vfr 750 f skiver og motorlyd.
Fra : P.V.Olsen

Dato : 29-05-03 17:10

Jeg var idag ude og prøvekøre en vfr 750 f fra 86, i den forbindelse har jeg
et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få svar på her. Hvor tykke er de
originale forreste skiver ? disse virkede en smule tynde, dog uden kanter
hverken yderst eller inderst. Motoren havde en meget grov lyd, uden den
karakteristiske hyletone, som jeg har fået fortalt en vfr har, og det lød
lidt som om lyden kom fra de forreste cylindre, bortset fra dette kørte den
fint og havde ingen problemer i motorgangen, men fejler den noget i motoren
eller hvad ?

Med håb om så gode svar som altid.

PV.

Fra : finn sander

Dato : 29-05-03 17:30

> originale forreste skiver ?
-----------------------------
4.0mm 3.5mm min. ihenhold til org. værkstedsbog til årg 86-88

Motoren havde en meget grov lyd, uden den
> karakteristiske hyletone, >
---------------------------------------
Ved ca. 4500 omd. kan man på alle VFR750 høre gear-hjulene der trækker
knasterne , på dem sidder der to "for-spændte" støj dæmpnings hjul som tager
sluppet mellem knaster og krumptap ( har taget dem ud på min 750, larmer
noget mere men minsker modstanden og vægten.

FS

Fra : flemsus

Dato : 29-05-03 18:11

"P.V.Olsen" <pv.olsen@email.dk> wrote in message
> [...]
den
> fint og havde ingen problemer i motorgangen, men fejler den noget i

Hvor højt er km tallet? Når den begynder at miste kompression er det typisk
på de bagerste cylindre, da de ikke bliver så godt kølet. Men det er ikke
usædvanligt med 150000km før opboring er aktuelt.

Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Armand

Dato : 29-05-03 19:01

flemsus <flemsusNOSPAM@hotmail.com> skrev i en

> "P.V.Olsen" <pv.olsen@email.dk> wrote in message
> jeg

Det er da dig der har hørt den gå - Hvordan skal man kunne sige om den
fejler noget ud fra din sparsomme beskrivelse??

> Hvor højt er km tallet? Når den begynder at miste kompression er det
typisk
> på de bagerste cylindre, da de ikke bliver så godt kølet.

Hvorfor skulle de bageste ikke blive så godt kølet på en vandkølet motor, og
hvorledes skulle kølings-graden have noget med cylinderslitagen at gøre??

> Men det er ikke usædvanligt med 150000km

- - - - og mere, - - - -

--
Armand.

Fra : flemsus

Dato : 29-05-03 19:15

Snip> Når den begynder at miste kompression er det
> [...]
og
> hvorledes skulle kølings-graden have noget med cylinderslitagen at gøre??

Jeg aner det ikke selv men reffererer til en engelsk VFR ejers historie.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Armand

Dato : 29-05-03 21:23

> Snip> Når den begynder at miste kompression er det

> og
> >
> Jeg aner det ikke selv men reffererer til en engelsk VFR ejers historie.

Det er muligt at der opstår slitage på de bageste først; men jeg anser det
for en fordom at det har noget med kølingen at gøre!
På luftkølede motorer ses det at tolerencen på de voldsomst pumpede motorer
er rigelig høj/løs fra fabrikken af for at den høje termiske belastning ikke
skal foranledige stempel-sættere - GPZ1100(i), er et klassisk eksempel
herpå!
En løsere boring fra ny af, vil alt andet lige bevirke at
nedslidnings-grænsen nåes tidligere!!

På samme måde kan det være tilfældet for den bageste cylinder på en
luftkølet V-motor, at dén er boret lidt løsere og at cylinderslitage derfor
vil være at spore på den bagste cylinder først!

Men at bringe dette forhold over på en moderne vandkølet V-motor holder ikke
:-|

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 29-05-03 22:55

Armand wrote:
> Hvorfor skulle de bageste ikke blive så godt kølet på en vandkølet motor, og

I en eller anden udstrækning bliver de bageste cylindre jo kølet mindre
af fartvinden end de forreste. Marginalt muligvis, men dog. På de senere
VFS/VFC og måske nogen af VFF'erne har de forskellige dysestørrelse,
angiveligt fordi de bageste går varmere.

> hvorledes skulle kølings-graden have noget med cylinderslitagen at gøre??

?? Korrekt køling har da *alt* at sige for (at undgå) slitage...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-03 10:19

> [...]
> senere VFS/VFC og måske nogen af VFF'erne har de forskellige
> dysestørrelse, angiveligt fordi de bageste går varmere.

Ang. forskellige dysestørrelser, så har min XS400 (2-cyl række) også
forskellige dysestørrelser. Hvorfor ved jeg ikke, for alt andet ser da
identisk ud på de to cylindre. Kølingen er præcis den samme på de to
cylindre.
Ø127.5 i venstre side og Ø117.5 i højre side er std. Det er da en forskel
der vil noget.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 30-05-03 10:37

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> I en eller anden udstrækning bliver de bageste cylindre jo kølet mindre
> af fartvinden end de forreste. Marginalt muligvis,

Luftafkølingen af cylinder-blokken vil jeg ikke regne for at indvirke på
kølingen af cylinder-foringerne!
Den marginale indvirkning luft-omstrømning af cylinderblokken kan have at
sige, vil være at man kan spare kølerkapacitet under konstruktionen af
motoren :-/

Hvis man lige kigger dybt på'ed, så har hver af de bagste to cylindre på
V4'eren i det mindste luft omkring sig på på tre sider (hvis man kan
iberegne udstødnings-siden), hvorimod en vandkølet række-4'ers midterste
cylindre kun har luft omkring sig på de to sider (hvis man kan iberegne
udstødnings-siden).
Ud fra dine argumenter, skulle de midterste cylindre på en vandkølet
række-4'er derved være dem der blev slidt ned først - og tidligere end på en
VFR, og dét holder jo ikke

> ?? Korrekt køling har da *alt* at sige for (at undgå) slitage...

Da ikke i sådanne marginaler :-|

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 01-06-03 20:54

Armand wrote:
> Ud fra dine argumenter, skulle de midterste cylindre på en vandkølet
> række-4'er derved være dem der blev slidt ned først - og tidligere end på en
> VFR, og dét holder jo ikke

Det har jeg ikke sagt; derimod at korrekt køling - ifht konstruktørens
design/specs - er en forudsætning for lav slitage, ligesom korrekt
smøring er det. Og det kan være svært at opnå for hver enkelt cylinder
på en flercylindret motor - også fordi konstruktøren umuligt kan forudse
alle tænkelige driftsituationer. Derfor bliver nogle af cylindrene slidt
mere end andre i en given motor.

Fra : flemsus

Dato : 29-05-03 18:13

Hvis det er originale skiver står minimumstykkelsen på dem.