Mår i skunken
Fra : Jesper Cederberg

Dato : 30-05-03 09:37

Hej

Jeg har et problen med en eller flere mår'er (?) i min skunk. De larmer jo
lidt om aftenen, så de skal væk. Det nemmeste er jo at købe en mårfælde,
men hvad nu hvis de har unger? Det går jo ikke at de bare bliver
forældreløse, både pga. af det er dyreplageri at de skal ligge og dø af
sult, men også pga. den stank der sikkert kommer når de begynder at rådne.

Jeg ved ikke rigtigt hvor en evt. rede er placeret, og det vil være ret
besværligt at finde ud af det så det vil jeg helst undgå.

Hvad gør den kloge?

mvh
Jesper

Fra : Anette

Dato : 30-05-03 09:49

Hej Jesper

Du kan tage en tur i Matas eller på Apoteket og købe en flaske
hjortetakolie.
Det hælder du på klude og hænger dem op så mange steder du kan komme til i
skunken.
Det lugter fælt, men skader ikke eventuelle unger. Måren vil sandsynligvis
bare flytte dem.
En mår har som regel 3-4 forskellige steder/huse hvor den "bor".

Konstant støj, fra feks en radio, skræmmer også en mår væk.
Fælder tager sin tid, men virker også....med mindre måren har været udsat
for så'en en før.
Den mår vi havde her, kendte " vores lokale skadedyrsbekæmper" og han
fortalte at når en mår
først een gang har stiftet bekendtskab med en fælde og er sluppet fra den,
går den aldrig i den igen.

men men...heldigvis virkede hjortetakolien, så vi har ikke hørt mere til den
mår.

/ Anette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-05-03 10:17

"Anette" <anette@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skunken.
> Det lugter fælt, men skader ikke eventuelle unger. Måren vil sandsynligvis

Hvordan 'overlever' man selv i næsten samme rum som klude vædet med
hjortetakolie?
Hvor længe varer det før lugten forsvinder efter at måren er flyttet og
kludene fjernet?
Carsten

Fra : Anette

Dato : 30-05-03 10:32

Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.dk> wrote:
> Hvordan 'overlever' man selv i næsten samme rum som klude vædet med
> hjortetakolie?
> Hvor længe varer det før lugten forsvinder efter at måren er flyttet
> og kludene fjernet?

Vi havde de klude hængende på loftet (uudnyttet loft), og kunne svagt lugte
olien i stuen, samme dag som de blev hængt op. ( Her er trælofter og
rockwool mellem loft og stue)
Den voldsomme del af stanken er væk relativt hurtigt , men i en radius af et
par meter af kluden kan man lugte det ca 14 dage. Mårens noget bedre
lugtesans kan sikkert mærke lugten længere. Vi tog kludene ned efter ca en
månedstid.
Og så glemte jeg at skrive at der skal kun nogle få dråber på hver klud, den
skal ikke gennemvædes

/ Anette