Udplantning af tomater
Fra : Jens Juul

Dato : 30-05-03 11:21

Hej

Jeg har netop udplantet halvdelen af mine hjemmespirede
cherry-tomatplanter på friland. Jeg har lavet 50 cm dybe såbed af muld og
dækket med sort plastik.
Mit spørgsmål er nu - hvor meget skal der vandes her de første dage ? Skal
der oversvømmes eller ??
Dem jeg har plantet ud igår har rejst sig igen men de nederste blade
hænger fortsat lidt med næbet (de fik meget vand). Dem jeg lige har
plantet ud nu hænger meget med næbet (de har også fået meget vand).
Planterne er ca 50-60 cm høje.

I weekenden planter jeg nogle gemini ud. Jeg havde tænkt mig vores
syd-mur, men jeg har hørt at tomater skal stå i læ og på denne mur kan det
blæse noget ved kraftig østen eller vesten vind. Er en mindre læskærm nok
eller skal jeg finde et andet sted til dem ?

Håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.

Mvh Jens

Fra : Jakob Bock

Dato : 30-05-03 19:39

Jens Juul skrev:

> Dem jeg har plantet ud igår har rejst sig igen men de nederste blade
> hænger fortsat lidt med næbet (de fik meget vand).

Hvis planterne slet ikke har været ude under åben himmel, skal de
først vende sig til den stærke sol. Så det kan også være årsagen til
hængende blade.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jens Juul

Dato : 30-05-03 20:58

>Hvis planterne slet ikke har været ude under åben himmel, skal de
>først vende sig til den stærke sol. Så det kan også være årsagen til
>hængende blade.

Tjah - måske. Men jeg har nu vænnet dem til, igennem de sidste 8-10 dage,
ved at tage dem ud på terassen nogle timer hver dag.

Men hvor meget vand giver man dem efter udplantning ??

Mvh Jens

Fra : Jakob Bock

Dato : 30-05-03 21:41

Jens Juul skrev:

> Men hvor meget vand giver man dem efter udplantning ??

Nok... Jeg har selv plantet tomater ud i drivhus for nyligt, og i den
sammenhæng fik de ikke mere end måske et par liter hver. Nu blev de
også allesammen plantet ret dybt -- mindst 20 cm nede -- og i den
dybde er jorden jo som regel rimelig fugtig i forvejen. Ingen af
planterne har vist tegn på vandmangel.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock