun hvor lufttilstrømningen er fri.
Carsten

Fra : Stefan Garvig

Dato : 30-05-03 18:02

> [...]
af
> planten.
> De laveste temperaturer opnås kun hvor lufttilstrømningen er fri.

Hej Carsten

Tak for dit svar.

Din forklaring stemmer meget godt overens med, hvad jeg selv troede på. Men
er der monstro tale alligevel om, at planter ikke kan tåle for meget sollys
om vinteren?

Hvad er så den bedste vinterdækken? Det må vel være et tykt, luftfyldt tæppe
af f.eks. tørre blade overspændt en vindtæt dug, f.eks. en sort affaldssæk.
På denne måde bliver de tørre blade ikke våde og klasker sammen med tab af
isolationsevne til følge.

Egentlig burde man vel lade overdækningen være en del større end selve
plantens omfang for på denne måde at gøre "varmeapparatet", dvs.
jordoverfladen, stor og dermed mindre følsom over for lidt
kuldeindtrængning.

Jeg vil prøve til vinter af måle temperaturer over og under mine
vinterafdækninger for at se temperaturforskellen. Middel-jordtemperaturen på
vores breddegrader er ca. 8 grader, så man må vel, med passende effektiv
overdækning/isolering, kunne forvente temperaturer under afdækningen på oppe
omkring de 8 grader.

Bedste hilsner fra

Stefan Garvig

--
**********

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-05-03 19:20

> [...]

> vores breddegrader er ca. 8 grader, så man må vel, med passende effektiv
> overdækning/isolering, kunne forvente temperaturer under afdækningen på

Nu overstiger du mine kundskaber.
Mine erfaringer bygger kun på sund fornuft og erfaringer.
Skal vi have 'teknikken' og teorien på plads, skal vi nok have fat i Mads...

Mads. Hvor er du?
Det her ved du garanteret alt om......
mvh Carsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-03 22:29

On Fri, 30 May 2003 20:20:16 +0200, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk>
wrote:

>Mine erfaringer bygger kun på sund fornuft og erfaringer.
>Skal vi have 'teknikken' og teorien på plads, skal vi nok have fat i Mads...
>
>Mads. Hvor er du?

Lige her

>Det her ved du garanteret alt om......

Nej, det vil jeg slet ikke påstå. (Men tak fordi du tror det om mig

Min mening om vinterdækning er:

Det er ikke så meget pga. kulden, kun nogle få planter har problemer med
kulde som umiddelbart kan klares på voksestedet ved at dække dem. Jeg
kender i hvert fald til Gunnera og Montbretia.

Ellers er det mest pga. udtørring at man dækker. Det er især
stedsegrønne planter. Der vil jo altid fordampe en smule vand fra deres
blade/nåle, men hvis jorden er frossen kan planten ikke få nyt vand op
derfra. Det er især et problem når det blæser og solen skinner samtidig
med at det fryser og der ikke er noget som dækker planten ( = barfrost).
Hvis der er sne så beskytter det mod udtørring fra både solen og vinden.
Men nu er sne ikke det vi har mest af her i landet, så derfor er det en
god ide at smide et par grangrene omkring f.eks roser eller nyplantede
stedsegrønne for bare at være sikker.

http://www.gartneriet.dk
Besøg blomsterfestivalen i Frederikshavn d. 31/5 - 1/6
- og gør et staude-kup! http://blomsterfestival.frederikshavn.dk/

Fra : Pia J

Dato : 31-05-03 06:59

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Det er ikke så meget pga. kulden, kun nogle få planter har problemer med
> kulde som umiddelbart kan klares på voksestedet ved at dække dem. Jeg
> kender i hvert fald til Gunnera og Montbretia.

Jeg købte lige i forbifarten en bakke forskellige "margueritter" til mit
gule bed som holder en farvepause lige nu :) Osteospermum eller sådan noget
(er der i øvrigt nogen der kender navnet på en af dem med krøllede blade,
jeg har den som hedder "Cape Daisy Nasinga Cream" - har set et billede af en
som var hvid med knaldblå midte)

Der står på kortene det er stauder - men også at de tåler ned til 2 grader.
Kan det afhjælpes ved at smide noget ovenpå, jeg går ud fra de visner helt
ned? Eller er de bare sommerblomster.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-03 22:38

On Sat, 31 May 2003 07:58:59 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg købte lige i forbifarten en bakke forskellige "margueritter" til mit
>gule bed som holder en farvepause lige nu :) Osteospermum eller sådan noget

De kaldes Spanske margueritter.

>(er der i øvrigt nogen der kender navnet på en af dem med krøllede blade,
>jeg har den som hedder "Cape Daisy Nasinga Cream" - har set et billede af en
>som var hvid med knaldblå midte)

også en sort af Spansk Marguerit.

>Der står på kortene det er stauder - men også at de tåler ned til 2 grader.
>Kan det afhjælpes ved at smide noget ovenpå, jeg går ud fra de visner helt
>ned? Eller er de bare sommerblomster.

Du skal ikke regne med at kunne overvintre dem udendørs her i landet.
Jeg har dog et enkelt år været ude for at de sår sig selv og pludselig
spirer frem en masse steder næste forår.

I "de varme lande" er det nærmest store buske - jeg så en på en meters
penge i højden da jeg for år tilbage var på Kreta.

Fra : Pia J

Dato : 01-06-03 07:11

> også en sort af Spansk Marguerit.

Jo, men hvis du ser den, må du gerne notere navnet på netop farven til mig

Gad vide, om man kan lave frø selv...

:Pia

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-05-03 18:59

Stefan Garvig wrote:

> Hvordan kan det være, at man bør vinterdække visse planter?

Det er fordi vi ikke altid har sne om vinteren. Modsat i Norge og Sverige.
Vi kan få hård barfrost en meter ned i jorden.

Når jorden sådan er fosset så kan planterne ikke suge vand ud af jorden,
til at erstatte det væden som fordamper fra blandene og stængler.

Bare nogen få cm. blade kan rede mange planter igennem en hård vinter.

Fra : Aksel

Dato : 30-05-03 20:28

> [...]
> - Planten tåler ikke "bar" frost (hvad det så end er for noget).
> - Det beskytter planen (ja tak, men hvordan?)

Jeg har forstået at en væsentlig grund til vinterdækning er at temperaturen
omkring planten bliver mere konstant da solen ikke varmer den op, det kan
også forklare dækning med grangrene som ikke har nogen isolerende virkning.

Hildsen Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-03 20:58

Aksel <akselj@newmail.dk> skrev i en

> [...]
> omkring planten bliver mere konstant da solen ikke varmer den op, det kan
> også forklare dækning med grangrene som ikke har nogen isolerende

Jo de isolerer skam også. Hvis du mener uden nåle, vil det alligevel
forbedre mikroklimaet, give læ, samle sne, osv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen