Engelsk trend indenfor musik
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-05-03 12:54

Det er efterhånden blevet en hel trend (skråstreg) mode at mange
dansktopkunstnere prøver at synge på engelsk. Man kan næsten tale om den
engelske bølge kontra den nok så bekendte danske bølge som har kørt siden
sommeren 1966, med Keld og Donkleys som forløber, med deres gadekærssang.

Først slog "På slaget tolv" HAHAHAHA slog og på slaget, hi hiiiii, nå nej,
glem det. Det var en utilsigtet sjov bemærkning. Upassende her i gruppen.
Jeg starter lige forfra. Om igen. Viske ud - viske ud.

Først slog "På slaget tolv" trenden an med deres"Lets dance" 1 og 2. Så
flossede "Brødrene Olsen deres nypåsatte næsering af og kylede den af H til.
Vi fik deres glade og muntre cd "Songs". Nu vil ville "Klaus og tjenerene"
også være med. De blandede sig i koret med deres helt nye "Do you still
remember. Det lagde "Kild og Hilda" mærke til og de har netop udgivet en
engelsksproget cd. Gummibådsgruppen "Kim og Halløjsovs"s næse lugtede
trenden og de ville ikke holde sig tilbage. De har genindspillet Sweets
fornøjelige sang "Funny funny" i en rigtig festlig og glad udgave. Resten af
cd-en indeholder en lidt ændret dansktopstil, lidt hen i retning af Tommy
Sebach /Kirsten og Søren. Fest-dansktop af den sjove slags. Fornøjelige og
spøjse tekster, som f.eks. i "Ib pip kanariefugl" og "Mine bare tæer under
sandet". Dansktoppen afslører i morgen om den bliver den helt store slager i
Danmark, ligesom gummibådssangen blev det.

Er der mon en engelsk trend på vej.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-05-03 07:00

> [...]
> sandet". Dansktoppen afslører i morgen om den bliver den helt store slager
> Danmark, ligesom gummibådssangen blev det.

Hej Åge

Nej sikkert ikke mere end der altid har været. Der er jo ikke mange af dem,
som ikke, enten sideløbende, eller tidligere har sunget på både dansk og
engelsk. Desværre ligger det sådan, at musikbranchen er i krig med sig
selv, men prøver på at give forbrugerne skylden. Derfor ser vi i disse år,
en masse nye cd'er, som sikkert ikke ville være blevet lavet, hvis nu ellers
branchen kunne finde ud af at holde fred med sig selv, og sine kunstnere, og
sidst men ikke mindst, med deres kunder. Denne krig fører så mange
kunstnere ud i at lave sådanne cd'er, for de er jo nødt til at promovere
sig, medens pladeselskaberne igen får fundet sig selv. De bruger en masse
kræfter på destruktiv adfærd, som alligevel i sidste ende, kun rammer dem
selv. Men du har vel bemærket, at ser vi på Dansktop, eller Schlager /
Evergreen, Pop, aldrig været populært i folkemunde, men alligevel har de
altid formået at holde sig flydende. Freddy Breck lå på top 20 eller hvad
det nu hed i 1973, og gudhjælpemig om han ikke også kan snige sig derind
igen, nu slæber han endda konen med. Der har sikkert været pauser undervejs,
men altså, vi snakker en periode på 30 til 40 år, Keld Heick, Peter Belli,
Birthe Kjær, Bjørn Tidmand og en masse andre, så må folk sige hvad de vil,
men det er sgu godt gået, og så taget i betragtning, at de danske, de har
været der hele tiden. De er nødt til at arbejde året rundt, og at udsende en
cd, er for dem ikke en garanti for en sællert. BL har jo af gode grunde
holdt en pause, som han sikkert gerne ville have undværet, og selv om jeg
ikke er en af hans fans, så håber jeg da snart han er på toppen igen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 31-05-03 10:41

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i

> Nej sikkert ikke mere end der altid har været.

Og dog - der er jo en 60'er-trend kørende inden for den lettere
genre, så mon ikke det er den div. dansktopbands prøver at ride med
på.

> Der er jo ikke
> mange af dem, som ikke, enten sideløbende, eller tidligere har
> sunget på både dansk og engelsk.

Og derfor hopper de netop nu på vognen, jvnf. ovenstående. Det er jo
netop de bands/solister, der har gjort sig kendt på at skifte stil
efter hvordan vinden blæser (selvom den bedst genkendelige stil hos
mange af dem er, at de netop ingen selvstændig stil har , der nu
optræder med numre, der med lidt overbærenhed kan kaldes "på
> [...]

> branchen kunne finde ud af at holde fred med sig selv, og sine
> kunstnere, og sidst men ikke mindst, med deres kunder.

Helt enig!

> [...]
> igen får fundet sig selv. De bruger en masse kræfter på
> destruktiv adfærd, som alligevel i sidste ende, kun rammer dem

Årh ja, de bemeldte "kunstnere" synes at have en fast fanskare, der
ser stort på hvilket materiale der anvendes.

> [...]
> andre, så må folk sige hvad de vil, men det er sgu godt gået,
> og så taget i betragtning, at de danske, de har været der hele

Mon ikke det hænger sammen med, at deres fanskare er nøjagtig den
samme som i "gamle dage"? Det er i hvert fald de færreste (=næsten
ingen) unge mennesker, der kender disse "kunstnere".

> De er nødt til at arbejde året rundt, og at udsende en
> cd, er for dem ikke en garanti for en sællert.

Hmmm....

> BL har jo af
> gode grunde holdt en pause, som han sikkert gerne ville have
> undværet, og selv om jeg ikke er en af hans fans, så håber jeg
> da snart han er på toppen igen.

Hvem er BL her?

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <http://salg.bindernaes.dk>

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-05-03 10:57

Bjørn Løndahl <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed878c2$1@news.securix.dk...

> Mon ikke det hænger sammen med, at deres fanskare er nøjagtig den
> samme som i "gamle dage"? Det er i hvert fald de færreste (=næsten
> ingen) unge mennesker, der kender disse "kunstnere"

SV: Joh, men det er jo gensidigt. Jeg aner heller ikke en rygende fis om
de fleste navne som nævnes her i gruppen. De fleste navne som nævnes her i
gruppen er totalt ukendte navne for den almindelige befolkning.

> Hvem er BL her?
Svar: Jeg mener nu at Bjarne Lisby har været fremme kontinuerligt.
På den lokalradio jeg lytter til har han i årevis været en af de mest
spillede sangere.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-06-03 11:28

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme som i "gamle dage"? Det er i hvert fald de færreste (=næsten
> ingen) unge mennesker, der kender disse "kunstnere".

Hej både Bjørn & Åge

Helt forkert på den. Har Bjarne Lisby brug for at komme til kræfter igen, og
Bjørn, nej jeg håber da virkelig ikke du troede det var dig. Så er det da
første gang du sammenligner dig selv med Birge Lønkvist. De fleste kender
ham nok mere som Jodle Birge.

M.V.H.....Benny..