/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Død to-takter
Fra : Jacob Larsen


Dato : 29-05-03 10:07

Jeg har et problem med en CZ-180, som jeg håber at nogen har en idé om hvad
er.
Når den har kørt et stykke tid går den simpelthen i stå. Den begynder at
hakke og sprutte for så at dø helt. Bagefter kan den ikke startes i 10-15
minutter. Det underlige er at problemet synes at opstå, når CZ'eren lige har
kørt en langt (måske 3-4 km) strækning med konstant "høj" fart for så at
sætte farten ned.

Jeg har prøvet at rense karboratoren, men synes ikke det hjalp. Kan det
tænkes at være et elektrisk problem med tændingen?

Det er en '00 model købt fra ny. Den har ikke været til service, så måske
kan det tænkes, at jeg skal have indstillet et eller andet for at få den til
at køre godt her efter ca. 3000km?

mvh Jacob Larsen



 
 
Karsten Callesen (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Callesen


Dato : 29-05-03 10:23

Hej
Det lyder som om at tanken ikke har mulighed for at udline undertrykket dvs.
tankdækslet er for tæt
næste gang den sætter ud prøv at løsne dækslet og se om det ikke hjælper
mvh
Karsten
"Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:bb4ig1$q76$1@sunsite.dk...
> Jeg har et problem med en CZ-180, som jeg håber at nogen har en idé om
hvad
> er.
> Når den har kørt et stykke tid går den simpelthen i stå. Den begynder at
> hakke og sprutte for så at dø helt. Bagefter kan den ikke startes i 10-15
> minutter. Det underlige er at problemet synes at opstå, når CZ'eren lige
har
> kørt en langt (måske 3-4 km) strækning med konstant "høj" fart for så at
> sætte farten ned.
>
> Jeg har prøvet at rense karboratoren, men synes ikke det hjalp. Kan det
> tænkes at være et elektrisk problem med tændingen?
>
> Det er en '00 model købt fra ny. Den har ikke været til service, så måske
> kan det tænkes, at jeg skal have indstillet et eller andet for at få den
til
> at køre godt her efter ca. 3000km?
>
> mvh Jacob Larsen
>
>



Jacob Larsen (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 29-05-03 10:32


> Det lyder som om at tanken ikke har mulighed for at udline undertrykket
dvs.
> tankdækslet er for tæt
> næste gang den sætter ud prøv at løsne dækslet og se om det ikke hjælper

Det er da et forsøg værd. Mener dog at jeg fik vand i tanken under en vask
engang og i så fald vil den jo heller ikke være lufttæt Jeg vil prøve
det, når jeg kommer hjem til den i weekenden

mvh. Jacob



Carsten Jensen (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 29-05-03 10:59

Den kan jo være stoppet med en død flue i mellemtiden. Ellers prøv at
efterspænde topstykket. Hvis det ikke er spændt nok kan den miste
kompresionen når den bliver varm.

Mvh
Charlie

Jacob Larsen <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bb4k0a$3k9$1@sunsite.dk...
>
> > Det lyder som om at tanken ikke har mulighed for at udline undertrykket
> dvs.
> > tankdækslet er for tæt
> > næste gang den sætter ud prøv at løsne dækslet og se om det ikke hjælper
>
> Det er da et forsøg værd. Mener dog at jeg fik vand i tanken under en vask
> engang og i så fald vil den jo heller ikke være lufttæt Jeg vil prøve
> det, når jeg kommer hjem til den i weekenden
>
> mvh. Jacob
>
>



Jake (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Jake


Dato : 29-05-03 11:58

> Det er en '00 model købt fra ny. Den har ikke været til service, så måske
> kan det tænkes, at jeg skal have indstillet et eller andet for at få den
til
> at køre godt her efter ca. 3000km?

Hmm skal sådan en fætter ikke til 1000, 6000 12000 osv service.

Hvis jeg var dig ville jeg få den checket igennem. Der er garanteret en
masse ting, der skal checkes efter den er kørt til.

/Jake



Ukendt (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-03 12:10

> > Det er en '00 model købt fra ny. Den har ikke været til service, så
måske
> > kan det tænkes, at jeg skal have indstillet et eller andet for at få den
> til
> > at køre godt her efter ca. 3000km?
>
> Hmm skal sådan en fætter ikke til 1000, 6000 12000 osv service.
>
> Hvis jeg var dig ville jeg få den checket igennem. Der er garanteret en
> masse ting, der skal checkes efter den er kørt til.

Nixen bixen... Meld dig ind i Jawa/Cz-klubben og ring til nogle af de aktive
og sig du godt kunne tænke dig et service-eftersyn.
Så slipper du med at give kaffen... og lærer lidt i mellemtiden.

Har du tjekket spolen oppe under tanken? Når du kører stærkt bliver
cylinderen varm og måske sidder den spole lidt tæt på den varme.. Det var
ihvertfald et problem for 1995 - 1997 Jawa 350 Style modellerne...

Mvh
Allan Rasmussen



Jacob Larsen (30-05-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 30-05-03 17:27

> Nixen bixen... Meld dig ind i Jawa/Cz-klubben og ring til nogle af de
aktive
> og sig du godt kunne tænke dig et service-eftersyn.
> Så slipper du med at give kaffen... og lærer lidt i mellemtiden.
>
> Har du tjekket spolen oppe under tanken? Når du kører stærkt bliver
> cylinderen varm og måske sidder den spole lidt tæt på den varme.. Det var
> ihvertfald et problem for 1995 - 1997 Jawa 350 Style modellerne...

Interessant. Det vil jeg også prøve at se på når jeg kommer hjem. Jeg er
også enig med dig i at man sagtens kan ordne service på sådan en knallert
selv. Bare fordi jeg ikke har taget den til et værksted, betyder det jo
ikke, at der er ikke skiftet olie osv. Jeg regner dog med at skifte den til
noget hurtigere i år, så det er lidt snyd at melde mig ind i klubben bare
for at få hjælp til et eftersyn

mvh Jacob



Jacob Larsen (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 02-06-03 01:52

> Har du tjekket spolen oppe under tanken? Når du kører stærkt bliver
> cylinderen varm og måske sidder den spole lidt tæt på den varme.. Det var
> ihvertfald et problem for 1995 - 1997 Jawa 350 Style modellerne...

Hvis det nu er den der er problemet, hvad kan jeg så gøre ved det? Den
sidder fast på stellet ca. 15cm over cylinderen så det er ikke nemt at
flytte den for kablerne er ikke lange nok. Hvordan kan jeg se om den er ok?
Jeg regner ikke med den smelter eller noget.

Desuden, tager sådan en CZ strøm fra batteriet til tændingen for jeg kan
ikke se nogen forskel på om batteriet er sat til eller ej på gnisten til
tændrøret (som forresten er ret svag).

mvh Jacob



Jacob Larsen (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 02-06-03 01:47

"Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> wrote in message
news:bb4ig1$q76$1@sunsite.dk...
> Jeg har et problem med en CZ-180, som jeg håber at nogen har en idé om
hvad
> er.
> Når den har kørt et stykke tid går den simpelthen i stå. Den begynder at
> hakke og sprutte for så at dø helt. Bagefter kan den ikke startes i 10-15
> minutter. Det underlige er at problemet synes at opstå, når CZ'eren lige
har
> kørt en langt (måske 3-4 km) strækning med konstant "høj" fart for så at
> sætte farten ned.
>
> Jeg har prøvet at rense karboratoren, men synes ikke det hjalp. Kan det
> tænkes at være et elektrisk problem med tændingen?
>
> Det er en '00 model købt fra ny. Den har ikke været til service, så måske
> kan det tænkes, at jeg skal have indstillet et eller andet for at få den
til
> at køre godt her efter ca. 3000km?


Jeg kan nu supplere med, at når den begynder at sprutte inden den går i stå,
virker det som om den går bedre hvis man tager gassen af. Hvis jeg så giver
gas er det som om tændingen bliver slukket indtil jeg slipper gassen igen.
Den går dog i stå ligemeget om jeg slipper gassen. Det tager bare lidt
længere.. Håber I forstår den forklaring.

Stadigvæk. Er der et eller andet jeg burde have gjort med kabureringen
f.eks. efter den er blevet tilkørt, som jeg ikke har fået gjort. Jeg har
selvfølgelig skiftet olie og strammet mc'en op i det hele taget. Jeg havde
hele mc'en skildt ad i dag for at rense tanken, karboratoren og checke
el-nettet, men det hjalp mig ikke

mvh Jacob Larsen





Armand (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-03 23:49


Jacob Larsen <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en
news:bbe6n5$pl8$1@sunsite.dk...
> "Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> wrote in message
> news:bb4ig1$q76$1@sunsite.dk...
> >
> > Når den har kørt et stykke tid går den simpelthen i stå. Den begynder at
> > hakke og sprutte for så at dø helt. Bagefter kan den ikke startes i
10-15
> > minutter. Det underlige er at problemet synes at opstå, når CZ'eren lige
> > har kørt en langt (måske 3-4 km) strækning med konstant "høj" fart for
så at
> > sætte farten ned.
>
> Jeg kan nu supplere med, at når den begynder at sprutte inden den går i
stå,
> virker det som om den går bedre hvis man tager gassen af. Hvis jeg så
giver
> gas er det som om tændingen bliver slukket indtil jeg slipper gassen igen.
> Den går dog i stå ligemeget om jeg slipper gassen. Det tager bare lidt
> længere.. Håber I forstår den forklaring.

Jup!
Den løber tydeligvis tør på en eller anden måde!

Blev der ikke et sted foreslået at du skulle prøve at åbne for tankdækslet
når
det skete?
I tilfælde af at det er luft-tilgangen (når bensinen synker skal der kunne
komme luft ind i tanken til erstatning!) der er blokeret, vil du kunne høre
et svup ved åbningen og tillige opleve at karburatoren fyldes hurtigt igen!

Ellers byder jeg på andre forhindringer for frit løb til karburatoren:
- Stoppet filter i bensinhanen :-/
- Et knæk på bensinslangen!?
- En hængende svømmer (gi' karbunaden et bestemt spark med en støvlehæl hhv.
et slag med en træklods/gren!) :-/

--
Armand.






Jacob Larsen (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 04-06-03 00:16

> Blev der ikke et sted foreslået at du skulle prøve at åbne for tankdækslet
> når
> det skete?

Jo. Det prøvede jeg også, men det hjalp desværre ikke


> Ellers byder jeg på andre forhindringer for frit løb til karburatoren:
> - Stoppet filter i bensinhanen :-/
> - Et knæk på bensinslangen!?
> - En hængende svømmer (gi' karbunaden et bestemt spark med en støvlehæl
hhv.
> et slag med en træklods/gren!) :-/

Jeg havde tanken af og rensede den helt, da der før har været problemer med
rust i tanken, som satte sig i karburatoren. Samtidig tjeckede jeg at
benzinhanen virkede og gav nok benzin. Karburatoren blev adskildt og renset
selvom den ikke viste tegn på at være stoppet. Dette hjalp desværre heller
ikke.

Du har måske fat i noget med, at svømmeren ikke fungerer efter hensigten.
Kan det tænkes at svømmeren ikke "stiger" på plads efter den lange lige
kørsel for så at lukke for meget benzin ind (altså drukner sig selv). Det
ville vel forklare, at maskinen først går i stå lidt efter at man har
sluppet gassen, men også at den må være druknet, siden den ikke er til at
starte igen bagefter.

Kan dette også forklare hvorfor den har nemmere ved at gøre det igen, når
jeg endelig får den startet bagefter? Jeg overvejer om svømmeren kan være
utæt (selvom den ikke så sådan ud, da jeg havde den skildt ad). Ville det
ikke give ovennævnte symptomer?

mvh Jacob



Jacob Larsen (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 04-06-03 08:52

Vil lige tilføje, hvis det har nogen betydning, at karburatoren er af en
type med en tipper i stedet for en alm. choker. Dette kunne måske betyde
noget.

mvh. Jacob


"Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> wrote in message
news:bbja4r$g4v$1@sunsite.dk...
> > Blev der ikke et sted foreslået at du skulle prøve at åbne for
tankdækslet
> > når
> > det skete?
>
> Jo. Det prøvede jeg også, men det hjalp desværre ikke
>
>
> > Ellers byder jeg på andre forhindringer for frit løb til karburatoren:
> > - Stoppet filter i bensinhanen :-/
> > - Et knæk på bensinslangen!?
> > - En hængende svømmer (gi' karbunaden et bestemt spark med en støvlehæl
> hhv.
> > et slag med en træklods/gren!) :-/
>
> Jeg havde tanken af og rensede den helt, da der før har været problemer
med
> rust i tanken, som satte sig i karburatoren. Samtidig tjeckede jeg at
> benzinhanen virkede og gav nok benzin. Karburatoren blev adskildt og
renset
> selvom den ikke viste tegn på at være stoppet. Dette hjalp desværre heller
> ikke.
>
> Du har måske fat i noget med, at svømmeren ikke fungerer efter hensigten.
> Kan det tænkes at svømmeren ikke "stiger" på plads efter den lange lige
> kørsel for så at lukke for meget benzin ind (altså drukner sig selv). Det
> ville vel forklare, at maskinen først går i stå lidt efter at man har
> sluppet gassen, men også at den må være druknet, siden den ikke er til at
> starte igen bagefter.
>
> Kan dette også forklare hvorfor den har nemmere ved at gøre det igen, når
> jeg endelig får den startet bagefter? Jeg overvejer om svømmeren kan være
> utæt (selvom den ikke så sådan ud, da jeg havde den skildt ad). Ville det
> ikke give ovennævnte symptomer?
>
> mvh Jacob
>
>



Armand (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-03 18:36


Jacob Larsen <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en
news:bbk8b3$92o$1@sunsite.dk...
> Vil lige tilføje, hvis det har nogen betydning, at karburatoren er af en
> type med en tipper i stedet for en alm. choker. Dette kunne måske betyde
> noget.

Hvis der er tipper på burde en hængende svømmer kunne motioneres dermed!
Det kan dog også være tipperen i sig selv der hænger :-/

--
Armand.



Jacob Larsen (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 11-06-03 18:02

Tak for hjælpen til alle der har svaret.

Nu drukner den endda sig selv, når den holder stille og jeg aner ikke, hvad
jeg skal gøre ved den karburator.

Selvom det piner mig har jeg besluttet at sende den til motorcykeldoktoren,
så jeg kan få den lavet. Jeg vil jo så gerne have en større mc, og så nytter
det ikke noget at blive ved med at lave på den, når jeg ikke aner hvad jeg
skal gøre. En god mekaniker, der kender til modellen, kan sikkert lave den
ret hurtigt.

mvh. Jacob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste