Torsionsfjedre
Fra : Sune

Dato : 30-05-03 14:43

Vi havde en lille lokal snak om fjedre.

Findes der motorcykler med torsionfjedre ?

Jeg kender ikke nogen, men en kammerat påstår, at det bl.a. findes på
nogle BMW'er. Kan det mon være rigtigt ?

--
Sune

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 30-05-03 15:29

"Sune" <formel999@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kender ikke nogen, men en kammerat påstår, at det bl.a. findes på
> nogle BMW'er. Kan det mon være rigtigt ?

De fleste motorcykler har vist torsionsfjedre flere steder, men er det til
hjulenes affjedring har jeg aldrig set det.

mvh Erland

Fra : Sune

Dato : 30-05-03 16:22

"Erland R. Nielsen" <erland_refling@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ed769f9$0$7585$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
[klip]
> De fleste motorcykler har vist torsionsfjedre flere steder, men er det
til
> hjulenes affjedring har jeg aldrig set det.

Ja, det er i forhold til hjulene jeg mener.

vh Sune

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-03 17:10

> Ja, det er i forhold til hjulene jeg mener.

Jeg synes at jeg har set det til forhjulsaffjedring på nogle rigtigt gamle
motorcykler, men jeg er ikke sikker..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 30-05-03 18:03

Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en

> Jeg synes at jeg har set det til forhjulsaffjedring på nogle rigtigt gamle
> motorcykler, men jeg er ikke sikker..

En torsionsfjeder er principielt et stykke rundjern af given diameter
og/eller længde, der fjedrene giver efter for vrid imellem enderne
Mine to Peugeot'er har begge haft torsionsfjedre til baghjulene, og
militærets PMV'er har det også til alle de såkaldte vejhjul; men de to
systemers montering viser klart at der er pladsmangel på en motorcykel:
Fjeder-staven strækker sig fra sving-akslen til den modsatte side af
køretøjet hvor den er fastgjort til undervognen

Erland er inde på at der sidder torsionsfjedre andre steder end lige ved
hjul-affjedringen; men det eneste eksempel je kender til af torsionsfjedre
på motorcykler, er brugen deraf som ventilfjeder på CB500 Twin

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-03 19:03

> En torsionsfjeder er principielt et stykke rundjern af given diameter
> og/eller længde, der fjedrene giver efter for vrid imellem enderne

Jeps, jeg er godt klar over hvad det er, men jeg bare ikke sikker på det var
det jeg så.
Jeg kan huske at der sad en cylinder-formet dims nederst på forgaffelbenene
og forhjulet kunne vippe rundt om en aksel. Om det rent faktisk har været en
torsionsfjeder der sad derinde og fjedrede forhjulet, det ved jeg ikke.

> [...]
> motorcykel: Fjeder-staven strækker sig fra sving-akslen til den
> modsatte side af køretøjet hvor den er fastgjort til undervognen

Jeps, men ikke hvis man har drejet den rundt. Så kan man krølle en lang
stang ind til en lille fjeder.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 30-05-03 19:23

> Jeps, men ikke hvis man har drejet den rundt. Så kan man krølle en lang
> stang ind til en lille fjeder.

- - - - (á: en kick-starter fjeder!) Hvorved det ikke længere vil være en
torsionsfjeder!

--
Armand.
(der lige er kommet i tanke om at der på hans trailer også er

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-03 22:22

> - - - - (á: en kick-starter fjeder!) Hvorved det ikke længere vil
> være en torsionsfjeder!

Det du tænker på vil jeg kalde en bladfjeder.
Det ligger lidt i ordet at 'torsion' må være noget der bliver vredet rundt.

Her kan du også finde en lille torsionsfjederudregner:
http://www.engineersedge.com/spring_torsion_calc.htm

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-05-03 23:17

"Martin Sørensen" wrote:

> [...]
> Det ligger lidt i ordet at 'torsion' må være noget der bliver vredet rundt.
>
> Her kan du også finde en lille torsionsfjederudregner:

Det er bare ikke det man normalt forstår ved en torsionsfjeder. Der er der tale
om vridning i fjedermaterialet. Som når man spænder med en skruetrækker.

Ib Jakobsen

Fra : Sune

Dato : 30-05-03 23:42

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Sørensen" wrote:
[klip]

> Det er bare ikke det man normalt forstår ved en torsionsfjeder. Der er
der tale
> om vridning i fjedermaterialet. Som når man spænder med en
skruetrækker.

Puha, tak for det. Lige som jeg havde forstået det, troede jeg at jeg
havde misforstået princippet fuldstændig.

Men altså, en torsions fjeder er (citat : armand) "et stykke rundjern af
given diameter
og/eller længde, der fjedrene giver efter for vrid imellem enderne"

Og de er tilsyneladende ikke kendt på en MC.

--
vh Sune

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-05-03 23:56

Sune wrote:

> Puha, tak for det. Lige som jeg havde forstået det, troede jeg at jeg
> havde misforstået princippet fuldstændig.

Man kan hurtigt blive forvirret.

> [...]
> og/eller længde, der fjedrene giver efter for vrid imellem enderne"
>
> Og de er tilsyneladende ikke kendt på en MC.

Ikke mig bekendt. Det kræver en vis indbygningslængde. Men dog ikke helt
umuligt. Bare lidt kluntet.

Ib Jakobsen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 01-06-03 00:57

> Man kan hurtigt blive forvirret.

Men de er kendt på MC inde i motoren for den gamle Honda 450 2 cylindre fra
35 år siden kører jo med torsionsfjedre til ventilerne.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 01-06-03 10:45

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> Men de er kendt på MC inde i motoren for den gamle Honda 450 2 cylindre
> fra 35 år siden kører jo med torsionsfjedre til ventilerne.

Ups!
Det var dén jeg tænkte på; men skrev CB500 twin!

500'eren har vist "hårnålefjedre" (som på en alm. tøjklemme) tl ventilerne!

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 30-05-03 20:57

Armand skrev i meddelelsen ...

>En torsionsfjeder er principielt et stykke rundjern af given diameter

Og i Douglas, placeret i de langsgående stelrør under motoren, og så koblet
med drejeled og forbindelser til baggaflen. Dejligt tungt, unikt og
besværligt

mvh
Orla

Fra : Kim Olsen

Dato : 30-05-03 20:21

Hej

Torsionsfjedre findes vist på de fleste vespascooters.på forhjulet,

kim

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-05-03 21:58

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Torsionsfjedre findes vist på de fleste vespascooters.på forhjulet,

> "Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Nej, Vespa har bare en underlig svinggaffel, men den er med almindelige
spiralfjedre, ikke torsionsfjedre - så vidt jeg ved.

PS: Tjek lige op på citationsteknikken. Skær overflødig tekst væk, og svar
under spørgsmålet.

Rittig