Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ICC profil til Pixum.
Fra : Kenneth

Dato : 29-05-03 22:07

Findes den? Hvis ja, hvor kan den downloades?

Kenneth
www.ziax.dks

Fra : Lars [8210]

Dato : 29-05-03 22:28

Kenneth wrote:
> Findes den? Hvis ja, hvor kan den downloades?
>
> Kenneth
> www.ziax.dks

Hej Kenneth

Hvad er "Pixum" ?

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 29-05-03 23:07

"Kenneth" <news@REMOVEziax.dk> wrote in news:UDuBa.21610$YZ6.932102
@news010.worldonline.dk:

> Findes den? Hvis ja, hvor kan den downloades?

Nu kan jeg ikke finde den e-mail jeg fik tilbage fra dem, men svaret var at
halvdelen af deres produktion foregik på Agfa d-lab og resten på "andre"
minilabs, og det var ikke til at vide hvor ens ordre blev sendt hen, så
profilering er ikke muligt..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : michael bennati scho~

Dato : 29-05-03 23:59

Jeg bruger også Pixum til udprintning,

Billederne tages med Canon G3, som i jpeg mode har indbygget farveprofil
sRGB IEC611966-2.1, mens min aktuelle farveprofil i PS7 hedder Adobe RGB
(1998). Denne har jeg valgt ud fra anbefalinger i bøger og fra andre
brugere.

Sidst jeg fik fremkaldt billeder hos Pixum havde nogle sorte farver på deres
udprintninger et
uheldigt blåligt skær, som jeg ikke ser på min skærm eller når jeg selv
printer ud. Det har jeg aldrig oplevet før hos Pixum. Kan det have at gøre
med at jeg har skiftet farveprofil i PS7 til Adobe RGB (1998) ??
Skulle man have ladet photoshop blive ved sRGB IEC611966-2.1 profilen
??
Hvad gør I??
mvh Michael

Fra : Lars [8210]

Dato : 30-05-03 07:18

d-lab og resten

Hej igen - Aha Pixum fremkalde-frimaet - som Kenneth skriver
så er det en Agfa - D-Lab der bruges.

Jeg ville prøve med denne ICC
http://www.topfotoservices.co.uk/icc.html

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-05-03 09:01

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> wrote in

> [...]
> gøre med at jeg har skiftet farveprofil i PS7 til Adobe RGB (1998) ??
> Skulle man have ladet photoshop blive ved sRGB IEC611966-2.1 profilen

Jeg bruger sRGB hele vejen - jeg kan ikke se nogen forskel i de færdige
udprintede billeder. Jeg har også læst en masse artikler og kloge ord om
hvordan Adobe RGB er bedre fordi det er et større farverum etc. etc. men sRGB
virker fint for mig.

Hvis dine billeder fra G3'en er i sRGB farverum, så skal du konvertere
billedet når det bliver hentet ind i Photoshop - det kan du sætte PS op til
selv at spørge om.

Jeg ved ikke om det blålige skær kan have noget at gøre med forkert
farveprofil, men du kunne jo prøve at sende det samme billede to gange til dem
- et i sRGB og et i Adobe RGB. Du kan konvertere til et andet farverum i Edit
menuen, det er vist under Mode eller Adjust undermenuen. Jeg mener at det
hedder "Convert to profile" (jeg sidder ikke ved min hjemmecomputer pt.)

Jeg ved at en effekt at at bruge Adobe RGB hvor der skal bruges sRGB er at
farvene bliver flade. Prøv at lave to ens billeder i hhv. det ene og det andet
farverum og se dem i en browser.. (du skal bruge sRGB til webbrug)

Fra : Kenneth

Dato : 30-05-03 09:22

> [...]
> med at jeg har skiftet farveprofil i PS7 til Adobe RGB (1998) ??
> Skulle man have ladet photoshop blive ved sRGB IEC611966-2.1 profilen

Hvis du converterer profilen til AdobeRGB, skal du huske at convertere
profilen til sRGB i menuen mode/convert to profile, inden du saver.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : max

Dato : 30-05-03 10:51

> deres
>

> Hvis du converterer profilen til AdobeRGB, skal du huske at convertere
> profilen til sRGB i menuen mode/convert to profile, inden du saver.
>
> Kenneth

Hvorfor skal han konvertere tilbage, hvorfor konverterer han
i første omgang fra sRGB.. De fleste kameraer er sat op i sRGB,
den eneste grund til at konvertere til Adobe RGB er hvis dit
professionelle farve lab arbejder i den eller hvis du har optimeret
din egen kamera-skærm-printer til at arbejde i Adobe RGB..
Hvis du vil have 100% kontrol er der ingen vej uden om et
proff lab.. Prisen er også der efter..

Den ene gang jeg prøvede Coop's online fremkaldelse var jeg
vild overrasket over at billederne kom tilbage præcis som mine
egne print.. Der er en option når man sender ind om billederne
skal optimeres eller printes som de er..Det lader til det virker.

Lad være med at konvertere dine billeder, med mindre dit farve
lab, arbejder i en bestemt profil, for amartør print er det sansynligvis
sRGB, proff lab buger sansynligvis Adobe RGB som standart.

Prøv at mål på det område med blåligt skær, om ikke der er mere
blåt, din skærm kan jo være forkert indstillet, og din printer retter
måske automatisk på dine billeder, hvilken profil arbejder printeren med..?
-max-

Fra : michael bennati scho~

Dato : 30-05-03 11:27

"max" skrev:

> Der er en option når man sender ind om billederne
> skal optimeres eller printes som de er..Det lader til det virker.

Den option har Pixu også, men jeg foretrækker at lave alle korrektioner selv
i Photoshop, så får jeg det som jeg vil have det, og så lade være med at
benytte deres option.

> Lad være med at konvertere dine billeder, med mindre dit farve
> lab, arbejder i en bestemt profil, for amartør print er det sansynligvis
> sRGB, proff lab buger sansynligvis Adobe RGB som standart.

Jeg går ud fra at du kalder Pixum.de for amatørprint?

> Prøv at mål på det område med blåligt skær, om ikke der er mere
> blåt, din skærm kan jo være forkert indstillet,

Ja, jeg har målt, og der er ikke mere blåt ifølge info-paletten, som jo er
en objektiv målestok. Sort/hvide billeder har også dette irriterende
blåskær.
Jeg har været meget omhyggelig med skærmkalibreringen via Adobes Gamma
program, og alle de fremkaldelser jeg har lavet hos www.pixum.de har været i
nærmest chokerende overensstemmelse med det, jeg ser på skærmen. Undtagelsen
var så sidste gang, hvor mange sorte farver og mørke afsnit har et blåligt
skær. Så var det jeg blev i tvivl om årsagen:
1) Pixum har klokket i det.
2) Jeg har skiftet farveprofil til Adobe RGB (1998) fra sRGB IEC611966-2.1
siden sidst jeg fik billeder fremkaldt. Deke McClelland (Photoshop Bible mm)
og mange andre anbefaler dette profilskift.

>og din printer retter
> måske automatisk på dine billeder, hvilken profil arbejder printeren
med..?
aner det ikke. Det er en HP photoret printer, nothing fancy, men kan bruges
i nødstilfælde...hvor ser jeg dens farveprofil??

mvh Michael

Fra : max

Dato : 30-05-03 18:28

> [...]
> aner det ikke. Det er en HP photoret printer, nothing fancy, men kan bruges
> i nødstilfælde...hvor ser jeg dens farveprofil??

1. Pixum har klokket i det uden tvivl.. Du har målt i de partier
at der ikke er for meget blåt, og alligevel kommer de ud blå..
Kontakt Pixum og få dem lavet om.

Din printerprofil må fremgå i printeropsætning, der er sansynligvis
mange profiler at vælge imellem, standart profilen tager og optimerer
alle dine billeder.. Det er ikke så genialt.. Indstil printeren til at bruge
den profil dit billede har.. Og så får du nok håbløse print.. Det er
et større projekt at får det hele til at køre sammen, men når det er
gjort får du altid det resultat du forventer..

Mange professionelle arbejder med 1998 profilen, det er en standart
de fleste er enige om, så der ikke opstår problemer på billedets
vej til print.. Det problem har du ikke, så bliv bare i sRGB..
-max-

Fra : Schmidt

Dato : 30-05-03 13:09

michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> wrote in message

> [...]
> med at jeg har skiftet farveprofil i PS7 til Adobe RGB (1998) ??
> Skulle man have ladet photoshop blive ved sRGB IEC611966-2.1 profilen

Jeg har også brugt Pixum med rigtig godt resultat. Da jeg på anden uge
venter på en ordre hos dem, er jeg dog begyndt at lede efter alternativer.
Min lokale fotoforretning har også et Agfa d-lab, hvilket jeg har prøvet med
et par billeder, der tidligere er fremkaldt hos Pixum.

Forskellen er temmelig overvældende. En grøn græsplæne er blevet meget
brunlig og min blege datter på 1,5 år har fået en flot kulør.

Jeg går ud fra at det er forskellige profiler, der skaber den store forskel
på billederne?

Det er da enormt besværligt, hvis alle billeder først skal behandles i PS
inden fremkaldelse, og hvis de skal genfremkaldelses om 2 år - skal man så
gentage hele konverteringen igen?

Thomas

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-05-03 13:14

"Schmidt" <sdsad.wew@wdsd.us> wrote in

> [...]
> brunlig og min blege datter på 1,5 år har fået en flot kulør.
>
> Jeg går ud fra at det er forskellige profiler, der skaber den store

Ikke nødvendigvis. Når man kører filer gennem et digitalt minilab kan de køres
igennem uden ændringer eller med manuelle ændringer. Prøv at spørge
fotohandlere om han ikke kan printe dem uden ændringer.. Det kan naturligvis
også være et simpelt enkeltstående fejltilfælde.